handdator

Visa fullständig version : Träning 6-7 gånger i veckan...


Woody R
2011-06-07, 20:50
Tjenare, efter att ha läst runt lite och läst att det optimala i byggarväg är runt 3-4 gånger i veckan, dock kör jag ju inte byggning utan styrketräning.
Är nu 6 gånger i veckan, 4split schema, var förut i några månader 7 gånger i veckan med 3split schema..
Tycker detta funkar väldigt bra för mig, har grym ork och styrka på passen.
Sover bra och äter mycket, gör inget speciellt krävande på dagarna förutom då att styrketräna.

Är det bara köra på sålänge det känns bra? Skulle jag tjäna mer på att lägga in 1 till vilodag? Har kört såhär i 1år nu.

Tack... *flex*

Crocker
2011-06-07, 20:51
Why fix it if it aint broken?

pialia
2011-06-07, 20:54
Det finns inget rätt och fel. Trivs du? Kötta på.

Woody R
2011-06-07, 21:05
Aha.
Men tänkte bara om jag skulle kunna öka snabbare, för tycker det går ganska segt nu.
Men får väl kötta på då!

BonkyBo
2011-06-07, 21:06
Det finns inget rätt och fel. Trivs du? Kötta på.

Visst finns det rätt eller fel, fast mer i spektrumet sämre och bättre.

Crocker
2011-06-07, 21:06
Du skrev ju att det går bra? Hur ligger det till egentligen. :D

HulkH
2011-06-07, 21:10
Why fix it if it aint broken?

1+



Funkar att köra flera dagar i veckan, beror helt på dig själv hur snabbt du kan återhämta dig och hur du sköter kosten, vilan m.m

Woody R
2011-06-07, 21:11
Du skrev ju att det går bra? Hur ligger det till egentligen. :D

Klart det går bra, ökar ju, men kanske går att öka ännu snabbare... men det får man ju aldrig reda på :) Om man nu inte testar vilket jag inte vill göra för jag hatar att vila...

pialia
2011-06-07, 21:17
Visst finns det rätt eller fel, fast mer i spektrumet sämre och bättre.

Jag tänkte snarare att det inte finns något rätt och fel generaliserat. Allting är individuellt, och det lät som TS trivdes och ökade med sitt nuvarande program, but mebeh nawt?

Uppenbarligen finns det rätt eller fel för individen, men det kan vi knappast döma...

Sheogorath
2011-06-07, 21:18
Klart det går bra, ökar ju, men kanske går att öka ännu snabbare... men det får man ju aldrig reda på :) Om man nu inte testar vilket jag inte vill göra för jag hatar att vila...

Då var ju saken klar. Syftet med tråden igen?

Woody R
2011-06-07, 21:26
Då var ju saken klar. Syftet med tråden igen?

Ja det har du ju rätt i.......
Mest att få höra lite olika "teorier"

Sniggel
2011-06-07, 22:11
Det är sällan jag lyckats få det att "gå snabbare". Ofta har det antingen fungerat eller så har jag stått still (eller gått väldigt långsamt).

så:

Why fix it if it aint broken?

Brunfel
2011-06-08, 06:42
Jag rånar denna tråd på liknande fråga. Jag kör tugnt 5-6 dagar i veckan.
Om jag kan gå ut fullt varje pass och inte känner mig allmänt trött eller något sånt så borde det väl bara vara att köra på? Att återhämtningen räcker alltså?

lanzal
2011-06-08, 07:01
Jag rånar denna tråd på liknande fråga. Jag kör tugnt 5-6 dagar i veckan.
Om jag kan gå ut fullt varje pass och inte känner mig allmänt trött eller något sånt så borde det väl bara vara att köra på? Att återhämtningen räcker alltså?

Ja men jag skulle tro att du efter en vecka eller två faktiskt blir trött, beroende på om du vilar varje muskelgrup etc.

ThisIsTheOne
2011-06-08, 07:09
Klart det går bra, ökar ju, men kanske går att öka ännu snabbare... men det får man ju aldrig reda på :) Om man nu inte testar vilket jag inte vill göra för jag hatar att vila...

Jag har aldrig ökat bättre än när jag minskade träningsmängden.

Woody R
2011-06-08, 08:07
Ja men jag skulle tro att du efter en vecka eller två faktiskt blir trött, beroende på om du vilar varje muskelgrup etc.
För några månader sedan körde jag 3split 7 gånger i veckan tungt, i några veckor, KÄNDE inte av nån trötthet men märkte att jag blev lite starkare då jag vilat några dagar.
Jag har aldrig ökat bättre än när jag minskade träningsmängden.
Hmm, ska nog prova köra två dagar gym en dag vila ett tag.
Bröst/triceps
Rygg/biceps
vila
Axlar/vader/underarmar
Ben/mage
vila

Tack för svaren..

Turbo Rico
2011-06-08, 09:08
Har du testat att träna så där hårt (6-7 dagar i veckan) en längre period (3-4 månader) för att sen lätta på träningen ordentligt nån vecka och se vad som händer då med vikterna på stången? Det man vill åt med hård träning är ju att vara nedtränad, dvs inte orka gå max på träning och sen vila sig i form nån vecka för att då kunna gå på pers.
Läs det som David Holmberg skrivit om tung styrketräning, det ska gå att söka på det nånstans. Säkert nån här som har en länk. det han förespråkar är att man tränar ner sig och jag tror han sa "allt ska gå tungt och segt på träning och på tävlingsdagen ska det gå lätt". Det handlar om muskelfiberomvandling (2X osv), det står säkert en hel del om just det här på kollo...

Sniggel
2011-06-08, 10:05
Jag rånar denna tråd på liknande fråga. Jag kör tugnt 5-6 dagar i veckan.
Om jag kan gå ut fullt varje pass och inte känner mig allmänt trött eller något sånt så borde det väl bara vara att köra på? Att återhämtningen räcker alltså?

Ökar du vikterna regelbundet då?
Eller är det så att du egentligen står still pga för mycket träning?
Att gå "fullt ut" tolkar jag som att du alltid kan träna på samma vikter åtminstone och även orkar igenom passet.
Men om du även ökar vikter så är det nog bara att köra på.