handdator

Visa fullständig version : Saknas något i denna kost?


Mell
2011-06-06, 14:42
Skulle gärna vilja få input gällande min kost. Fler frågeställningar finnes mot slutet.

Info om mig:
Är man i 20-årsåldern med stillasittande jobb som styrketränar drygt 3 gånger i veckan. Styrketräningen utgör den enda träningen och jag har styrketränat i 2-3 år. Vikten ligger på 75 kilo och har ett uträknat genomsnittligt dagligt kaloribehov kring 2700 kalorier.

Nedan följer ganska exakt vad jag äter nu under sommardeffen.

Pre-Frukost
HMB, Kreatin, 11 st omega3 kapslar samt 2500 IE D-vitamin om man inte har fått sol på ett par dar.

Frukost vilodag
Arla Kesella lätt (250g)
Bär (100g)
Fun light
Kaffe + komjölk 1.5% (100g) + Suketter/Flytande hermesetas

Alt.

Frukost träningsdag
Havregryn (80gr) [gröt]
Komjölk 1.5% (100 gr)
Vassleproteinpulver (38 gr)
Kaffe + komjölk 1.5% (100g) + Suketter/Flytande hermesetas

Pre- & Postworkout träningsdag
20g EAA

Lunch
Kycklingbröstfilé (250g)
Bacon (70g)
Keso (125g)
Heinz Chilisås (50g)
Isbergssallat, Paprika & Broccoli (motsv. ca 50kcal)
Kaffe

Middag
Kycklingbröstfilé (250g)
Bacon (70g)
Keso (125g)
Heinz Chilisås (50g)
Isbergssallat, Paprika & Broccoli (motsv. ca 50kcal)

Kvällsmål
Proteinfluff:
Bär (300g)
Vassleproteinpulver (45g)
Sojamjölk (100g)
Fun light


Kycklingen och baconen byts ut mot andra animaliska produkter då och då, ex. nötfärs eller fläskkött. Lite beroende på vad man kan få billigt i affären.

Makronutrientfördelning och energimängd vilodag:
Protein: 221g
Kolhydrater: 95g varav 68g från sockerarter
Fett: 66g
Totalt intag: 1940 kcal

Makronutrientfördelning och energimängd träningsdag:
Protein: 275g
Kolhydrater: 141g varav 64g från sockerarter
Fett: 74g
Totalt intag: 2315,75 kcal

Notering: Har satt de 20g EAA som 40g protein i makronutrientfördelningen ty det är väl dess ùngefärliga motsvarighet?

Frågeställningar/Funderingar:
1. Kan ni se direkt om det är någon vitamin/mineral eller andra mikronutrienter som jag saknar i min kost?
2. Kan saltintaget bli lite väl högt med keson och baconen?
3. Får nog i mig en hel del kalcium från alla mjölkbaserade produkter jag trycker i mig. Kan detta göra så att större delen av fettet från omega3-kapslarna inte tas upp?
4. Omega3 kapslarna intas ibland en halvtimma/timma innan frukost. Skulle detta teoretiskt sett kunna innebära att det fettet oxideras direkt istället för att lagras in så man kan dra nytta av hälsofördelarna? Speciellt i och med att jag ligger på kaloriunderskott totalt sett.
5. Är sockerintaget lite väl i överkant? Sockret kommer i huvuddel från mjölkprodukterna, bären och heinz chilisås.
6. Skulle ni våga sätta er på en sånt högt dagligt proteinintag?
7. Är kombinationen av cyklamat/sackarin i suketter att föredra framför sackarinet i flytande hermesetas?
Äter långt ifrån alltid bacon så är inte så väldigt oroad för E250.

Mell
2011-06-07, 15:44
Är det verkligen inte någon som har svar på någon av mina frågor?

j.t
2011-06-07, 15:55
Det ser bra ut.

Pepz
2011-06-07, 15:56
Frågeställningar/Funderingar:
1. Kan ni se direkt om det är någon vitamin/mineral eller andra mikronutrienter som jag saknar i min kost?
2. Kan saltintaget bli lite väl högt med keson och baconen?
3. Får nog i mig en hel del kalcium från alla mjölkbaserade produkter jag trycker i mig. Kan detta göra så att större delen av fettet från omega3-kapslarna inte tas upp?
4. Omega3 kapslarna intas ibland en halvtimma/timma innan frukost. Skulle detta teoretiskt sett kunna innebära att det fettet oxideras direkt istället för att lagras in så man kan dra nytta av hälsofördelarna? Speciellt i och med att jag ligger på kaloriunderskott totalt sett.
5. Är sockerintaget lite väl i överkant? Sockret kommer i huvuddel från mjölkprodukterna, bären och heinz chilisås.
6. Skulle ni våga sätta er på en sånt högt dagligt proteinintag?
7. Är kombinationen av cyklamat/sackarin i suketter att föredra framför sackarinet i flytande hermesetas?
Äter långt ifrån alltid bacon så är inte så väldigt oroad för E250.

1. nej
2.nej
3. nej
4.nej
5. nej, men jag skulle hellre äta potatis/ris/pasta istället för chilisås och bär
6. varje dag
7. ingen aning

Flonkz
2011-06-07, 15:56
Det ser bra ut. Oroa dig inte för mycket över sånt..

Ronn
2011-06-07, 16:01
Jag gör ett försök till svar!

1. Vet ej, tillsätt multivitamin om du är orolig (Jag gör det själv så slipper jag bry mig)
2. Skulle inte oroa mig över saltintag
3. Nej
4. Vet ej, varför bara inte inta ihop med måltid?
5. Nej
6. Ja
7. Tror inte det spelar så stor roll