handdator

Visa fullständig version : Lång frånvaro...


titongo
2011-06-04, 09:33
Hej!

Funderar att ta en paus på 1 månad från träning eftersom ja känner mig fruktansvärt seg troligtsvis pga övertäning(1 veckan avklarad), om jag nu äter så +-0 kcal dvs behåller min vikt, hur kommer min kroppssammansättning förändras under denna period? Kommer jag tappa lite muskler och få lite mer fett men behålla samma vikt, eller kommer ja bara se mindre ut eftersom ja tappar lite muskelmassa men behåller samma vikt?

Låter kanske lulligt, men vet inte riktigt hur jag skall formulera mig :)

limenka
2011-06-04, 12:00
Jag tror du inte kommer tappa några muskel så länge du lever ett normalt liv. Mindre kommer du se ut, tror jag, pga att du tappar muskelspänningen och lite inlagrat shiizz.

Hur ska du behålla samma vikt om du förlorar massa? :D

Seb74
2011-06-04, 12:27
Hur ska du behålla samma vikt om du förlorar massa? :D

Tappa muskler och öka fett?

titongo
2011-06-04, 12:28
Jag tror du inte kommer tappa några muskel så länge du lever ett normalt liv. Mindre kommer du se ut, tror jag, pga att du tappar muskelspänningen och lite inlagrat shiizz.

Hur ska du behålla samma vikt om du förlorar massa? :D

Bli fetare :) nej men det var skönt och höra :D

tdaman
2011-06-06, 23:41
låg i hjärtmuskelinflamation för ett halvår sedan och var borta från träningen 2 månader. Skötte kosten väldigt dåligt men ändå så tappade jag inte nämnvärt mycket. Du ser alltid lite mindre ut men ingen större fara. Det jobbiga blir bara att börja om på ruta ett igen att komma tillbaka, tog ett tag för mig... ha tålamod

hejhopp79
2011-06-07, 07:35
Spontant lite ovanligt med folk som vill ta ledigt en månad från styrketräningen.

Kanske gillar du någon annan träning bättre? No offense, bara en tanke.

titongo
2011-06-07, 09:01
Spontant lite ovanligt med folk som vill ta ledigt en månad från styrketräningen.

Kanske gillar du någon annan träning bättre? No offense, bara en tanke.

Eftersom ja inte kan prestera 100 % och känner mig väldigt seg, och har gjort det i 3 månader så tycker jag att det är en bra ide att vila, det e ju inte så att jag vill vila precis :(

limenka
2011-06-07, 11:53
Försök vila aktivt i alla fall. :)

kaer
2011-06-07, 12:02
1 månad har jag väldigt svårt att se som 'lång' frånvaro.
Har du ledsnat eller känner dig sliten, vila tills det känns bättre.
I det långa loppet lär det inte göra ngn skilland.

titongo
2011-06-07, 12:12
1 månad har jag väldigt svårt att se som 'lång' frånvaro.
Har du ledsnat eller känner dig sliten, vila tills det känns bättre.
I det långa loppet lär det inte göra ngn skilland.

Skall vila tills det känns bra om det tar 1,2,3 månader vet jag inte men när ja känner mig bra så börjar jag träna.

Fastback
2011-06-07, 13:25
Jag vet ju inte exakt hur du känner dig, men att vara i "nereperioder" brukar hända typ en gång om året för mig iaf. Men jag brukar bara köra på även fast jag känner dig seg så vänder det efter ett tag och det går bättre än någonsin helt plötsligt. Bara kämpa på! Jag brukar tänka "Champions train - Losers complain"


Detta är alltså hur jag brukar ta mig förbi svackorna men känner du att det är helt fel så ska du ju absolut inte följa det! Men just att vila tror jag inte hjälper. Testa att byta övningar och byta från hög --> lågreps eller tvärtom beroende på hur du kör nu! Att variera lite för att få tillbaka suget är nog perfekt så du kan komma tillbaka och köra 100% igen! :hbang:

titongo
2011-06-07, 16:53
Jag vet ju inte exakt hur du känner dig, men att vara i "nereperioder" brukar hända typ en gång om året för mig iaf. Men jag brukar bara köra på även fast jag känner dig seg så vänder det efter ett tag och det går bättre än någonsin helt plötsligt. Bara kämpa på! Jag brukar tänka "Champions train - Losers complain"


Detta är alltså hur jag brukar ta mig förbi svackorna men känner du att det är helt fel så ska du ju absolut inte följa det! Men just att vila tror jag inte hjälper. Testa att byta övningar och byta från hög --> lågreps eller tvärtom beroende på hur du kör nu! Att variera lite för att få tillbaka suget är nog perfekt så du kan komma tillbaka och köra 100% igen! :hbang:

Det är ju detta som är frågan, jag vilade i 2 veckor men det hjälpte inte med en gång jag började träna igen så var jag tvungen och sänka vikterna. Frågan är ju om det ä röverträning eller en svacka, om jag tränar stenhårt och det är överträning så kommer det bli mycket värre och tiden att komma tillbaks blir mycket längre :( Jag menar jag har motivation att träna, samt så sover jag bra och har inga apetit problem :) Motivationen är på topp och jag verkligen längtar till att träna, så många av "överträningssymptomen" passar inte in hos mig.