handdator

Visa fullständig version : Minibristning baksida lår


putteb
2011-06-07, 20:33
Har nyligen börjat träna friidrott som 28-åring. Har första tävlingen på 100m inplanerad på söndag (nu är alltså tisdag). Idag på träningen när vi tränade starter med full ansträngning i 30 m fick jag en känning i baksida lår under sista ruschen. Ganska diffust men ändå så att jag kände det. Hade nog blivit lite kall när vi vilade lite för länge mellan ruscherna. Efter några minuter blev det lite mer stelt och nu ett par timmar efter är det ännu något stelare.

Jag får ju självklart känna efter de kommande dagarna och bara springa på söndag om jag känner mig helt bra, men om någon har varit med om liknande eller ändå har något råd vore det välkommet!

kberg
2011-06-07, 20:45
Tryck skulle jag säga

begt
2011-06-12, 21:56
Om det inte är en allvarlig muskelbristning så kanske någon form av massage kan fungera (kolla upp det). I vilket fall så är vila ett måste för att du inte ska förvärra skadan.

sweet_sunny_south
2011-06-12, 22:52
Har nyligen börjat träna friidrott som 28-åring. Har första tävlingen på 100m inplanerad på söndag (nu är alltså tisdag). Idag på träningen när vi tränade starter med full ansträngning i 30 m fick jag en känning i baksida lår under sista ruschen. Ganska diffust men ändå så att jag kände det. Hade nog blivit lite kall när vi vilade lite för länge mellan ruscherna. Efter några minuter blev det lite mer stelt och nu ett par timmar efter är det ännu något stelare.

Jag får ju självklart känna efter de kommande dagarna och bara springa på söndag om jag känner mig helt bra, men om någon har varit med om liknande eller ändå har något råd vore det välkommet!

Har du varit aktiv ur träningssynpunkt innan du började med friidrotten? hur lång tid ungefär har du tränat friidrott? Det är väldigt svårt att som nybörjare börja sprinta järnet med detsamma. Musklerna är inte vana vid snabba lopp och man gör bäst i att vänja dem sakta men säkert innan man drar på riktigt snabba lopp på träning.

Mitt råd är att, om du har en känning i baksida lår, ta det lugnt ett tag. 100m sätter sjukt stora krav på kroppen (inte minst hamstringsmuskulaturen) och är du inte helt fit är skaderisken betydligt större. Även om det känns bra så skulle jag ställa in tävlingen, har sett alltför många situationer där folk skadat sig ordentligt i motsvarande fall just för att de inte lyssnade på kroppen.

Angående att du blivit kall mellan starterna, det är bra att röra på sig lite grann innan man drar igång igen efter vilan.

Hur gick tävlingen om du körde?

putteb
2011-06-14, 20:43
Har du varit aktiv ur träningssynpunkt innan du började med friidrotten? hur lång tid ungefär har du tränat friidrott? Det är väldigt svårt att som nybörjare börja sprinta järnet med detsamma. Musklerna är inte vana vid snabba lopp och man gör bäst i att vänja dem sakta men säkert innan man drar på riktigt snabba lopp på träning.

Mitt råd är att, om du har en känning i baksida lår, ta det lugnt ett tag. 100m sätter sjukt stora krav på kroppen (inte minst hamstringsmuskulaturen) och är du inte helt fit är skaderisken betydligt större. Även om det känns bra så skulle jag ställa in tävlingen, har sett alltför många situationer där folk skadat sig ordentligt i motsvarande fall just för att de inte lyssnade på kroppen.

Angående att du blivit kall mellan starterna, det är bra att röra på sig lite grann innan man drar igång igen efter vilan.

Hur gick tävlingen om du körde?

Bra inlägg!

Ja det är nog vettigt att inte köra riktigt 100% ett tag framöver. Det var precis det jag gjorde i 3-4 st 30-meterslopp och på sista hände något.

Jag har tränat friidrott i ca 2 månader och jag har medvetet tagit det lugnt med träningsfrekvensen - bara drygt en gång per vecka ca (begränsande faktorn är mina benhinnor som jag hoppas kommer vänja sig också). Jag har mest tränat på gym de sista åren men jag har åtminstone tränat någonting mest hela livet även om jag aldrig har sysslat med någon sport där man någonsin springer i maxfart.

Angående tävlingen så värmde jag upp, men när jag skulle börja testa starter och acceleration märkte jag att låret inte var 100 så det var inget svårt beslut att avstå även om det var trist.

Lite smått off-topic... Man brukar ju prata om att det är lätt att skada sig om hamstring är svag relativt quadriceps. Men borde det inte vara av stor betydelse hur styrkeförhållandet mellan hamstring och gluteus är? I frånskjutet är det väl till kanske störst del dessa muskler som aktiveras (undantaget starten?) och om gluteus är stark är det väl viktigt att hamstring "hänger med"? Alltså ju starkare gluteus är desto mer påfrestning borde det ju bli på hamstring?