handdator

Visa fullständig version : Förbättra 'dagen efter träningen!


ajsen
2011-06-05, 23:51
Tränar måndag, onsdag och fredag. Är alltid ute fredag och lördag, blir inte bakis men på söndagen är man ändå ganska slut och måndagens träning känns IBLAND, inte alltid, snäppet sämre.

Finns det något jag kan göra utöver det uppenbara att sluta dricka, vilket jag inte kommer att göra? På söndagen äter jag minimalt med fett, låg andel kolhydrater (ca 120g) och 2-300g Protein. Ligger på kaloriunderskott den dagen också (oavsett om jag druckit).

Spartansk
2011-06-06, 00:15
Testat att äta mer fett på söndagen?

Jag har hört att det är bra att äta fett när man är bakis, för att fettet binder alkoholen eller hur det nu var, men jag vågar inte sätta mina chinos på att det inte bara är en myt...

edeqvist
2011-06-06, 02:12
Alternativt så kan du äta fet mat innan du börjar dricka, brukar hjälpa en hel del...sedan finns det ju antibakis tabletter...har aldrig prövat dom dock. Själva segheten sitter not i hur som!

Gravencast
2011-06-06, 07:37
På 80-90 talet körde vi en blanding av natrium- och kalium-baserade salter med lite socker och citronjuice i ett glas vatten. Men det är ungefär vad dagens "bakis" tabletter innehåller, dom blir nog lättare och har en bättre balans i innehållet än en hemmabrygd.

hejhopp79
2011-06-06, 07:44
Poppa magnesiumtillskott tillsammans med en b-complex när du lägger dig och resorb om du har. Märkbar effekt helt klart, bara en lätt seghet dagen efter

OneManArmy
2011-06-06, 07:45
Resorb.. och så mycket sömn du kan få in

kettlebellGuden
2011-06-06, 12:10
Flytta måndagsträningen till tisdag.

EeJay
2011-06-06, 12:50
Alkohol utsöndras ur kroppen med den så kallade noll-te ordningens kinetik. Det innebär att du inte kan göra någonting annat än att ha en fungerande lever för att eliminera giftet.

Däremot så blir kroppen lidande utav andra orsaker (dålig sömn, kost, vätska osv) och det är just dessa som avgör "hur länge" kroppen mår dåligt.

Så för att lindra "segheten" behöver du sova, äta och dricka bra. Det är inte "fett" som vissa säger (om man inte ska gå efter mirakelpåståendena runt LCHF-dieten) utan snarare bra kött, vitaminer, grönsaker, lågosmolära vätskor och en skön säng.