handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor inför planerad viktnedgång


TPC
2011-06-05, 23:36
Hejpåer, Kolo!

Började styrketräna på allvar i våras, men har tappat det helt de senaste veckorna. Är inte sugen på att "bulka" mer, vill bli av med mitt feta arsle och lovehandles. Därför har jag planerat att gå ner i vikt nu under sommaren (känns som en dåligt vald period, men ska fan gå).

Jag väger i dagsläget 72 kilo, och är 174 cm lång. Målvikt är svårt att säga, låter gärna spegeln tala där. Men minst 7 kilo skulle jag våga gissa på, satsar gärna på 10.

Sommaren är ju som bekant en hektisk period, och den stora faran i det hela är nog festandet. Festa=alkohol=arslet består. Av erfarenhet, tror ni det skulle fungera med en festdag per vecka? Jag är medveten om kcal in - kcal ut, men det säger ju inte allt. Någon med erfarenhet som provat? Jag är framförallt rädd för bakisdagen, fruktansvärd.

Utöver det skulle jag vilja ha åsikter på hur snabbt det här går att genomföra. Är inte villig att svälta mig själv, men under kontrollerade former, hur snabbt skulle det vara möjligt att klara av en 8-10kg?

Över till träningen, bör jag träna var dag? Har fått ett jobb som lär bli relativt fysiskt krävande, men jag ska inte böja cykelramar med händerna. Vi snackar lagerarbete och dylikt. Fem dagar alltså, eller hade det t.ex räckt med mån-ons-fre?

Blir långt nu märker jag, men aptit är farligt och jag tar gärna emot tips på hur jag kan dämpa den effektivt. Har vid tidigare, visserligen lite extremare dieter (VLCD, erhm) blivit så jävla fruktansvärt hungrig att jag blir förbannad. Undvikes helst eftersom det slutat med att jag vräkt i mig käk. Diablo här i kolozzeums egna webshop, kan det vara något? Om inte, tipsa på!

Hoppas inte det här var för mycket begärt nu, och hoppas att någon kan hjälpa mig att besvara mina frågor.

Tackar ödmjukast för all sorts hjälp. Vi syns,

TPC

vicarious
2011-06-06, 00:24
Det går att dricka alkohol under viktnedgång men det gör det knappast lättare. Har du bra disciplin så är det väl inga problem att festa då och då. Ofta är det skiten som folk äter i samband med att de dricker som ställer till det.

Du behöver inte träna varje dag. 3 pass per vecka låter lagom.

Kör ingen VLCD utan ät bara lite mindre än du brukar om du inte orkar räkna och väga all mat. Mycket protein.

Spartansk
2011-06-06, 00:32
Hejpåer, Kolo!

Tja!

hade det t.ex räckt med mån-ons-fre?

Javisst. Det kan rentav räcka med två gånger i veckan.

Blir långt nu märker jag, men aptit är farligt och jag tar gärna emot tips på hur jag kan dämpa den effektivt.

Mycket protein (helst från källor utan speciellt mycket fett), samt mycket mat som innehåller väldigt lite kalorier per volymenhet. I kategori 1 ingår bl a nötkött, vilt, lättkvarg, torsk, och inte att förglömma naturligtvis, kyckling. I kategori 2 ingår de flesta grönsaker, såsom broccoli och annan kål, morötter, selleri, o s v. Notera att frukt är rätt mycket mer kaloririkt än grönsaker (man klumpar annars gärna ihop "frukt och grönt" till en kategori).

Åh, och kör hårt!

TPC
2011-06-09, 18:51
Tackar ödmjukast för svaren!