handdator

Visa fullständig version : Problem med kroppsformen under deffen


Naggande go!
2011-06-08, 15:52
Fin rubrik vah?!

Jag har ett irriterande problem.
Jag håller på att gå ner lite i BF% och kör som jag brukar, det som alltid funkat. Kcal restriktion samt träning. I vanliga fall brukar jag omgående känna mig tightare för varje dag som går men inte denna gången...
Jag känner mig skvalpig som ett stormigt hav, svullen och allmänt olustig i kroppen. Detta gör att motivationen som förr var lätt att hitta inte riktigt vill infinna sig på samma sätt.
Är detta något andra har upplevt när de sänkt energi intaget? Isf, vad kan orsaken vara? Känns inte roligt, speciellt när det inte varit något problem förr.

Magen verkar inte heller vara så glad heller, den är liksom utspänd men inte full av luft utan bara svullen :S Och känslig, måste vänta väldigt länge efter måltid innan jag kan träna/promenera/jogga..

Vad kan detta irriterande problem bero på?
Kommer det släppa ju längre jag håller på?
Just nu känns det verkligen inte roligt att kämpa på när jag inte upplever de vanliga framgångarna.

Lite info.
Jag räknar kcal och bryr mig inte super mycket om E% men jag baserar maten på protein och grönt med lite kolisar innan och efter träning. Har en gräns på 1700 men hamnar ofta mellan 1400-1600. Lördagar äter jag samma sorts mat men väger inte upp den samt unnar mig något extra på kvällen, typ 10-20 gram mörkchoklad samt lite extra frukt.
Jag kör 3 splitt schema ca 3-4 dgr/veckan. Långpromenader ca 4-5 ggr/vecka samt 2-3 jogg pass med varierande längd och intensitet.
Borde ju vara tillräckligt.

hejhopp79
2011-06-08, 17:23
Låter spontant som att du inte tål något i kosten så bra.

Äter du t ex mycket mjölkprodukter?

Är du kvinna eller man? Gissar kvinna

Naggande go!
2011-06-09, 11:19
Låter spontant som att du inte tål något i kosten så bra.

Äter du t ex mycket mjölkprodukter?

Är du kvinna eller man? Gissar kvinna

Jo jag är allergisk mot vissa saker men de undviker jag. Äter samma sorts mat som vanligt bara mindre energi.
Yess, female... = samlar på mig vätska lätt som satan :(
Men men, det är lite bättre idag så det kanske börjar släppa!

Adamz
2011-06-11, 09:42
Jag har gått ner ca 10 kg nu på 2 månader, och ganska ofta känner jag mig ändå "skvalpig" och så som du beskriver, men vågen & spegeln säger annorlunda, så jag bryr mig inte så mycket. Kör -1000 kcal/dag oftast.

Hur lång tid har du deffat?
Hur mycket har du tappat?

hejhopp79
2011-06-11, 10:07
Jo jag är allergisk mot vissa saker men de undviker jag. Äter samma sorts mat som vanligt bara mindre energi.
Yess, female... = samlar på mig vätska lätt som satan :(
Men men, det är lite bättre idag så det kanske börjar släppa!

Du har alltså allergier? En allergi kommer sällan ensam.

Testa att utesluta mjölkprodukter ur kosten, tror det kan göra susen faktiskt. Finns t ex ypperliga havremjölken oatley istället för mjölk, med samma vitaminer/mineraler. Jag har själv liknande med mjölk, blir "bloated" och det där.

Testa en 7-10 dagar.

Naggande go!
2011-06-13, 11:34
Jag har gått ner ca 10 kg nu på 2 månader, och ganska ofta känner jag mig ändå "skvalpig" och så som du beskriver, men vågen & spegeln säger annorlunda, så jag bryr mig inte så mycket. Kör -1000 kcal/dag oftast.

Hur lång tid har du deffat?
Hur mycket har du tappat?

Inte så länge, men förr har inte det spelat någon roll. Har alltid börjat känna mig tightare på en gång, men inte denna... :(
Jag har tappat 6 kg än så länge. Sen dec... (hahha, sakta men säkert).
Vist är det skillnad i spegeln sen dec, men känslan är väldigt otrevlig..

Naggande go!
2011-06-13, 11:37
Du har alltså allergier? En allergi kommer sällan ensam.

Testa att utesluta mjölkprodukter ur kosten, tror det kan göra susen faktiskt. Finns t ex ypperliga havremjölken oatley istället för mjölk, med samma vitaminer/mineraler. Jag har själv liknande med mjölk, blir "bloated" och det där.

Testa en 7-10 dagar.

Äter både gluten och mjölkprotein fritt, grejjen är att det är olika från dag till dag vad magen tål... Ena dagen går tex brocolli bra att äta medan jag nästa dag får skit ont i magen av det... :/
Jag lär ju bara få leva med det eftersom jag aldrig vet vad jag kommer reagera på.

Tack för alla tips folks!