handdator

Visa fullständig version : Hur motstår ni frestelserna under deff?


Big Sleazy
2011-06-06, 23:24
Hur gör ni i era mörkaste stunder under deffen, när man inte kan tänka på något annat än mat och speciellt kalorität sådan?

Har haft fruktansvärt dålig disciplin de senaste veckorna, laborerat med att ligga både på balans och ett extremt litet underskott, men inget verkar hjälpa, suget sitter där hela tiden och jag klarar helt enkelt inte av att gå fler än 2-3 dagar utan att hamna på överskott, även fast jag de 2-3 dagarna legat på kaloribalans.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Spartansk
2011-06-06, 23:29
Har du testat periodisk fasta?

Sheogorath
2011-06-07, 05:41
Det här får bli ett drygt "funkar för mig"-svar, men det här "funkar för mig":

Jag har ett kostschema som bestämmer exakt vad jag ska äta, på grammet (jag väger min ketchup). Står det inte på schemat äter jag det inte.

Nina L
2011-06-07, 05:44
Äter mer protein. Har haft jättemycket problem med sug efter kombon fett/kolhydrater, och att minska på kolhydraterna till förmån för proteinet är det som har fungerat för mig.

Langster
2011-06-07, 06:41
Det här får bli ett drygt "funkar för mig"-svar, men det här "funkar för mig":

Jag har ett kostschema som bestämmer exakt vad jag ska äta, på grammet (jag väger min ketchup). Står det inte på schemat äter jag det inte.


Detta är det korrekta sättet, speciellt om man har problem med sug.
Planering, köp det du ska äta enligt kostschemat flera dagar i förväg, så finns den mat du ska äta inom räckhåll när du blir hungrig eller sugen. Att gå till affären när du är hungrig är ingen bra idé om du inte har disciplin.

rajjan_dammit
2011-06-07, 06:53
Det gör jag inte, deffen tar lite längre tid än planerat.

Tabbe
2011-06-07, 07:17
Det gör jag inte, deffen tar lite längre tid än planerat.

me 2..+- 3 veckor :D

ThisIsTheOne
2011-06-07, 07:29
Sockerfria tuggummin (har nog smakat mig igenom hela sortimentet snart), Läkerol, Fun Light och liknande grejer utan eller med väldigt energi i har hjälpt mig vid plötsligt sug efter något.

Ronn
2011-06-07, 07:35
Genom att planera in frestelserna i dieten så att dom passar mina macros :thumbup:

Edit: Som andra nämt, fun light och tuggumin är bra hjälpmedel om man behöver fylla ut.

hejhopp79
2011-06-07, 07:46
Äter cleant och PF.

Skippar också oftast veteprodukter och en del annat skit som sätter igång ett ohemult sötsug och sug efter mer mat hos mig.

Jämför t ex pasta med broccoli och kyckling. Det ena leder till sötsug och irritation och det andra alternativet till en skön mättnad och ingen trötthet.

Spridis
2011-06-07, 08:14
Disciplin och kostplanering, inget annat fungerar för mej.

Pretorian
2011-06-07, 10:44
Jag försöker visualisera hur jag känner mig varje gång efter att jag ätit godis eller kakor. Även om jag äter en påse citronmuffins så är jag inte nöjd, kan äta hur mycket som helst. Med det i huvudet så brukar jag kunna motstå att ens ta en godisbit. Dessutom brukar mitt sug försvinna efter ett tag om jag väntar lite.

Jag märker också att det är lättare att "åka dit" när jag är hemma och ledig än när jag har fullt upp på jobbet. Så, försök hålla dig sysselsatt.

Jag brukar även försöka planera in lite godis och kakor under helgerna. Det minskar knappast sötsuget (som jag skrev ovan) men det känns bra att unna sig lite när jag kört strikt hela veckan.

Big Sleazy
2011-06-07, 10:54
Jag märker också att det är lättare att "åka dit" när jag är hemma och ledig än när jag har fullt upp på jobbet. Så, försök hålla dig sysselsatt.


This...

Min deff gick som bäst och jag gick ett bra tag utan varken hungerkänslor eller sötsug när jag hade som mest att göra.
Men nu efter att det tagit slut med flickvännen och att man blivit klar med studierna och är ledig på dagarna så har man haft otroligt svårt att inte falla dit varje dag.

Arty
2011-06-07, 11:02
Dricker cola zero under min deff när jag får sug, det hjälper mig iaf.

Sheogorath
2011-06-07, 11:21
This...

Min deff gick som bäst och jag gick ett bra tag utan varken hungerkänslor eller sötsug när jag hade som mest att göra.
Men nu efter att det tagit slut med flickvännen och att man blivit klar med studierna och är ledig på dagarna så har man haft otroligt svårt att inte falla dit varje dag.

Har du prövat att göra upp ett komplett kostschema, och då menar jag ett schema som täcker hela dagen fullständigt ner på grammet avseende ALLA ingredienser som kan ge energi? Du verkar ha prövat disciplin-spåret utan att vara riktigt nöjd med hur det gått: kanske dags att testa något annat. Man gör så här för att slippa tänka på mat och kalorier i sin vardag. Man gör beräkningarna en gång i veckan, sedan kan man släppa det. Utvärdering och omstukturering sker vid behov efter en vecka. Detta system besparar en mycket tankegods och ångest. Du behöver aldrig fråga dig "kan jag äta det här?" eftersom svaret alltid är nej.

Big Sleazy
2011-06-07, 16:11
Har du prövat att göra upp ett komplett kostschema, och då menar jag ett schema som täcker hela dagen fullständigt ner på grammet avseende ALLA ingredienser som kan ge energi? Du verkar ha prövat disciplin-spåret utan att vara riktigt nöjd med hur det gått: kanske dags att testa något annat. Man gör så här för att slippa tänka på mat och kalorier i sin vardag. Man gör beräkningarna en gång i veckan, sedan kan man släppa det. Utvärdering och omstukturering sker vid behov efter en vecka. Detta system besparar en mycket tankegods och ångest. Du behöver aldrig fråga dig "kan jag äta det här?" eftersom svaret alltid är nej.

Det har jag inte, men jag planerar alltid så jag vet vad jag ska äta varje dag. Problemet ligger i att jag sedan avviker från det och stoppar i mig saker jag inte ska. Om det är bristande disciplin eller för stort sug eller både och vet jag inte.

Lillleif
2011-06-07, 16:23
Substitutbehov i form av Pepsi Max och kaffe.

Ristretto
2011-06-07, 17:07
Det här får bli ett drygt "funkar för mig"-svar, men det här "funkar för mig":

Jag har ett kostschema som bestämmer exakt vad jag ska äta, på grammet (jag väger min ketchup). Står det inte på schemat äter jag det inte.


+1
Fast med förutbestämda makronutrientmängder och kalorier istället för att planera allt i förväg.

Jag väger också allt.

Raasken
2011-06-07, 17:10
genom att planera in frestelserna i dieten så att dom passar mina macros :thumbup:


+1

Sheogorath
2011-06-07, 18:15
Det har jag inte, men jag planerar alltid så jag vet vad jag ska äta varje dag. Problemet ligger i att jag sedan avviker från det och stoppar i mig saker jag inte ska. Om det är bristande disciplin eller för stort sug eller både och vet jag inte.

OK men det är du ju inte nöjd med. Varför inte testa att ha allt du ska äta i ett Exceldokument? Ett radstycke med näringsvärdena per 100 g och ett radstycke som räknar ut vad den mängden du äter ger. Sedan en uträkning för dagintaget kcal, protein och fett. Såhär:

http://i52.tinypic.com/mwea7b.jpg

adamvadam
2011-06-07, 21:35
+1
Fast med förutbestämda makronutrientmängder och kalorier istället för att planera allt i förväg.

Jag väger också allt.

+1 så gör jag med.. Då kan man via lite snabb huvudräkning bara byta ut efter sug. Kanon! *flex*

StraightEdge
2011-06-07, 22:41
+1 så gör jag med.. Då kan man via lite snabb huvudräkning bara byta ut efter sug. Kanon! *flex*

Ja det blir en vana när man kommer in i det, rätt simpelt egentligen.

doh
2011-06-08, 08:13
Fluff och tuggummi efter maten :thumbup:

Springer
2011-06-08, 11:54
Du behöver aldrig fråga dig "kan jag äta det här?" eftersom svaret alltid är nej.

:hbang:

Inte orolig över att bli besatt av mat? Hur funkar din metod socialt?

BengtBurk
2011-06-08, 12:49
Tuggummi och Cola Zero!

Sheogorath
2011-06-08, 12:52
:hbang:

Inte orolig över att bli besatt av mat? Hur funkar din metod socialt?

Tvärtom. Jag vet vad jag ska äta, alltså behöver jag inte tänka på mat. Besatthet har man om man ständigt går runt i tankar som "ska jag äta detta, och i så fall vad ska jag göra för att kompensera? kanske springa en runda? kanske äta lite mindre ikväll? kan det vänta till imorgon?" osv. "Min" metod fungerar överhuvudtaget inte i sociala sammanhang men så går jag inte på diet hela livet heller. Dessutom resonerar jag som så, att om enda anledning till att folk vill träffa mig är för att jag ska äta deras mat så kan det få vara. Det respekterar folk och vill naturligtvis umgås ändå.

Nu har jag paus från deffen (vecka 21 från start) eftersom jag gått ner mycket i vikt och känner att kroppen behöver vila sig lite och kanske bygga på sig något hekto muskler. Dessutom har jag en bröstmuskelskada som måste repareras. Åt glass igår och det blir kalas på fredag. Känns fantastiskt. Jag har inga problem att ställa om från diet-läge till o-diet-läge. Lucky me, eller nått.

collieweed
2011-06-08, 12:58
har oxå ett jädra sug efter bla sötsaker o snacks. Ärligt talat så tror jag det bästa är att "vänja" sig bort med dessa grejer för att minska suget. Själv blir jag ofta sugen på godis när jag har haft en period där jag tillåtit mig att äta det och mindre sötsug när jag totalt raderar sötsaker från kosten..... Det låter som jag beskriver ett knark inser jag när jag skummar genom texten...

Springer
2011-06-08, 13:06
Nu har jag paus från deffen (vecka 21 från start) eftersom jag gått ner mycket i vikt och känner att kroppen behöver vila sig lite och kanske bygga på sig något hekto muskler. Dessutom har jag en bröstmuskelskada som måste repareras. Åt glass igår och det blir kalas på fredag. Känns fantastiskt. Jag har inga problem att ställa om från diet-läge till o-diet-läge. Lucky me, eller nått.

Har du någon kolla på hur du äter nu, eller är det free-for-all?

Sheogorath
2011-06-08, 13:14
Har du någon kolla på hur du äter nu, eller är det free-for-all?

Jag har väldigt bra koll. Den här veckan är det 2400 kcal / dag med "valfria tillägg" om det kommer lägen för det, d.v.s jag skapar inte situationer FÖR att få äta men jag tackar heller inte nej om det bjuds och är jag på stan och handlar en tröja och känner för en glass köper jag en glass osv. Detta räknar jag med i medeltal skapar ett lagom stort överskott för att bygga i lagom tempo på den kroppsvikten där jag befinner mig just nu. Om jag trivs med det här systemet kan jag tänka mig att fortsätta med det även efter att jag deffat klart eftersom det är mer hälsosamt än så som jag brukar leva under bulk. Ekonomiskt är det också, och tidsbesparande (storkok på söndagen precis som under deffen etc). :)

Kimkay
2011-06-08, 13:20
Jag har väldigt bra koll. Den här veckan är det 2400 kcal / dag med "valfria tillägg" om det kommer lägen för det, d.v.s jag skapar inte situationer FÖR att få äta men jag tackar heller inte nej om det bjuds och är jag på stan och handlar en tröja och känner för en glass köper jag en glass osv. Detta räknar jag med i medeltal skapar ett lagom stort överskott för att bygga i lagom tempo på den kroppsvikten där jag befinner mig just nu. Om jag trivs med det här systemet kan jag tänka mig att fortsätta med det även efter att jag deffat klart eftersom det också är mer hälsosamt än så som jag brukar leva under bulk. Ekonomiskt är det också, och tidsbesparande (storkok på söndagen precis som under deffen etc). :)

Låter som en väldigt sund inställning till mat, en bra blanding mellan frihet och kontroll!

osk
2011-06-08, 13:21
När jag blir sötsugen så frammanar jag det mentala illamående som jag brukar drabbas av efter jag käkat skitmat. Är allt som oftast avskräckande.

Och sen tar man en kaffe såklart:)

aijou
2011-06-08, 13:26
Intalar mig själv att det inte är värt det och att jag kommer ångra mig efteråt. Försöker även se det som ett test av min karaktär och självkontroll. Man vill ju inte förlora mot sig själv.

hejhopp79
2011-06-08, 13:36
Det här får bli ett drygt "funkar för mig"-svar, men det här "funkar för mig":

Jag har ett kostschema som bestämmer exakt vad jag ska äta, på grammet (jag väger min ketchup). Står det inte på schemat äter jag det inte.


Väger du ketchup?

Get real, ärligt talat. Du snuddar ju vid en ätstörning eller så har du redan en

Sheogorath
2011-06-08, 13:40
Väger du ketchup?

Get real, ärligt talat. Du snuddar ju vid en ätstörning eller så har du redan en

Läs gärna resten av mina inlägg i den här tråden, surpuppa. :)

Ronn
2011-06-08, 13:44
Ni som säger att ni avstår från godsaker helt, kan det verkligen stämma? Ni måste ju i så fall ha världens kortaste deffperioder eller psyke som robotar. :D

Jag insåg för länge sen att det va omöjligt att avstå från allt gott alltid, bättre att planera in det som allt annat i den mån man kan eller justera efter om man får ett plötsligt sug.

osk
2011-06-08, 13:54
Ni som säger att ni avstår från godsaker helt, kan det verkligen stämma? Ni måste ju i så fall ha världens kortaste deffperioder eller psyke som robotar. :D

Jag insåg för länge sen att det va omöjligt att avstå från allt gott alltid, bättre att planera in det som allt annat i den mån man kan eller justera efter om man får ett plötsligt sug.

godsak = snickers

gott = grillad fläskfile:)

Så, vilket väljer du att planera in?

RassK
2011-06-08, 13:57
Planering, kaffe och tuggummi.

Ronn
2011-06-08, 14:04
godsak = snickers

gott = grillad fläskfile:)

Så, vilket väljer du att planera in?

Både och beroende på vad jag är sugen på.

Inge Enveten
2011-06-08, 14:43
Några fundamentala bitar enligt mig är att a) äta sig mätt och att b) inte ha ett för stort kaloriunderskott. A kan göras genom att välja mer mättande livsmedel och vad gäller B så är det sällan större än minus 1000 är lämpligt.

En intressant sak jag observerat är hur sugen jag blir dagen efter jag ätit något i stil med godis/kakor/chips. Det är katastrofalt. Jag vore förvånad om det var en värre känsla en narkoman upplevde när knarkbehovet kickar in. Är jag däremot utan det nämnda i en vecka så är det inte alls lika farligt. Så för min del så handlar det bara om att fixa de närmsta dagarna efter en kalorifest om jag vill hamna på rätt spår igen efter att ha felat.

Att se det som ett maraton hjälper också. Det är inte hela världen om du står still (d.v.s. kaloribalans någon dag) men spring för fan inte tillbaks mot startlinjen (d.v.s. kaloriöverskott).

Att trivas med vad man äter är också fundamentalt. En diet där du äter endast sådant du inte tycker om funkar bara inte. Om det inte finns någon "bra" mat du gillar så är det kanske ingen idé för dig att dieta.

Att hitta något som funkar bäst med en själv är också viktigt. Grub skrev så bra i deffguiden att den bästa träningen är den man gillar därför att det är den man kommer att utföra. Någon träning är dessutom också bättre än ingen träning. Jag tänker också i samma bana vad gäller att köra diet. Bättre att äta så man är "50 % nöjd" och så att man fixar dieten än att äta saker man inte alls vill äta och vara "0 % nöjd".

En massa svammel men jag hoppas att inlägget är bidragande till någon åtminstone :)

vicarious
2011-06-08, 14:59
En intressant sak jag observerat är hur sugen jag blir dagen efter jag ätit något i stil med godis/kakor/chips. Det är katastrofalt. Jag vore förvånad om det var en värre känsla en narkoman upplevde när knarkbehovet kickar in. Är jag däremot utan det nämnda i en vecka så är det inte alls lika farligt. Så för min del så handlar det bara om att fixa de närmsta dagarna efter en kalorifest om jag vill hamna på rätt spår igen efter att ha felat.



Upplever samma sak. Har jag väl haft en "ätardag" eller ätit lite mer/onyttigare än vanligt så är det extremt lätt att fortsätta i de banorna nästa dag, och nästa och så vidare..

Big Sleazy
2011-06-08, 15:12
Det blir verkligen som ett beroende, och som några av er skrivit innan så är de 3 första dagarna efter de värsta.

Jag tror att det bästa för mig blir att nu närmaste veckan strunta i att räkna kalorier och fokusera på att undvika socker/sötsaker. Om det blir för mycket kött eller sås får det bli så, känner att det är sockret och sötsakerna som ställer till det för mig. Har i stort sett aldrig något sug efter pizza, hamburgare, chips eller liknande. Utan det är uteslutande bakverk, choklad, godis, glass.

Inge Enveten
2011-06-08, 15:55
Det blir verkligen som ett beroende, och som några av er skrivit innan så är de 3 första dagarna efter de värsta.

Jag tror att det bästa för mig blir att nu närmaste veckan strunta i att räkna kalorier och fokusera på att undvika socker/sötsaker. Om det blir för mycket kött eller sås får det bli så, känner att det är sockret och sötsakerna som ställer till det för mig. Har i stort sett aldrig något sug efter pizza, hamburgare, chips eller liknande. Utan det är uteslutande bakverk, choklad, godis, glass.

Utifrån många av dina inlägg i "vad har du ätit"-tråden så har du ett skitdåligt dietupplägg. Fixa det.

Lellan
2011-06-08, 17:17
Det här får bli ett drygt "funkar för mig"-svar, men det här "funkar för mig":

Jag har ett kostschema som bestämmer exakt vad jag ska äta, på grammet (jag väger min ketchup). Står det inte på schemat äter jag det inte.


Samma funkar för mig. Problemet som följer, när man tycker sig inte ska dieta längre, är för mig att då finns inget papper, inget regler.. ;) *innocent*

Eftersom jag är som jag är tänker jag testa månadsschema även för kcalbalans, har man svårigheter får man hitta sätt att hantera dem helt enkelt. Lite trist, men brukar lösa som 1 måltid (dvs en bestämd portionssize måltid) fritt fre/lö/sö. Om man inte försöker lura sig själv alltför mkt och proppar den full m så mkt konc kcal som möjligt tror jag det är min framgångsmelodi! :)

Sheogorath
2011-06-08, 17:21
Samma funkar för mig. Problemet som följer, när man tycker sig inte ska dieta längre, är för mig att då finns inget papper, inget regler.. ;) *innocent*

Eftersom jag är som jag är tänker jag testa månadsschema även för kcalbalans, har man svårigheter får man hitta sätt att hantera dem helt enkelt. Lite trist, men brukar lösa som 1 måltid (dvs en bestämd portionssize måltid) fritt fre/lö/sö. Om man inte försöker lura sig själv alltför mkt och proppar den full m så mkt konc kcal som möjligt tror jag det är min framgångsmelodi! :)

Det är precis en sådan här mellanperiod jag har nu. Som en återhämtningsfas som ska övergå i deff igen, men det hade lika gärna kunnat vara ett riktigt "efter-deffen-in-i-obestämd-framtid"-upplägg. Kanske kan du kan få någon idé av detta nedan?

Förresten! Titta gärna in i narkotika-tråden och titta på dokumentären där. Fantastiskt spännande!

Då så, som svar på frågan om det var fritt svullande som gällde nu eller om jag "hade koll":

Jag har väldigt bra koll. Den här veckan är det 2400 kcal / dag med "valfria tillägg" om det kommer lägen för det, d.v.s jag skapar inte situationer FÖR att få äta men jag tackar heller inte nej om det bjuds och är jag på stan och handlar en tröja och känner för en glass köper jag en glass osv. Detta räknar jag med i medeltal skapar ett lagom stort överskott för att bygga i lagom tempo på den kroppsvikten där jag befinner mig just nu. Om jag trivs med det här systemet kan jag tänka mig att fortsätta med det även efter att jag deffat klart eftersom det är mer hälsosamt än så som jag brukar leva under bulk. Ekonomiskt är det också, och tidsbesparande (storkok på söndagen precis som under deffen etc). :)

hejhopp79
2011-06-08, 17:21
Framgångsmelodi :)

Kaffe och snus hjälper mig, i kombination med näringstiming, t ex äta mycket av dagens intag sent på dagen efter träningen. Samt inget vete eftersom det sätter igång ett jäkla mat/söt-sug hos mig.

Edd
2011-06-08, 19:34
Framgångsmelodi :)

Kaffe och snus hjälper mig, i kombination med näringstiming, t ex äta mycket av dagens intag sent på dagen efter träningen. Samt inget vete eftersom det sätter igång ett jäkla mat/söt-sug hos mig.

agree en fet jävla bak sitter inte fel när mat/söt-sug kommer igång:hbang:

<Mike>
2011-06-08, 23:30
Låt aldrig godsaker finnas till hands hemma. Om det enda som finns är proteinpulver, djupfryst köttfärs och en halv lök (welcome to my kitchen) så finns det inget sug eftersom suget efter "syndig mat" är mindre än orken att gå ner till affären och köpa mat som man ändå vet att man inte får äta.

Sedan har det varit rätt skönt för mig att ha ett viktmål då jag får synda lite. Typ "när jag kommer ner till X så ska jag käka *insert crapfood*!". Det har fått mig att känna mig mer motiverad att komma dit så fort som möjligt :)

Pretorian
2011-06-09, 06:37
Skulle jag välja skulle vi inte ha något "onyttigt" hemma men jag är småbarnsfar och brer ofta kvällsmackor med polarbröd och mycket smör. Då blir jag sugen på att sno barnens mackor... men der har aldrig hänt... ännu.

vicarious
2011-06-09, 07:13
Låt aldrig godsaker finnas till hands hemma. Om det enda som finns är proteinpulver, djupfryst köttfärs och en halv lök (welcome to my kitchen) så finns det inget sug eftersom suget efter "syndig mat" är mindre än orken att gå ner till affären och köpa mat som man ändå vet att man inte får äta.


Detta har också hjälpt för mig. Har aldrig smör, mjöl, socker, bröd eller dylikt hemma. All mat som finns är antingen i frysen eller i matlådor.

Om jag i värsta fall blir extra sugen någon gång och "överäter" så blir det i form av en extra tallrik grönsaker, ett extra proteinfluff eller en skål jordgubbar med mjölk. Hade jag haft annat hemma hade det garanterat blivit chokladbollssmet, kladdkaka eller nåt annat..

Eddie Vedder
2011-06-09, 10:57
Låt aldrig godsaker finnas till hands hemma.

Jag var sådär förr. Men inte längre. Köpte på mig ett rejält lager med småchipspåsar när de bara kostade 3 kronor styck på ICA och i samma veva köpte jag över 2 kg cokladkakor. Har fortfarande massor kvar men tar några rutor titt som tätt och det är jättesällan jag rör chipsen. Häromkvällen åt jag en påse men jag föredrar chokladen mer. :)

Men ändå kan jag äta godis varje dag, och ha skafferiet fullt, utan att go nuts. Men jag ligger ju på överskott också, och jag försöker att inte leva på den värsta sortens byggarmat även om jag äter en väldigt monoton "vardagskost" jag också.

Jag hade till och med en uppsättning "Runes Energikaka" som jag fått gratis för att prova. Den fick jag äta upp utan att egentligen vara sugen för hållbarheten var kass på de där kakorna. :D

Anton Fräs
2011-06-11, 01:27
Jag har gått ner en helvetisk massa vikt förut men nu har jag haft problem att jobba mig neråt en längre tid. Tänker nog gå emot varenda "skriven regel" och helt enkelt inte räkna längre. Bara fokus på "bra mat" utifrån mina preferenser. Tror att det kommer vara tidsbesparande och mer njutningsfullt.

Ehm ontopic; om jag har en alltför strikt plan brukar jag balla ur.

EDIT; Riktigt roligt och intressant med den mentala biten kring viktnedgång och hur folk hanterar den olika.

laxkoja
2011-06-11, 04:16
fan jag lyckades trycka i mig 6-7 tusen kcal mer det här dygnet än mitt dagliga intag vid deff... bara fortsätta som om inget har hänt förmodar jag? :( eller kanske satsa på 1000 kcal mindre per dag 2 veckor ist för 500? HATAR BUFFÉ!!!

Anton Fräs
2011-06-11, 04:18
Fortsätt som vanligt är mitt råd. Annars är det lätt att det spårar.

Big Sleazy
2011-06-11, 20:23
Känns ovanligt bra efter 4 dagar helt utan socker. Har börjat äta mer kolhydrater och mer fett, känner mig mycket mer belåten efter varje måltid. Försöker ligga på 2000 kcal per dag nu. Käkar kvarg till lunch/frukost innan träning, proteindrink efter och ett stort mål mat på 1000-1500 kcal till middag med ganska mycket kolhydrater, fett och protein vilket jag inte gjorde tidigare. Då åt jag bara fettsnåla proteinkällor med sallad. Känns som att detta upplägg där jag äter "normalt" fast med ett högt proteinintag är något som jag hoppas kan hålla i längden.

Det enda jag kommer att undvika helt är bakverk, godis, choklad, glass etc. Känner inte alls att jag haft samma sug efter detta heller sedan jag började äta större måltider till middag med mer fett och mer kolhydrater, samt ett mindre underskott. Kommer sikta på 500 kcal/dag nu. Hoppas jag kan hålla detta nu...

Ronn
2011-06-11, 20:38
fan jag lyckades trycka i mig 6-7 tusen kcal mer det här dygnet än mitt dagliga intag vid deff... bara fortsätta som om inget har hänt förmodar jag? :( eller kanske satsa på 1000 kcal mindre per dag 2 veckor ist för 500? HATAR BUFFÉ!!!

Tänk som så att du förmodligen lagt på dig lite muskelmassa så fortsätter du som vanligt. :D

Pansartax
2011-06-11, 20:58
Jag är för ekonomisk (snål) för att köpa godis, choklad för 110 kr /kg när man kan få kyckling för 60? Phö.

StampChamp
2011-06-12, 01:14
Låt aldrig godsaker finnas till hands hemma. Om det enda som finns är proteinpulver, djupfryst köttfärs och en halv lök (welcome to my kitchen) så finns det inget sug eftersom suget efter "syndig mat" är mindre än orken att gå ner till affären och köpa mat som man ändå vet att man inte får äta.

Sedan har det varit rätt skönt för mig att ha ett viktmål då jag får synda lite. Typ "när jag kommer ner till X så ska jag käka *insert crapfood*!". Det har fått mig att känna mig mer motiverad att komma dit så fort som möjligt :)

Precis så är jag. Ser till att inte ha mycket hemma, och är för lat att springa på affären för att köpa nåt gott. Så försöker ha så lite som möjligt hemma så är det hur enkelt som helst - en dans på röda rosor!

Fru_Flisa
2011-06-12, 10:35
Då tänker jag på vilka alternativ jag har och blir genast så jäkla sugen på gröt så jag gör ett stort lass och blandar i lite av varje som kakao, banan, bär, nötter, smör, salt och kokos. Det fyller alla smaksymfonier och sen är det bra.

Fredrik_S
2011-06-12, 10:51
Jag är för ekonomisk (snål) för att köpa godis, choklad för 110 kr /kg när man kan få kyckling för 60? Phö.

Fast ett kilo choklad innehåller 5500 kcal och ett kilo kycklingfile 850 kcal. Det är defintivt mer ekonomisk att äta större delen av sitt kaloribehov från choklad än kyckling.
Freakar man inte ur totalt är godis än rätt så billig energikälla.

Pansartax
2011-06-12, 12:05
Fast ett kilo choklad innehåller 5500 kcal och ett kilo kycklingfile 850 kcal. Det är defintivt mer ekonomisk att äta större delen av sitt kaloribehov från choklad än kyckling.
Freakar man inte ur totalt är godis än rätt så billig energikälla.

Protein är ju dock det jag är ute efter och inte kcal, jag vill fortfarande tro att kycklingbröstfilé har högre PPK än mjölkchoklad.

Eller? :cool:

Springer
2011-06-12, 13:01
Precis så är jag. Ser till att inte ha mycket hemma, och är för lat att springa på affären för att köpa nåt gott. Så försöker ha så lite som möjligt hemma så är det hur enkelt som helst - en dans på röda rosor!

Synd bara att man har en fru som ideligen köper hem kakor och choklad till sig och barnen. *popcorn*

Minns när jag var ungkarl, jag var för lat för att laga mat och för snål för att köpa pizza/kebab. Inga problem med vikten där.

Förra jobbet hade de ingen godisförsäljning, men de har på nuvarande. Varje gång jag går förbi den så tänker jag "Nej, nej, nej!". Har köpt någon gång på 3-4 månader, går ganska bra.

En kollega pratade om att köpa äggkokare till jobbet. Tror på det! :hbang:

Fredrik_S
2011-06-12, 14:07
Protein är ju dock det jag är ute efter och inte kcal, jag vill fortfarande tro att kycklingbröstfilé har högre PPK än mjölkchoklad.

Eller? :cool:

Du är inte ute efter protein primärt du är ute efter ökad muskelmass alternativt styrka tillsammans med låg fettinlagrning.
Detta innebär inte att du ska äta 100% av dina kalorier från protein ändå. vilket ger utrymme för andra billiga kalorier. Okej att det finns billigare kolhydrat och fettkällor. Men jag skulle ändå inte vilja gå så långt som att säga att godis är dyrt. Utan kan vara ett fungerande komplement vi energibrist.
Energin kommer du behöva få i dig på ett eller annat sätt.

StarkaUlf
2011-06-12, 15:35
Bara att försöka hålla sig sysselsatt enligt mig :) något kul som fördriver tiden (jobb på vardagarna+träning ofc).

Kimkay
2011-06-12, 16:00
Bara att försöka hålla sig sysselsatt enligt mig :)

Vardags-sysslor ftw! städa, diska, tvätta osv. Huset är aldrig så rent och städat som när jag deffar! :Virro

Pansartax
2011-06-12, 18:25
Du är inte ute efter protein primärt du är ute efter ökad muskelmass alternativt styrka tillsammans med låg fettinlagrning.
Detta innebär inte att du ska äta 100% av dina kalorier från protein ändå. vilket ger utrymme för andra billiga kalorier. Okej att det finns billigare kolhydrat och fettkällor. Men jag skulle ändå inte vilja gå så långt som att säga att godis är dyrt. Utan kan vara ett fungerande komplement vi energibrist.
Energin kommer du behöva få i dig på ett eller annat sätt.

Tycker ris/pasta/bröd för under 10 kr/kg är betydligt bättre än choklad, men det kanske bara är jag?

Jag äter nog ca 80% av alla mina kalorier idag ifrån protein, och har deffat på den vägen sen januari.

alex333ander
2011-06-13, 06:00
PF, massa cola zero, kaffe,snus, low cal glass me cankao ex ggr per vecka, och resultatet jag vill komma till med dieten ar viktigare an lite skitgodis som man inte ens behover!

vicarious
2011-06-13, 07:05
Du är inte ute efter protein primärt du är ute efter ökad muskelmass alternativt styrka tillsammans med låg fettinlagrning.
Detta innebär inte att du ska äta 100% av dina kalorier från protein ändå. vilket ger utrymme för andra billiga kalorier. Okej att det finns billigare kolhydrat och fettkällor. Men jag skulle ändå inte vilja gå så långt som att säga att godis är dyrt. Utan kan vara ett fungerande komplement vi energibrist.
Energin kommer du behöva få i dig på ett eller annat sätt.

Hur många har problemet "energibrist" vid deff? Väldigt få.

Pretorian
2011-06-13, 07:21
I helgen ville jag vara snäll mot barnen och köpte då 400 gram M&M´s och chokladmuffins med kräm inuti. Dem gillade inget av det och eftersom jag är snål av mig så ville jag inte slänga. Det bästa hade varit om jag endast köpt det som barnen tyckte om för då hade dem ätit upp det och inte jag.

vicarious
2011-06-13, 07:26
I helgen ville jag vara snäll mot barnen och köpte då 400 gram M&M´s och chokladmuffins med kräm inuti. Dem gillade inget av det och eftersom jag är snål av mig så ville jag inte slänga. Det bästa hade varit om jag endast köpt det som barnen tyckte om för då hade dem ätit upp det och inte jag.

Du har ju redan köpt varan. Oavsett om du äter den eller slänger den så är pengarna förbrukade.

Pretorian
2011-06-13, 07:35
Doh... det tänkte jag inte på :-) Oavsett så gillar jag inte att slänga mat plus att jag gillar sötsaker. Svårt att slänga det jag tycker om.

Men nästa helg blir det småpåsar med godis som de gillar, typ en PimPim-ask.

Fru_Flisa
2011-06-13, 10:26
Doh... det tänkte jag inte på :-) Oavsett så gillar jag inte att slänga mat plus att jag gillar sötsaker. Svårt att slänga det jag tycker om.

Men nästa helg blir det småpåsar med godis som de gillar, typ en PimPim-ask.

Det är ofta uppskattat att ta med och bjuda på jobbet annars. Eller bjuda hem lite folk på fika :).

Big Sleazy
2011-06-15, 16:40
Inne på 8:e dagen nu utan socker. Får mindre sockersug för varje dag som går. De första dagarna tänkte jag nästan konstant på glass/godis/bakelser. Förhoppningsvis kommer suget att fortsätta släppa mer och mer för varje dag.

Att strunta i kalorierna och att istället fokusera på att undvika socker har gjort att jag kunnat ha en lite mer avslappnad syn på maten, har ätit när jag blivit hungrig/sugen men struntat i sockret, har ändå legat på ett svagt kaloriunderskott/balans varje dag.

Hoppas det rullar på nu så återkommer jag med resultat om 3 veckor.

Faith
2011-06-15, 21:57
keep your eyes on the prize ;)

Langster
2011-06-16, 06:42
Jag äter nog ca 80% av alla mina kalorier idag ifrån protein, och har deffat på den vägen sen januari.

Det låter dyrt och jobbigt.

Pansartax
2011-06-16, 09:18
Det låter dyrt och jobbigt.

Nja, inte så farligt.

1 kg kyckling (Utspritt över dagen) ca 60 kr/kg + proteinpulver + 50 g ris/pasta/potatis har det varit hela vägen. Säg 70 kronor om dagen, 2100-2500 kr/månaden?

Jag vet ärligt talat inte hur jag hade kunnat lägga upp det annorlunda och eftersom jag inte känner några dietister så fick det bli så, hade jag ätit mera kolhydrater så hade jag offrat protein för det och så vidare, jag är ingen proteinhetsare egentligen men jag vet inte om det hade varit så bra att ligga på 100 - 150 g protein om dagen när jag borde ligga på 250.

oRRelito
2011-06-16, 09:37
Kort och gott jag är fan knappt hemma längre!
Med jobbet, träning och socialt så brukar jag trilla in genom dörren till lägenheten runt kl 22.00 på kvällen och då har jag stigit upp klockan 07.00. Då käkar jag kvällsmiddag och går och lägger mig. Detta är mitt vinnande koncept för jag har helt enkelt inte tid att kuta fram och tillbaka från tv:n och kylskåpet.

Arez
2011-06-18, 02:26
Såg i en dokumentär för nån vecka sedan några tips om kost och hälsa som de testat vetenskapligt. Första tipset handlade just om att inte hoppa över några måltider. De testade en snubbe som fick sin hjärna skannad av en "MRI" skanner 2 olika dagar. Första dagen skulle han äta frukost och andra dagen skippa frukosten. I denna MRI skanner så fick han sedan se bilder på kalorisnål mat och kaloririk mat. Dagen då han åt frukost så gav hans hjärna större utslag när han såg bilderna på kalorisnål mat och tvärtom dagen då han skippade frukost. Hjärnan vill helt enkelt kompensera för att man har fastat så länge och vill få i sig så kloririk mat som möjligt så snabbt som möjligt. Så håll ett bra schema med måltider över hela dagen och få i dig mkt protein...funkar skit bra för mig

Big Sleazy
2011-06-18, 10:20
Såg i en dokumentär för nån vecka sedan några tips om kost och hälsa som de testat vetenskapligt. Första tipset handlade just om att inte hoppa över några måltider. De testade en snubbe som fick sin hjärna skannad av en "MRI" skanner 2 olika dagar. Första dagen skulle han äta frukost och andra dagen skippa frukosten. I denna MRI skanner så fick han sedan se bilder på kalorisnål mat och kaloririk mat. Dagen då han åt frukost så gav hans hjärna större utslag när han såg bilderna på kalorisnål mat och tvärtom dagen då han skippade frukost. Hjärnan vill helt enkelt kompensera för att man har fastat så länge och vill få i sig så kloririk mat som möjligt så snabbt som möjligt. Så håll ett bra schema med måltider över hela dagen och få i dig mkt protein...funkar skit bra för mig


Brother please.

hejhopp79
2011-06-18, 10:23
Varför skulle det vara en otänkbar hypotes menar du?

Eddie Vedder
2011-06-18, 10:25
Brother please.

Vad menar du?

myrhus
2011-06-18, 12:07
Som säkert många redan skrivit: Lightläsk, té, frukt och ren illvilja ;D

johanhej
2011-06-18, 12:14
Såg i en dokumentär för nån vecka sedan några tips om kost och hälsa som de testat vetenskapligt. Första tipset handlade just om att inte hoppa över några måltider. De testade en snubbe som fick sin hjärna skannad av en "MRI" skanner 2 olika dagar. Första dagen skulle han äta frukost och andra dagen skippa frukosten. I denna MRI skanner så fick han sedan se bilder på kalorisnål mat och kaloririk mat. Dagen då han åt frukost så gav hans hjärna större utslag när han såg bilderna på kalorisnål mat och tvärtom dagen då han skippade frukost. Hjärnan vill helt enkelt kompensera för att man har fastat så länge och vill få i sig så kloririk mat som möjligt så snabbt som möjligt. Så håll ett bra schema med måltider över hela dagen och få i dig mkt protein...funkar skit bra för mig

Studien låter så otroligt dum så jag förutsätter att han inte "kompenserade" kvällen innan med mer mat. Klart som fasen personen i fråga var sugen på energirik mat efter att ha hoppat över frukosten.

Gravencast
2011-06-18, 12:21
Hett tips: Skippa "bulka och deffa" konceptet ;)

312
2011-06-18, 12:29
Det gör jag inte, äter bara med måtta istället.

Annars funkar light och snus. :)

StraightEdge
2011-06-18, 12:51
Hett tips: Skippa "bulka och deffa" konceptet ;)

Och se ut som vilken smalfet medelsvensson som helst eller?

hejhopp79
2011-06-18, 13:09
För att undvika frestelser under deff äter jag mer sällan, större måltider, inget vete (sätter av någon anledning igång stort sug hos mig), äter största måltiden direkt efter träning, dricker kaffe + snusar.

kettlebellGuden
2011-06-18, 13:29
Såg i en dokumentär för nån vecka sedan några tips om kost och hälsa som de testat vetenskapligt. Första tipset handlade just om att inte hoppa över några måltider. De testade en snubbe som fick sin hjärna skannad av en "MRI" skanner 2 olika dagar. Första dagen skulle han äta frukost och andra dagen skippa frukosten. I denna MRI skanner så fick han sedan se bilder på kalorisnål mat och kaloririk mat. Dagen då han åt frukost så gav hans hjärna större utslag när han såg bilderna på kalorisnål mat och tvärtom dagen då han skippade frukost. Hjärnan vill helt enkelt kompensera för att man har fastat så länge och vill få i sig så kloririk mat som möjligt så snabbt som möjligt. Så håll ett bra schema med måltider över hela dagen och få i dig mkt protein...funkar skit bra för mig

Länk till liknande dokumentär dök upp här i forumet för inte så länge sedan. Köra maten i blender tillsammans med ett glas vatten var bra grejer med.

vicarious
2011-06-18, 14:30
Har redan svarat men gör det igen.

Undviker helt enkelt att ha sötsaker hemma, samt sånt som är lätt att tillaga eller snaska av. I stort sett alla bakingredienser (mjöl, smör el margarin, gryn, socker m.m.) går fetbort.

Mycket av maten är antingen i frysen eller otillagad vara vilket gör att det inte finns något som man bara kan gå och ta av.

StampChamp
2011-06-18, 14:33
Det bästa är att se till att man har något att göra på dagarna och kvällarna. Förrförra sommaren gick min deff löljligt lätt, men då drog man vid lunchtid och var hemma mitt i natten.

Sedan att inte ha något hemma är ett hett tips.

vicarious
2011-06-18, 14:35
Det bästa är att se till att man har något att göra på dagarna och kvällarna. Förrförra sommaren gick min deff löljligt lätt, men då drog man vid lunchtid och var hemma mitt i natten.

Sedan att inte ha något hemma är ett hett tips.

Håller med. Dagar då man är ledig och bara sitter hemma är helt klart värst.

koffein_beroende
2011-06-18, 14:36
Håller med. Dagar då man är ledig och bara sitter hemma är helt klart värst.

Det här stämmer bra, sitter här hemma och ska inte göra något förns 8-9, jävlar vad sugen jag är på saker.

StampChamp
2011-06-18, 14:41
Håller med. Dagar då man är ledig och bara sitter hemma är helt klart värst.

Oja, då blir det lite kämpigt emellanåt. Därför försöker jag vara hemma så lite som möjligt.

Men har ni det lätt att hålla er från mat/godsaker under morgon/eftermiddag/förmiddagen? Jag kan gå utan mat till kvällen utan några som helst problem, så det blir någon variant av periodisk fasta, men när kvällen kommer och man sitter i soffan kommer suget direkt.

Av den anledningen brukar jag oftast vara hemma precis innan läggdags, bara för att lägga mig nästan direkt.

RobinSilver
2011-06-18, 16:20
När du är som mest sugen så gå ut och ta en rejäl promenad. Efter det känner du sig så jäkla nyttig att du automatiskt låter bli sötsakerna.
Men om du mot förmodan tar sötsaker iallafall så ta sötsaker motsvarande förbrända kcal från promenaden så känns det hela mycket bättre.

Jonas N
2011-06-19, 10:48
Det som funkar bäst för mig är, som redan nämnt, att hålla mig sysselsatt. Går helt enligt plan på vardagar när jag jobbar men fallerar lite på helgdagar när jag går och småäter hela dagarna.

Ronn
2011-06-19, 11:32
Känner mig smått stolt, har både glass och tårta i frysen (tårtan va en gratisgrej från ICA) som jag inte rört ännu. :D

Normalt har jag skitsvårt att inte röra om jag har hemma.

Blir till att mumsa lite i veckan efter styrkepassen.

Loftolle
2011-06-19, 11:43
Räknar in dom i min kcal budget så får jag offra någe annat, eller utövar hård disciplin och kompensationstänk :) typ, äta=långpromenad löprunda etc.

Crystalclear
2011-06-19, 14:44
Jag kollar denna, sen är mitt sug borta.

www.youtube.com/watch?v=BYa2bfSB6I4

smeander
2011-06-19, 15:55
Ett litet tips är att alltid ha en burk ananasskivor (ej sockerlag) i kylskåpet, vid sötsug ta en skiva! Enkelt och effektivt!

Nutrid
2011-06-20, 08:14
- LCHF
- Kaffe / Te
- Snus

Igår kväll blev jag riktigt sugen på något gott men påminner mig själv om vad det är jag strävar efter och om det är värt 5 minuters njutning av något onyttigt. Slutade med att jag käkade en burk tonfisk (~100 kcal) och tog en kopp te. Voila! Inget sug kvar :)

DrakAnn
2011-06-20, 18:28
Om man som jag varit i bra form förut, är det bara att gå tillbaka till de bilder man tagit då (de bilderna ska man se till att ta!), sen ta en titt på sig själv i dagsform och ta sig en allvarlig funderare på hur sugen man är egentligen. Viljan måste finnas där annars kan man lika bra äta på och vara nöjd, eller så äter man inte!

http://narainpamedann.blogspot.com

joelduva
2011-06-21, 06:01
Om man som jag varit i bra form förut, är det bara att gå tillbaka till de bilder man tagit då (de bilderna ska man se till att ta!), sen ta en titt på sig själv i dagsform och ta sig en allvarlig funderare på hur sugen man är egentligen. Viljan måste finnas där annars kan man lika bra äta på och vara nöjd, eller så äter man inte!

http://narainpamedann.blogspot.com

+1 på den här. Bara att ta sig en titt på förebilderna och fråga sig själv, "är det värt det?" Works like a charm :)

jaaaaag
2011-06-21, 15:13
Verkar som om de flesta håller sig bättre ifrån cravings när de är på jobb, för mig är det precis tvärt om. Är jag ledig är det lugna puckar, hur skönt som helst. Är jag på jobb däremot bland alla som äter gott hela tiden och stressigt och jävligt, det är då jag hade velat pigga upp mig med socker och flott.

kniff
2011-06-21, 15:28
Verkar som om de flesta håller sig bättre ifrån cravings när de är på jobb, för mig är det precis tvärt om. Är jag ledig är det lugna puckar, hur skönt som helst. Är jag på jobb däremot bland alla som äter gott hela tiden och stressigt och jävligt, det är då jag hade velat pigga upp mig med socker och flott.

Då är vi två! Framförallt kaffe eller rättare sagt chokladmaskinen på jobbet som är omöjlig att undvika *grr* Sen att dom har en godisautomat bredvid gör inte saken bättre.. Nu på semestern däremot gör man det enkelt för sig, har helt enkelt inget onyttigt som ligger hemma.