handdator

Visa fullständig version : Frågor gällande aktivitetsfaktor


Niwah
2011-06-06, 09:09
Jag tränar tung styrketräning 4 gånger i veckan. Jag går en promenad ~1 mil nästan varje dag.

Mitt behov utan aktivitetsfaktor är 1742 kcal.

Läste på ett fighterforum att om man tränar 4-6 gånger tungt per vecka ska man ha faktor 1.6.

Bör jag separera vilo från träningsdagar? Just kör jag på 1.6 på varje dag vilket ger 2287 kcal i behov, deffar 500 kcal underskott. Ifall jag delar upp dagarna i vilo och tränings blir det ganska stor skillnad i behov.

Vilken aktivitetsfaktor borde jag använda? Såg precis i J_V_s dagbok att han låg på ~2000 kcal en vilodag, 500 kcal underskott och han väger ~10 kg mer än mig.

(Ursäktar om det blev grötigt, skrivet på en iPhone :/)

Vanish
2011-06-06, 09:45
Tycker inte du ska räkna in styrketräningen, den förbrukar ganska lite energi. Det brukar sägas runt typ 200-400kcal (400 är högt). Däremot om du går varje dag så kan du ju lägga den på aktivitetsfaktorn och sen käka en extra macka eller vad du nu vill göra för ~200kcal när du gymmar.

Vad exakt för aktivitetsnivå du ligger på är lättast att testa dig fram. Går du inte ner så sänk lite och går du ner för fort så höj. Att han ligger på något annat än dig kan ha med massa saker att göra mer än vikt. Jobbet framför dator mot snickare tex.

SiSenior
2011-06-06, 09:58
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Niwah
2011-06-06, 10:30
Tack för svaren. Bra länk SiSenior! :)

Sniggel
2011-06-06, 13:27
Tycker definitivt att han ska räkna in styrketräningen!
1.6 i aktivitetsfaktor låter rimligt med 4 styrkepass om han även tar sig till gymmet till fots eller med cykel. Med bil kanske det blir lite lägre.
Lägg till att han går 1 mil om dagen och jag skulle säga att aktivitetsfaktorn blir högre. 1 mil kan säkert uppgå till iaf 400 kcal extra om dagen, vilekt borde påverka aktivitetsfaktorn uppåt något, kanske 1.8 totalt är en bra riktlinje att utgå ifrån.

När jag styrketränade 3 gånger i veckan och cyklade till o från gymmet+skolan och räknade noggrannt på kaloriintag så låg jag ganska exakt på 1.5
De aktiviteterna du utför låter helt klart som det spenderar mer energi.
Tänk dock på att där är mycket som spelar in och som är individuellt.
Underskatta dock inte din förbrukning, det kan leda till försämrad prestation.