handdator

Visa fullständig version : Ensamt att läsa fristående kurser?


Loke
2011-06-04, 15:15
Jag ska plugga Retorik A i höst. Det ska bli kul på många sätt, bland annat för att få lite avkoppling från min vanliga civilingenjörsutbildning som jag är mitt i.

Det jag undrar lite över är dock den sociala aspekten. Jag vill såklart få en massa nya vänner, men det känns inte så värst socialt med en enstaka kurs som har seminarier typ en gång i veckan högst. Som teknolog på ett program har man ju två fruktansvärt intensiva nollningsveckor och sen massor aktiviter med klassen, tentafester och föreningar att gå med i.

Så jag skulle behöva lite input, hur är det att läsa fristående kurser i humaniora? Framför allt då i Uppsala, men även på andra universitet. Blir man tvungen att lösa den sociala biten på egen hand? Eller tänker alla som går dom kurserna precis som jag och är supersociala? :P

kettlebellGuden
2011-06-04, 15:19
Det är väl helt olika.. De tillfällen jag har läst på universitet (program och kurser) så har det inte varit någon brist på social personer även utan någon form av nollning.

Larsson
2011-06-04, 15:48
De gånger jag har läst fristående kurser har den sociala biten inte varit något problem. Är du bara lite framåt själv så kommer det gå bra.

Loke
2011-06-04, 18:15
Ok, det låter ju bra :)

sunkan
2011-06-04, 18:58
Du får härja med mig utanför Folkes om inte annat, bor också på rackarberget:p

Färssen
2011-06-04, 21:35
Det är väl bara att köra på som vanligt. Är man social, öppen och pigg på att föreslå en öl eller tio på Orvars så kommer nya bekantskaper per automatik.

LadyInsane
2011-06-04, 21:40
Jag läser också Retorik och under framförallt A-kursen var det en otroligt trevlig stämning och lätt att lära känna nytt folk. Mycket pratkvarnar i en och samma hörsal. :)

Tolkia
2011-06-04, 22:11
Nollning är sjukt överskattat som gemenskapsskapare. Om man går med samma personer i 4-5 år och inte lyckas få så pass mycket kontakt med någon enda att det räcker för studiekamratskap beror det inte på att man inte var med på nollningen. (Vilket är vad det ibland framställs som, i synnerhet av teknologer.)

Three pigs
2011-06-04, 22:13
Gick en kurs förra året jag med, o hade samma funderingar. Det var väl helt OK, är du själv social är det inga stora problem. Men man kommer alltid att sakna den där känslan som kommer med inskolning osv. Allting kommer ta lite längre tid.

Hemi
2011-06-04, 22:27
Angående det sociala enbart;

Jag har visserligen pluggat lite för mycket, inom vissa områden kan det bli så. Jag tog en kurs som låg inom programmet, men jag tog den separat med nya kurskamrater, utan mina gamla pluggkamrater, sedan kom jag tillbaka till programmet med en helt ny klass. Jag kan säga att det sög. Aldeles för många människor och plötsligt var man halvbuddies med halva universitetet känds det som. Ångrar det än i dag, faktiskt. Skulle betat av programmet i tänkt takt.

C.E.J.
2011-06-04, 23:14
Övriga studenter går i samma tankar och det är således lätt att ta kontakt.

Loke
2011-06-04, 23:23
Du får härja med mig utanför Folkes om inte annat, bor också på rackarberget:p

Där ser man, nyinflyttad? Mm, vi får börjar hänga på hörnet... ;) Tränar du på friskis ekeby också?

Jag läser också Retorik och under framförallt A-kursen var det en otroligt trevlig stämning och lätt att lära känna nytt folk. Mycket pratkvarnar i en och samma hörsal. :)

Awesome! Låter lite som telemarketingjobbet jag höll på med förr, alltid kul att samla ett gäng ovanligt pratiga människor på samma ställe :P

Nollning är sjukt överskattat som gemenskapsskapare. Om man går med samma personer i 4-5 år och inte lyckas få så pass mycket kontakt med någon enda att det räcker för studiekamratskap beror det inte på att man inte var med på nollningen. (Vilket är vad det ibland framställs som, i synnerhet av teknologer.)

Mja, i viss mån har du rätt, nollningen skapar inte vänskaper. Men den gör faktiskt att man känner lite gemenskap första tiden, och får den gemenskapen sedan utvecklas så kommer vänskaper skapas. För övrigt har ett gott skäl till nollning tagits upp redan: Att jag faddrade på nollningen gör att jag har många bekanta i årskursen under, vilket är bra när man hoppar över ett år.

sunkan
2011-06-04, 23:25
[QUOTE=Loke;5098489]Där ser man, nyinflyttad? Mm, vi får börjar hänga på hörnet... ;) Tränar du på friskis ekeby också?


Jag har bott här sen mars men tyckte det kändes lättast att träna på campus då jag läser på ångström.