handdator

Visa fullständig version : Åsikter om mitt schema.


Tvåan
2011-06-08, 17:20
Känns som jag startar många trådar nu men jag är sjuk och har inget att göra om dagarna nu *cry*
Jag har fått för mig att köra igenom kroppen 2 gånger per vecka istället för 1 gång som jag kört förut med ett 4-split schema.
Förut har det sett ut så här:

Mån
Bänkpress 3x3 o 2x5
Incline hantelpress 3x6
Flyes 3x6
Triceps pushdowns 3x10
Triceps extensions i rep 3x10
Ons
Marklyft 3x5 o 2x2
Stång rodd 3x8
Latsdrag 3x8
Underarmscurl 3x12 (både inåt och utåt)
Fre
Militärpress 3x6
Stång shrugs 3x8
Omvända flyes 3x8
Hantelcurl 3x10
Koncentrationscurl 3x10
Lör/Sön
Knäböj 3x5 o 2x2
Benpress 4x8
Vadpress 4x10
Cablecrunch 3x10
Situps med viktskiva 3x15

Det schema jag funderar på att börja med istället ser ut så här:

Mån
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Latsdrag 3x8
Triceps extentions av något slag 3x10
Ons
Marklyft 3x5
Militärpress 5x5
Stångshrugs 3x8
Hantelcurl 3x10
Koncentrationscurl 3x10

Sen repetera varje pass en gång till per vecka.
Får jag med hela kroppen då? Eller ser mitt nuvarande schema bättre ut kanske? :)

Fugly
2011-06-08, 17:28
Byt plats på militärpress och latsdrag + stångrodd. Skit i koncentrationscurlen och hantelcurlen och kör stångcurl hela vägen.

Tvåan
2011-06-08, 17:30
Byt plats på militärpress och latsdrag + stångrodd. Skit i koncentrationscurlen och hantelcurlen och kör stångcurl hela vägen.

Varför är det bättre med stångcurl?

Fugly
2011-06-08, 17:35
Varför är det bättre med stångcurl?

Bättre och bättre, det är väl inte bättre men kanske mer effektivt och tidssparande?

Tvåan
2011-06-08, 18:25
Jag har (egen diagnos) väldigt stela pronatorer som jag jobbar aktivt med att stretcha. Får fruktansvärt ont i utsida underamar av stångcurl.
Så fram till att jag har blivit smidigare så kommer jag nog att få köra med hantlar. :)

whitepanther
2011-06-08, 18:49
Jag har (egen diagnos) väldigt stela pronatorer som jag jobbar aktivt med att stretcha. Får fruktansvärt ont i utsida underamar av stångcurl.
Så fram till att jag har blivit smidigare så kommer jag nog att få köra med hantlar. :)

Det du kan göra är att använda en EZ-stång. Det kan hjälpa, men om det inte gör det ska du börja göra övningen External Rotations, http://www.youtube.com/watch?v=zbmyh5L4KeQ.

Den fick jag av en personlig tränare när jag fick ont i underarmen av att köra biceps curls med EZ-stång. Jag har kvar den övningen men det är mycket, mycket bättre i mina underarmar nu.

Tvåan
2011-06-08, 18:57
Det du kan göra är att använda en EZ-stång. Det kan hjälpa, men om det inte gör det ska du börja göra övningen External Rotations, http://www.youtube.com/watch?v=zbmyh5L4KeQ.

Den fick jag av en personlig tränare när jag fick ont i underarmen av att köra biceps curls med EZ-stång. Jag har kvar den övningen men det är mycket, mycket bättre i mina underarmar nu.

Tack för tipset! Ska försöka köra lite rotations övningar, om inte annat så ska det ju vara bra för axlarna ;)
Men vad säger ni annars om mitt gamla, kontra nya schema? Vilket är bäst för framförallt styrke utveckling?

Tvåan
2011-06-09, 10:58
Någon måste väl ha en åsikt som om allt annat på detta forum!

Är det bättre än mitt förra för att bli starkare? *flex*