handdator

Visa fullständig version : Träna på tom mage?


lofito
2011-06-06, 14:45
Hej!
Jag undrar en sak kring träningen. Jag är just nu uppe i min deff och det går bra. När jag jobbar förmiddagar (slutar vid 14) så tänkte jag att jag direkt kan dra till träningen eftersom det är på vägen, så slipper man åka hem och sen tillbaka till träningen. Jag hade tänkt få i mig något lite på jobbet innan men inte en alltför stor portion. Gör det något om man får i sig lite mindre innan träning än efter? Hur funkar det?

Är det rentav farligt / dåligt att i stort sett träna på en ganska tom mage?
Ska iaf få i mig lite protte-pulver samt något annat litet att äta 30-40 min innan jag slutar jobbet.

Vad tycker ni?

willtjam
2011-06-06, 14:46
Nej, det är inte farligt. Du kanske känner dig lite slöare bara. Det är viktigast att äta efter träningen.

Vunnis
2011-06-06, 14:46
Det ska nog gå bra. Människor har nog överlevt svältperioder på längre än 5 timmar förr!

Eddie Vedder
2011-06-06, 14:49
Först och främst är det inte dåligt och för det andra lär ju inte magen vara tom om du äter på jobbet.

Vi är många som tränar utan att ha ätit på hela dagen. Jag åt klart vid 22-tiden igår och mitt pass påbörjades 13:30 idag.

Ronn
2011-06-06, 14:54
Absolut inget negativt, många tränar på tom mage, dom flesta som kör periodisk fasta verkar göra det.

Jag kör själv ofta på tom mage jag tar lite EAA innan för att ha lite aminosyror i omlopp under träningen men det är ju inget krav. Personligen känner jag att mina pass går bättre på tom mage.

Se dock till att äta ordentligt efteråt om du kan. :thumbup:

lofito
2011-06-06, 15:07
Tack för svaren kära vänner!
Har dock känt att, äter jag lite för lite innan ett pass kan jag inte ge
full kraft i övningarna, känner mig något slöare. Men för er verkar det vara tvärtom? =) Vad beror det på?

För mig låter det inte logiskt egentligen att INTE äta innan träning. För då får man mer energi och mer kraft, men det är ju bara jag. Någon som vill förklara detta närmare?

Eddie Vedder
2011-06-06, 15:10
För mig låter det inte logiskt egentligen att INTE äta innan träning. För då får man mer energi och mer kraft, men det är ju bara jag. Någon som vill förklara detta närmare?

Det fetstilta är orsaken. Du intalar dig att det är så och då blir det så. Svårare än så är det faktiskt inte.

Sheogorath
2011-06-06, 15:39
Tack för svaren kära vänner!
Har dock känt att, äter jag lite för lite innan ett pass kan jag inte ge
full kraft i övningarna, känner mig något slöare. Men för er verkar det vara tvärtom? =) Vad beror det på?

För mig låter det inte logiskt egentligen att INTE äta innan träning. För då får man mer energi och mer kraft, men det är ju bara jag. Någon som vill förklara detta närmare?

Varken fettdepåerna eller glykogendepåerna i muskler och lever är tömda bara för att magen är tom.

King Grub
2011-06-06, 15:47
Men blodglukosnivåerna är låga vilket kan påverka prestationsförmågan negativt.

lofito
2011-06-06, 15:49
King Krub: Vad är din åsikt kring träning på tom mage?

Evilkitty
2011-06-06, 15:52
Men blodglukosnivåerna är låga vilket kan påverka prestationsförmågan negativt.

Även om man är van vid fastan?

Sheogorath
2011-06-06, 16:10
Men blodglukosnivåerna är låga vilket kan påverka prestationsförmågan negativt.

Absolut.

lofito
2011-06-06, 16:41
Eddie vedder: Dålig jämförelse.
Det är som att säga: En boll är platt, bara för att jag intalar mig det så är den platt. EHM? OKE!

Vunnis
2011-06-06, 16:50
Eddie vedder: Dålig jämförelse.
Det är som att säga: En boll är platt, bara för att jag intalar mig det så är den platt. EHM? OKE!
Det var inte alls samma sak. Placebo funkar.

StraightEdge
2011-06-06, 17:07
Det var inte alls samma sak. Placebo funkar.



Håller med här.


Träning på tom mage är ju inte samma sak som att träna när du är hungrig, det hoppas jag att du förstår TS.

Sniggel
2011-06-06, 17:15
Men blodglukosnivåerna är låga vilket kan påverka prestationsförmågan negativt.

Precis. Det finns en risk för det. Vill dock lägga till att kroppen är eller kan bli rätt duktig på att öka nivåerna om den ser en anledning till det. T ex att personen börjar träna fastande.
Så mitt råd till dig lofito är att testa och låta det gå en tid för att se om det funkar, det kan dock behövas en tillvänjningsperiod men så brukar det alltid vara med nya vanor.

Eddie Vedder
2011-06-06, 17:46
Eddie vedder: Dålig jämförelse.
Det är som att säga: En boll är platt, bara för att jag intalar mig det så är den platt. EHM? OKE!

Det om något var en dåligt jämförelse. Intalar man sig att man ska må dåligt av något, bli trött, bli hungrig etc. så blir det ofta så. Det är inget jag tror utan ren fakta. Placebo- och noceboeffekten är inte direkt ostuderad.

Här har du ett exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166740

Landström
2011-06-07, 08:40
För ett år sedan hade träning på tom mage varit helt uteslutet. Men under min deff har jag brytit många barriärer. Jag har dragit av många mycket bra pass efter 18-20 tim utan föda (endast EAA).

Dock har jag på senaste tiden tänjt på gränserna kanske lite för långt... Tunga böj och mark känns inte optimalt när man inte ätit sedan dagen innan och då man dessutom legat riktigt lågt i kolhydratintaget.

Men så länge jag har lite glykogen i kroppen så går det bra att träna. Dvs jag har nu höjt kolhydratintaget och sänkt fettintaget istället.

Pepz
2011-06-07, 08:43
försöker alltid att träna fastande (12h sen jag åt något). och det har i kombination med annat gett mycket goda effekter.

Pretorian
2011-06-07, 10:40
Och jag som tyckte att träna på fastande mage innebar att man inte ätit på 3 timmar. Ni pratar dygn! Jag tar tillbaka allt.