handdator

Visa fullständig version : kreatin stars


Antoni
2003-12-09, 17:17
Tjena =)
jag ska börja med kreatin nu
och jag undrar hur jag ska ta den?
och jag har försökt leta i search men orkar inte hitta
kom så mycke så jag fatta inget =)

Munter
2003-12-09, 17:22
Det står på burken.

Antoni
2003-12-09, 17:22
inte på min burk allfall läst den kanske 20 gånger

Mindek
2003-12-09, 17:24
Står på burken...

Ta typ 20g om dan uppdelat på 2-4 ggr om inte annat ...

Antoni
2003-12-09, 17:26
men jag väger ganska lite är det inte farligt då o ta 20 gram per dag?

King Grub
2003-12-09, 17:31
Originally posted by Antoni
men jag väger ganska lite är det inte farligt då o ta 20 gram per dag?

Kreatin är inte farligt.

Antoni
2003-12-09, 17:36
nu blir jag lite arg på stars fick bara en burk och ingen inforamtion bara typ en ettikett med kreatin på inget mer?
så ska jag bara blanda det med vatten? och dextropur för bättre resutalt?

Mindek
2003-12-09, 17:45
Blanda det med vatten och ta det tillsammans med kolhydrater. Bäst är om du blandar det med gainer-drinken efter träning. Tar du ingen gainer så börja med det istället för kreatinet...

Antoni
2003-12-09, 17:53
jo jag använder whey80..
hur låter det här?

whey80 jag tar på morgon o kväll
plus nu ska jag börja hälla i lite kreatin tex 5 gram på morgon och 5 gram på kvällen
Plus jag köper druvsocker o häller i det också?
låter det bra?

King Grub
2003-12-09, 17:53
Originally posted by Antoni
jo jag använder whey80..
hur låter det här?

whey80 jag tar på morgon o kväll
plus nu ska jag börja hälla i lite kreatin tex 5 gram på morgon och 5 gram på kvällen
Plus jag köper druvsocker o häller i det också?
låter det bra?

Varför tar du inte vassleproteinet efter träningen istället för som kvällsmat?

DiZi
2003-12-09, 18:25
Originally posted by Antoni
jo jag använder whey80..
hur låter det här?

whey80 jag tar på morgon o kväll
plus nu ska jag börja hälla i lite kreatin tex 5 gram på morgon och 5 gram på kvällen
Plus jag köper druvsocker o häller i det också?
låter det bra?

Tycker du ska göra som grubben säger ang proteinet, men sedan druvsockret så skulle jag föreslå att du även detta tar efter träning? :)

Mindek
2003-12-09, 18:34
Originally posted by Antoni
jo jag använder whey80..
hur låter det här?

whey80 jag tar på morgon o kväll
plus nu ska jag börja hälla i lite kreatin tex 5 gram på morgon och 5 gram på kvällen
Plus jag köper druvsocker o häller i det också?
låter det bra?


Kör proteindrink + druvsocker + kreatin efter träning. Skippa druvsockret på kvällen, men ta protein.

Antoni
2003-12-09, 19:19
det smakar så äckligt proteinet för jag mixar den på morgonen sen skola sen träning så det blir många timmar tills jag dricker den så smaken blir äcklig :( och jag vill inte blanda med vatten för det går inte dricka enligt mig,och det blir så jobbigt o ta med sig mjölk dit varje gång och mjölken blir inte så god heller om den varar i väskan 7 timmar.

Jan
2003-12-09, 19:21
Originally posted by Antoni
det smakar så äckligt proteinet för jag mixar den på morgonen sen skola sen träning så det blir många timmar tills jag dricker den så smaken blir äcklig :( och jag vill inte blanda med vatten för det går inte dricka enligt mig,och det blir så jobbigt o ta med sig mjölk dit varje gång och mjölken blir inte så god heller om den varar i väskan 7 timmar.

Köp en mjölk på väg till gymmet !

Antoni
2003-12-09, 19:23
blir ju lite dyrt de...
finns mini mjölk i min skola fast man måste köpa den på morgonen annars tar det slut tills dagen och den kostar 8-10 kr.
tycker det är lite för dyrt.

nisnom
2003-12-09, 19:25
whey-80 och vatten smakar ju alldeles ypperligt tycker jag...visst det är kanske godare med mjölk men inte så gott att det blir värt omaket att blanda hemma och släpa med sig.

Antoni
2003-12-09, 19:26
jag är så känslig när det gäller drinkar :(

Antoni
2003-12-09, 19:28
vet inte riktigt hur jag ska göra alltså,helt förvirrad :D
det verkar som det är dålig ide o ta kreatin om man inte gör det efter träning direkt

Mindek
2003-12-09, 21:12
Originally posted by Antoni
vet inte riktigt hur jag ska göra alltså,helt förvirrad :D
det verkar som det är dålig ide o ta kreatin om man inte gör det efter träning direkt


Nej, men kreatin är "optimalt" att ta efter träning och då i samband med snabba kolhydrater (som man alltid ska stoppa sig efter träning, kreatin eller inte).

Du måste inte ta drinken sekunden efter du lagt ner den sista vikten på dagens träningspass, men det bör inte dröja mer än 1 timme. Tränar du och går direkt hem sedan så borde det inte vara några som helst problem.

Antoni
2003-12-09, 21:39
tack för svaret Mindek:bow:
det tar nog 45 min som max för mig o komma hem så det lär inte va nått farligt :hbang:

Weedow
2003-12-09, 23:44
Jag har hört mycket dåligt om stars creatine, man skall visst behöva överdosera det friskt för att få effekt... skulle jag köpa kreatin skulle jag sattsa på något som innuhåller creapure, det kan vara en reklambluff men jag tycker det verkar bra.

Ta sedan kreatinet strax efter du fått i dig kolhydrater så timar du det bra med insulinhöjningen och tillgodoser dig det bättre. (det är vad jag lärt mig iallafall... jag tar det 10min efter träningsdrinken och typ 20 min efter frukosten)


Du får i dig kreatin när du än tar det men för att få lite bättre effekt kan du göra vissa saker som tex. ta det med kolisar

Anledningen att du skall ta kreatin efter träningen är att kroppen kan ta upp det bättre då och du inte "bajsar ut" lika mycket.

Anledningen att ta kolhydrater innan du tar kreatin är att kroppen då lättare tar upp kreatin och inte...

Hobbes
2003-12-09, 23:56
Har provat en del upplägg, men det som fungerat bäst för mig är:

en tesked innan träning(timme/45 min innan), en tesked direkt efter träning och en tesked en timme efter träning.

Sen struntar jag att ta på vilodagar. Funkar alldeles utmärkt för mig. Laddar när jag behöver det, fyller på efter träningen när det behövs, och har således kreatin i kroppen när jag tränar.

Detta upplägg gör jag med mitt protein pulver oxå, fast då tas protein drinken precis innan träning, 10 minuter innan. Hämtar shakern och fyller på med lite vatten, dricker drinken i anslutning till sista setet, alt till stretchingen. Så tar jag en drink till en timme efter passet. Jag kör då med Optimum Nutrition 100% Whey, testat detta upplägg med Whey-80, aldrig mer efter att jag fann ON. Har nu bättre resultat och bättre mage, inga problem med magen längre sen jag slutade med Whey-80.

För mig blev det SISU effekt med Whey-80, Skit In Skit Ut...

EiseltUK
2003-12-09, 23:58
Originally posted by Hobbes
Har provat en del upplägg, men det som fungerat bäst för mig är:

en tesked innan träning(timme/45 min innan), en tesked direkt efter träning och en tesked en timme efter träning.

Sen struntar jag att ta på vilodagar. Funkar alldeles utmärkt för mig. Laddar när jag behöver det, fyller på efter träningen när det behövs, och har således kreatin i kroppen när jag tränar.

Detta upplägg gör jag med mitt protein pulver oxå, fast då tas protein drinken precis innan träning, 10 minuter innan. Hämtar shakern och fyller på med lite vatten, dricker drinken i anslutning till sista setet, alt till stretchingen. Så tar jag en drink till en timme efter passet. Jag kör då med Optimum Nutrition 100% Whey, testat detta upplägg med Whey-80, aldrig mer efter att jag fann ON. Har nu bättre resultat och bättre mage, inga problem med magen längre sen jag slutade med Whey-80.

För mig blev det SISU effekt med Whey-80, Skit In Skit Ut...

Du kanske skulle testat Whey 100 ?

/ Henrik

Hobbes
2003-12-10, 00:16
Originally posted by EiseltUK


Du kanske skulle testat Whey 100 ?

/ Henrik

Jag kände när jag läste igenom det att jag var supernegativ till Whey-80....SISU låter hårdare än jag avsåg.

Jo, Henrik jag mailade dem och frågade och mycket riktigt så är Protec en underbar produkt för en laktosintolerant person som mig. Klockren inför natten eller som mellanmål. Och mycket riktigt så bekräftade de för mig det jag upplevde, Whey-80 innehåll på tok för mycket laktos för mig (testat Twinlab oxå, samma sak.) Men uppgifterna jag har är att Whey-100 innehåller mindre än 0,5%. Så rimligtvis så är den ett bättre alternativ till mig. Dock så fick jag super bra service och råd som ledde fram till att jag provade ON:s 100% whey (Tobbe). Jag ska vara uppriktig och säga att 4 kg whey-100 kostar ca 900 alt. 4,5 kg 100% whey kostar 1149:- har jag för mig (som då innehåller laktas bl a) så jag känner att jag får mer för pengarna med ON hos Tobbe.

EiseltUK
2003-12-10, 00:45
Originally posted by Hobbes


Jag kände när jag läste igenom det att jag var supernegativ till Whey-80....SISU låter hårdare än jag avsåg.

Jo, Henrik jag mailade dem och frågade och mycket riktigt så är Protec en underbar produkt för en laktosintolerant person som mig. Klockren inför natten eller som mellanmål. Och mycket riktigt så bekräftade de för mig det jag upplevde, Whey-80 innehåll på tok för mycket laktos för mig (testat Twinlab oxå, samma sak.) Men uppgifterna jag har är att Whey-100 innehåller mindre än 0,5%. Så rimligtvis så är den ett bättre alternativ till mig. Dock så fick jag super bra service och råd som ledde fram till att jag provade ON:s 100% whey (Tobbe). Jag ska vara uppriktig och säga att 4 kg whey-100 kostar ca 900 alt. 4,5 kg 100% whey kostar 1149:- har jag för mig (som då innehåller laktas bl a) så jag känner att jag får mer för pengarna med ON hos Tobbe.

Det var juj inte så stor prisskillnad heller.

/ Henrik

Hobbes
2003-12-10, 01:13
Originally posted by EiseltUK


Det var juj inte så stor prisskillnad heller.

/ Henrik

Jag svarar och frågar på denna tråden efter som vi nu diskuterar på två olika. (effektivare så...)

Nej, det var det jag själv upptäckte. Och det var därför jag frågade som jag gjorde i den andra tråden som du svarade så utförligt på. Jag upplever ju själv att jag får en bättre kvalitet med exempelvis Protec och ON:s protein, givetvis upplever jag att förädlingen måste vara inblandad på något sätt i hur bra proteinet tas upp av kroppen, eller i mitt fall hur bra det passerar magen. (Som jag nämnde så innehåller den: laktase, aminogen och hydrowhey) Detta tycker jag är en bra och mycket prisvärd produkt. Men bäst av allt, jag dricker den med Låg L. mjölk och magen bara älskar den. Till Protec använder jag två dl mjölk, 2 dl vatten, samma resultat för magen.

Den nya Protec, skiljer sig lite vet jag, men hur ligger den laktosmässigt till? Och min sista fråga nu när jag har äran att få svar från dig personligen: Jag är nyfiken på att testa i framtiden Fastway och Ultraway, vilken tror du är bäst för sådana som jag som är laktosintoleranta? Om man använder sig av bracketing metoden som jag gör med ON, vilken skulle du då rekommendra av de ovan nämnda.

Tack så mycket på förhand.

aliquis
2003-12-10, 12:07
Om vi återgår till grundfrågan så gällande kreatinet brukar det heta att man skall ladda upp, dvs snabbt fylla på musklernas förråd till höga nivåer, med kreatin genom att ta ca 5gram 3-4ggr/dag i 4-5 dagar. Därefter använder man en mindre dos på ca 5gram dagligen för att hålla nivåerna på samma nivå.

Kreatin finns även i kött, vilket namnet i sig antyder och det hittades först i oxkött, om jag inte minns fel, och man kom fram till att vilda djur hade högre nivåer än tama (antagligen för att dom använder musklerna mer) och tillverkas även i levern. Därför brukar man rekommendera ett uppehåll för att inte kroppen skall vänja sig med ett högt upptag och dra ner på sin egen produktion eller för att halterna i musklerna inte skall gå ner. Därför periodiseras väl användandet i ca 3veckor vardera, när man sedan börjar igen behövs ingen ny uppladdning.

Om du vill vara ekonomisk kan du skita i uppladdningen helt, det kommer då att ta en lite längre stund att fylla upp musklernas förråd till max men det är ju bara att använda kreatinet under en lite längre stund.

Jag själv är vegan och äter således inget kött, därför får jag inte i mig något kreatin ifrån kosten och jag funderar därför på att kanske hålla mig till en lite lägre dos hela tiden för att hålla mina lager på en ok nivå.

Vad gäller dessa 5gram så är det väl antagligen för en normalviktig person, är man större kanske man behöver mer, är man mindre en mindre mängd... och enligt paulun fann man ju i någon studie att det räckte med att underhålla med sådär 2-3 gram.
Efter någon månads avbrott så har nivåerna i musklerna sjunkit ner på normal nivå.

Sedan beror det lite på typ av kreatin, vanligt kreatinmonohydrat tas inte upp lika bra utav kroppen som kreatincitrat eller kreatinpuryvat. Det heter ju även att mikroniserat kreatin skall tas upp bättre, och överallt står det att man skall lösa kreatinet i vatten. Själv har jag alltid bara hällt i det i vatten och hällt i mig alltsammans, men det kanske är fel och förstör upptaget? Jag har alltid trott att det löser sig i magen men då är det kanske försent, vet inte hur lång tid vattnet finns kvar och tillgängligt.
Så nu tar jag lite vatten i ett glas istället, värmer det i micron till ljummen temperatur, säg 40grader eller så, häller i mitt kreatin och rör om, och efter en 2minuter är vätskan klar och jag dricker den.
Detta går ju dock inte att göra på gymmet, och jag brukar inte blanda i förväg eftersom det skall kunna förstöras, men det rör sig väl om längre perioder så om det inte är så att man är på skola/jobb i flera timmar är det väl lugnt, annars kan man ju ha lite vatten i flaskan som hinner på ljummet och blanda till det när man börjar träna så är det ju löst till efter träningen.

Vore intressant om någon kunde förklara skillnaden i upptag och hur man kan förbättra den.

Första kreatinet jag köpte var twinlabs, dyrt som fan, nästa var eiselts, bra pris.
Båda dessa tog jag före och efter träning eftersom det sades att det var så man skulle göra, mot slutet hade jag dock haft eiseltburken i 1år och inte varit så noga med locket så då funderade jag på om det kanske hade blivit förstört (hade det säkert inte, är nog rätt mycket snack som med allt annat) så då tog jag rätt mycket för att bli av med det typ.

Nu senast köpte jag peak nutritions kreatin citrus. Jag har ingen direkt möjlighet att jämföra produkterna, jag tycker inte jag blir fyllig utav någon (vattenansamling), men det beror nog på att jag har så lite muskler att samla vatten i. Däremot får jag tillbaka energin emellan seten mycket snabbare.

aliquis
2003-12-10, 12:37
När det sedan gäller proteinet tas det ju upp av kroppen när du än äter det.

Anledningen till att ta det direkt efter träningen, är ju för att kroppen skall kunna starta återuppbyggnaden direkt, och eventuellt även förhindra att den tar aminosyror ifrån musklerna under en liten stund.
Och anledningen till att få i sig kolhydrater, och då helst snabba sådana, är att ge kroppen lite ny energi även det för att stoppa all eventuell nedbrytning och starta uppbyggnad, samt fylla på musklernas glukogendepåer så att det finns energi till nästa träningspass.