handdator

Visa fullständig version : Kan man se att någon är dopad?


Joel Hedberg
2011-06-05, 01:17
Kan man se direkt att någon är dopad? Om man bortser från mycket muskler. Men mycket muskler kan man ha utan att vara dopad. Men kan man skilja på att någon är ren?*slap*dopad?

JohPz
2011-06-05, 01:22
Jämför männen och särskilt kvinnorna på olympiascenen med en vanlig person. Vissa skillnader i ansiktet tex tkr du inte? Allt är stort, svullet, grovt, överutvecklat.

Joel Hedberg
2011-06-05, 01:27
Jämför männen och särskilt kvinnorna på olympiascenen med en vanlig person. Vissa skillnader i ansiktet tex tkr du inte? Allt är stort, svullet, grovt, överutvecklat.

Ja, har märkt på proffsbyggar tjejer att de har mycket manligare drag.

Fartman
2011-06-05, 01:34
Njae, i extrema fall till olympiamassa kan man ju typ se att det måste vara doping iblandat.. annars är det väl lättast att se på sånna personer man ser lite oftare och därmed märker hur dom verkligen sväller upp som ballonger med månfejja etc för att ett halvår senare se ut som att luften totalt gått ur dom..
Fast jag tycker att man ska vara jävligt försiktig med att anta (eller tom anklaga!) folk bara för att man tycker att dom ser ut som att dom preppar..

JohPz
2011-06-05, 01:35
Ja, har märkt på proffsbyggar tjejer att de har mycket manligare drag.

Jo lätt hänt när man ökar sina testosteron-nivåer med några 1000%:thumbup:

eJohansson
2011-06-05, 01:35
Nej, man kan inte med säkerhet säga att någon är dopad beroende på hur personen ser ut.

dupper
2011-06-05, 02:13
Nej, med 100% säkerhet kan man inte säga om någon är dopad.

Men du kan vara relativt säker på någon som är i väldigt bra form på väldigt hög vikt.

TheGhr
2011-06-05, 03:32
Nej, man kan inte med säkerhet säga att någon är dopad beroende på hur personen ser ut.

Du glömmer förstås de inom professionell byggning. När det gäller andra än dem finns det naturligtvis alla skäl att anta att de just under den nivån också i princip alltid har tagit något, men på individnivå kan det förstås aldrig ses som helt säkert. Jag känner en snubbe som varit muskulös sen 14-årsåldern och som svarar extremt bra på träning. Ska inte gå in i detalj men jag har svårt att se att individen i fråga skulle ta något. Just hur man sett ut innan man börjat gymma, är säkert en bra utgångspunkt innan man drar för snabba slutsatser. Ett fåtal har en markant högre muskularitet från att enbart ha sysslat med vanliga grejer som barn.

minishcap
2011-06-05, 05:27
Stora kappmuskler samt kreatinmissbruk. :hbang:

1. Tjurnacke. Musklerna mellan nacke och axel blir extremt stora.

2. Hudbristningar. Musklerna växer så fort att steroidanvändaren
får hudbristningar, ofta kring axelpartiet.

3. Kvinnligt formade bröst. Bröstkörtlarna växer av steroider vil-
ket ger kvinnliga bröstformer.

4. Rejäl akne. Den som dopar sig med steroider kan få
framträdande akne.

5. Plufsighet. Användaren blir plufsig i kroppen eftersom den bin-
der vatten. Ofta används urindrivande medel för att slippa detta.

6. Extrem kroppsfixering. De som använder steroider är ofta väl-
digt utseendefixerade.

7. Aggression. Plötsligt ökad aggression och övervåld kan vara teck-
en på användande av anabola steroider.

http://www.metro.se/nyheter/polisen-sa-upptacker-vi-steriodmissbrukare/Objghm!22_3912-45/ :Virro

Davvesk
2011-06-05, 08:04
Jag tycker de är lätt att se. Tränar med några kompisar som håller på med fusket och ena killen gick upp 7-8kg på 8veckor med testo å deca heter de va?
Han svällde inte i ansiktet men fick jäkla mycke finnar och stora sånna. Men bor man i en mindre stad vet vem dom flesta är och om dom kommer efter 2-3 månader och gått från sticka till tall så misstänker man ofta steroider. Å sen pratar man runt och får ofta veta att dom också tar de.

Men man ska ändå inte dra alla över en kam men man kan misstänka.

awesomooo
2011-06-05, 08:06
Jag har börjat spektulera lite på mitt gym. Finns ett par grövre herrar med akne rakt över bröst samt rygg.

Har även upplevt samma sak som Davvesk ovanför, att vissa har gått upp många många kilon på kort tid samt blivit lite mulliga i ansiktet.

Sniggel
2011-06-05, 08:33
Att gå upp 8 kg på ett år är inte konstigt. Men att gå upp 8 kg på 8 veckor kan vara misstänksamt om allt är muskelmassa. Dock är i princip alla dåliga på att avgöra hur 8 kg viktuppgång i muskler ser ut, det kan lika gärna vara en tokbulk med 3 kg fett och 5 kg muskler (här räknar jag in glykogen eftersom det tillhör muskelmassan). Kombinera nybörjarökningar med bra träning och mycket mat och det kan för en oinsatt se ut som ett typiskt steroidmissbruk. Ger säkert även upphov till utveckling av finnar, mulligare ansikte (högre kroppsfett) och "stretch marks" och andra symtom som man ibland får höra är tecken på steroidmissbruk.

Så jag tror att en oerfaren inte kan se om någon har tagit steroider. Det måste vara "tillräckligt uppenbart" och när det är det är för en oerfaren för svårt att avgöra.

Motörhead
2011-06-05, 09:34
^ Samma här.
Lite frustrerande, jag har mycket bristningar vilket många tycker är konstigt.
Det är dock genetiskt och det är inte mycket jag kan göra åt det.

Jockefoten
2011-06-05, 11:16
På somliga syns det, men långt ifrån alla.

Davvesk
2011-06-05, 11:18
Att gå upp 8 kg på ett år är inte konstigt. Men att gå upp 8 kg på 8 veckor kan vara misstänksamt om allt är muskelmassa. Dock är i princip alla dåliga på att avgöra hur 8 kg viktuppgång i muskler ser ut, det kan lika gärna vara en tokbulk med 3 kg fett och 5 kg muskler (här räknar jag in glykogen eftersom det tillhör muskelmassan). Kombinera nybörjarökningar med bra träning och mycket mat och det kan för en oinsatt se ut som ett typiskt steroidmissbruk. Ger säkert även upphov till utveckling av finnar, mulligare ansikte (högre kroppsfett) och "stretch marks" och andra symtom som man ibland får höra är tecken på steroidmissbruk.

Så jag tror att en oerfaren inte kan se om någon har tagit steroider. Det måste vara "tillräckligt uppenbart" och när det är det är för en oerfaren för svårt att avgöra.

Jo men saken är den att han var en sticka inte nå fett på kroppen före. Å efter 8veckor fortfarande rippad knappt en fett pinal på kroppen och hade då gått upp 8kg kan ju ha varit lite vätska men han blev ju jäkla grov så

John M
2011-06-05, 12:24
Jo men saken är den att han var en sticka inte nå fett på kroppen före. Å efter 8veckor fortfarande rippad knappt en fett pinal på kroppen och hade då gått upp 8kg kan ju ha varit lite vätska men han blev ju jäkla grov så



Har man gått upp 8 kg muskelmassa på 8 veckor så är man dopad ja.

Anders The Peak
2011-06-05, 12:45
Per automatik ökar blodtrycket hos en missbrukare vilket ofta gör att de blir högröda i ansiktet och svettiga redan på lätta vikter. Vid långvarigt bruk får en missbrukare något som kallas månansikte. Oftast är de extemstarka jämfört med andra odopade vid samma kroppsvikt.

Månansikte
http://1.bp.blogspot.com/_BZ3z2Y9skN4/SjprXuLaxZI/AAAAAAAABgA/jW7aMJryxj8/s400/080813+Moon+Faces.jpg

Fjällbrynt
2011-06-05, 14:03
Jag stör mig på att ingen verkar tro att man kan ha problem med akne och vara träningsintresserad utan att dopa sig. Nu menar jag inte här utan gemene man/kvinna.

HulkH
2011-06-05, 14:33
Jag stör mig på att ingen verkar tro att man kan ha problem med akne och vara träningsintresserad utan att dopa sig. Nu menar jag inte här utan gemene man/kvinna.

Håller med dig där.



Sen ger väl inte steroider bara aggresion utan plötsligt ändring av betendet i sig, man har väl rätt stora humörsvängningar.

Baserz
2011-06-05, 14:38
Jag passar nog in på de flesta punkter här och aldrig rört något. Nu lyfter jag ej vikter värt att notera, ;), men jag:

1. Lätt för att få rödton i ansiktet när jag tränar.
2. Märkt att jag fått lite liknande finnar på ryggen sen jag börjat träna (kör eaa och kreatin, funderade om det e kreatinet som gör sig till känna. Dock inga stora doser.)
3. Har en del bristningar som kommit av att man pendlat mycket i vikt, håller på att arbeta av en ansenlig övervikt.
4. Ang kvinnligt formade bröst: Det kommer ju lite om man bär på en del övervikt. Jag har varit relativt besparad och man märker att ens kroppsform förändras ju mer man tränar och man ser 'fastare' ut. Har man väldigt låg BF men hängpattar så möjligen men detta lär väl också vara rätt personligt hur man är skapad.

Men det jag vill få fram är att en person som ej har koll, lär ej kunna ställa sig på lokala gymmet med en punktlista från ett forum och börja peka ut vilka som är dopade. Jag håller därför med ovanstående att man bör vara försiktig att häva ur sig grundlösa anklagelser. Bästa vore kanske koncentrera sig på sin egen utveckling och låta de som vill förstöra sig med sånt.
Nu kan jag f.ö inget om doping men finns det ej olika sorter och olika 'starka' medel som också kan göra skillnader i vilka bieffekter personerna får?

Pepz
2011-06-05, 14:39
Jag stör mig på att ingen verkar tro att man kan ha problem med akne och vara träningsintresserad utan att dopa sig. Nu menar jag inte här utan gemene man/kvinna.

+1
jag har fortfarande acne till och från och har min tonårsgyno kvar.

Eddie Vedder
2011-06-05, 15:15
Jag stör mig på att ingen verkar tro att man kan ha problem med akne och vara träningsintresserad utan att dopa sig. Nu menar jag inte här utan gemene man/kvinna.

Det har jag då aldrig någonsin hört. Den enda gången jag hört "gemene man" misstänka någon för doping är när vederbörande lagt på sig typ 20 kg muskler på ett år samtidigt som han/hon under samma period knappt tränat hälften så mycket/hårt som andra på samma gym.

Det där känns faktiskt mer som en fördom om andras fördomar.

Krogbyggaren
2011-06-05, 16:08
Beror ju på hur påläst du är. Jag misstänkte en kille länge och allt tydde på att han hade hoppat på en kur. Folk garvade åt mig men jag gav inte upp, hans bästa kompis berättade sen att han hade börjat kura och gav mig detaljerad info.


Sen så har vi ju fallen som är lite svårare, tex WBFF Pro Vince Delmonte som har förespråkat ren träning och marknadsfört hans program som är bättre än steroider etc etc.

Nu har han blivit strippad från hans pro-card för han torskade på ett test (vad han tog är ännu oklart, men ''källor'' på olika forum säger att det var låga doser test)

http://betterbodys4u.files.wordpress.com/2009/06/build-muscle.jpg?w=214&h=320

BengtBurk
2011-06-05, 16:09
Jag stör mig på att ingen verkar tro att man kan ha problem med akne och vara träningsintresserad utan att dopa sig. Nu menar jag inte här utan gemene man/kvinna.

Har upplevt samma sak med bristningar och kosttillskott. Så fort jag började med kosttillskott så trodde alla som inte var insatta i gymvärlden själva att jag hade börjat med doping. När jag berättat att jag har bristningar har jag vid flertalet tillfällen fått frågan om jag dopat mig.

kettlebellGuden
2011-06-05, 16:59
Det har jag då aldrig någonsin hört. Den enda gången jag hört "gemene man" misstänka någon för doping är när vederbörande lagt på sig typ 20 kg muskler på ett år samtidigt som han/hon under samma period knappt tränat hälften så mycket/hårt som andra på samma gym.

Det där känns faktiskt mer som en fördom om andras fördomar.

+1

"hetsjakt på bodybuilders".. sheesh!

mike mike
2011-06-05, 22:05
Kvinnor får en väldiigt mörk manlig röst *spy*

clinteastwood
2011-06-05, 22:07
dopingtest!!!

MtotheM
2011-06-05, 22:16
Det har jag då aldrig någonsin hört. Den enda gången jag hört "gemene man" misstänka någon för doping är när vederbörande lagt på sig typ 20 kg muskler på ett år samtidigt som han/hon under samma period knappt tränat hälften så mycket/hårt som andra på samma gym.

Det där känns faktiskt mer som en fördom om andras fördomar.

Det förekommer. Har själv råkat höra några som snackade om mig och att jag ska ha dopat mig eftersom jag har "FÖR breda axlar".

Rikard Jansson
2011-06-05, 22:22
Häromkring räcker det med att man är lika stor som mig för att bli anklagad för doping :)

Det är lite sorgligt egentligen....

dondimpen
2011-06-05, 23:01
Egentligen har jag inget emot män eller kvinnor som gått eller går på något olagligt, det enda jag känner är att jag vill veta vilka som gått på något för att veta att den jag jämför mig med har en kropp som byggts på ett "naturligt" sätt. Förövrig har jag både finnar och ärr över hela ryggen och bröstet samt månansikte vid kreatin-intag ) :

TheGhr
2011-06-06, 08:05
Häromkring räcker det med att man är lika stor som mig för att bli anklagad för doping :)

Det är lite sorgligt egentligen....

HAHAH, jag känner igen mig. Detta kommer åtminstone i mitt fall oftast från folk med en total ovilja att ta hand om vare sig sin träning eller matintag. Folk som på ett eller annat sätt tränar tror jag inte tror det.

Eddie Vedder
2011-06-06, 08:15
Det förekommer. Har själv råkat höra några som snackade om mig och att jag ska ha dopat mig eftersom jag har "FÖR breda axlar".

Du hade ju inte bara acne och var träningsintresserad. Och så var det väl knappast som att "gemene man" gick fram till dig och anklagade.

Man kan naturligtvis alltid hitta exempel, och fördomar är jättetrista. Jag vänder mig bara lite mot påståendet att folk överallt går och misstänker doping och att det finns en sådan "avundsjuka" på muskulösa människor. Så är det ju inte, majoriteten av människor tycker nog att det är tämligen patetiskt och tragiskt att folk lägger ner hela sitt liv på att få stora muckler. Knappast att de avundas det livet.

Den där avundsjukan är nog snarare vad byggarna själva inbillar sig eftersom de själva tycker att folk BORDE vara avundsjuka på en sån kropp.

Spartansk
2011-06-06, 08:20
Man skulle ju kunna leka lite med att kolla på bilder på byggare innan de var dopade och efter, och se om det är någon skillnad. Kollar man på Arnold som väldigt ung:

http://fullspike.com/bodybuilding/bodybuilders/arnold-schwarzenegger/gallery/young/arnold-schwarzenegger-young-teenager-4.png

... Så ser han mindre "maskulin" ut än när han är typ 25-30. Men det skulle kunna bero på normalt åldrande, eller mindre kroppsfett.

Man kan gå ett steg längre, och jämföra med föräldrarna. Arnolds pappa saknar sonens grovhuggna drag:

http://1.bp.blogspot.com/_N92hT39h_aY/Rpr6pQd7RGI/AAAAAAAAEG4/AtDuTLNOpxI/s400/GustavSchwarzenegger.gif

MtotheM
2011-06-06, 11:47
Du hade ju inte bara acne och var träningsintresserad. Och så var det väl knappast som att "gemene man" gick fram till dig och anklagade.

Man kan naturligtvis alltid hitta exempel, och fördomar är jättetrista. Jag vänder mig bara lite mot påståendet att folk överallt går och misstänker doping och att det finns en sådan "avundsjuka" på muskulösa människor. Så är det ju inte, majoriteten av människor tycker nog att det är tämligen patetiskt och tragiskt att folk lägger ner hela sitt liv på att få stora muckler. Knappast att de avundas det livet.

Den där avundsjukan är nog snarare vad byggarna själva inbillar sig eftersom de själva tycker att folk BORDE vara avundsjuka på en sån kropp.

Det vad faktiskt någon som jag verkligen inte tror tränar och han gick inte fram utan jag gick bakom ett gäng som snackade. Men det är självklart att inte alla går runt och tänker så, kanske några enstaka procent eller något sånt... Och då snackar jag på typ alla som är större en en själv. När någon blir "hyfsat" stor så tror jag det är betydligt fler som går runt med misstankar.

Jag tog det iaf som en komplimang :D

apagul
2011-06-06, 12:08
Man skulle ju kunna leka lite med att kolla på bilder på byggare innan de var dopade och efter, och se om det är någon skillnad. Kollar man på Arnold som väldigt ung:

http://fullspike.com/bodybuilding/bodybuilders/arnold-schwarzenegger/gallery/young/arnold-schwarzenegger-young-teenager-4.png

... Så ser han mindre "maskulin" ut än när han är typ 25-30. Men det skulle kunna bero på normalt åldrande, eller mindre kroppsfett.

Man kan gå ett steg längre, och jämföra med föräldrarna. Arnolds pappa saknar sonens grovhuggna drag:

http://1.bp.blogspot.com/_N92hT39h_aY/Rpr6pQd7RGI/AAAAAAAAEG4/AtDuTLNOpxI/s400/GustavSchwarzenegger.gif

Nu vet inte jag när man räknas som innehavare av "grovhuggna drag" här på kolo men jag tycker han ser ganska stor ut, han kanske aldrig tränade.

Spartansk
2011-06-06, 12:25
Nu vet inte jag när man räknas som innehavare av "grovhuggna drag" här på kolo men jag tycker han ser ganska stor ut, han kanske aldrig tränade.

Jag pratar om ansiktsdragen. Markerad panna, haka och ögonbryn, etc.

Anders The Peak
2011-06-06, 13:39
Jag pratar om ansiktsdragen. Markerad panna, haka och ögonbryn, etc.
http://cdn.buzznet.com/assets/users16/movienews/default/new-x-men-origins-wolverine--large-msg-123755856869.jpg

Fjällbrynt
2011-06-06, 15:04
Det har jag då aldrig någonsin hört. Den enda gången jag hört "gemene man" misstänka någon för doping är när vederbörande lagt på sig typ 20 kg muskler på ett år samtidigt som han/hon under samma period knappt tränat hälften så mycket/hårt som andra på samma gym.

Det där känns faktiskt mer som en fördom om andras fördomar.

Nu övertolkade du nog kanske vad jag menade :)

Jag menade inte "gemene man" som i ALLA men jag har varit med om några. Jag tror dessutom att det kan bero på okunskap för vissa har visst sett folk som tränat lika länge som det inte alls gått lika bra för.

Sorry för dålig formulering *kissass*

Sniggel
2011-06-06, 17:08
När jag har kläder på mig så har folk svårt att tro att jag tävlat och tycker på sin höjd att jag "verkar vältränad". När jag går utan t-shirt säger folk "hej anabola" :D

Jo men saken är den att han var en sticka inte nå fett på kroppen före. Å efter 8veckor fortfarande rippad knappt en fett pinal på kroppen och hade då gått upp 8kg kan ju ha varit lite vätska men han blev ju jäkla grov så

Det är mycket möjligt att dina misstankar stämmer men eftersom jag inte sett personen före och efter så vågar jag inte uttala mig om vad jag misstänker. Min erfarenhet är att de flesta på gym är väldigt dåliga på att avgöra vad som är "permanent muskelmassa" och vad som ser ut att vara 100% permanent muskelmassa men egentligen är till hälften muskler (varav 80% är permanent och resterande 20% är pga viktuppgången i sig), lite extra glykogen och lite extra fett som har satt sig snyggt.

stridis
2011-06-06, 17:13
När jag har kläder på mig så har folk svårt att tro att jag tävlat och tycker på sin höjd att jag "verkar vältränad". När jag går utan t-shirt säger folk "hej anabola" :D


Det är optifysik att ha det så.