handdator

Visa fullständig version : Keto diet - Hjälp!


b1gdude
2011-06-06, 18:46
Tja...

- 21 år
- 184cm
- 91kg

Har funderingar på att köra keto-diet till min deff och är inte så kunnig inom denna diet så ni som har kört på detta, gav det bra resultat eller finns det bättre deff program?

Hur mycket % ska jag ha av varje:

Protein?
Kolhydrater?
Fett?

Tacksam för svar!

Fredron
2011-06-06, 19:55
Eftersom du inte är så insatt så är det en bra idé att börja med att läsa deffguiden;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Sniggel
2011-06-06, 20:09
Jag personligen tycker att kolhydrater är för viktiga för att dra ner på så pass mycket som man gör i en ketodiet.
Men de som kör keto-diet brukar väl lägga sig på max 50g kolhydrater om dagen för att kunna hamna i ketos efter några dagar. Ett alldeles för högt proteinintag kan motverka ketos men intensiv aktivitet kan påskynda det.
En riktlinje jag fått höra är att låta minst 50% av energin utgöras av fett. Dock är det ju främst avsaknaden av kolhydrater som gör att det blir till en ketodiet så det är ju inget krav, dock kanske det lätt blir för lite kalorier om man har ett så lågt intag av kolhydrater, inte allt för högt intag av protein och samtidigt inte har en hel del fett i kosten.

kettlebellGuden
2011-06-06, 20:11
30g kolhydrater tycker jag är ett bra riktvärde. Gärna färre. Kommer du inte i ketos på det så får du dra ner på proteinet, alternativt öka träningen.

carrot
2011-06-06, 20:48
Testade det ett par veckor och körde då en cyklisk version men tyckte inte att det funkade, var varken kul och sen funkade det sådär tyckte jag. Ok nu körde jag inte länge pga av låga kolhydrat intaget(sen den äckligt stora "ätardagen", som jag körde med 1 gång/vecka, hjälpte inte heller).

Jag gillade det inte, men tycker ändå att man bör testa om man själv tror det funkar.
Som nämnt tidigare så krävs det nog en hel del aktivitet om ditt proteinintag blir högt.

b1gdude
2011-06-06, 20:56
Tackar för svar... alltså själva deffen vet jag hur jag ska göra då jag tidigare gjorde en vanlig deff från 96kg till 74kg och fick bra resultat... men vill testa något nytt och hört att keto-dieten ger bra resultat men vet inte riktigt hur mycket av varje jag ska få i mig, men på ett ungefär är dett bra/dåligt fördelat?

Protein: 240g (960kcal)
Kolhydrater: 60g (240 kcal)
Fett: 140g (1260 kcal)


Totalt: 2460 kcal

Detta känns ju för lite då jag väger 91kg samt så styrketränar jag 3-5ggr/veckan

b1gdude
2011-06-06, 21:01
Hur vet man när man är i ketos?

StraightEdge
2011-06-06, 21:09
Hur vet man när man är i ketos?


Metallsmak i munnen.

b1gdude
2011-06-06, 21:12
Metallsmak i munnen.

hmm metallsmak det var intressant ;) ...märker man inte det på andra sätt också? :)

lenti
2011-06-06, 21:37
mhh
Ketos verkar vara mer för överviktiga personer?
sj e jag
22 år
189 lång
102kg

hade tänkt deffa 10 kilo max
skall jag då ligga på dessa värden i ketos deffen

2600kcal

202 protein
30 kolisar
190g fett

Sniggel
2011-06-06, 23:49
Jag tror inte man kan med säkerhet säga att för att man får metallsmak i munnen så har man hamnat i ketos. Tvärtom tror jag inte heller att man kan utesluta att man är i ketos eftersom man inte har metallsmak.
Det finns några stickor man kan köpa för att kolla urinen, men de är heller inte 100% tillförlitliga utan mäter just ketoner i urinen.

machine gun
2011-06-07, 20:38
En riktlinje jag fått höra är att låta minst 50% av energin utgöras av fett. Dock är det ju främst avsaknaden av kolhydrater som gör att det blir till en ketodiet så det är ju inget krav,

Jo, tillräckligt med fett är en förutsättning för bildandet av ketonkroppar. Äter man för mycket protein kommer detta att omvandlas till glukos via glukoneogenes och då uteblir ketosen.

Ketogen kost som används vid behandling av epilepsi, består av upp till 90 E % fett.

b1gdude
2011-06-08, 00:09
vad tycker ni om själva keto-dieten, är den bättre än vanlig deff eller är det stor skillnad mellan keto och vanlig deff?

Jag körde en vanlig deff förra året och fick bra resultat, har bilder upplagda i någon tråd så jag funderar på om jag ska skippa keto-dieten och köra på min vanliga deff igen då jag fick bra resultat av det :)

forslund
2011-06-08, 06:07
Ketogen kost som används vid behandling av epilepsi, består av upp till 90 E % fett.

Har du något exempel på hur en dag på sådan kost skulle se ut?
Jag har svårt att se hur man ska kunna nå upp mot 90 E % fett varje dag utan att typ bara äta olja.

b1gdude
2011-06-08, 22:09
vad tycker ni om själva keto-dieten, är den bättre än vanlig deff eller är det stor skillnad mellan keto och vanlig deff? vilket är bättre resultatmässigt om man säger så?

Tacksam för svar :D

Pepz
2011-06-08, 22:11
Tacksam för svar :D

är inte bättre på något vis imho

Sniggel
2011-06-08, 22:36
Jo, tillräckligt med fett är en förutsättning för bildandet av ketonkroppar. Äter man för mycket protein kommer detta att omvandlas till glukos via glukoneogenes och då uteblir ketosen.

Ketogen kost som används vid behandling av epilepsi, består av upp till 90 E % fett.

Ok. Så en
2000 kcal-diet (ungefär) med 50g kolhydrat, 100g protein, 155g fett
, har större potential att bli ketogen än en
1600 kcal-diet (ungefär) med 50g kolhydrat, 100g protein, 110g fett

Eller blev det ett klurigt exempel när jag ändrade kaloriinnehållet?

b1gdude
2011-06-11, 19:10
Hur blir det resultatmässigt om man kör en liknanade variant av Low Carb Diet fast med lite mer kollisar som detta upplägg?
Protein: 250g
Kolhydrater: 100g
Fett: 135g

Eller är det bättre att köra på mitt vanliga upplägg?
Protein: 250g
Kolhydrater: 175g
Fett: 90g

kettlebellGuden
2011-06-11, 20:06
Hur vet man när man är i ketos?

Ketostix är ok mätsätt. Säkrast är blodprover.

vad tycker ni om själva keto-dieten, är den bättre än vanlig deff eller är det stor skillnad mellan keto och vanlig deff?


Jag körde en diet som försatte mig i ketos så den får väl räknas som keto-diet dårå. 2 veckor av den. Gick ner cirkus 5kg fett (kan ha varit 6-7 med, minns inte exakt) på de två veckorna efter glykogendepåerna hade blivit påfyllda igen. Tror det berodde mer på att jag låg ~2000kcal minus / dag mer än faktumet att jag var i ketos dock.

Stor nackdel för mig är att jag får enorma sömnproblem i ketos så det är riktigt dåligt för utvecklingen på min träning.

b1gdude
2011-06-11, 20:33
Ketostix är ok mätsätt. Säkrast är blodprover.



Jag körde en diet som försatte mig i ketos så den får väl räknas som keto-diet dårå. 2 veckor av den. Gick ner cirkus 5kg fett (kan ha varit 6-7 med, minns inte exakt) på de två veckorna efter glykogendepåerna hade blivit påfyllda igen. Tror det berodde mer på att jag låg ~2000kcal minus / dag mer än faktumet att jag var i ketos dock.

Stor nackdel för mig är att jag får enorma sömnproblem i ketos så det är riktigt dåligt för utvecklingen på min träning.


hehe det var grym fettminskning, har du före-och efter bilder? Hur mycket gram - protein, kolhydrater och fett åt du under dieten?

kettlebellGuden
2011-06-11, 20:37
hehe det var grym fettminskning, har du före-och efter bilder? Hur mycket protein, kolhydrater och fett åt du under dieten?

Nix. Hade ingen kamera vid tillfället. Gjorde däremot lite fett%-mätningar och en del matte. Har tyvärr inte alls någon koll på vart i helvete jag stoppade siffrorna.

Om jag minns helt rätt så såg det ut ungefär så här:

protein: 230g (1kg kycklingfile)
fett: 20g (10g från fiskoljekapslar, 10g från kycklingfilen)
kolhydrater: 5-6g (från grönsaken)

plus multivitamin.

Man tröttnar på kycklingfile rätt snabbt, också blir det här med att vakna av att man tuggar på sin tunga för man är så jävla hungrig gammalt efter några dagar. :thumbup:


Lyle McDonalds "Rapid Fat Loss" är vad det rör sig om.

b1gdude
2011-06-11, 20:43
Om jag minns helt rätt så såg det ut ungefär så här:

protein: 230g (1kg kycklingfile)
fett: 20g (10g från fiskoljekapslar, 10g från kycklingfilen)
kolhydrater: 5-6g (från grönsaken)


Hur kunde du klara dig på bara den mängden kollisar+fett?? du måste ha svält ihjäl ju haha, vilken vikt startade du på?

Har du tidigare gjort en vanlig deff liknande mitt innehåll?

kettlebellGuden
2011-06-11, 20:48
Hur kunde du klara dig på bara den mängden kollisar+fett?? du måste ha svält ihjäl ju haha, vilken vikt startade du på?

Har du tidigare gjort en vanlig deff liknande mitt innehåll?

96 iirc. Var 88 efteråt, så det måste varit 8kg när jag tänker efter.

Ja man blev rätt hungrig.

Jag har gjort "vanliga" deffar ett otal gånger. Ska på en nu om en vecka faktiskt. 14 * 2.2 * kv kcal på träningsdagar, 0.7*14*2.2*kv andra dagar. 35:25:45 protein:kolhydrater:fett .

Har rent allmänt dålig erfarenhet av low carb. :cool: Mitt tips är att prova på och se vad som funkar för dig.

b1gdude
2011-06-11, 20:53
96 iirc. Var 88 efteråt, så det måste varit 8kg när jag tänker efter.

hehe ok, hur var det med muskelmassan och styrkan, behöll du mycket? fick du hängmage eller blev du rippad?

Sniggel
2011-06-13, 14:58
Nix. Hade ingen kamera vid tillfället. Gjorde däremot lite fett%-mätningar och en del matte. Har tyvärr inte alls någon koll på vart i helvete jag stoppade siffrorna.

Om jag minns helt rätt så såg det ut ungefär så här:

protein: 230g (1kg kycklingfile)
fett: 20g (10g från fiskoljekapslar, 10g från kycklingfilen)
kolhydrater: 5-6g (från grönsaken)

plus multivitamin.

Man tröttnar på kycklingfile rätt snabbt, också blir det här med att vakna av att man tuggar på sin tunga för man är så jävla hungrig gammalt efter några dagar. :thumbup:


Lyle McDonalds "Rapid Fat Loss" är vad det rör sig om.

Usch o fy, hur pallade du? :D

Jaja, det kan ju vara bra med en "quick fix" om det får en motiverad. Själv kör jag hellre lite av varje, vill inte utesluta varken fett eller kolhydrat, bara dra ner på lite av varje. Tycker det blir en bra balans mellan viktnedgång och prestation och välmående om man är lite mer lagom.

mikaelj
2011-06-13, 15:22
Usch o fy, hur pallade du? :D

Man ser till att äta så få måltider per dag som möjligt. Rekommenderar också just kycklingfilé, mest pang per krona.

Sniggel
2011-06-13, 16:03
Man ser till att äta så få måltider per dag som möjligt. Rekommenderar också just kycklingfilé, mest pang per krona.

Jag tycker att ens kost ska smaka gott. Har väl blivit mer kräsen då jag tidigare ätit asketiskt för att uppnå vissa mål. Men i takt med att man blivit en duktigare kock och även insett kopplingen mellan välmående och prestation och att saker och ting ger bäst resultat om de tillåts ta tid, så vill man hellre äta gott än "torrt" :)
Med "torrt" menar jag t ex PSMF eller någon diet liknande UD2.0

skivan
2011-06-14, 00:39
Varför vill man hamna i ketos? Bara en nyfiken fråga då alla trådar om ämnet verkar handla om hur mycket kolhydrater man ska äta för att hamna där, men inte om det verkligen har någon positiv verkan på dieten.