handdator

Visa fullständig version : Effekt av styrketräning + kreatin & bockhornsklöver el kreatin & kolhydrat


King Grub
2011-06-05, 11:27
The purpose of this study was to evaluate the effects of combined creatine and fenugreek extract supplementation on strength and body composition. Forty- seven resistance trained men were matched according to body weight to ingest either 70 g of a dextrose placebo (PL), 5 g creatine/70 g of dextrose (CRD) or 3.5 g creatine/900 mg fenugreek extract (CRF) and participate in a 4-d/wk periodized resistance-training program for 8-weeks. At 0, 4, and 8-weeks, subjects were tested on body composition, muscular strength and endurance, and anaerobic capacity. Statistical analyses utilized a separate 3X3 (condition [PL vs. CRD vs. CRF] x time [T1 vs. T2 vs. T3]) ANOVAs with repeated measures for all criterion variables (p < 0.05). No group x time interaction effects or main effects (p > 0.05) were observed for any measures of body composition. CRF group showed significant increases in lean mass at T2 (p = 0.001) and T3 (p = 0.001). Bench press 1RM increased in PL group (p = 0.050) from T1-T3 and in CRD from T1-T2 (p = 0. 001) while remaining significant at T3 (p < 0.001). CRF group showed a significant increase in bench press 1RM from T1-T2 (p < 0.001), and also increased from T2-T3 (p = 0.032). Leg press 1RM significantly increased at all time points for PL, CRD, and CRF groups (p < 0.05). No additional between or within group changes were observed for any performance variables and serum clinical safety profiles (p > 0.05). In conclusion, creatine plus fenugreek extract supplementation had a significant impact on upper body strength and body composition as effectively as the combination of 5g of creatine with 70g of dextrose. Thus, the use of fenugreek with creatine supplementation may be an effective means for enhancing creatine uptake while eliminating the need for excessive amounts of simple carbohydrates.

http://www.jssm.org/vol10/n2/2/v10n2-2text.php

Eddie Vedder
2011-06-05, 11:38
Som vanligt lite konstiga studier som publiceras i den tidskriften. Hur kan man dra slutsatsen att bockhornsklövern är effektiv utan en kontrollgrupp med bara kreatin? Det känns lite som om man genomför en tillskottsstudie som inte är så himla bra så kan man alltid publicera i JSSM.

Finansiärerna:

http://www.indusbiotech.com/about/aboutus.asp

isakt
2011-07-03, 18:26
Kanske inte är rätt i den här tråden, men är lite sugen på att testa bockhornsklöver och de har inte duravol i lokala sportbutiken här. Har ni något tips på andra med det innehållet?

Kischen
2011-07-03, 18:46
Kanske inte är rätt i den här tråden, men är lite sugen på att testa bockhornsklöver och de har inte duravol i lokala sportbutiken här. Har ni något tips på andra med det innehållet?

Har för mig att bodyscience har ett med kombon bockhornsklöver + daa am i right?

krubkungen
2011-07-03, 19:00
Har för mig att bodyscience har ett med kombon bockhornsklöver + daa am i right?

Si, det stämmer.

kettlebellGuden
2011-07-03, 19:06
"testa bockhornsklöver"? När blev bockhornsklöver ett kosttillskott. Gå ner till närmsta matvarubutik och köp en påse frö och grodda. Gott som fasiken.

Sheogorath
2011-07-03, 19:13
Har för mig att bodyscience har ett med kombon bockhornsklöver + daa am i right?

Jepp. Den heter "Testo Booster" kort och gott. Jag hade den de sista fyra veckorna under deffen inför sommaren. Jag är så nöjd att jag kommer använda den igen faktiskt. Det jag definitivt kan säga att den gjorde var att påverka libidon till det bättre, men jag började också tappa vikt snabbare än jag gjorde innan av motsvarande kalorirestriktion. Det var inte en förväntad effekt och jag kan inte säkert tillskriva det tillskottet, men det hände i alla fall. Märkte inget påtagligt vad gäller styrkan och hade heller inga biverkningar.

Luca Brasi
2011-07-03, 19:45
En pittoresk biverkan av bockhornsklöver är att man luktar och smakar bockhornsklöver om man äter tillräckligt mycket.

isakt
2011-07-03, 20:11
En pittoresk biverkan av bockhornsklöver är att man luktar och smakar bockhornsklöver om man äter tillräckligt mycket.

Blir ett bra komplement till min nuvarande kroppslukt Blå Mocka mörkrost :)

Eddie Vedder
2011-07-03, 22:37
"testa bockhornsklöver"? När blev bockhornsklöver ett kosttillskott. Gå ner till närmsta matvarubutik och köp en påse frö och grodda. Gott som fasiken.

Just nu kanske det kan vara klokt att avvakta lite med bockhornsklöverätandet. :) Kanske helt utan risk men ändå rätt onödigt att gambla just nu.

C.E.J.
2011-07-03, 23:09
"testa bockhornsklöver"? När blev bockhornsklöver ett kosttillskott. Gå ner till närmsta matvarubutik och köp en påse frö och grodda. Gott som fasiken.

Det blev väl ett kosttillskott när folk inte höll med om att det är gott.

Sniggel
2011-07-03, 23:49
Det blev väl ett kosttillskott när folk inte höll med om att det är gott.

Haha! Den var bra!

z_bumbi
2011-07-04, 08:12
Som vanligt lite konstiga studier som publiceras i den tidskriften. Hur kan man dra slutsatsen att bockhornsklövern är effektiv utan en kontrollgrupp med bara kreatin? Det känns lite som om man genomför en tillskottsstudie som inte är så himla bra så kan man alltid publicera i JSSM.

Finansiärerna:

http://www.indusbiotech.com/about/aboutus.asp

På några studier har tiden mellan inlämnande och publicering varit en vecka vilket betyder att de har världens snabbaste per review. Det är väl (?) en finländare som sköter om hela tidningen och han skriver i så fall en del för byggartidningar så han har ju helt klart en egen agenda.

inter
2011-07-04, 11:31
Just nu kanske det kan vara klokt att avvakta lite med bockhornsklöverätandet. :) Kanske helt utan risk men ändå rätt onödigt att gambla just nu.

Det gör man nog mycket klokt i just nu.

Bockhornsklöverfrön av det parti som misstänks ligga bakom ehec-utbrotten i Tyskland och Frankrike har i ett fall nu spårats till Sverige.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Mindre-parti-bockhornsfro-sparat-till-Sverige/

Nitrometan
2011-07-04, 15:23
"testa bockhornsklöver"? När blev bockhornsklöver ett kosttillskott. Gå ner till närmsta matvarubutik och köp en påse frö och grodda. Gott som fasiken.

finns även med EHEC nuförtiden. http://www.dn.se/nyheter/sverige/utpekat-froparti-sparat-till-sverige

”Vi har tagit kontakt med den kommun företaget finns i för att de ska kunna följa upp ärendet”, säger Lars Plym Forshell, smittskyddssamordnare vid Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Företaget Econoca har stoppat försäljningen och återkallar de frön som har levererats.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Mindre-parti-bockhornsfro-sparat-till-Sverige/

Livsmedelsverket har tagit emot ett meddelande via varningssystemet RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed) om att 25 kg bockhornsklöverfrön av det misstänkta partiet levererats till Sverige.

- Vi har tagit kontakt med den kommun företaget finns i för att de ska kunna följa upp ärendet, säger Lars Plym Forshell, smittskyddssamordnare vid Livsmedelsverket.

Hittills har inga kända fall av ehec kunnat kopplas till att de insjuknade ätit groddar som odlats i Sverige.

http://www.econova.se/news.php?id=622

Den 28 juni rapporterade media att ett ehec-fall av samma specifika typ som det senaste utbrottet i Tyskland har identifierats i Sverige. Livsmedelsverket avråder i nuläget från att äta råa groddar. Rådet gäller både groddar som odlas hemma och groddar som säljs i butik. Anledningen är otillräcklig information om orsaken till det senaste utbrottet i Frankrike samt att de insjuknade drabbats av den mycket aggressiva bakterien E.coli O104.

Econova Garden packar och distribuerar i dagsläget två sorters groddar, Weibulls groddblandning artikelnummer 7651 och alfalfa artikelnummer 7627. Mot bakgrund av Livsmedelsverkets rekommendationer har Econova Garden i förebyggande syfte stoppat försäljningen av de här produkterna. Försäljningsstoppet kvarstår under tiden som smittspårningsarbetet i Sverige pågår.


Som noterat av Eddie:
Just nu kanske det kan vara klokt att avvakta lite med bockhornsklöverätandet. :) Kanske helt utan risk men ändå rätt onödigt att gambla just nu.
Man kanske inte ska bockhornsklövra just nu.