handdator

Visa fullständig version : Hur tillagar ni era ägg?!


Osukaru
2011-06-04, 16:11
Som sagt, hur gör ni?

Min favorit är att ha i ca 1 matsked olivolja i en teflonpanna som man hettar upp (använder gasspis) tills det ryker om oljan. Sedan ner med äggen, se upp för oljeskvättar - livsfarliga om man inte är försiktig :P. Stek tills undersidan är brun och salta med lite havssalt = klart!

Resultatet är riktigt krispiga ägg med rinnande gula, släng på dem på ett par rostade mackor och njut!

kjell33
2011-06-04, 16:13
Vändstekt i smör el skivade hårdkokta ägg m ansjovis på macka.

Rickard
2011-06-04, 16:25
Ägg och olivolja. *UUUÄÄÄÄH*

Stekta i smör, med extra smör det är bra grejer det. *drool*

För storkok:
Use Your Oven to Bulk Cook Hard-Boiled Eggs (http://lifehacker.com/5345372/use-your-oven-to-bulk-cook-hard+boiled-eggs)

Körde på 150C i 30 minuter i varmluftsugn.
Funkade riktigt bra. Äggen blev dessutom väldigt lättskalade, men lite svårt att avgöra efter en batch om det var äggen eller tillagningsmetoden som stod för detta.

Rusk
2011-06-04, 18:02
Steker dom, klarar inte av konsistensen på kokta ägg.

Osukaru
2011-06-05, 13:55
Ägg och olivolja. *UUUÄÄÄÄH*

Stekta i smör, med extra smör det är bra grejer det. *drool*

För storkok:
Use Your Oven to Bulk Cook Hard-Boiled Eggs (http://lifehacker.com/5345372/use-your-oven-to-bulk-cook-hard+boiled-eggs)

Körde på 150C i 30 minuter i varmluftsugn.
Funkade riktigt bra. Äggen blev dessutom väldigt lättskalade, men lite svårt att avgöra efter en batch om det var äggen eller tillagningsmetoden som stod för detta.

Hur länge håller kokta (eller ugnsbakade i det här fallet) egentligen i kylen? är det med kött, att de håller ett par dagar utöver det orginella utgångsdatumet?

Spartansk
2011-06-05, 14:01
Knäcker i en skål, rör om, micrar i tre minuter.

KaptenKrok
2011-06-05, 14:32
Knäck varfritt antal ägg i stekpannan. Rör runt tills allt koagulerat. Äggröra. Jag upplever mig kunna äta fler ägg så än att koka dom.

Eddie Vedder
2011-06-05, 15:02
Hur länge håller kokta (eller ugnsbakade i det här fallet) egentligen i kylen? är det med kött, att de håller ett par dagar utöver det orginella utgångsdatumet?

Kokta som inte skalats håller mycket längre än kött. MYCKET längre. Två-tre veckor kan du nog räkna med. Och ägg i kylskåp är ätbara säkert en månad (eller mer) efter bäst före.

On topic: Jag kokar dom, helst lite löskokt men ändå tillräckligt hårt för att kuna skära dom på hälften utan att det rinner. Om jag inte äter kokta så är det nedrört i havregrynsgröt.

Fru_Flisa
2011-06-05, 20:00
Kokta så att gulan är lite töjbar utan att den smulas, lite geggig men ej rinnig = perfekt.
Jag brukar äta med en klick kokosfett, malen svartpeppar & salt.
Så lite kaviar vid sidan om bara för att det måste alltid vara med ägg.

Ristretto
2011-06-05, 20:03
Som äggen på bilden. Det är 100% optimalt.
http://i51.tinypic.com/ubwvb.jpg

yooii
2011-06-05, 20:50
Som äggen på bilden. Det är 100% optimalt.
http://i51.tinypic.co/ubwvb.jpg
Det ser ut som att det är Jesus själv som har kokat de där äggen.

Mina ägg avnjutes helst när de är lite rinnande med lite kaviar och gräsklök på en knäckemacka.

Spartansk
2011-06-05, 20:54
Som äggen på bilden. Det är 100% optimalt.


Hur gör du? Kokar antar jag, men hur länge och på vilken värme?

Cytoxid
2011-06-05, 20:56
Fransk Äggröra:
Separera gulan och vitan på fyra-fem ägg, stek vitan i smör. När vitan är fast, i med en klick smör (typ matsked). Låt smälta. Rör ner gulan i pannan och stek lite snabbt. Plocka av pannan innan det är helt färdigstekt (det kommer att eftersvettas lite i pannan).

Resultatet blir en riktigt krämig äggröra. Äggröran slänger man sedan på två välsmörarade brödbitar eller äter som den är.

Fredron
2011-06-05, 20:56
Ristretto, perfekta ägg!

Eddie Vedder
2011-06-05, 20:56
Hur gör du? Kokar antar jag, men hur länge och på vilken värme?

Det där måste du själv exprimentera med. Det skiljer från kartong till kartong har jag märkt. Men är de ganska små brukar jag köra 11 minuter från kallt vatten och så full effekt hela tiden. Sedan ju större ägg desto längre tid. Om det dessutom är färre ägg måste ju tiden anpassas därefter också eftersom det är mer vatten då.

Spartansk
2011-06-05, 20:59
Det där måste du själv exprimentera med. Det skiljer från kartong till kartong har jag märkt. Men är de ganska små brukar jag köra 11 minuter från kallt vatten och så full effekt hela tiden. Sedan ju större ägg desto längre tid. Om det dessutom är färre ägg måste ju tiden anpassas därefter också eftersom det är mer vatten då.

Aha, okej.

Jag kan för övrigt tipsa om en metod som kan fungera om din spis inte hettas upp alltför snabbt: Lägg i äggen i kallt vatten, sätt på full värme, och så fort vattnet kokar stänger man av spisen. När vattnet slutat koka är de som på bilden ovan. Det funkade i mitt förra boende, men inte mitt nuvarande... *cry*

Eddie Vedder
2011-06-05, 21:09
Aha, okej.

Jag kan för övrigt tipsa om en metod som kan fungera om din spis inte hettas upp alltför snabbt: Lägg i äggen i kallt vatten, sätt på full värme, och så fort vattnet kokar stänger man av spisen. När vattnet slutat koka är de som på bilden ovan. Det funkade i mitt förra boende, men inte mitt nuvarande... *cry*

Den metoden har jag testat men ratat. Farsan kör den och därför blir det krig när jag är hos morsan å farsan. Det blir en hård fight om äggkokningsansvaret i sommar för vi är lika autistiska båda två. :D

clinteastwood
2011-06-05, 21:11
Som äggen på bilden. Det är 100% optimalt.
http://i51.tinypic.com/ubwvb.jpg

det såg jävulskt gott ut!!!!

Ristretto
2011-06-05, 21:30
Jag brukar stoppa ner dom i kokande vatten. Är det medium-ägg så funkar 7:50-8:00 min i 9 fall av 10 för att få dem så. Sen tvärnitar man såklart kokningen genom att spola i kallvatten ett tag, dock inte för länge eftersom man(jag) vill ha dem lite varma för det mesta.

Pr0bz
2011-06-05, 23:23
jag gör Gordon Ramsey´s äggröra: http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks

JohPz
2011-06-05, 23:52
I pannkakor! Ägg, lättmjölk och proteinpulver i smeten. Till dem har jag kvarg blandat funlight eller kanske bär om man vill de. Mkt trevlig deffmat=)

vicarious
2011-06-06, 01:08
I pannkakor! Ägg, lättmjölk och proteinpulver i smeten. Till dem har jag kvarg blandat funlight eller kanske bär om man vill de. Mkt trevlig deffmat=)

Hur gör du dom? Recept, mängder?

Landström
2011-06-06, 05:15
det såg jävulskt gott ut!!!!

+1

hur gör du dom? Recept, mängder?

+1

Elso
2011-06-06, 05:21
Ägg + vatten i kastrull
Platta på max
Vattnet kokar -> sänker till 75 % av maxvärmen
Kokar i exakt 6 min
Tar av plattan och öser på med kallvatten
Skala direkt om man vill ha lite brända fingertoppar och varma ägg
Låter äggena ligga kvar i kallvattnet en stund om de ska vara kalla.

(För att få ägg som på bilden misstänker jag att 4,5-5min kokning på 75 %)

JohPz
2011-06-08, 00:16
Hur gör du dom? Recept, mängder?

5 dl mjölk, 3-5 ägg, 1 dl proteinpulver. Har provat complete och whey fx. Vet inte hur stor betydelse måtten har, går säkert prova sig fram till en optimalare mix, typ mer pulver. Hade en matsked vetemjöl i med senast, då höll de ihop lite bättre vid vändningen. Den kräver finkänslighet om de inte ska bli pannkaka av alltihop(höhö)

jonas12345
2011-06-08, 20:48
Jag brukar köra mina i vattenkokaren i med allt ca 10min..klart

Zibbe
2011-06-08, 21:28
I pannkakor för min del också!

2 ägg
2 dl mjölk av valfri sort
1 dl havregryn
30g vaniljproteinpulver (vassle i mitt fall)
1 tsk bakpulver (valfritt beroende på om man vill ha dem lite fluffigare eller inte)
Massor med kanel
"lagom" med kardemumma och lite extra sötningsmedel, det är en smaksak helt enkelt

Detta blir två stora och hyffsat tjocka pannkakor. Äts med fördel tillsammans med vaniljkesella (färdigköpt eller egenblandad på kvarg, vanuljsocker, mjölk och sötningsmedel) och ett hackat granny smith äpple. Verkligen top notch om jag får tycka till själv.

Annars gillar jag ägg i omeletter, äggröra och som kokta! Ägg är ett jäkligt bra livsmedel helt enkelt!

Gurkyngel
2011-06-09, 08:53
Jag brukar köra mina i vattenkokaren i med allt ca 10min..klart

Kör du fiskpinnar i brödrosten också?

Frantic
2011-06-09, 09:28
Jag köpte en äggkokare för 19:- (kampanj) som gör äggen lika perfekta som på Ristrettos bild varje gång. Från start till mål tar det ca 6 minuter. Ett mycket bra köp.

vicarious
2011-06-09, 09:48
Äggmackor med kokta ägg är så jäkla gott.

Vitt bröd med smör, ägg och majonnäs eller kaviar. Oboy till det!

vicarious
2011-06-09, 09:48
Jag köpte en äggkokare för 19:- (kampanj) som gör äggen lika perfekta som på Ristrettos bild varje gång. Från start till mål tar det ca 6 minuter. Ett mycket bra köp.

Hur fungerar en sådan? Vad skiljer den från en vanlig kastrull? Känns lite overkill att köpa specialutrustning för att koka ägg :D

Frantic
2011-06-09, 10:12
Hur fungerar en sådan? Vad skiljer den från en vanlig kastrull? Känns lite overkill att köpa specialutrustning för att koka ägg :D
I med äggen i kokaren. Välj, hård/mellan- eller löskokt genom att hälla i vatten med en doserad liten bägare. På med locket och starta den. När den är klar så tjuter den och äggen är perfekta.

Det kan kännas som overkill men jag slipper stå och passa vid spisen och den gör som sagt perfekta ägg varje gång. Den rymmer 7 ägg åt gången.

Frantic
2011-06-09, 10:17
Dessutom går det åt mindre vatten och ström ;)

Xtronal
2011-06-09, 10:41
Om jag steker ägg så brukar jag steka en sida ganska mycket sen bara lägga sidan uppåt nedvänd i ca 1 sek, så att det inte såsar och rinner. Blir jätte gott, grillkrydda och lite svartpeppar är +++

Eira
2011-06-09, 11:53
Är ganska nice när man kläcker ner ett ägg och låter botten bli lite vit. Sen pajjar man gulan och snurrar pannan så gulan lägger sig över ägget och blir en plätt! Funkar som vändstekt oxå :thumbup:

Hennish
2011-06-14, 14:00
jag gör Gordon Ramsey´s äggröra: http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks

Det här var tamefan det bästa jag någonsin sett, testade göra det för några dagar sen och är helt såld. Jag har alltid trott att min äggröra som jag brukade göra (vispa ner ägg, salt, mjölk och peppar i en bunke och stek i lite smör) var så man gjorde, men nu när jag ätit den här... WOW säger jag bara, tack så jättemycket för tipset!

minsky
2011-06-15, 00:25
Det här var tamefan det bästa jag någonsin sett, testade göra det för några dagar sen och är helt såld. Jag har alltid trott att min äggröra som jag brukade göra (vispa ner ägg, salt, mjölk och peppar i en bunke och stek i lite smör) var så man gjorde, men nu när jag ätit den här... WOW säger jag bara, tack så jättemycket för tipset!

stor plusetta

StNicholaus
2011-06-15, 06:12
jag gör Gordon Ramsey´s äggröra: http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks

I sanning ett härligt recept!
Något annat än alla dessa torra "äggröror" som man hungrigt tvingat i sig till frukost på div. hotellkedjor här och var.

morc
2011-06-15, 10:21
I sanning ett härligt recept!
Något annat än alla dessa torra "äggröror" som man hungrigt tvingat i sig till frukost på div. hotellkedjor här och var.

Även hemma fram tills nu! Detta skall provas.

pclillen
2011-06-16, 09:36
gordons recept ägde! fast körde mjölk ist för creme fraiche (då vi inte hade det hemma). Kan tänka mig bättre resultat med creme fraiche, och då var den med mjölk ändå den godaste ägg-rätten jag ätit..

minishcap
2011-06-18, 08:25
Har också provat Gordons recept och det var hur gott som helst!

En liten fråga, tar man upp all protein från äggen i en äggröra?

OneManArmy
2011-06-18, 08:43
Har också provat Gordons recept och det var hur gott som helst!

En liten fråga, tar man upp all protein från äggen i en äggröra?

Så länge ägget har koagulerat så :)

mike mike
2011-06-18, 17:40
Jag föredrar stekta ägg framför kokta, men tackar inte nej till en knäckemacka med kokta och skivade ägg och lite kaviar. :eating:

wimpy
2011-07-04, 19:36
ægg med ost e ju annars en hysterisk god favorit! :)

Sundsarn
2011-07-04, 21:24
En favorit är att koka ett ägg eller två, skala och skiva, rosta något lämpligt fiberrikt (gärna möööööööörkt) och "kryssa" med äkta majonäs. Lägg eventuellt på ett salladsblad. Toppa med en burk makrill i tomatsås.

Oftast äter jag dock som en omelett av matigare karaktär. Typ Riven potatis, gul lök, kassler, champinjoner, vitkål eller vad jag nu kan tänkas hitta i kylskåpet som jag tänker som vettigt. Garnera med lite (typ 20-30g är mer än tillräckligt) ost är viktigt!

OneManArmy
2011-07-04, 21:25
Steker man sina ägg blir det jävligt gott om man innan man vänder dem lägger på en skiva ost och låter det steka med.
Riktigt najs blir det :)

nissarn2
2011-07-05, 19:17
Jag tar 4-5 ägg slänger på lite smör på en stekpanna väntar tills smöret "fräser" äggen på pannan och rör tills den blir en salig röra med scramble eggs :)

davvvan
2011-07-05, 19:30
Kokar ett par ägg eller steker två-tre st åt gången. Lite salt och mycket peppar, väldigt gott och enkelt.

Ponitus
2011-07-05, 19:50
Kokar så många ägg jag ska ha, 6-7 minuter beroende på storleken. Sen skalar jag dom och äter en och en en. Oftast tillsammans med en kopp kaffe till frukost.

OneManArmy
2011-07-05, 20:06
Mosade löskokt ägg med majo tillsammans med makrill är förövrigt jävligt gott

Nils.R
2011-07-06, 07:40
Ajvar
Hackad lök
tonfisk
keso
hackat kokt ägg


Blanda och äta, mums

Löpsko
2011-07-09, 10:49
En redig klick smör i en kastrull.. släng sedan ner en halv burk med champinjoner låt dem fräsa i typ 2 min, sedan kör på lite pepparmix...
slå sedan över lite grädde och kör i en halv grönsaksbuljongtärning och rör så den upplöses fortare..
kläck 3 ägg i en skål och rör om sedan tillsätt i kastrullen och rör om tills de blir en äggröra med champinjoner ala LCHF :)

bear.flowertwig
2011-07-11, 08:52
Ajvar
Hackad lök
tonfisk
keso
hackat kokt ägg


Blanda och äta, mums


Alla sammanhang där man kan klämma ajvar är av stort intresse. Ska testa ovanstående.

bustz0rz
2011-07-11, 09:13
Hårdkokt ägg med kaviar. Enkelt och gott!

majak0vskij
2011-07-11, 11:41
Kokt: 4 minuter koktid, gulan är sås och vitan har precis stelnat lite. Hugg huvudet/toppen av det och drick/ät snabbt med sked det varma ägget med salt. Tasty tasty!

Stekt: Vänta tills pannan blivit riktigt het, det skall ryka om den. Då i med smör och sedan ägg. Punktera gulan. Vänd och låt få yta. Ur pannan snabbt som fasen!
Krispig yta, mjuk och rinnig inuti. Viktigt att pannan är riktigt varm, men man förstör stekpannor snabbt på detta sätt.

Äggröra-ish: I med äggen i panna med plattan på full effekt. Rör om tillsätt mycket salt. Då äggröran har börjat klumpa sig lite, dra ned plattan till halveffekt fortsätt röra tills lagom rinnig konsistens uppnåtts. Den skall precis hålla sig kvar på en hårdbrödbit "smörad" med ketchup- då är den klar!

jonas12345
2012-05-21, 17:40
Kör du fiskpinnar i brödrosten också?

nä men lax i micron....

Erik_Hellström
2012-05-21, 17:49
7ägg
7,5dl mjöl
1,5liter mjölk
Salt
Stekfett

Bästa sättet att äta ägg på.

Ska det vara för sig så gillar jag annars att steka ägg i kokosfett, blir bra stekyta och god smak. Men hederligt smör funkar alla dagar i veckan.

312
2012-05-21, 18:00
1dl havregryn med vatten i stekpannan tills det börjar bli gröt, sen i med 4-5 ägg. Rör om tills det är klart, kasta på örtsalt och möjligtvis bacon, awesomeness. Tar 5min att fixa till.

sPEACHLESS
2012-05-21, 20:52
1dl havregryn med vatten i stekpannan tills det börjar bli gröt, sen i med 4-5 ägg. Rör om tills det är klart, kasta på örtsalt och möjligtvis bacon, awesomeness. Tar 5min att fixa till.

ÅH! NICE! Ska jag testa imorgon till frukost, kan man krydda med lite allt möjligt eller?

anvihl
2012-05-21, 21:17
Knäcka 5-6 ägg i en stor stekpanna så äggen rinner ihop och blir som en stor pannkaka på med salt,peppar,lökpulver servera med lite grillsås eller ketchup nice dietfrukost tillsammans med havregrynsgröt.

312
2012-05-21, 23:47
ÅH! NICE! Ska jag testa imorgon till frukost, kan man krydda med lite allt möjligt eller?

Kör på vad du vill! Rekommenderar dock örtsalt, eller salt med svartpeppar. :D

Springer
2012-05-22, 12:14
Prövade Gordons metod i morse. Gick inge bra, det fastnade i botten och blev rinnande det som inte fastnade. För dålig på att röra? För mycket smör? För lite smör? Rostfri kastrull på keramikhäll.

Gyroscope
2012-05-26, 10:11
Oftast kokta. Då lägger jag i dem i kallt vatten och tar upp dem 5 minuter efter att vattnet börjat koka. Då brukar de bli sådär härligt geggiga inuti :)

Stor Hård Ådrig
2012-05-26, 10:45
Bara för mig det kommer upp en varnings-sida när jag försöker kolla på sida 1? Nånting om tinypic...

OnT: Steker under omrörning med smör och salt, ingen grädde, ingen mjölk, inga grönsaker.

Alltidxx
2012-05-28, 13:35
Så lite kaviar vid sidan om bara för att det måste alltid vara med ägg.Ja där sa du nåt. Jag tror inte jag har det hemma. Jag står där och så tänker jag "det är nåt som saknas, det borde kunna vara godare" men sen pallar jag inte med att tänka längre så då saltar jag lite och sen äter jag. Vilket musclehead man är alltså. :smash:

Eljest
2016-08-25, 18:28
Bump.

Söker recept på äggröra med ca 250 gram keso/kvarg. 2-3 ägg och äggvita ska ingå. Är det bara att köra ner i kastrullen tror ni? Provade med keso idag men blev väldigt rinnig, borde kanske haft den längre på spisen.

Tips?

Wzup2u
2016-08-25, 19:56
Då får du ju ha keson, kvargen kall inte kör ner det i en varm gryta..............

Gör en vanlig äggröra och ät din keso som tillbehör iämte...

Vispat ägg, häll i salt dra i allt i en kastrull med olja/alt smält margarin/smör rör rör rör hela tiden försiktigt.Klart...

Käka =D ska du dra i keso osv så gör det när äggröran har svaltnat lite och kasta det inte i kastrullen, eller som jag sa ät det som tillbehör bredvid äggröran med sweetchili på =)

Wormzie
2016-08-26, 08:14
Stekta med lite riven gruyéreost och färsk timjan på.

Wzup2u
2016-08-26, 19:02
Stekta med lite riven gruyéreost och färsk timjan på.

Gruyereost är fanemej kunglig till mat, kan trolla det mesta till perfekt resultat.

Max
2016-08-26, 19:56
Just nu är det löskokta på mackor med makrill eller kaviar som gäller.

Mouline
2016-08-26, 22:10
11 minuter i min äggkokare ger mig perfekt vita, gulan klibbig och semi-fast.
Salt, spiskummin!

Don H
2016-08-26, 22:24
Bump.

Söker recept på äggröra med ca 250 gram keso/kvarg. 2-3 ägg och äggvita ska ingå. Är det bara att köra ner i kastrullen tror ni? Provade med keso idag men blev väldigt rinnig, borde kanske haft den längre på spisen.

Tips?

Gör en suffle,,,typ: Vispa äggen med keson, vitpeppar och salt, häll det i en smord form som ger ca 2 cm kvar till kanten, sen in i ugnen på 175 tills det bra ut. Lägg på en skiva varmrökt lax när du tar ut den.

wilhelmblomgren
2016-08-27, 01:20
Tycker personligen att äggula är en enormt bra smakförstärkare, detta då den innehåller mycket fett. Perfekt på pastan, nudlarna eller potatisen.