handdator

Visa fullständig version : Måste man dadda och prata som en fjolla med bebisar och hundar?


mattepatte
2011-06-08, 17:39
Måste man så fort man ser en bebis säga "ÅÅÅÅH, nämen DUUU va söööööt , dadadad *kill* *kill* åå va fin e du inte det, JA E DU INTE dET! :Virro"

Liknande med hundar, måste man prata som att dom är förståndshandikappade?

Uppfyller detta någon som helst funktion.
Själv när jag får barn kommer jag nog fan inte prata med dom innan dom kan prata med mig och jag har svårt att få ljusare röst en jag har.

Är det att man ska vara så positiv?
Men barnen borde ju bara tro att vad fan är det här... :smash:*gah!*

victor_n
2011-06-08, 17:43
Måste man så fort man ser en bebis säga "ÅÅÅÅH, nämen DUUU va söööööt , dadadad *kill* *kill* åå va fin e du inte det, JA E DU INTE dET! :Virro"

Liknande med hundar, måste man prata som att dom är förståndshandikappade?

Uppfyller detta någon som helst funktion.
Själv när jag får barn kommer jag nog fan inte prata med dom innan dom kan prata med mig och jag har svårt att få ljusare röst en jag har.

Är det att man ska vara så positiv?
Men barnen borde ju bara tro att vad fan är det här... :smash:*gah!*


*Facepalm* p12a ?

Yes
2011-06-08, 17:45
Ja, det är lag på det.

Fråga Nitrometan om de specifika reglerna. Han kan mer om det här än mig.

Pepz
2011-06-08, 17:46
prata med en bebis i normal samtalston och prata sen bebisspråk/dadda/fjolla
se skillnaden på reaktion hos bebisen.


svårt att prata bebisspråk om man är osäker på sin manlighet ;)

MasterChief
2011-06-08, 17:50
prata med en bebis i normal samtalston och prata sen bebisspråk/dadda/fjolla
se skillnaden på reaktion hos bebisen.



Med bebisspråk följer ofta ett helt annat kroppsspåk också. Och det tror jag bidrar till bebisarnas ökade intresse.

Jag kommer på mig själv att prata bebisspråk med vår kanin. Sitter liksom i ryggmärgen :-/

dupper
2011-06-08, 17:55
Med bebisspråk följer ofta ett helt annat kroppsspåk också. Och det tror jag bidrar till bebisarnas ökade intresse.

Jag kommer på mig själv att prata bebisspråk med vår kanin. Sitter liksom i ryggmärgen :-/

+1.

Det är kul att snacka gibberish med ungar, och mycket enklare att uttrycka känslor etc. Bra skit!

Pepz
2011-06-08, 17:59
+1.

Det är kul att snacka gibberish med ungar, och mycket enklare att uttrycka känslor etc. Bra skit!

precis.
hur ofta får man annars säga i falsett:

dulledullisen har bajselibajsat, så dutti pussenussesötesnofsen. gosmumset.

inte på jobbet iaf..

Mago
2011-06-08, 18:10
Nån föreläsare hade en egen teori om att det kunde vara evolutionärt bra för att man skulle stärka ungens immunförsvar genom att vara nära och trycka ut en massa luft i ungens fejja, vilket bebisspråkspratandet ofta leder till.

Sparven från Minsk
2011-06-08, 18:14
Nån föreläsare hade en egen teori om att det kunde vara evolutionärt bra för att man skulle stärka ungens immunförsvar genom att vara nära och trycka ut en massa luft i ungens fejja, vilket bebisspråkspratandet ofta leder till.

Japp! Man ska släppa ungen i gruset när de är små, det stärker immunförsvaret :thumbup:

Bahir
2011-06-08, 18:19
Jag har för mig att jag läst någonstans att de bebisar/barn som blir tilltalade med vanligt språk utvecklar sina språkförmågor snabbare än de ungar som tilltalas med tillgjord bebisröst. Någon kanske kan gräva fram den studien (men inte jag).

Scratch89
2011-06-08, 18:38
Jag har för mig att jag läst någonstans att de bebisar/barn som blir tilltalade med vanligt språk utvecklar sina språkförmågor snabbare än de ungar som tilltalas med tillgjord bebisröst. Någon kanske kan gräva fram den studien (men inte jag).

http://www.imdb.com/title/tt0290002/

delta_mats
2011-06-08, 18:42
Jag brukar prata med min iller med fjantröst, även fast han är döv och inget hör. Dessutom brukar jag prata som att det vore illern som pratar också. Det är klockrent och något som varje pattedyrsägare borde göra.

Fredszky
2011-06-08, 18:45
Jag har för mig att jag läst någonstans att de bebisar/barn som blir tilltalade med vanligt språk utvecklar sina språkförmågor snabbare än de ungar som tilltalas med tillgjord bebisröst. Någon kanske kan gräva fram den studien (men inte jag).

Detta har jag upplevt i verkligheten, en ung flicka som hade ett väldigt moget och bra språk fast hon bara var 5 år, och hennes föräldrar pratade i normal ton med henne, kanske lite långsammare/tydligare än vanligt bara, men inget fjomperi.

edit: (...och hade gjort så när hon var mindre också)

stevebc
2011-06-08, 19:07
Jag förstår inte vad poängen är att dadda med hundar. Nu är jag ingen hundmänniska, men är det inte viktigt att fastställa vem som är ledaren och tala ganska bestämt, men ändå lugnt till den? Iaf av det jag har sett av The Dog Whisperer. Han daddar liksom inte med hundarna, och han verkar göra ett skitbra jobb. Det kanske bara gäller extremfall iofs. Men hundarna som är riktigt busiga där blir ju ofta daddade av sina ägare, för att sedan bli mer "styrda" och rätta sig i ledet när den auktoritäre mexikanen kommer in.

frambogir
2011-06-08, 19:10
Vad gäller bebisar är svaret JA.

lurk
2011-06-08, 19:17
Jag daddar inte bebisar/småbarn så som Pepz beskrev men jag talar mjukare och tydligare. Tror absolut att ett regelbundet daddande kan hämma barnets språkutveckling.

Edit: men vem vet. Daddandet kanske börjar den dagen jag själv får barn. :)

johanhej
2011-06-08, 19:24
Att prata daddaspråk med bebisen är inget jag gillar direkt, men jag skulle nog göra så även själv. Känns mer naturligt.

Liten spinoff. Jag stör mig något så otroligt på att man alltid ska skratta och le åt allt ett barn gör, upp till en viss ålder. Hur jävla dumt det är osv så ska det alltid skrattas. Jag förstår verkligen inte det roliga med en förkrympt människa som gör massa fumliga saker.

Trashcan
2011-06-08, 19:24
Jag har tvärtemot vad ni säger hört att just bebisspråk hjälper ungen att bättre förstå uppbyggnaden av språk. Dessutom drar jag gärna till med evolutionsargumentet, inte skulle vi ha den väldigt brett utspridda reflexen att bete oss så om det inte gynnade barnen. Att det påverkar vår kommunikation med hundar är nog bara ett sammanträffande, även om få saker funkar så bra att få igång en hund som att dadda lite med den.

stevebc
2011-06-08, 19:25
Att prata daddaspråk med bebisen är inget jag gillar direkt, men jag skulle nog göra så även själv. Känns mer naturligt.

Liten spinoff. Jag stör mig något så otroligt på att man alltid ska skratta och le åt allt ett barn gör, upp till en viss ålder. Hur jävla dumt det är osv så ska det alltid skrattas. Jag förstår verkligen inte det roliga med en förkrympt människa som gör massa fumliga saker.Haha! Du finner stöd hos Louis CK. Just hans barnhatande humor har jag svårt för att klara, även om den är rolig ibland.

Eddie Vedder
2011-06-08, 19:28
Jag tror inte att man behöver dadda med bebisar men definitivt prata i tonlägen som inte kan misstolkas. Samma sak med hunden, så länge all kommunikation är en tolkning av tonläge och kroppsspråk så måste man ju spela ut det till det extrema.

När ungen fyllt två kan man börja med ironin fullt ut. :D

JojjeG
2011-06-08, 19:28
Bebis ja, hund nej.

shut teh face
2011-06-08, 19:33
Att prata daddaspråk med bebisen är inget jag gillar direkt, men jag skulle nog göra så även själv. Känns mer naturligt.

Liten spinoff. Jag stör mig något så otroligt på att man alltid ska skratta och le åt allt ett barn gör, upp till en viss ålder. Hur jävla dumt det är osv så ska det alltid skrattas. Jag förstår verkligen inte det roliga med en förkrympt människa som gör massa fumliga saker.
Vänta tills du får egna barn, du kommer nog skratta åt allt möjligt som du idag tycker är lolser.

spoonchest
2011-06-08, 19:36
Kan varmt rekommendera att dadda med barn.
Jag gör det inte, jag talar till dem som om jag talar till vem som helst, och det är inte särskilt omtyckt bland dem.

pragmatist
2011-06-08, 19:41
Jag tror det har med tonläget att göra, små barn tycker om att man pratar med ljus och glad röst, vilket man ju gör när man daddar med dem. Att de skulle föredra bebisspråk är dock nonsens.

rajjan_dammit
2011-06-08, 19:42
Kan varmt rekommendera att dadda med barn.
Jag gör det inte, jag talar till dem som om jag talar till vem som helst, och det är inte särskilt omtyckt bland dem.

Beroende på om man har som mål att vara omtyckt av barn, såklart.

mattepatte
2011-06-08, 20:01
*Facepalm* p12a ?

Jag är 21, varför facepalm?

prata med en bebis i normal samtalston och prata sen bebisspråk/dadda/fjolla
se skillnaden på reaktion hos bebisen.


svårt att prata bebisspråk om man är osäker på sin manlighet ;)

Problemet är att jag har fruktansvärt svårt att få fram en ljus röst och har stora problem att prata med bebisar såhär.
Nu har jag inget eget barn och har inte testat det här massa gånger så jag vet ju inte hur jag blir sen.

King_grub sitter och trycker på nån studie någonstans då? :D

Visst kan man ju vara lekfull, men måste man vara som någon drogad dagisfröken för att barnet ska tycka om en som förälder samt få en bra lyckad uppväxt?..

Anna.L
2011-06-08, 20:04
Enligt den här dokumentären (http://svtplay.se/v/2437222/dokumentarfilm/bebisar_i_tv-soffan?sb,p115254,4,f,-1) (ca. 32-33 min in) är det bebisar som lär oss att prata "bebisspråk". Det ska alltså inte vara medfött hos oss.

Loke
2011-06-08, 20:17
Jag förstår inte vad poängen är att dadda med hundar. Nu är jag ingen hundmänniska, men är det inte viktigt att fastställa vem som är ledaren och tala ganska bestämt, men ändå lugnt till den? Iaf av det jag har sett av The Dog Whisperer. Han daddar liksom inte med hundarna, och han verkar göra ett skitbra jobb. Det kanske bara gäller extremfall iofs. Men hundarna som är riktigt busiga där blir ju ofta daddade av sina ägare, för att sedan bli mer "styrda" och rätta sig i ledet när den auktoritäre mexikanen kommer in.

Sätt in människor i texten och läs igen, det är inte konstigare än så. Bråkiga människor bör man kanske inte dadda med, men de allra flesta människor klarar utan problem att skilja på lek och allvar. Precis så är det med hundar med, det måste finnas ett allvarsläge där hunden vet att man inte kommer leka eller flamsa på något sätt.

mattepatte
2011-06-08, 20:38
Enligt den här dokumentären (http://svtplay.se/v/2437222/dokumentarfilm/bebisar_i_tv-soffan?sb,p115254,4,f,-1) (ca. 32-33 min in) är det bebisar som lär oss att prata "bebisspråk". Det ska alltså inte vara medfött hos oss.

Jag kanske kommer börja prata så sen då, känns så jävla onaturligt bara.
Borde se hela dokumentären nån gång.

pclillen
2011-06-08, 20:52
Jag kanske kommer börja prata så sen då, känns så jävla onaturligt bara.
Borde se hela dokumentären nån gång.

Ja du kommer nog dadda sen du oxå, jag dadda inget med andra barn innan jag fick barn själv. (log o kela med andra såklart men dadda/prata bebisspråk gjorde jag inte direkt)

Kommer kännas naturligt sen, och när du får se ditt barn le och bli jätteglad för du daddar lite så känns det så naturligt det bara kan.

thenut
2011-06-08, 21:08
Första gången man hör sin dotter (eller sin son) stolt säga DADADADADA så gullar man på som fan med bebisspråket sen, tro mig :)

Hundar vet jag inte, är ingen hundmänniska, men jag har definitivt ett annat tonläge mot min lilla katt också :)

Minimjölk
2011-06-10, 10:39
Nej, det är mer positivt för barnets språkliga utveckling att man pratar tydligt och med sin normala ton. Man skall dock undvika att uppfatats som aggresiv,stressad etc vilket kanske en djupare och starkare mansröst gör.

Att gå upp lite i fasset må vara ok men att hålla på med pluttenuttepjutte är meningslöst och himla fjantigt enligt mig. Bättre att hålla sig till svenska språket.

Pluttenuttepjutte använder jag bara när jag tillsmammsn emd barnen leker att de är mycket mindre än de egentligen är. Det uppskattas då såklart. Tyclker dock det är intressant att de gör denna koppling då kjag inte behandlade dem medvetet med pluttenuttepjutte när de var små.

Everest
2011-06-10, 11:03
Värre med killar som snackar bebisspråk med sina flickvänner........

stevebc
2011-06-10, 11:08
Värre med killar som snackar bebisspråk med sina flickvänner........Hahahahaha, vafan?

häftig
2011-06-10, 11:17
Värre med killar som snackar bebisspråk med sina flickvänner........
Håller med, vännerna som egentligen besitter en bastant basröst transformeras till en fjuttenutte när flickvännen ringer. Ju lägre ner i tonläge man ligger, desto bättre. Speciellt underhållande är det att höra avslutningen på samtalet, då är ofta tonläget extremt lågt. "Heiiidåå pluttenuttegullesöteälsklingsbaby, jag älskar dig mest pluttennuttengullet"

spange
2011-06-10, 11:28
Dessutom brukar jag prata som att det vore illern som pratar också. Det är klockrent och något som varje pattedyrsägare borde göra.

:D pheew, jag kanske inte är unik i det avseendet trots allt. Min hund har sagt många bra saker genom åren.