handdator

Visa fullständig version : Tappar först muskelmassa i låren


Vakten
2011-06-08, 11:53
Skummade igenom ett särtryck från PRO tidningen om vikten av att äldre skall styrketräna parallellt med promenader, cykling etc. I artikeln påstår man att man tappar cirka 2kg muskelmassa per 10 år efter man fyllt 60 och att man först tappar muskelmassa i låren.

Stämmer det? Min erfarenhet är att de muskler som inte används tappar man mest av, i mitt fall axlar, armar eftersom jag har haft ett stillasittande jobb och endast tränat skidor och cykling.

Pjotor
2011-06-08, 12:37
Artikeln säger med all sannolikhet (har inte läst den) vad som är vanligast. De flesta människor är mer eller mindre fysiskt aktiva upp till 50-60-årsåldern, därefter blir de flesta mer stillasittande än tidigare eller rör sig med lägre intensitet. Därav muskelförlusterna i låren.

I ditt fall så gissar jag att dina uppskattningar om vad du tappar baseras på din spegelbild, och spegelbilder tolkas på olika sätt. Om du skulle mäta på olika ställen på armarna och axlarna vid olika tidpunkter tror jag att dina uppskattningar skulle bli annorlunda.

Vakten
2011-06-08, 13:11
Jag hittar tyvärr inte artikeln på nätet så jag kan länka till den. Artikelförfattaren hade frågat någon sakkunnig som hävdade att man tappar muskelmassa i låren först av allt. Jag tycker också att det borde vara aktivitetsrelaterat, de muskler som man inte använder förtvinar först skulle jag ha gissat på. Men det är ju inte första gången som jag får kasta gamla sanningar efter att ha diskuterat ämnet här.

pwnyou
2011-06-08, 13:22
Många äldre män tränar enbart benen pga promenader och annan cardiomotion. Då ligger benen före resten av kroppen. När de sedan slutar med detta går benen tillbaka mer mot det normala. Då tappar man mest från benen.

För som jag förstod det handlade det inte om styrketränande gubbar, utan vanliga otränade gubbar?

Förresten borde benen sparas bättre om de satsar mindre på cykling och promenader och istället satsar på styrketräning för benen. Men men.

Gravencast
2011-06-08, 15:45
Läst en liknande studie där dom mätte en mängd saker hos extremlöpare i transeuropeiska loppet (Från södra italien till norra norge).

Den muskelmassan dom tappade pga. energiförbrukningen var också ifrån benen.