handdator

Visa fullständig version : Vad beror min trötthet på?


ajsen
2011-06-07, 20:02
Tjenixen Kolo! Jag har på sistone fått lite av ett problem. Jag har dietat i 2-3 månader, inte allt för hårt i mina ögon. Gått ner från 78 till ca 74-75 kg. Den största skillnaden jag själv märkt av är att jag nu har tusentals ådror synliga som jag inte ens trodde att jag hade. Dessutom 2 extra synliga magmuskler, kommer att dieta tills jag fått fram alla 6.

Jag äter enligt Leangains, dvs fastar jag ca 16 timmar varav träningen även den utförs i fastat tillstånd med EAA intag före och efter. Mår alltid hur bra som helst under träningen och den går framåt! Värt att tillägga e att jag tränar RPT, alltså kör jag ganska låg volym där första settet är MAX-effort (all out!). Eftersom träningen går framåt tolkar jag detta som att jag bibehållit min muskelmassa bra och inget annat tyder på motsatsen heller.

Dock har viktnedgången stannat av lite nu, jag tror att jag fortfarande tappar fett men ligger kvar på samma vikt (eller pendlar utan att märka av det). Jag dricker som sagt ca 25-40 cl Alkohol (Rom) med ZERO läsk ca 2 gånger i veckan i snitt. Håller mig borta från godis under fyllan och ifall jag ätit något så äter jag mindre dagen efter. I det stora hela håller jag mig till min kalori budget i 9 av 10 fall och hets-äter aldrig.

Mitt problem som dykt upp nyligen (eller så har jag inte MÄRKT av det förrän nu) är att jag varit döds-trött och knappt "existerat" under dagarna. När jag taggar till gymmet så äter jag koffein-tabletter som motsvarar 2-4 koppar kaffe och som sagt, gymmandet går framåt. Men vad beror då tröttheten på?
Äter jag alldeles för lite? Isf - varför har viktnedgången stannat av?

Jag räknar inte alls in alkoholens kalorier eftersom jag rör på mig så pass mycket de nätter jag e ute.

Kort sammanfattning av problemet för er lata jävlar!
3500 kalori underskott i veckan, super 2 dagar men håller kaloribudgeten väl. Är trött som ett svin ganska ofta under veckan, känns lite som att jag håller på att försvinna! :( Vad beror detta på?

Baler Evans
2011-06-07, 20:11
det beror på 3500 i kalori underskott... gör en biamätning och fastställ via det villken kallori mängd du ska ligga på.

Inge Enveten
2011-06-07, 20:38
Har lite liknande problem ibland. En dag på kaloribalans brukar hjälpa.

ajsen
2011-06-07, 21:49
Har lite liknande problem ibland. En dag på kaloribalans brukar hjälpa.

Jag äter en dag på kaloriunderskott och en på kaloriöverskott. Ser inte hur detta skulle göra någon skillnad?

Vart gör man en BIAmätning och vad kostar det?

Crocker
2011-06-07, 21:58
det beror på 3500 i kalori underskott... gör en biamätning och fastställ via det villken kallori mängd du ska ligga på.
-3.5 MCal? ;)

Inge Enveten
2011-06-07, 22:03
Jag äter en dag på kaloriunderskott och en på kaloriöverskott. Ser inte hur detta skulle göra någon skillnad?



Jag ser heller inte hur det gör någon skillnad. Att det gör skillnad står dock klart för min del.

ajsen
2011-06-07, 22:12
Jag provar. Några fler tankar av er andra dock? :)

Pungis
2011-06-07, 22:37
Hur mycket tränar du?

Återhämtningen blir fruktansvärt mycket sämre under deff..

Rusk
2011-06-07, 22:57
Som sagt, hur mkt tränar du? Frekvens and so on.
Sen kanske den galna värmen vi har nu gör dig trött? För mig är värmen ett helvete, får kallduscha var 10e minut för att vakna till liv, satsans sommar.

ajsen
2011-06-07, 23:19
3 Gånger i veckan, ca 10 set per muskelgrupp med färre för små (biceps tex). Kör första settet i 1-2 övningar till fail sedan ca 1-2 rep ifrån fail och ännu lättare på sista settet för den övningen.

John M
2011-06-08, 00:15
Ta kontakt med sjukvården. Bara en läkare som kan kolla vad det är.

Ademius
2011-06-08, 09:35
Kan det bero på ditt väldigt osunda leverne med att supa två gånger i veckan i snitt kanske?

Spartansk
2011-06-08, 10:09
Jag tror din kropp börjar komma till ett läge där den börjar tycka det är riktigt jobbigt att ligga på ett så stort kaloriunderskott. Om jag vore du skulle jag testa att ligga på 1750 kcal underskott per vecka genom att ligga på kaloribalans på träningsdagar (gärna med de extra kalorierna i form av kolhydrater) och -500 kcal på vilodagar. Ser inte ut som om du övertränar, speciellt inte med tanke på att du blir starkare, om jag tolkar det rätt?

Alkoholen påverkar kanske en del, men att supa är så viktigt för den mentala hälsan, så den skulle jag inte tumma på i första taget.

midwinterholes
2011-06-08, 10:10
Jag tycker:
Ladda kolhydrater i två-tre dagar och gör vansinnespass på gymmet. Ligg på balans i en vecka. Det kommer antagligen kännas underbart. Efter en vecka återgår du till dieten. Har du bråttom eller? :) :hbang:

Ademius
2011-06-08, 10:22
Alkoholen påverkar kanske en del, men att supa är så viktigt för den mentala hälsan, så den skulle jag inte tumma på i första taget.
http://i.imgur.com/sPoi2.jpg

Spartansk
2011-06-08, 10:25
http://i.imgur.com/sPoi2.jpg

Jo, very serious. Om han fortfarande är trött efter att ha börjat äta mer kanske han ska testa att minska på alkoholen.

Rusk
2011-06-08, 10:29
Alkoholen bör ju ryka direkt, speciellt då individen deffar, det är om han vill ha snabbare resultat that is.

Spartansk
2011-06-08, 10:31
Han dricker ju bara rom och lightläsk. Klart göbben ska ha lite skoj...

Ademius
2011-06-08, 10:39
Jo, very serious. Om han fortfarande är trött efter att ha börjat äta mer kanske han ska testa att minska på alkoholen. Du kan ju inte på allvar mena att det är viktigt för den mentala hälsan att supa två gånger i veckan? Kom igen nu. Jag ser visserligen inte behovet av alkohol alls, jag tycker inte den fyller någon funktion. Okej om alkohol förtärs i samband med mat, men regelrätt supande förstår jag mig inte på, men det är jag det.

För att tydliggöra: Det var inte själva supandet jag reagerade på, utan frekvensen.

Spartansk
2011-06-08, 10:59
Du kan ju inte på allvar mena att det är viktigt för den mentala hälsan att supa två gånger i veckan? Kom igen nu. Jag ser visserligen inte behovet av alkohol alls, jag tycker inte den fyller någon funktion. Okej om alkohol förtärs i samband med mat, men regelrätt supande förstår jag mig inte på, men det är jag det.

För att tydliggöra: Det var inte själva supandet jag reagerade på, utan frekvensen.

Om du inte ser vilken funktion alkoholen fyller kan det nog vara svårt att förklara. För egen del är det något av en trolldryck som förvandlar en rätt ledsen, blyg och tråkig kille till en glad, modig och rolig man för några timmar. Tunghäftan försvinner på ett nästan magiskt vis och byts ut mot den ena kvicka repliken efter den andra. Ett måste om man vill ha riktigt roligt i krogmiljö, och något som underlättar enormt om man ska ragga.

Jag tycker inte två gånger i veckan med den angivna volymen är jättemycket. 40 cl, vilket hans maxmängd var, gör en inte kraftigt berusad.

Ademius
2011-06-08, 11:15
Om du inte ser vilken funktion alkoholen fyller kan det nog vara svårt att förklara. För egen del är det något av en trolldryck som förvandlar en rätt ledsen, blyg och tråkig kille till en glad, modig och rolig man för några timmar. Tunghäftan försvinner på ett nästan magiskt vis och byts ut mot den ena kvicka repliken efter den andra. Ett måste om man vill ha riktigt roligt i krogmiljö, och något som underlättar enormt om man ska ragga.

Jag tycker inte två gånger i veckan med den angivna volymen är jättemycket. 40 cl, vilket hans maxmängd var, gör en inte kraftigt berusad.
Tråkigt att det är så för dig, men det känns mer som en quick-fix än en lösning? Är det inte bättre att försöka arbeta på sig själv så att man blir den man vill försöka vara? Handlar det inte mer om hur du uppfattar dig själv. Berusade människor är också sällan så roliga som de tror de är. Modiga berusade människor brukar tyda på brist på omdöme och därmed dumdristiga människor. Glada kanske, men det är ju bara en kemisk funktion av giftet? Kan man inte ha kul utan alkohol bör man rannsaka sig själv.

Inte kraftigt berusad kanske beroende på vana och andra parametrar, men likväl berusad. Dricker man sig berusad två gånger i veckan är det något som inte står rätt till.

Spartansk
2011-06-08, 11:31
Tråkigt att det är så för dig, men det känns mer som en quick-fix än en lösning? Är det inte bättre att försöka arbeta på sig själv så att man blir den man vill försöka vara? Handlar det inte mer om hur du uppfattar dig själv. Berusade människor är också sällan så roliga som de tror de är. Modiga berusade människor brukar tyda på brist på omdöme och därmed dumdristiga människor. Glada kanske, men det är ju bara en kemisk funktion av giftet? Kan man inte ha kul utan alkohol bör man rannsaka sig själv.

Inte kraftigt berusad kanske beroende på vana och andra parametrar, men likväl berusad. Dricker man sig berusad två gånger i veckan är det något som inte står rätt till.

Ja, det är tråkigt, och ja, det är en quick fix. Men jag tror inte att det går att göra så att jag blir sån när jag blir nykter. Jag ser alkoholen som doping för hjärnan; precis som man inte kan bli lika stark utan doping så kan jag inte bli lika kreativ utan alkoholen. Visst, ibland går det fel och man gör bort sig ordentligt. Men jag får ofta höra efteråt av andra att jag var väldigt rolig kvällen innan. Och att damerna följer med en hem talar ju för sig själv. ;)

Ademius
2011-06-08, 11:36
Ja, det är tråkigt, och ja, det är en quick fix. Men jag tror inte att det går att göra så att jag blir sån när jag blir nykter. Jag ser alkoholen som doping för hjärnan; precis som man inte kan bli lika stark utan doping så kan jag inte bli lika kreativ utan alkoholen. Visst, ibland går det fel och man gör bort sig ordentligt. Men jag får ofta höra efteråt av andra att jag var väldigt rolig kvällen innan. Och att damerna följer med en hem talar ju för sig själv. ;)
Trist att du har den inställningen :(

Berusade människor brukar tycka andra berusade människor är roliga. Krog-ONS känns också som en quick-fix.

ajsen
2011-06-08, 17:43
Om du inte ser vilken funktion alkoholen fyller kan det nog vara svårt att förklara. För egen del är det något av en trolldryck som förvandlar en rätt ledsen, blyg och tråkig kille till en glad, modig och rolig man för några timmar. Tunghäftan försvinner på ett nästan magiskt vis och byts ut mot den ena kvicka repliken efter den andra. Ett måste om man vill ha riktigt roligt i krogmiljö, och något som underlättar enormt om man ska ragga.

Jag tycker inte två gånger i veckan med den angivna volymen är jättemycket. 40 cl, vilket hans maxmängd var, gör en inte kraftigt berusad.

Bra sammanfattat, för de flesta så är väl detta fallet. Inte för min del dock, jag har varken ork eller behov av att bevisa något för er här då detta är en tränings sida men jag dricker enbart för att jag tycker att det e kul. Ragga kan jag göra bättre i nyktert tillstånd förmodligen (jag har festat nyktert i över 1 år :)). Well to the point. Alkoholen dricker jag i samband med fest, jag tycker att det e en kul grej och som dessutom hör till festandet.

Jag förstår även att alkoholen inte påverkar deffen till det positiva, det kan jag ta då jag redan är deffad och halv-nöjd (alltså kan jag leva såhär, men vill såklart till det lite extrema ;) ). Jag lär ha en hyffsat hög aktivitetsnivå då jag rör på mig hela dagen varje dag, men ändå var jag ganska pessimistisk när jag la upp kost-planen. Jag äter 17100 kcal per vecka, det är ca 3500 mindre än vad min kcal balans ligger på enligt den pessimistiska beräkningen.. Det som nu oroar mig är att jag hoppades göra av med mycket mer kalorier än så, men ändå så står vikten i princip stilla?

Sedan är planen att ligga på kcal balans i en vecka framöver och se hur det påverkar orken. Dock vill jag gärna höra tankar kring varför vikten står still, utöver faktumet att jag kanske äter för mycket? En vecka för mig kan se ut såhär, kcal: 1900, 2600, 1900, 2600, 1900, 2400, 1900, 1900. == 17100 kcal totalt.

ajsen
2011-06-08, 17:44
Mindre OT tack, jag vill inte veta vad ni tycker om en berusad kille som quick-fixar sig själv med alkohol och one night stands :D Även om det vore en rolig diskussion..