handdator

Visa fullständig version : Äta vid sjukdom?


Springer
2011-06-07, 21:04
Jag har en längre tid försökt gå ner i vikt, och försöker därmed ligga på underskott. Det går väl sådär, men lite neråt har det ändpå varit senaste tiden så något underskott är det väl.

Sen så fick jag en grym förkylning i fredags - lägligt under långhelgen *gah!* - men är på bättringsvägen.

Hur bör man äta under den här sjukperioden?

1) Räcker med samma som innan, eftersom jag ligger ca 5 mil back i löpning så blir det litet överskott.
2) Käka lite extra för att bli friskare fortare.
3) Äta så mycket man har aptit till, för att bli pigg och glad!

(ni får själva gissa vilket jag valde...)

King Grub
2011-06-07, 21:31
Du kan inte äta bort en förkylning, men att svälta sig gör säkert inte att du känner dig bättre fortare. 3:an låter bra.

Springer
2011-06-07, 21:37
Synd, jag hade hoppats på att överintag av kalorier skull korta ned förkylningen. ;)

Underintag borde väl inverka menligt ändå?

Jag har en stark tendens att tröstäta när jag är på dåligt humör eller uttråkad, tyvärr. Synds på midjemåttet nu.

Donkey Kong
2011-06-08, 15:10
Jag har en arbetskollega som alltid steker 2 paket bacon vid förkylningskänslor, han påstår att det botar förkylning? :D
Tyvärr skall det ätas innan förkylningen brutit ut.
Men annars är det väl zink (det finns det visst bevis på att det funkar), vitlök, c-vitamin, peppar, senap, ingefära och chilli som gäller? :)
Thai, kines eller mexican mat alltså?
Själv tror jag att chips och ingefäradricka botar förkylning, chipset liksom river fint i halsen och sen kolsyran dödar virusarna! ;)