handdator

Visa fullständig version : Levator scapulae, triggerpunkter, skadeförebyggande


rajjan_dammit
2011-06-07, 19:59
För att göra en lång historia någorlunda kort fick jag för några år sedan en grav nackspärr med krampande m. levator scapulae. Av någon idiotisk anledning gick jag med den där smärtan och oförmågan att vrida huvudet i nära ett år innan jag läste om att triggerpunkter i trapezius kunde vara orsaken.

Jag behandlade mina triggerpunkter i trapezius och, voila, smärtan och stelheten puts väck på några dagar.

Det var bra i ett halvår ungefär, men förra veckan kom samma skit tillbaks, men nu i vänstra sidan av nacken istället för högra. Jag körde samma metod och det har hjälpt.

Vad jag minns kom första nackspärren av viktade negativa chins och den senaste av militärpress förmodligen. Till saken hör att jag har lite skolios, och är med andra ord lite sned i kroppen, ena nyckelbenet sitter högre än det andra och ena armen är någon centimeter längre.

Varför uppstår dessa triggerpunkter?
Har det att göra med att man är dåligt uppvärmd?
Dålig blodcirkulation? Kan PWO med centralstimulerande effekt vara orsaken till detta, då blodet dras bort från muskler och mot vitala delar som hjärtat (källa på att det faktiskt är så?)

Vad kan man göra för att förebygga att råka ut för detta igen?

ruffrider
2011-06-08, 22:26
För att göra en lång historia någorlunda kort fick jag för några år sedan en grav nackspärr med krampande m. levator scapulae. Av någon idiotisk anledning gick jag med den där smärtan och oförmågan att vrida huvudet i nära ett år innan jag läste om att triggerpunkter i trapezius kunde vara orsaken.

Jag behandlade mina triggerpunkter i trapezius och, voila, smärtan och stelheten puts väck på några dagar.

Det var bra i ett halvår ungefär, men förra veckan kom samma skit tillbaks, men nu i vänstra sidan av nacken istället för högra. Jag körde samma metod och det har hjälpt.

Vad jag minns kom första nackspärren av viktade negativa chins och den senaste av militärpress förmodligen. Till saken hör att jag har lite skolios, och är med andra ord lite sned i kroppen, ena nyckelbenet sitter högre än det andra och ena armen är någon centimeter längre.

Varför uppstår dessa triggerpunkter?
Har det att göra med att man är dåligt uppvärmd?
Dålig blodcirkulation? Kan PWO med centralstimulerande effekt vara orsaken till detta, då blodet dras bort från muskler och mot vitala delar som hjärtat (källa på att det faktiskt är så?)

Vad kan man göra för att förebygga att råka ut för detta igen?

Hejsan jag har tyvärr inte nåt svar på din fråga!
Utan jag har haft problem i snart 7 år med min nacke å det verkar som om det är mina levator scapulas som spökar plus ett lite diskbrock. Skulle vilja veta hur och var dessa trigger punkter sitter och hur du benhandlat dem, mycket tacksam för svar och hoppas nån kan svara på din fråga.

rajjan_dammit
2011-06-11, 08:44
Hejsan jag har tyvärr inte nåt svar på din fråga!
Utan jag har haft problem i snart 7 år med min nacke å det verkar som om det är mina levator scapulas som spökar plus ett lite diskbrock. Skulle vilja veta hur och var dessa trigger punkter sitter och hur du benhandlat dem, mycket tacksam för svar och hoppas nån kan svara på din fråga.

Ja först och främst får jag väl för att på något sätt frigöra mig från ansvar från vad man möjligtvis kan ställa till med för ytterligare problem med att behandla sig själv genom att säga att det är bäst att gå till en utbildad kiropraktor eller naprapat.

Men här sitter triggerpunkterna för levator scapulae:

http://www.physiotherapie-aequilibrium.de/pics/trigger3.jpg http://www.physiotherapie-aequilibrium.de/pics/trigger4.jpg

Genom att trycka på punkterna kommer den smärtande muskeln att först krampa som fan, det gör riktigt riktigt ont. Men fortsätter man trycka så kommer det släppa efter ungefär en minut och direkt bli bättre.
Jag tyckte det enklaste var att leta upp en hård kant, i mitt fall badkarshörnet, att trycka sig mot. Annars kan någon annan trycka med armbågen, men det är svårt att hitta rätt om man inte gör det själv.

Man måste ta sig igenom smärtan som uppstår den första minuten, jag började nästan lipa så ont gjorde det. Det finns risk för att orsaka värre skador som nervinklämningar och sånt. Testa försiktigt på egen risk.

Termy
2011-06-11, 09:02
Den "gällande" förklaringsmodellen för hur triggerpunkter uppstår är i nuläget den s.k. "integrated hypothesis", vilket bygger på tidigare förklaringsmodeller om bl.a. syre/energibrist i muskulatur. Det står en del om detta på denna sida:

http://www.dgs.eu.com/en/trigger-point-therapy/the-concept.html

rajjan_dammit
2011-06-11, 09:14
Den "gällande" förklaringsmodellen för hur triggerpunkter uppstår är i nuläget den s.k. "integrated hypothesis", vilket bygger på tidigare förklaringsmodeller om bl.a. syre/energibrist i muskulatur. Det står en del om detta på denna sida:

http://www.dgs.eu.com/en/trigger-point-therapy/the-concept.html

Intressant, men sjukt invecklat. Finns det att läsa någonstans hur man bäst förebygger att triggerpunkter uppstår?

Termy
2011-06-11, 09:34
Intressant, men sjukt invecklat. Finns det att läsa någonstans hur man bäst förebygger att triggerpunkter uppstår?

Vet ej om det finns nån bra sida med sammanfattad information. Många TrPs uppstår ex. vid långvarigt statiskt arbete för musklerna så som att sitta framför datorn och skriva/spela/whatever utan att kunna slappna av ordentligt, dålig hållning som placerar muskler i ett ofördelaktigt läge, m.m. Akuta skador och dylikt kan ju också vara ett startskott för det.

Ett urklipp ur en studie här visar strategier som kan vara fördelaktiga. Det står förvisso ganska generellt.

Bron, C. de Gast, A. Dommerholt, J. et al. Treatment of myofascial trigger points in patients with chronic shoulder pain: a randomized, controlled trial. BMC Med 2011. (Fulltext: http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1741-7015-9-8.pdf)

A single-assessor, blinded, randomized, controlled trial was conducted. The intervention group received comprehensive treatment once weekly consisting of manual compression of the MTrPs, manual stretching of the muscles and intermittent cold application with stretching. Patients were instructed to perform muscle-stretching and relaxation exercises at home and received ergonomic recommendations and advice to assume and maintain good posture. The control group remained on the waiting list for 3 months. The Disabilities of Arm, Shoulder and Hand (DASH) questionnaire score (primary outcome), Visual Analogue Scale for Pain (VAS-P), Global Perceived Effect (GPE) scale and the number of muscles with MTrPs were assessed at 6 and 12 weeks in the intervention group and compared with those of a control group.

RESULTS:
Compared with the control group, the intervention group showed significant improvement (P < 0.05) on the DASH after 12 weeks (mean difference, 7.7; 95% confidence interval (95% CI), 1.2 to 14.2), on the VAS-P1 for current pain (mean difference, 13.8; 95% CI, 2.6 to 25.0), on the VAS-P2 for pain in the past 7 days (mean difference, 10.2; 95% CI, 0.7 to 19.7) and VAS-P3 most severe pain in the past 7 days (mean difference, 13.8; 95% CI, 0.8 to 28.4). After 12 weeks, 55% of the patients in the intervention group reported improvement (from slightly improved to completely recovered) versus 14% in the control group. The mean number of muscles with active MTrPs decreased in the intervention group compared with the control group (mean difference, 2.7; 95% CI, 1.2 to 4.2).

CONCLUSIONS:
The results of this study show that 12-week comprehensive treatment of MTrPs in shoulder muscles reduces the number of muscles with active MTrPs and is effective in reducing symptoms and improving shoulder function in patients with chronic shoulder pain.

Du har ju redan hittat en metod som verkar fungera för att minska påverkan för dig, dvs. att hitta nån hård kant som hjälp för att applicera ett hårt tryck på muskeln. Utöver det kan det vara bra att se över din hållning för både huvud och skuldra (framåtskjutet huvud, axlar, etc?). Har du ett arbete eller liknande som gör att det uppstår muskelspänningar?

rajjan_dammit
2011-06-11, 10:24
Du har ju redan hittat en metod som verkar fungera för att minska påverkan för dig, dvs. att hitta nån hård kant som hjälp för att applicera ett hårt tryck på muskeln. Utöver det kan det vara bra att se över din hållning för både huvud och skuldra (framåtskjutet huvud, axlar, etc?). Har du ett arbete eller liknande som gör att det uppstår muskelspänningar?

Tack, det tåls att tänkas på att försöka stretcha lite och köra lite muskelavslappningsövningar i vardagen.
Jag upplever att jag har god hållning och inte alls framskjutna axlar, men värt att tänka på huvudets position också antar jag.
Jag pluggar till/arbetar som systemtekniker så det blir ju inte så mycket rörelse om dagarna, sitter framför datorn bara.

Termy
2011-06-11, 12:35
Tack, det tåls att tänkas på att försöka stretcha lite och köra lite muskelavslappningsövningar i vardagen.
Jag upplever att jag har god hållning och inte alls framskjutna axlar, men värt att tänka på huvudets position också antar jag.
Jag pluggar till/arbetar som systemtekniker så det blir ju inte så mycket rörelse om dagarna, sitter framför datorn bara.

Hur känns ergonomin framför datorn? Om det blir mycket skrivande eller liknande kan ju väldigt korta pauser vara en god idé för att bryta de statiska muskelkontraktionerna en del. Ex. ställa sig upp en gång per halvtimme och köra lite stretching och försöka slappna av musklerna och kanske göra lite lätta rörelser i alla riktningar.

Även vid sittande fundera kring hur spänd du känner dig kring skulder/nackpartiet när du skriver och/eller när du bara sitter och slösurfar, osv.

I övrigt har arbetarskyddsstyrelsen föreskrifter om arbete vid bildskärm som innehåller ett par tips som kan vara bra att reflektera över (hållning, placering av tangentbord/mus osv): http://www.av.se/dokument/afs/afs1998_05.pdf

rajjan_dammit
2011-06-12, 11:16
I övrigt har arbetarskyddsstyrelsen föreskrifter om arbete vid bildskärm som innehåller ett par tips som kan vara bra att reflektera över (hållning, placering av tangentbord/mus osv): http://www.av.se/dokument/afs/afs1998_05.pdf

:thumbup: Tack!

svag74
2011-06-20, 18:03
http://www.av.se/dokument/afs/afs1998_05.pdf

Vid normalt kontorsarbete
eller liknande arbetssituationer är det viktigt att hela bildskärmen
kan placeras under ögonhöjd, varför en placering ovanpå hårddisken i
regel är olämplig.
Och jag som hade tänkt ställa monitorn just ovanpå hårddisken ;)

Ponitus
2011-06-21, 00:16
Och jag som hade tänkt ställa monitorn just ovanpå hårddisken ;)

;)

tillsko77
2011-06-21, 19:14
Ja först och främst får jag väl för att på något sätt frigöra mig från ansvar från vad man möjligtvis kan ställa till med för ytterligare problem med att behandla sig själv genom att säga att det är bäst att gå till en utbildad kiropraktor eller naprapat.

Men här sitter triggerpunkterna för levator scapulae:

http://www.physiotherapie-aequilibrium.de/pics/trigger3.jpg http://www.physiotherapie-aequilibrium.de/pics/trigger4.jpg

Genom att trycka på punkterna kommer den smärtande muskeln att först krampa som fan, det gör riktigt riktigt ont. Men fortsätter man trycka så kommer det släppa efter ungefär en minut och direkt bli bättre.
Jag tyckte det enklaste var att leta upp en hård kant, i mitt fall badkarshörnet, att trycka sig mot. Annars kan någon annan trycka med armbågen, men det är svårt att hitta rätt om man inte gör det själv.

Man måste ta sig igenom smärtan som uppstår den första minuten, jag började nästan lipa så ont gjorde det. Det finns risk för att orsaka värre skador som nervinklämningar och sånt. Testa försiktigt på egen risk.

Superbra tips! jag var själv till en naprapat för detta, han tryckte precis på de där ställena och allt bara släppte... om jag fick problemet igen så skulle jag återkomma, men jag märkte att jag kunde göra det hemma precis lika bra med en hård boll som jag ligger på.

Naprapaten kostar 500 för 45 minuter.
Bollen är gratis. :)