handdator

Visa fullständig version : Omvänd pec dec baksida axlar


ByggerUt
2011-06-05, 10:24
Följer ett program där denna övningen är med (Omvänd pec dec baksida axlar). Den maskinen finns tyvärr inte på det gymmet, där jag tränar.
Vilken övning kan jag istället välja som är mest lik denna övningen?

Pepz
2011-06-05, 10:26
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542

Welli
2011-06-05, 10:26
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBSeatedRearLateralRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html

eller

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

henrikl
2011-06-05, 10:27
Kryssdrag för baksida, framåtlutande hantellyft, liggande hantellyft

pialia
2011-06-05, 10:27
Gör samma sak fast liggandes på mage med hantlar i händerna? :P

Sheogorath
2011-06-05, 10:29
Följer ett program där denna övningen är med (Omvänd pec dec baksida axlar). Den maskinen finns tyvärr inte på det gymmet, där jag tränar.
Vilken övning kan jag istället välja som är mest lik denna övningen?

Du kan göra samma rörelse i cable-crossmaskinen, t.ex. ryggliggande på bänk med drag (korsade kablar) från övre trissorna. Om du har ställbara trissor (inte bara uppe och nere) kan du stå en bit bak i maskinen med trissorna strax ovan axelhöjd och dra rakt bakåt (fortfarande med korsade kablar). Sen finns det en uppsjö varianter med hantlar, t.ex. framåtlutade hantellyft åt sidan.

TheGhr
2011-06-05, 11:29
Du kan göra samma rörelse i cable-crossmaskinen, t.ex. ryggliggande på bänk med drag (korsade kablar) från övre trissorna. Om du har ställbara trissor (inte bara uppe och nere) kan du stå en bit bak i maskinen med trissorna strax ovan axelhöjd och dra rakt bakåt (fortfarande med korsade kablar). Sen finns det en uppsjö varianter med hantlar, t.ex. framåtlutade hantellyft åt sidan.

Jag tror inte följande är den du just beskrev. Jag såg Coleman(Den riktiga) stå framåtlutad i cablecrossen med linorna så långt ner det går och i kors, låsandes skulderbladen för att koppla bort ryggen. Sen jag såg det var jag frälst på övningen.

Sheogorath
2011-06-05, 12:21
Jag tror inte följande är den du just beskrev. Jag såg Coleman(Den riktiga) stå framåtlutad i cablecrossen med linorna så långt ner det går och i kors, låsandes skulderbladen för att koppla bort ryggen. Sen jag såg det var jag frälst på övningen.

Jag gillar inte att ha statisk anspänning i ländryggen när jag kör baksida axlar och tycker det är bökigt att sitta framåtlutad över låren. Jag har min stående variant med raka drag bakåt som jag gillar bäst. Den och en massa roddar (för lats mm) är det som baksidan får smaka på.

ANIKI
2011-06-06, 19:10
http://www.youtube.com/watch?v=JwIAajlBf1k

Denna övning har jag med i varje axelpass. Dock finns inga hjul i kabelmaskinerna på mitt gym så jag står på en bänk istället och använder kabelhjulen som är fastsatta högst upp i maskinen. Jag tycker att den tar väldigt bra och jag slipper luta mig fram och belasta min dåliga ländrygg.

Sheogorath
2011-06-06, 19:14
http://www.youtube.com/watch?v=JwIAajlBf1k

Denna övning har jag med i varje axelpass. Dock finns inga hjul i kabelmaskinerna på mitt gym så jag står på en bänk istället och använder kabelhjulen som är fastsatta högst upp i maskinen. Jag tycker att den tar väldigt bra och jag slipper luta mig fram och belasta min dåliga ländrygg.

Det är den övningen som visas på filmen som jag gör specifikt för baksidan.

Note: det förvånar mig nästan att han inte kallar dem för "Axon-drag" eller något. Killen lär sig?

ANIKI
2011-06-09, 12:23
Det är den övningen som visas på filmen som jag gör specifikt för baksidan.

Note: det förvånar mig nästan att han inte kallar dem för "Axon-drag" eller något. Killen lär sig?

Hahaha. När jag skulle hitta denna video sökte jag faktiskt på Axondrag och andra namn jag kom på. Tänkte att han måste ha något eget namn som han försökt söka patent för.

Har du träningsfilmer på tuben där du går igenom övningar, eller?

Question: Skulle övning vara dålig ifall jag inte står på en bänk? Alltså att jag står på golvet med drar i kablarna där hjulen sitter fast högst upp i maskinen.

Sheogorath
2011-06-09, 12:28
Hahaha. När jag skulle hitta denna video sökte jag faktiskt på Axondrag och andra namn jag kom på. Tänkte att han måste ha något eget namn som han försökt söka patent för.

Har du träningsfilmer på tuben där du går igenom övningar, eller?

Question: Skulle övning vara dålig ifall jag inte står på en bänk? Alltså att jag står på golvet med drar i kablarna där hjulen sitter fast högst upp i maskinen.

Du menar att du gör draget rakt bakåt fast kablarna så att säga kommer snett uppifrån eftersom trissorna är över huvudhöjd? Det går jättebra att göra så. Jag fick göra så på mitt förra gym eftersom trissorna inte var ställbara där.

Jag har ingen "övningsserie" på YouTube. Inte än i alla fall. Skulle ju vara lite kul faktiskt? Who knows. :)

Kimball
2011-06-09, 13:23
Jag har ingen "övningsserie" på YouTube. Inte än i alla fall. Skulle ju vara lite kul faktiskt? Who knows. :)

Lite OT nu, men det hade kunnat bli riktigt populärt Sheo! :thumbup:

1x0
2017-09-10, 18:49
Tar band pull-aparts bra på baksida axlar? Jag gillar övningen men har svårt att lokalisera var det tar.

Känns som supinerat grepp kan pricka baksida axlar bättre?

TOcHjmKThJI

Just nu kör jag 20 set sälrodd i veckan och 15 set baksida axlar (omvända kabelflyes). I sälrodden kör jag 81-cm grepp (mitt bänkpressgrepp), pronerat och mina armbågar blir utskjutna - bra baksida axelträning? Funderar alltså om isolationsövningar för baksida axlar är överflödigt för mig.

ARMSTARK
2017-09-11, 09:09
Tar band pull-aparts bra på baksida axlar? Jag gillar övningen men har svårt att lokalisera var det tar.

Känns som supinerat grepp kan pricka baksida axlar bättre?

TOcHjmKThJI

Just nu kör jag 20 set sälrodd i veckan och 15 set baksida axlar (omvända kabelflyes). I sälrodden kör jag 81-cm grepp (mitt bänkpressgrepp), pronerat och mina armbågar blir utskjutna - bra baksida axelträning? Funderar alltså om isolationsövningar för baksida axlar är överflödigt för mig.

Ett sätt är att ta en lite lättare vikt och sedan köra till fail, där mjölksyran svider värst är där det tar. :)

Scratch89
2017-09-11, 18:24
Hahaha. När jag skulle hitta denna video sökte jag faktiskt på Axondrag och andra namn jag kom på. Tänkte att han måste ha något eget namn som han försökt söka patent för.

Har du träningsfilmer på tuben där du går igenom övningar, eller?

Question: Skulle övning vara dålig ifall jag inte står på en bänk? Alltså att jag står på golvet med drar i kablarna där hjulen sitter fast högst upp i maskinen.

Du menar att du gör draget rakt bakåt fast kablarna så att säga kommer snett uppifrån eftersom trissorna är över huvudhöjd? Det går jättebra att göra så. Jag fick göra så på mitt förra gym eftersom trissorna inte var ställbara där.

Jag har ingen "övningsserie" på YouTube. Inte än i alla fall. Skulle ju vara lite kul faktiskt? Who knows. :)

Om man får spekulera lite (och det får man ju) så skulle jag nog faktiskt föredra att ha draget lite högre, som du beskriver. Man hamnar i en lite mer utåtroterad position, vilket minskar risken för inklämning och man jobbar också i en starkare position för rotatorcuffen, tänker jag.