handdator

Visa fullständig version : Det här med måltidersättning


bakka
2011-06-07, 11:00
Hej,

Jag styrketränar ganska hårt 5-6 dagar i veckan och dessutom kör jag en hel del cardio. Jag har under de senaste 4 månaderna ökat i styrka rejält och märkbart ökat i muskler, men nu vill jag ner i vikt ca 8kg. Jag har läst deffguiden och vet hur jag borde göra, men om jag skulle köra på en regelrätt deff skulle det ta mig ca 2-3 månader. Och det är väll inget jobbigt i sig, men jag undrar hur det är med måltidsersättning?

Om jag skulle köra t ex 3-4 måltidsersättningar per dag + 2 proteindrinkar + kreatin så skulle jag antagligen gå ner 8 kg på bara 3-4 veckor eftersom man skulle liga på ca 2000kcal minus varje dag. Vad tror ni händer om man skulle göra något sånt? kommer man tappa alla muskler? skulle man bli mer deffad? Vad händer med ens kropp liksom?

Jag har inga planer på att köra så här egentligen,,jag gillar mat så att bara dricka vätskor i 3 veckor är uteslutet, men man undrar ju ändå. anledningen till att jag frågar är att jag har en polare som inte gymmar och inte bryr sig om muskler som gick från 93 till 80 kg på 5 veckor typ. Visserliggen är han hur spinkig som helst nu, inga muskler alls, men det va hans mål så han är ju nöjd.

Fredron
2011-06-07, 11:11
Du skulle antagligen bli extremt orkeslös samt förlora en hel del muskler.
Kroppen kan inte frigöra hur mycket energi som helst från fettlagerna per dygn. Musklerna bryts ner för att frigöra aminosyror och protein som du käkar för att bibehålla muskler bryts ner och blir energi (glukos) för kroppen istället.
Du förlorar inte speciellt mycket mer fett genom att svälta dig, skillnaden är bara att du förlorar muskler samtidigt och går därför ner i vikt fortare.
Det är väl inte ett visst nummer på vågen som är ditt mål, utan att se ut på ett visst sätt, så därför är svält en dålig idé.

Pretorian
2011-06-07, 11:14
Jag försöker hålla en diet som jag kan ha lääänge utan att tröttna eller må dåligt av. Det du beskriver skulle inte fungera för mig i längden. Låt det ta tid istället.

bakka
2011-06-07, 14:18
tack för svar.

Som jag nämnde så har jag inga planer på att köra med måltidsersättning. Undrade mest eftersom polaren har gått ner som fan, men han har ju som nämnt inga muskler kvar heller så...

Min kost ser mer ut så här:

Frukost - jag är aldrig hungrig på morgonen så jag tar oftast bara en kopp kaffe och kanske en frukt om jag är småhungrig.

Mellanmål - om jag blir lite hungrig innan lunch tar jag ca 100-150g kvarg med fun light

Lunch - oftast ca 200-250g kyckling/kött med 1-2 kokta potatisar o grönsaker (fast nu vågar man ju knappt äta grönsaker med alla sjukdomar som sprids via skiten hehe)

Middag - middagen ser ut ungefär som lunchen men jag skippar kolhydraterna

Mellanmål 2 - innan träning brukar jag dricka en proteindrink, käka en macka med kalkonpålägg och kanske ta en frukt.

Mellanmål 3 - efterträning tar jag proteindrink

Kvällsmat - efter att jag kommit hem och duschat så käkar jag 2 kokta ägg med ca 100-150g keso och så tar jag ca 100-150g kvarg med funlight. Är jag fortfarande hungrig kanske jag tar 2 knäckebröd med med kalkon eller lite flingor med mjölk (0,05% fett)

Jag brukar inte vara hngrig,,orkar oftast köra hårt på gymmet och har redan gått ner från 89,5kg till 84,5kg på 4-5 veckor och har gått från strl 36 i byxor till 32/33 så midjan har ju minskat lite.