handdator

Visa fullständig version : Min så kallade gå upp i vikt bulk


flodhästen22
2011-06-05, 13:12
tänkte nu under juni, juli testa på att gå upp i vikt, kanske inte ska kalla detta ngn bulk men ska försöka gå upp i vikt lite snabbt nu under sommaren..

183cm
56kilo¨
17år

tänkte faktiskt slänga i lite onyttigheter i detta schema, men de kan vell vara bra för mitt psyke att äta på lite gott och de man verkligen saknat under sin ätstörningstid..

tänkte lite såhär..

Måndag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300-500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..
Tisdag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300-500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..
Onsdag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300-500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..
Torsdag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300-500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..
Fredag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300- 500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..
Lördag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300- 500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..
Söndag: Helt vanlig dag kostmässigt och kcal mässigt, får i mig tillräckligt med protein 2-3 gånger min kroppsvikt.. 300-500extra kcal på bra mat eller 800-1200kcal på lite mer onyttiga hållet..

äter mellan 2200-2500kcal om dagen plus dem extra kcal jag bulkar med..

på ett ungefär vill jag att jag ska uppnå detta under dagarna..

4dagar i veckan ökar jag med 300-500kcal i form av bra mat, dvs.. pasta,bröd, bra protein osv..

sen har jag 2-3 dagar i veckan där jag äter 800-1200kcal i form av onyttigheter, chips,godis,glass osv.. äts bara onyttigt om jag uppnåt proteinbehoven för den dagen..

kommer ligga runt 2500kcal i första hand och plus då dem 500extra per dag och sen dem dagarna jag äter onyttigare så blir det 2500 plus 800-1200kcal per dag då
så de dagar jag ökar med bra mat kommer jag ligga på ca 2800-3000kcal och på dem dagarna jag äter lite mer onyttigt då kommer de bli ca 3200-3500kcal
så de blir ungefär 4000-4500kcal extra i veckan...
det förstör väll heller inte min viktuppgång om jag äter onyttigt 800-1200kcal 3dagar i veckan.. men som sagt de händer bara om jag uppnåt proteinbehoven för dagen..

kommer även vara mer aktiv nu under sommartid..

ser detta bra ut?;)

tänkte börja med detta schema nu i början på veckan..

som sagt 183cm lång och väger 56 förskräckliga kilon så nu e de dags att gå upp;)

ge gärna kritik om jag bör äta mer? höja kcal intaget? eller bara generella tips;)

flodhästen22
2011-06-05, 13:18
frukost: yughort gjord på 500 g kvarg, toppad med 100g musli= 750kcal
lunchen: 150g okokt pasta med 300g köttfärs och diverse grönsaker= 900-1100kcal ungefär
middagen= 150g okokt ris med 400g kyckling diverse grönsaker= 900-1100 kcal ungefär

kommer under kvällen att äta lite godis på ca 800-1200kcal;)

flodhästen22
2011-06-05, 13:25
det förstör väll heller inte min viktuppgång om jag äter onyttigt i form av chips, godis, glass på ungefär 800-1200kcal istället för pasta,ris och kött 3 dagar i veckan.. men som sagt de händer bara om jag uppnåt proteinbehoven för dagen..

flodhästen22
2011-06-05, 15:40
dagens:

frukost: kvarg med musli: 750kcal
lunch: pasta 200g okokt vikt med 300g köpttfärs: 1200kcal
middag snart: hemmagjorda friscoburgare: 1000kcal

senare: pågen bröd 4st med pålägg: 500kcal

Gustafsson
2011-06-05, 16:42
dagens:

frukost: kvarg med musli: 750kcal
lunch: pasta 200g okokt vikt med 300g köpttfärs: 1200kcal
middag snart: hemmagjorda friscoburgare: 1000kcal

senare: pågen bröd 4st med pålägg: 500kcal


Det ser ju bra ut, men äter du inget mellan dina måltider?

Varför planera in att äta godis tre dagar i veckan? :P Inte ofta man ser folk som har godis med i matschemat, hah! Bättre att äta en extra portion pasta med köttfärssås om man nu vill åt kcal! Men lycka till med bulkandet!

flodhästen22
2011-06-05, 17:31
under dessa dagar har jag inte ätit ngt mellan måltiderna... har ätit så pass mkt när jag väl ätit och har endast haft tillgång till att laga mat och äta.. därmed stora och kaloritäta portioner_;P

har inte planerat in godis 3ggr i veckan utan jag tillåter mig att äta t.ex. godis, chips och glass 3 ggr i veckan under denna så kallade bulk;P

sant att jag lika bra kan äta en portion med köttfärssås och spagetti för 1200kcal men det är nog inte så aptitligt med en sån måltid till kvällen om man redan ätit det och plus att jag känner mig ganska mätt på kvällar efter mina måltider.. godis, chips eller glass mättar inte så fruktansvärt mkt och är lätta att få i sig medan man är proppmätt efter en stor måltid, man e inte så sugen efter mat när man är mätt men godis och dylikt kan slå sig i tanken och är väldigt lätta att få i sig;P plus bra med kalorier;)

drf jag äter chips, godis och glass så jag kommer upp i kcal.. spelar ju ingen roll var överskottet kommer ifrån

tack, ska försöka gå upp i vikt nu så tror godis, glass och dylikt kan vara bra för mig i och med att jag varit i från det i över ett år tack vare min ätstörning men nu helt plötsligt slog de över och jag vill leva livet;)

Gustafsson
2011-06-05, 17:41
Då är det bara att käka och träna så ska du se att du flyger upp till tungviktare!

flodhästen22
2011-06-05, 17:44
Då är det bara att käka och träna så ska du se att du flyger upp till tungviktare!

hhhaaha, shysst;)

resultatet kommer ju endå bli de samma om jag äter spagetti och köttfärs eller hamburgare och kommer upp i 1200kcal eller om jag äter chips, godis eller glass och kommer upp i 1200kcal.. så de e ju bara vad man är sugen på för att fylla ut sina kcal;)

och som sagt, ser alltid till så att proteinbehovet för dagen är uppnått och om de är de så kan jag lika bra käka lite skräp;)

Gustafsson
2011-06-05, 17:55
hhhaaha, shysst;)

resultatet kommer ju endå bli de samma om jag äter spagetti och köttfärs eller hamburgare och kommer upp i 1200kcal eller om jag äter chips, godis eller glass och kommer upp i 1200kcal.. så de e ju bara vad man är sugen på för att fylla ut sina kcal;)

och som sagt, ser alltid till så att proteinbehovet för dagen är uppnått och om de är de så kan jag lika bra käka lite skräp;)

Dock håller jag absolut inte med att man lika gärna kan käka godis som någon hälsosammare variant. Men det är ju upp till dig :). Och självklart äter jag också skit ibland, hah!

flodhästen22
2011-06-05, 20:17
men om jag ätit ca 2000-2500kcal i form av bra mat, bra med protein och fått i mig alla vitaminer och mineraler och vill öka kalorier denna dag..

det bör ge samma resultat viktmässigt att äta 1200kcal från godis, chips eller godis.. en om jag skulle äta 1200kcal från t.ex. egna hamburgare, spaggetti med köttfärssås..

sen att pastan med köttfärsen och sin egna hamburgare ger nyttiga saker i form av järn, och nyttiga vitaminer, mineraler de e självklart men viktmässigt skulle de nog inte göra ngn skillnad att jag äter dem i form av godis.. har ju som sagt redan fått i mig tillräckligt med de bra sakerna under dagen..

va tror du? ren viktuppgång.. de bör vara samma bara att man förlorar lite vitaminer och mineraler

Gustafsson
2011-06-05, 20:30
Ja, du svarar ju på det själv. Godis och annat skit är aldrig bra, men du blir tjock av det och då når du ditt mål!

flodhästen22
2011-06-05, 20:36
vill jag bli tjock?:O var skrev jag nu de?

skrev att vill bulka utan att bli fet...?

kaloriöverskott från allt bler man i slutänden fet av, om de så skulle vara pasta eller godis?

de e vell så?

Gustafsson
2011-06-05, 21:37
Bulkad, tjock what ever (=.
Ja.

flodhästen22
2011-06-06, 07:02
ja du mena så;P nja, ser inte min så kallade bulk riktigt som en bulk, själv anser jag en bulk vara lite mer grisätning.. ser inte ett överskott på 3500-4800kcal i veckan som bulk..

ser de mer som en jämn viktuppgångskurva.. ser mer en bulk när man ätet 6,5-9tusen kcal i veckan mer..

jag är som sagt ute efter att öka i jämn och bra takt och då tänkte jag vell att jag kallar denna viktuppgång jag håller på med för ''MIN lille minibulk'';P

finns vell ingen oro att bli tjock/fet på överskott på 3500-4800kcal i veckan.. de e ju ca 0,5-0,8kilo viktuppgång i veckan ungefär---

flodhästen22
2011-06-06, 16:39
menmen, ska försöka ligga på ca 500kcal överskott varje dag men även skräpa ngra dagar när jag känner så;)

kommer skriva dagarna:

dagens:

frukost: 6st pågen mackor med pålägg men proteindrink: 850kcal
lunch: pizza: 1000kcal ungefär
middag: 500g kvarg med 2mackor: 500kcal
senare: antingen 500g kvarg eller mackor..

flodhästen22
2011-06-07, 19:04
dagens:

frukost: 6st pågen med räkost och skina: ca 700kcal
lunch: hemmagjorda hamburgare gjorda på 400g färs plus 2st friscobröd: 1000kcal ungefär
middag: 2st libabröd med 350g färs med tillbehör: 900kcal
senare: 2st pågen med pålägg: 250kcal

kcal total: ca 2850

ser de bra ut? kritik:D

CharlieBB
2011-06-07, 19:15
dagens:

frukost: 6st pågen med räkost och skina: ca 700kcal
lunch: hemmagjorda hamburgare gjorda på 400g färs plus 2st friscobröd: 1000kcal ungefär
middag: 2st libabröd med 350g färs med tillbehör: 900kcal
senare: 2st pågen med pålägg: 250kcal

kcal total: ca 2850

ser de bra ut? kritik:D

Försök kläm in ett mellanmål mellan lunch och middag, och kanske något litet mellan frukost och lunch som du kan smaska på. :thumbup:

Gustafsson
2011-06-07, 19:51
dagens:

frukost: 6st pågen med räkost och skina: ca 700kcal
lunch: hemmagjorda hamburgare gjorda på 400g färs plus 2st friscobröd: 1000kcal ungefär
middag: 2st libabröd med 350g färs med tillbehör: 900kcal
senare: 2st pågen med pålägg: 250kcal

kcal total: ca 2850

ser de bra ut? kritik:D

Släng på lite kvarg eller nått annat proteinrikt till frukost, när tränar du och vad äter du efter?

clappen
2011-06-07, 20:00
Du underskattar dina kalorier. Du ligger mycket högre kcalmässigt än vad du tror, om det stämmer det du skriver ner att du käkar.

flodhästen22
2011-06-07, 20:06
Du underskattar dina kalorier. Du ligger mycket högre kcalmässigt än vad du tror, om det stämmer det du skriver ner att du käkar.

menar du att jag har skrivit för lite kalroeier eller för många?

flodhästen22
2011-06-07, 20:08
Släng på lite kvarg eller nått annat proteinrikt till frukost, när tränar du och vad äter du efter?

tränar inte så värst mycket för har ingen ork... droppa från 93 till 53 på ca 8-9månader från förra jul till förra höst.. så har princip ingen ork men försöker darför äta mycket nu för att kunna börja träna igen osv..

flodhästen22
2011-06-07, 20:09
Försök kläm in ett mellanmål mellan lunch och middag, och kanske något litet mellan frukost och lunch som du kan smaska på. :thumbup:

kommer ju upp i min kaloribehov för dagen? spelar ju ingen roll om jag äter dem i form av stora portioner eller små? bara jag uppnår kloribehovet

Gustafsson
2011-06-07, 20:13
tränar inte så värst mycket för har ingen ork... droppa från 93 till 53 på ca 8-9månader från förra jul till förra höst.. så har princip ingen ork men försöker darför äta mycket nu för att kunna börja träna igen osv..

Okey, vill inte vara elak, men du äter inte jättemycket, och du äter inte tillräckligt ofta. Men det är sånt du märker när du håller på ett tag, och framför allt om du kommer att börja träna hårt.

http://www.dietist.se/viktokning.htm

flodhästen22
2011-06-07, 20:26
så kommer jag behöva äta mer en 2800-3000kcal om dagen om ngra månadader tro? tänkte mer att visst jag är inte hungrig när jag lägger mig eller går inte direkt hungrig på dagen men det är ju med mina 56kilon? säg jag väger 70-75 igen, då kommer jag vell behöva äta mycket mer? hur mkt tror ni?

är ju som sagt 183cm lång och har tränat hela livet innan(hockey och fotboll)

flodhästen22
2011-06-07, 21:00
Okey, vill inte vara elak, men du äter inte jättemycket, och du äter inte tillräckligt ofta. Men det är sånt du märker när du håller på ett tag, och framför allt om du kommer att börja träna hårt.

http://www.dietist.se/viktokning.htm

äter inte mkt?? de e ju bra med kcal

så kommer jag behöva äta mer en 2800-3000kcal om dagen om ngra månadader tro? tänkte mer att visst jag är inte hungrig när jag lägger mig eller går inte direkt hungrig på dagen men det är ju med mina 56kilon? säg jag väger 70-75 igen, då kommer jag vell behöva äta mycket mer? hur mkt tror ni? menar du att jag kommer vara mer hungrig om dagarna när jag börjar träna igen? eller?;P

är ju som sagt 183cm lång och har tränat hela livet innan(hockey och fotboll)

clappen
2011-06-07, 21:20
menar du att jag har skrivit för lite kalroeier eller för många?

Vilka pågenbröd pratar vi om?

2st pågen med "pålägg" är 300kcal åtminstone.
6st pågen med räkost (!!) och skinka är uppemot 1000kcal.
400g hamburgare+friscobröd är mer än 1000kcal. Bara nötfärsen är runt 800kcal (beroende på fettmängd) och brödet är säkerligen uppemot 400kcal (friscobröden är rätt stora har jag för mig).

Jag antar att du uppskattar maten, men prova väg och räkna ut själv så ser du att du säkerligen har en del felmarginaler i dina uträkningar.

Bröd innehåller mer kalorier än vad man tror.

Gustafsson
2011-06-07, 21:32
äter inte mkt?? de e ju bra med kcal

så kommer jag behöva äta mer en 2800-3000kcal om dagen om ngra månadader tro? tänkte mer att visst jag är inte hungrig när jag lägger mig eller går inte direkt hungrig på dagen men det är ju med mina 56kilon? säg jag väger 70-75 igen, då kommer jag vell behöva äta mycket mer? hur mkt tror ni? menar du att jag kommer vara mer hungrig om dagarna när jag börjar träna igen? eller?;P

är ju som sagt 183cm lång och har tränat hela livet innan(hockey och fotboll)

Jo du äter ganska mycket, men jag skulle sprida ut intaget lite. Går du upp något då? Tänkte inte på att du endast vägde 56kg. Går du upp äter du tillräckligt, sen kan man ju alltid äta "bättre".

flodhästen22
2011-06-08, 06:53
Vilka pågenbröd pratar vi om?

2st pågen med "pålägg" är 300kcal åtminstone.
6st pågen med räkost (!!) och skinka är uppemot 1000kcal.
400g hamburgare+friscobröd är mer än 1000kcal. Bara nötfärsen är runt 800kcal (beroende på fettmängd) och brödet är säkerligen uppemot 400kcal (friscobröden är rätt stora har jag för mig).

Jag antar att du uppskattar maten, men prova väg och räkna ut själv så ser du att du säkerligen har en del felmarginaler i dina uträkningar.

Bröd innehåller mer kalorier än vad man tror.

det är pågen lingongrova.. 85kcal per skiva.. 6x85 är 510kcal sen var de kavlis 3% räkost, kanske 50-60gram av de och de blir ca 50-60kcal och sen skinka på de.. kanske 7-8skivor.. kanske 80kcal

så de blir kanske inte ens 700utan närmare 650kanske

sen köttfärsen var mager nötfärs från maxi.. och friscobröden räknar jag 200kcal styck..

vet exakt hur mkt jag får i mig och de jag nog borde göra att räkna lägre för jag räknar för högt i mina beräckningar har jag fått höra

flodhästen22
2011-06-08, 10:04
men alltså, går de bra att göra kanske 6st lingon grova med ngn form av räkost och pålägg och äta de som lunch?

bra med kolisar, bra med protein då jag tar ca halva paketet skinka till 6st mackor..

plus att de mättar inte lika bra som vanlig mat vilket kan vara bra för mig i och med att jag måste börja äta mer?

tänkte bara generelt? går snabbt att göra, snabbt att äta..

kritik;)

Gustafsson
2011-06-08, 11:14
men alltså, går de bra att göra kanske 6st lingon grova med ngn form av räkost och pålägg och äta de som lunch?

bra med kolisar, bra med protein då jag tar ca halva paketet skinka till 6st mackor..

plus att de mättar inte lika bra som vanlig mat vilket kan vara bra för mig i och med att jag måste börja äta mer?

tänkte bara generelt? går snabbt att göra, snabbt att äta..

kritik;)

Jag skulle aldrig byta ut ett lagat mål mat mot mackor, men det är jag det!

flodhästen22
2011-06-08, 17:39
dagens kost:

frukost: 6mackor med pålägg och mjölk: 600kcal (75kcal per brödskiva)
lunch: finska piråger men pålägg: 650kcal
middag: biffar gjorde på färs, med potatismos: 750kcal
senare: vet ej.. ''fråga''

total just nu: ca 2000kcal behöver 500kcal mer

åt precis middagen och undrar nu vad jag kan äta runt 21,30-22,00..

kan jag äta mackor me pålägg så jag kommer upp i kalorier så jag inte går underskott eller bör jag äta en bunke kvarg så jag får mycket protein.. (har fått i mig tillräckligt med protein idag redan så undrar om jag behöver mer?)

skulle verkligen behöva hjälp nu;P

bustz0rz
2011-06-08, 17:45
dagens kost:

frukost: 6mackor med pålägg och mjölk: 600kcal (75kcal per brödskiva)
lunch: finska piråger men pålägg: 650kcal
middag: biffar gjorde på färs, med potatismos: 750kcal
senare: vet ej.. ''fråga''

total just nu: ca 2000kcal behöver 500kcal mer

åt precis middagen och undrar nu vad jag kan äta runt 21,30-22,00..

kan jag äta mackor me pålägg så jag kommer upp i kalorier så jag inte går underskott eller bör jag äta en bunke kvarg så jag får mycket protein.. (har fått i mig tillräckligt med protein idag redan så undrar om jag behöver mer?)

skulle verkligen behöva hjälp nu;P



Du har ju i stort sett svarat på din egen fråga. Du har ju redan ätit tillräckligt med protein, så det behöver du ju inte oroa dig för. Ät det du tycker är godast.

undraren94
2011-06-14, 01:23
vad kul att se att du också ska gå upp i vikt :) vi ligger ju även på samma vikt så det är lite roligare att läsa då också ;)

tränar du något på gym ? isf så vore det kul att läsa dina pass också :P

flodhästen22
2011-06-15, 06:56
har inte postat på ett tag, varit lite mkt nu runt omkring.. men maten sköts som den ska men räknar inte kalorier eller dylikt mer, ser bara till att få i mig tillräckligt med protein och sedan fylla ut, direkt när jag e hungrig åker mackorna och skinkan fram som mellanmål eller ngt annat lättlagat..

för övrigt, startvikten var 56,5 ungefär för drygt en vecka sen..

morgonvikt idag 58.0... så dryga ökning med 1,5kilo..

tror nog att jag ökat så pass nu under den första veckan bara, tack vare att kroppen inte är van vid denna mat osv, tror inte de kommer fortsätta i denna takten, tror kroppen hittar en balans nu, men som sagt, de går åt rätt riktning;)

tack alla som slått vett i skallen

mat idag:D

vet ej;) men en jävla massa köttfärssås och spagetthi vet jag ijellafall;)

leecher
2011-06-19, 12:43
kul att d verkar gå bra för dej! Jag är själv på väg upp med en startvikt på 58 och längd på 174.
Just nu väger jag 62 och har legat i med träning i 2 månader, äter inte så mycket som dej jag tycker d verkar jävligt mycke mat, men eftersom jag själv går upp på d jag äter så har jag väl visst överskott i intaget.
Mitt mål är väl runt 68 och d e väl inte helt orimligt? Har du något mål själv? :)