handdator

Visa fullständig version : Mark & Böj på samma pass?


daff__
2011-06-07, 15:29
Jag har nyss börjat med marklyft och undrar om jag kan köra den på samma pass som knäböj istället för ryggpasset?

På lördagen tränar jag runt kl 08 för jag vill gärna slippa att det är mycket folk på gymet när jag kör dessa övningar, eftersom det ofta är upptaget där när jag i vanliga fall tränar. (därför passar jag på att klämma in dom båda på samma pass). Alla andra dagar tränar jag kl 17.

Jag tänker mig typ såhär:

Mån: Bröst/triceps
Tis: Rygg/biceps (Ej marklyft)
Ons: Vila
Tors: Axlar/traps/mage
Fre: Vila
Lör: Mark/böj/vader
Sön: Vila

Bra eller anus?

Fugly
2011-06-07, 15:30
Varför inte köra rygg + böj på samma pass? Glöm inte baksida lår också (hamstrings).

ceejay
2011-06-07, 15:31
Det är inga problem att köra så.

JojjeG
2011-06-07, 15:38
Du kommer dö

Oljeblixten
2011-06-07, 15:38
Mitt helkroppspass har böj och mark efter varandra. Jag börjar dock alltid med böjen eftersom jag inte finner tanken på att böja helt slut i ryggen speciellt lockande. :D

ceejay
2011-06-07, 15:42
Marken sliter ju hiskeligt mycket mer på ryggen och jag tror att det är bättre att köra det före, oljelightningen!

Oljeblixten
2011-06-07, 15:43
Marken sliter ju hiskeligt mycket mer på ryggen och jag tror att det är bättre att köra det före, oljelightningen!

Nu när du säger det sådär, åh du golfande individ. :) Blir fan att testa och se hur det känns på nästa pass bara för det !

raQblad
2011-06-07, 15:54
Klart det går. Du kan ju varva lættare och explosivare perioder med tyngre, så slipper du døda korsryggen alltfør fort.

Exempelvis starta med tunga knæbøj, några mellanøvningar och sedan ta marklyft på 50-60% av max och gøra få men explosiva reps. Och tværtom efter 1-4 veckor...ish.
Hade någ kortat ned den totala volymen också. Det ær två maffiga øvningar.

prOtotype
2011-06-07, 16:00
Marken sliter ju hiskeligt mycket mer på ryggen och jag tror att det är bättre att köra det före, oljelightningen!

Jo, men känns som att skaderisken är ganska mycket mindre på att vara slut i benen inför mark, än att vara slut i ryggen inför böj. Jag skulle garanterat böja först iaf. Och hellre hitta ett upplägg där du kan köra dom på olika dagar.

Oljeblixten
2011-06-07, 16:07
Jo, men känns som att skaderisken är ganska mycket mindre på att vara slut i benen inför mark, än att vara slut i ryggen inför böj. Jag skulle garanterat böja först iaf. Och hellre hitta ett upplägg där du kan köra dom på olika dagar.

Jag har två helkropps pass med böj och mark på båda två. Kör varannan dag så det blir ca 3,5 dagar i veckan. Man kanske kan köra Böj/frontböj och raka mark av modellen lättare på det ena, och marklyft + hacksquatmaskin/benpress på det andra?

z_bumbi
2011-06-07, 16:10
Självklart går det och det finns massor av träningsprogram där det är på det sättet. Om man kör vettiga belastningar, t ex inte maxar varje pass, samt kör med en rimlig volym så ser jag inte heller att det ska bli ett problem för ryggen.
Gör man en förändring så börjar man inte på vikterna man körde med tidigare utan man lägger sig lägre och ser hur det känns.

Sheogorath
2011-06-07, 19:21
Vettigt kan vara att kolla på sina svaga muskelgrupper i lyften. Mitt problem i marken (som jag tror är det vanligaste) är att framlår och röv tillslut inte orkar dra igång vikten varpå man kommer sträcka benen utan att låta quadriceps utföra något arbete (stången rör sig för långsamt i förhållande till höften). Har man det så gör man nog bäst i att placera knäböjen EFTER marklyften så att man inte försvagar sin svagaste länk ytterligare innan man börjar dra.

hurril
2011-06-07, 19:25
Vettigt kan vara att kolla på sina svaga muskelgrupper i lyften. Mitt problem i marken (som jag tror är det vanligaste) är att framlår och röv tillslut inte orkar dra igång vikten varpå man kommer sträcka benen utan att låta quadriceps utföra något arbete (stången rör sig för långsamt i förhållande till höften). Har man det så gör man nog bäst i att placera knäböjen EFTER marklyften så att man inte försvagar sin svagaste länk ytterligare innan man börjar dra.

Det finns två sätt att se på det där. Du måste lära dig att träna med rätt teknik med trötta muskler. Om du tränar böjen först så är benen "aktiverade" och du kan direkt få dem att trycka på hårt. Men har du gjort 8-15-reppare så har du sannolikt redan kört slut hela kroppen med all syra så då förstår jag att du inte orkar. Men annars så handlar det om att rätta belastningen efter tekniken, filma och se hur det ser ut. Sedan utmana det.

Spänn kroppen hårdare och man up!

Låt stången röra sig sakta men "ligg kvar" i rätt vinklar hela vägen.

Sheogorath
2011-06-07, 19:27
Det finns två sätt att se på det där. Du måste lära dig att träna med rätt teknik med trötta muskler. Om du tränar böjen först så är benen "aktiverade" och du kan direkt få dem att trycka på hårt. Men har du gjort 8-15-reppare så har du sannolikt redan kört slut hela kroppen med all syra så då förstår jag att du inte orkar. Men annars så handlar det om att rätta belastningen efter tekniken, filma och se hur det ser ut. Sedan utmana det.

Spänn kroppen hårdare och man up!

Låt stången röra sig sakta men "ligg kvar" i rätt vinklar hela vägen.

Jag kör just nu ryckböj (2:or) innan marken. Borde väl vara en ganska bra avvägning mellan belastning och aktivering, kan tänka?

Baler Evans
2011-06-07, 20:13
anus! försökte träna bänk,böj och mark 3 dagar i veckan på samma pass. Jag VILLE DÖ i slutet av första veckan..

daff__
2011-06-08, 06:19
anus! försökte träna bänk,böj och mark 3 dagar i veckan på samma pass. Jag VILLE DÖ i slutet av första veckan..

hmm. bänk, böj, mark på samma pass, 3ggr i veckan, låter några hundra procent värre än mark och böj på samma pass 1 gång i veckan iofs :)

Jag får väl försöka lägga in mark på ryggpasset och köra böj på ett benpass istället helt enkelt. Ska testa en vecka eller 2 först iaf.

Nitrometan
2011-06-08, 07:46
anus! försökte träna bänk,böj och mark 3 dagar i veckan på samma pass. Jag VILLE DÖ i slutet av första veckan..

Men efter 6-7 veckor hade du vant dig och det var rätt okej eller?

Turbo Rico
2011-06-08, 09:15
Men efter 6-7 veckor hade du vant dig och det var rätt okej eller?


Kroppen har en oförskämt bra förmåga att anpassa sig över tid...
Kör själv frontböj, ryckdrag, stötdrag 3 dagar i veckan och bakböjen två av de dagarna också. Det hade jag inte orkat för några år sen, nu är jag äldre på papper men yngre i kroppen och kan träna ännu mer och ännu hårdare utan att "DÖ". *flex*

tntballe
2011-06-08, 09:37
Kroppen har en oförskämt bra förmåga att anpassa sig över tid... Det hade jag inte orkat för några år sen, nu är jag äldre på papper men yngre i kroppen och kan träna ännu mer och ännu hårdare utan att "DÖ". *flex*

+1
Jag gillar känslan när man är lite seg och känner av passet från dagen innan men ändå slår till med pebevikter. En wtf-känsla och man kan känna hur det klena bara sitter i huvudet.
Postat via en mobil enhet

hugok
2011-06-08, 10:04
Jag har aldrig kört så eftersom jag vill köra 100% på just dom övningarna. Men skulle jag göra det hade jag definitivt kört böj först för att inte trötthet i ryggen ska hindra böjen efter. På tävling är det ju böj först så det borde vara det naturliga för de flesta. Sen att köra böj och mark kl 8 på morgonen är ju självklart individuellt, men jag får nästan ångest över att köra mark så tidigt som kl 1 idag ;)

Turbo Rico
2011-06-08, 10:48
+1
Jag gillar känslan när man är lite seg och känner av passet från dagen innan men ändå slår till med pebevikter. En wtf-känsla och man kan känna hur det klena bara sitter i huvudet.
Postat via en mobil enhet


Förra sommaren var så för mig, ökade trots att jag egentligen var rejält nertränad av all excentrisk böj och bänk men det gick ändå. Kanske man bör tillägga att jag tjockade på mig 2-3 kg under försommaren för att orka men ändå. Det gick!