handdator

Visa fullständig version : "Gäller" fortfarande näringsfönstret efter träning?


Ekonom
2011-06-06, 21:35
Satt och skummade igenom den här gamla tråden, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586

Anses det fortfarande opti att äta många småmåltider timmarna efter träning eller är teorin om ett tre(?)timmars "fönster" efter träning förlegad?

Fredron
2011-06-06, 21:49
Det som verkar vara allmänt vedertaget är att mycket mat så fort som möjligt efter träningen är bäst.
Har aldrig sett något bevis för att fler måltider är bättre än färre.
Har dock läst att ju fortare kroppen får protein efter träningen desto bättre.

Kung Karl
2011-06-06, 22:15
"Näringsfönstret" gäller i den mening att det är bra att lägga så stor % andel av dagens intag timmarna efter träning.

Ekonom
2011-06-08, 17:36
själva "grejen" var ju många små måltider inom 3h efter träning i det så kallade fönstret. Nu har jag inte hört så mycket om det på sistone, så jag undrade mest om det var inaktuella rön eller bara bortglömt.

King Grub
2011-06-08, 17:47
Nej, det är fortfarande aktuella allmänna rekommendationer för idrottsmän.

Hodik
2011-06-09, 18:45
Nej, det är fortfarande aktuella allmänna rekommendationer för idrottsmän.

Det är just många småmåltider som rekommenderas eller? 1-2 större måltider funkar inte lika bra det?

Fugly
2011-06-10, 09:59
Det är just många småmåltider som rekommenderas eller? 1-2 större måltider funkar inte lika bra det?

Jo.

King Grub
2011-06-10, 11:54
Det är just många småmåltider som rekommenderas eller? 1-2 större måltider funkar inte lika bra det?

Är det bråttom med glykogeninlagringen sker den snabbare med ett flertal mindre intag än med några få stora.

Det kanske även ger bättre muskeluppbyggnaden med flera små proteinintag, eftersom 20 gram protein (10 gram EAA) ger maximal stimulans av proteinsyntesen vid ett intag. Åtminstone proteindrink efter träning + proteinrik mat hemma, men så gör nog dom flesta redan.

Ekonom
2011-06-10, 19:40
Det som återupplivade mitt intresse för opti var Lizards +9kg på 14 månader...

Om det ligger något i det skulle det kanske vara värt att dela upp middagen i tre delar och äta en varje timme under 3 h efter träningen*flex*

......men det känns inte som att det skulle göra någon större skillnad....