handdator

Visa fullständig version : Celibat i ett förhållande


Sparven från Minsk
2011-06-05, 21:19
Sitter just och slötittar på serien gloy daze på 6:an. En kille snackar med en präst och prästen säger att han lever i celibat. Då dök en tanke upp:

Skulle du kunna leva i ett förhållande med någon som är i celibat?
Antingen på livstid eller en begränsad tid. (1-10 år typ)

clinteastwood
2011-06-05, 21:22
1 år 10miljoner!

Big Sleazy
2011-06-05, 21:22
Nej

L-Sami
2011-06-05, 21:23
Aldrig i livet.

dupper
2011-06-05, 21:25
Då är det ju som att man är kompisar. Jag har ingen flickvän, men flera tjejkompisar.

Sheogorath
2011-06-05, 21:27
Det beror ju helt på varför. Om ens partner t.ex. varit med om en svår olycka så att samlag är smärtsamt eller omöjligt är det ju ganska givet. Om det är för att hon inte tänder på en längre så kanske det är dags att ta tag i saker på ena eller andra viset.

Tolkia
2011-06-05, 21:29
Frågan är konstigt ställd. Jag tror inte att ett förhållande utan sex räknas som celibat, utan det är just ett förhållande utan sex.

L-Sami
2011-06-05, 21:31
Det beror ju helt på varför. Om ens partner t.ex. varit med om en svår olycka så att samlag är smärtsamt eller omöjligt är det ju ganska givet. Om det är för att hon inte tänder på en längre så kanske det är dags att ta tag i saker på ena eller andra viset.

+1. Så tänker jag också.

Sparven från Minsk
2011-06-05, 21:32
Frågan är konstigt ställd. Jag tror inte att ett förhållande utan sex räknas som celibat, utan det är just ett förhållande utan sex.

Omformulerar: skulle Du kunna bli tillsammans med någon som lever i ceilbat, vilket leder till ett förhållande i celibat? :)

Xtronal
2011-06-05, 21:33
Jag skulle göra allt för kärleken.

Angel
2011-06-05, 21:34
Ja, penetrering är inte det viktigaste för mig.

Tolkia
2011-06-05, 21:35
Omformulerar: skulle Du kunna bli tillsammans med någon som lever i ceilbat, vilket leder till ett förhållande i celibat? :)
Nej, det leder till att personen som tidigare levde i celibat bryter sitt celibat. Ni lever m.a.o. inte i celibat överhuvudtaget, däremot kanske i sexuell avhållsamhet.

Edit: Jag förstår att det verkar som om jag märker ord för att vara dryg, men celibat och avhållsamhet är olika saker, och det är rätt många som använder uttrycket celibat, samt har åsikter om poängen med det, utan att egentligen ha en aning om vad det är. Ergo rättning.

stridis
2011-06-05, 21:35
Med tanke på hur mycket sex jag får i nuläget: why not?

Sparven från Minsk
2011-06-05, 21:38
Nej, det leder till att personen som tidigare levde i celibat bryter sitt celibat. Ni lever m.a.o. inte i celibat överhuvudtaget, däremot kanske i sexuell avhållsamhet.

Definition av celibat
Celibat (av latin caelebs, "ogift") är ett livsval bestående i totalt avstående från sexuellt umgänge

Man kan alltså leva i ett förhållande och samtidigt vara i ceilbat.
Svara på frågan nu tolkia, eller ska jag rita en skiss åt dig så du förstår den bättre ;)

clinteastwood
2011-06-05, 21:41
k80UQWWUIYs

stridis
2011-06-05, 21:44
Förresten varför denna undran? Är det något du vill berätta för oss sparven?;)

mini
2011-06-05, 21:45
Nej. Sexuellt umgänge torde inbegripa även annat än penetration. Jag skulle troligen aldrig välja en icke sexuell relation om det var ett givet ingångsvärde.

Sheogorath
2011-06-05, 21:47
nej. Sexuellt umgänge torde inbegripa även annat än penetration. Jag skulle troligen aldrig välja en icke sexuell relation om det var ett givet ingångsvärde.

+1

sweetkarolina
2011-06-05, 21:51
Alltså så länge frågan är ställd som den är ser jag inte problemet, eh typ. Men då tänker jag mig även att den partner som valt celibatet inte bryr sig om man får sina lustar uppfyllda på annat håll. Så det skulle mer vara som att bo med en kompis och vara singel, än ha ett förhållande. Men det behöver ju inte vara fel, om båda parter är okej med arrangemanget.
För jag kan ju faktiskt tänka mig att man kan hitta alla egenskaper utom de köttsliga i en person och därmed vilja dela sitt liv och bostad med denne, men ändå söka sexuell tillfredställelse på annat håll. Asch, skulle inte vilja leva i ett påtvingat eget celibat iaf.

sweetkarolina
2011-06-05, 21:55
oh, och sen kan det ju vara skillnad på att aktivt välja en person som redan innan säger sig vara celibat, och att tex ha en partner som är med om något under förhållandet och därmed "slutar" ha sex

Sparven från Minsk
2011-06-05, 21:56
Förresten varför denna undran? Är det något du vill berätta för oss sparven?;)

Undran? Mer en diskussionfråga på skoj. Men bra att du försökte vara rolig :thumbup:

Jockefoten
2011-06-05, 21:59
Ja om jag typ dejtar Farmenkristina eller någon som håller på med styrkelyft.

shadowfire
2011-06-05, 22:19
Har provat. Gick inget vidare.

Kwon
2011-06-05, 22:25
I do not compute.

Pungis
2011-06-05, 22:28
En vecka för det blivit till sån vana att ligga var dag att man inte uppskattar det. Inte mer än så.. Aldrig! :D

Ett förhållande utan BJ skulle jag inte heller klara av.

yeahgrr
2011-06-05, 22:33
jag skulle definitivt inte kunna det då jag anser att sex är en mycket viktig del i ett förhållande.....

Arf Pingvin
2011-06-05, 22:38
Om det är tidsbegränsat och den tiden är relativt kort.

Rikard Jansson
2011-06-05, 22:41
Beror helt på vart gränsen går :)

sweetkarolina
2011-06-05, 22:44
Ja om jag typ dejtar Farmenkristina eller någon som håller på med styrkelyft.

HAH! Landade jag en styrkelyftare skulle han aldrig få vara ifred! *cupid*

http://www.kswiking.pl/upload/1288637469_img_6021.jpg

Madame
2011-06-06, 00:53
En vecka för det blivit till sån vana att ligga var dag att man inte uppskattar det. Inte mer än så.. Aldrig! :D

Ett förhållande utan BJ skulle jag inte heller klara av.

vaddå, ett förhållande där partnern förbjuder dig att äta Ben and Jerrys eller? :confused:

Spartansk
2011-06-06, 00:55
Ja. Jag har periodvis gått åratal utan sex i perioder, som vuxen. Det är inte så farligt.

dupper
2011-06-06, 01:44
frågan man kanske borde ställa sig är, betyder förhållandet att du själv måste leva i celibat?

och alltså, skulle du kunna tänka dig att leva i celibat?

Jishuku
2011-06-06, 05:03
frågan man kanske borde ställa sig är, betyder förhållandet att du själv måste leva i celibat?

och alltså, skulle du kunna tänka dig att leva i celibat?

Finns bara ett sätt att jag skulle kunna leva i celibat, och det vore kastrering. Om celibat betyder att man inte får tillfredställa sig själv heller, vilket jag antog.

Jag och några polare tävlade om vem som kunde "hålla" sig längst... pallade 5 veckor sen blev det ohållbart. Fanns bara en enda tanke i huvudet.. och det var inte Ben & Jerry's.

andnel
2011-06-06, 05:42
Då är det ju som att man är kompisar. Jag har ingen flickvän, men flera tjejkompisar.

Så du menar att; allt ett förhållande är, det är sexuellt?

Finska Lejonet
2011-06-06, 06:21
Ja absolut, men vill gärna ha en anledning.

Novaindex
2011-06-06, 06:24
För min del är ett förhållande mer än bara sex, då jag oxå lever med min bästa vän.. Dock så nääää jag skulle aldrig klara mig utan sex i längre perioder iaf utan att slå knut på mig själv :D

Luttis
2011-06-06, 07:17
Ja. Jag har periodvis gått åratal utan sex i perioder, som vuxen. Det är inte så farligt.

Även i förhållanden?

Spartansk
2011-06-06, 07:20
Även i förhållanden?

Näe.

TheGhr
2011-06-06, 08:10
Aldrig! Två gånger per dag är vad som gäller, en gång på morgonen och en på lunchen. Kvällar är till för att sovas på.

Inge Enveten
2011-06-06, 08:22
Det beror ju helt på varför. Om ens partner t.ex. varit med om en svår olycka så att samlag är smärtsamt eller omöjligt är det ju ganska givet. Om det är för att hon inte tänder på en längre så kanske det är dags att ta tag i saker på ena eller andra viset.

Well spoken :thumbup:

Stoltz
2011-06-06, 08:23
Var drar vi gränsen för sex? Allt från dependent handtralla till sex i föräldrarnas säng?

Hm... Jag vet inte. Kanske?

345.5 i bänk
2011-06-06, 08:32
Aldrig för mig är det viktigt med sex regelbundet det mår man bättre av:)

Sedan blir det ju naturligtvis annorlunda om nåt händer att man inte kan ha sex i en period av nån anledning.

polka_griis
2011-06-06, 08:38
Visst, så länge jag får ha sex utanför förhållandet.

Ironbabe
2011-06-06, 08:46
Om det var en person jag tänder på så skulle det vara svårt att inte få sexa sig. Om det var en äldre, stenrik man som jag enbart var ute efter pengarna så javisst! Då skulle det vara plättlätt att vara avhållsam så länge han levde.. *ironi*

Spartansk
2011-06-06, 08:47
om det var en person jag tänder på så skulle det vara svårt att inte få sexa sig. Om det var en äldre, stenrik man som jag enbart var ute efter pengarna så javisst! Då skulle det vara plättlätt att vara avhållsam så länge han levde..

+1

skaparn
2011-06-06, 09:04
Om det var en person jag tänder på så skulle det vara svårt att inte få sexa sig. Om det var en äldre, stenrik man som jag enbart var ute efter pengarna så javisst! Då skulle det vara plättlätt att vara avhållsam så länge han levde.. *ironi*

Äsch då. Jag är ju både äldre och stenrik. Ingen sex alltså.

skaparn
2011-06-06, 09:06
Frågan är konstigt ställd. Jag tror inte att ett förhållande utan sex räknas som celibat, utan det är just ett förhållande utan sex.

Nej, det leder till att personen som tidigare levde i celibat bryter sitt celibat. Ni lever m.a.o. inte i celibat överhuvudtaget, däremot kanske i sexuell avhållsamhet.

Edit: Jag förstår att det verkar som om jag märker ord för att vara dryg, men celibat och avhållsamhet är olika saker, och det är rätt många som använder uttrycket celibat, samt har åsikter om poängen med det, utan att egentligen ha en aning om vad det är. Ergo rättning.

Det roliga är att trots dina idoga försök att reda ut begreppen verkar innebörden av celibat inte riktigt landat i tråden. Men kudos för försöket.

Bärs
2011-06-06, 11:29
Om celibat betyder att man inte är i ett äktenskap/relation, är det ju något annat än ett sexfritt äktenskap/relation.

-squat-
2011-06-06, 11:47
Aldrig för mig är det viktigt med sex regelbundet det mår man bättre av:)

Sedan blir det ju naturligtvis annorlunda om nåt händer att man inte kan ha sex i en period av nån anledning.

Ska man trycka dit en WR i bänkpress så krävs det år av avhållsamhet. ;)

Minimjölk
2011-06-06, 11:51
Att säga att man är i celibat i ett förhållande är som att referera till personen som sitter i passagerarsätet i en bil att denna är ute och cyklar.

Vad det gäller sexuell avhållsamhet ihop med annan människa så har jag haft det tidsbegränsat ihop med partner och ofrivilligt som singel. Jag har dock under denna period lättat på trycket själv då och då.

Jag skulle i nuläget ha svårt att helt låta bli sex då det är en viktig del för mig. Man skall aldrig säga aldrig dock, jag skulle dock inte frivilligt gå in i ett förhållande som ledde till 0 sex.

Fartman
2011-06-06, 13:16
Jo men det ska finnas en mycket god anledning. Att vara tillsammans med någon som av någon dum anledning (inte före äktenskapet och annat trams) självvalt valt bort sex skulle jag icket. Inte så mycket pga bristen på sex (jag kan gå utan länge, om jag får runka :D) utan för att jag tycker att det är jävligt dumt att självmant välja bort sex, så jag skulle nog ha svårt att vara tillsammans med någon som får för sig att begränsa sitt liv sådär..
Annars måste jag krypa till korset med att jag gillar mycket av det där andra i ett förhållande, sexet är mest en trevlig bonus :)