handdator

Visa fullständig version : Efter diet


STarfish
2003-12-09, 13:39
Nu är jag nära slutet av min diet,deff vad man vill kalla det har bara några veckor kvar. Och jag har lite funderingar runt när jag slutar min diet och ska börja bygga efter.

När dieten är över, går man automatiskt upp några kg fett närmsta veckan/veckorna utan att man kan förhindra det ?

Jag hadde tänkt att ta 1 veckas vila från träningen för o åtehämta mig efter dieten, sen börja bygga direkt där på. är det då okej och starta en kreatin kur?

När byggandet kommer ska jag lägga till 500 på mina kcal som jag har just nu under dieten och se vad som händer med vikten under t ex 2 veckor, eller ska man trappa upp sakta?

för jag hadde tänkt ligga runt 200-500 kcal + mitt energibehov! det är väl då man bygger som bäst??¨

Mitt mål är då att inte bli fetare igen utan få upp musklerna, för nu har jag kämpat så hårt för att bli av med dom här kilona så jag vill inte förstöra det genom att svälla upp igen.

Jag har tänk fortsätta med den bra maten ris, potatis, tonf, kyckl, pasta ja ni vet själva.... Vill gärna ha svar på alla frågor :thumbup:

King Grub
2003-12-09, 14:00
När dieten är över, går man automatiskt upp några kg fett närmsta veckan/veckorna utan att man kan förhindra det ?

Ett kilo kroppsfett består fortfarande av runt 7000-7500 kcal, så om du lyckas överäta så mycket på första veckan, ja då går du upp 1 kilo fett. Men sådant svullande finns det inget fysiskt behov av. Om du börjar äta mer kan du också lägga på dig genom att dina glykogendepåer blir mer påfyllda, men det är inte fettvikt.

Jag hadde tänkt att ta 1 veckas vila från träningen för o åtehämta mig efter dieten, sen börja bygga direkt där på. är det då okej och starta en kreatin kur?

Javisst. Varför inte?

När byggandet kommer ska jag lägga till 500 på mina kcal som jag har just nu under dieten och se vad som händer med vikten under t ex 2 veckor, eller ska man trappa upp sakta?

för jag hadde tänkt ligga runt 200-500 kcal + mitt energibehov! det är väl då man bygger som bäst??¨

500 kcal är att trappa upp sakta. :)

kharon
2003-12-09, 14:01
Originally posted by STarfish
Nu är jag nära slutet av min diet,deff vad man vill kalla det har bara några veckor kvar. Och jag har lite funderingar runt när jag slutar min diet och ska börja bygga efter.

Jag kan försöka svara så mykcte jag kan och upplevt...

När dieten är över, går man automatiskt upp några kg fett närmsta veckan/veckorna utan att man kan förhindra det ?


Automatiskt går man väl inte upp, däremot är det väl lättare att lägga på sig fett då man gått på sparlågor och kroppen suger åt sig allt den kan få.
Jag gick själv upp en del då jag slutade dieten, men stor dl av denna vikt är ju glykogen och vatten.


Jag hadde tänkt att ta 1 veckas vila från träningen för o åtehämta mig efter dieten, sen börja bygga direkt där på. är det då okej och starta en kreatin kur?

Kör på kreatinet bara. Det kan man alltid ta.

När byggandet kommer ska jag lägga till 500 på mina kcal som jag har just nu under dieten och se vad som händer med vikten under t ex 2 veckor, eller ska man trappa upp sakta?

Låter som en bra ide.

för jag hadde tänkt ligga runt 200-500 kcal + mitt energibehov! det är väl då man bygger som bäst??¨

Bäst bygger man genom att äta MYCKET och regelbundet med några timmar mellanrum.

Ju mindre över gränsen du äter desto mindre fett lägger du på dig samtidigt och dessvärre även antagligen mindre muskler.


Mitt mål är då att inte bli fetare igen utan få upp musklerna, för nu har jag kämpat så hårt för att bli av med dom här kilona så jag vill inte förstöra det genom att svälla upp igen.

Lite fett måste du tillåta för att få bra muskeltillväxt. Vet hur det känns, man vill ju inte gärna lägga på sig fett igen, men -If you want to swim, you have to get wet.

Ät bra mat så går allt riktigt fint!

Jag har tänk fortsätta med den bra maten ris, potatis, tonf, kyckl, pasta ja ni vet själva.... Vill gärna ha svar på alla frågor

Bra idé med maten. Bra mat lönar sig alltid! :thumbup:

STarfish
2003-12-09, 14:23
Originally posted by King Grub


Ett kilo kroppsfett består fortfarande av runt 7000-7500 kcal, så om du lyckas överäta så mycket på första veckan, ja då går du upp 1 kilo fett. Men sådant svullande finns det inget fysiskt behov av. Om du börjar äta mer kan du också lägga på dig genom att dina glykogendepåer blir mer påfyllda, men det är inte fettvikt.



hehe jo korkad fråga iofs "deff nojor"
Hur många kilo snackar vi om här?

glykogen depåerna sitter det i muskeln ?

STarfish
2003-12-09, 14:30
Kharon!

Jo klart man får tillåta lite fett, jag har i mina tankar tänkt bygga med ett överskott på 500 kcal fram till sen våren sen tar man en snabb diet där precis innan sommaren så man kommer i lite form. ;)

Men hur blir det med styrkan, jag har kommit så långt att på senaste har jag tappat mycket styrka i övningarna, jag är lite trött o seg... övningarna är inte lika strikt utförda som innan :smokin: inte kul men beror på det låga kolhydrat intag jag har... man blir ju seg som fan p ådiet har jag hört, iallafall mot slutet... men till frågan, kommer styrkan tillbaks som ett brev på posten efter avslutad diet?

börjar bli pinsamt snart, lill kusinen kommer ikapp mig i vikter haha!!! han ökar jag minskar...:em:

King Grub
2003-12-09, 14:41
Originally posted by STarfish


hehe jo korkad fråga iofs "deff nojor"
Hur många kilo snackar vi om här?

glykogen depåerna sitter det i muskeln ?

Ja, glykogen lagras i musklerna (och i levern, men där är det inte frågan om kilon, om du inte har en gigantisk lever :D ). Alltså är viktökningen beroende av hur mycket muskelmassa du har. Coleman har större glykogendepåer än 17-årige Bosse, 56 kilo.

men till frågan, kommer styrkan tillbaks som ett brev på posten efter avslutad diet?

Om du tränar hårt och äter rätt, absolut.

STarfish
2003-12-09, 15:23
Originally posted by King Grub


Ja, glykogen lagras i musklerna (och i levern, men där är det inte frågan om kilon, om du inte har en gigantisk lever :D ). Alltså är viktökningen beroende av hur mycket muskelmassa du har. Coleman har större glykogendepåer än 17-årige Bosse, 56 kilo.


hahahahaahaaaa asgarvar! men 20 åriga Fredric på 75 kg lär inte gå upp så värst mycket då :bpump:

Men sväller inte musklerna upp lite då? eller det lär man kanske inte märka av endå.

King Grub
2003-12-09, 15:45
Originally posted by STarfish
Men sväller inte musklerna upp lite då? eller det lär man kanske inte märka av endå.

Jovisst märks det, både i form av bättre tryck i musklerna och att träningen går lättare.

kharon
2003-12-09, 16:27
Jodå styrkan får man tillbaks, det är klart att man inte kan prestera lika bra då man inte är laddad med energi.
Man kan inte köra en ferrari på motorsågsbensin... eller kanske man kan, men en ferrari är tuffare att ha i garaget än en motorsåg, så du förstår vad jag menar i alla fall...

500kcal över är super! :thumbup:
Träna hårt som satan och bra mat så blir allt mäktigt! :hbang:

RealElwood
2003-12-10, 12:51
Jag bumpade upp nästan 4kg på två veckor efter dieten, men jag la på mig ytterst lite fett, å jag såg fan så mycket grövre ut genast. Det märkte man ju på alla frågor om hur man kunde blivit så stor när jag vart på diet t.ex.

Det va ju enbart vatten i princip antar jag, å vikterna kom som ett skenande lokomotiv med en tjackskadad dvärg som kolskyfflare. Antar att testoproduktionen får sig en ordentlig färdknäpp när man har gått på diet ett bra tag men ändå fått träna hårt.

kharon
2003-12-10, 14:34
Originally posted by RealElwood
Jag bumpade upp nästan 4kg på två veckor efter dieten, men jag la på mig ytterst lite fett, å jag såg fan så mycket grövre ut genast. Det märkte man ju på alla frågor om hur man kunde blivit så stor när jag vart på diet t.ex.


Jag smällde på nånting liknande också i slutet av sommarn efter dieten.

Efter 1 vecka såg jag ut som michelingubben, magrutorna försvann en efter en, men sedan jämnade effekten ut sig successivt och 2 veckor in såg jag brutalt rippad och pumpad ut med skarpa rutor som åter håller på och smyga sig ifrån mig... :D

På nyårsafton är det beräknat att de sista livstecknen från herrarna överstamagrutorna ska försvinna för att ge plats åt fläskpattarna, för att återigen dyka upp i början av februari... :D

Lycka är att vara tjock men ändå må bra och kunna skämta om det! :thumbup:

shirunai
2003-12-10, 15:03
Originally posted by kharon
Man kan inte köra en ferrari på motorsågsbensin... eller kanske man kan, men en ferrari är tuffare att ha i garaget än en motorsåg, så du förstår vad jag menar i alla fall...

-If you want to swim, you have to get wet.



:hbang: älskar drar själv de fulaste "liknelser" fast alla tycker de är så kassa.

STarfish
2003-12-10, 15:06
Originally posted by RealElwood
Jag bumpade upp nästan 4kg på två veckor efter dieten, men jag la på mig ytterst lite fett, å jag såg fan så mycket grövre ut genast. Det märkte man ju på alla frågor om hur man kunde blivit så stor när jag vart på diet t.ex.

Det va ju enbart vatten i princip antar jag, å vikterna kom som ett skenande lokomotiv med en tjackskadad dvärg som kolskyfflare. Antar att testoproduktionen får sig en ordentlig färdknäpp när man har gått på diet ett bra tag men ändå fått träna hårt.

Låter fint o höra! får hoppas man upplever nåt liknande :bpump:


fan jag längtar till dieten e över, äta "vanlig mat igen" jag har gett mig fan på att jag ska inte ha nån ätardag förräns till jul nu... ska försöka bränna på som bara tusan fram till årets slut! ligger på cirka 130 kolhydrater nu, tar det lungt med vikterna nu :laugh:

kharon
2003-12-10, 16:03
Originally posted by STarfish


Låter fint o höra! får hoppas man upplever nåt liknande :bpump:


fan jag längtar till dieten e över, äta "vanlig mat igen" jag har gett mig fan på att jag ska inte ha nån ätardag förräns till jul nu... ska försöka bränna på som bara tusan fram till årets slut! ligger på cirka 130 kolhydrater nu, tar det lungt med vikterna nu :laugh:

Inte länge kvar nu! Kör hårt nu sista tiden, så får du svulla till det över jul och avsluta hela skiten sen! Fan va bra! Kör hårt!:hbang: