handdator

Visa fullständig version : Kokosfettet typ smälter i värmen...ok eller in i kylen?


Seb74
2011-06-08, 08:07
Varmt inne, har det framme på köksbordet i en plastburk.
Mjukt och smidigare att använda, men är det "farligt" nu när det blir så mjukt i värmen, eller klarar det värmen?
Gör av med ett 500g paket på 1-2 månader så hinner aldrig bli så värst gammalt.

Tack :)

mikaelj
2011-06-08, 08:15
Jag hade inte förvarat mat oavsett sort i plastburk i värmen. I en glasburk funkar det däremot alldeles utmärkt att ha det i rumstemp! Det enda som händer är att det rinner, som du märker.

Spridis
2011-06-08, 09:12
Läsvärt om kokosfett (http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html)

Seb74
2011-06-08, 13:05
Läsvärt om kokosfett (http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html)

"...om det förvaras någorlunda svalt (inte över 40°) i mörkt och lufttätt kärl".

Tempen kanske är ok då, blir nog inte över 40 inne hoppas jag.
Och plastbunken borde va rätt lufttät, om jag börjar trycka på locket ordentligt iallafall...

Stod dock inget om att man inte skulle förvara fettklumpen i plastlåda?

mikaelj
2011-06-08, 13:36
Det är dåligt att förvara mat i värme i plast. Plast avger dåligheter som hamnar i din mat. Förvara det i en glasburk.

Seb74
2011-06-08, 16:23
Det är dåligt att förvara mat i värme i plast. Plast avger dåligheter som hamnar i din mat. Förvara det i en glasburk.

Men....plast är ju så praktiskt.
Har fan aldrig sett nån lämpligt formad glasburk med tätt lock på.

Aja, man kanske inte dör när man gör slut på fettet så pass snabbt ändå, sen diskas ju bunken innan ny klump ska i.
Och varmt är det ju bara några månader om året.
Hmm, kommer inte på fler bortförklaringar nu *rolleyes*

mikaelj
2011-06-08, 17:37
När det smält (vilket det gör i rumstemp ganska snabbt) är det bara att hälla i kokosfettet i valfri glasburk det får plats i.

Seb74
2011-06-08, 17:44
När det smält (vilket det gör i rumstemp ganska snabbt) är det bara att hälla i kokosfettet i valfri glasburk det får plats i.

Mitt smälter inte så, det bara blir väldigt mjukt.
Absolut inte rinnande på nåt sätt....ännu iallafall.

apagul
2011-06-08, 20:33
Hur nojiga är ni angående shakers?

Jag använder min 24/7.

Crocker
2011-06-10, 22:21
Hur nojiga är ni angående shakers?

Jag använder min 24/7.
Fast den kanske inte står framme i värmen?

Sverker
2011-06-11, 05:49
Strikt kemiskt kan det inte hända så mycket. Möjligen att fettet skicktar sig och de mer lättsmälta rinner ut på ytan medan kristaller med högre smältpunkt stannar kvar.

Det möglar inte eftersom det inte finns vatten med som i ett margarin. Det kan inte härskna eftersom det inte är omättat fett.


Förvara det vid samma temperatur under hela tiden. Ifall packet ibland står i kylskåpet och ibland på diskbänken finns en viss risk för kondens ( vattendroppar ) i packetet. Då kan det börja hända saker.

Seb74
2011-06-12, 12:00
Strikt kemiskt kan det inte hända så mycket. Möjligen att fettet skicktar sig och de mer lättsmälta rinner ut på ytan medan kristaller med högre smältpunkt stannar kvar.

Det möglar inte eftersom det inte finns vatten med som i ett margarin. Det kan inte härskna eftersom det inte är omättat fett.


Förvara det vid samma temperatur under hela tiden. Ifall packet ibland står i kylskåpet och ibland på diskbänken finns en viss risk för kondens ( vattendroppar ) i packetet. Då kan det börja hända saker.

Ok, intressant, tack :)

Vad säger du om mat i plastburk då?

För tillfället står det i kylen, blir opraktiskt kladdigt i värmen, men faaan vad opraktiskt hårt det blir i kylen...så fort det blir lite svalare längre än bara nån dag så åker det fram igen :D

Gör ju slut på hela paketet på under 2 månader så hoppas jag inte får plast-sjukan pga burken...diskar ju ur den sen innan nästa nyinköpta klump ska ner i burken, om nu det hjälper nåt.

Sverker
2011-06-12, 14:17
Diska ut glasspacket ordentligt med varmt vatten och diskmedel ett par gånger eller in i diskmaskinen. Varmt vatten och diskmedel löser ut ftalaterna som skulle kunna vandra över till kokosfettet.

Seb74
2011-06-12, 18:50
Diska ut glasspacket ordentligt med varmt vatten och diskmedel ett par gånger eller in i diskmaskinen. Varmt vatten och diskmedel löser ut ftalaterna som skulle kunna vandra över till kokosfettet.

Tack så mycket :)