handdator

Visa fullständig version : "Bänkpressar" ni också såhär?


Mala
2011-06-04, 01:33
Kom över ett intressant bänkpress klipp för ett tag sen.

http://www.youtube.com/watch?v=rJX5MKacR6M

Börjar att visa vid 3:40, väldigt mycket snack innan. Mycket snack om hans sida också... Nå kör ni såhär eller hur kör ni?

Crocker
2011-06-04, 01:35
Ja, ungefär. Pressar dock bakåt, inte uppåt.

kettlebellGuden
2011-06-04, 01:36
Ja, självklart.

Crocker
2011-06-04, 01:37
Ja, självklart.
Hur menar du?

kettlebellGuden
2011-06-04, 01:49
Hur menar du?

Jag menar att det är självklart att jag inte kör den aborten till bänkpress där man ligger som en död kackerlacka på bänken. Videon visar en normal jäkla bänkpress.. nothing to see here, move along.

Supermicke
2011-06-04, 01:53
kör så fast med mindre brygga så det blir mer rom.. fast hans brygga var ju inte så märkvärdig :D kort lyftvägen han hade XD

Mala
2011-06-04, 01:55
Mer brygga, mindre rom= (starkare, mindre tillväxt?)
Mindre brygga, mer rom= (mer tillväxt?)

Supermicke
2011-06-04, 02:00
har hört att rom är bra ^^ överdriven brygga känns lite onödigt om man inte tränar SL eller tkr det är roligt att lyfta väldigt tungt

Mala
2011-06-04, 02:03
har hört att rom är bra ^^ överdriven brygga känns lite onödigt om man inte tränar SL eller tkr det är roligt att lyfta väldigt tungt

Finns vissa som kör halva rörelserna för att hålla igång intensiteten/spänningen (Full TUT) i musklerna längre som robbancoleman. Så jag är osäker, men jag tycker att man ska variera alla sätt o utvärdera själv. Full TUT, full ROM etc!:)

JB12K
2011-06-04, 02:03
Nej, jag prövade brygga en gång. Fick ont i ryggen. Svagare är jag också om jag viker in armbågarna sådär.

Mala
2011-06-04, 02:05
Jag tänkte mest på att vika in armbågarna som du säger, jag tycker att det känns mycket skönare o köra så. Personligen kände jag mig starkare...

kettlebellGuden
2011-06-04, 02:10
Ja extremt hög brygga är ju grejt om du tävlar i bänken, annars så lagom är lagom. Man pressar tyngre vikter och det är säkrare för axlar/rotatorcuff. Förstår inte varför någon skulle vilja göra något annat. Denna härliga latissimus som alltid kommer in i stora lyft makes me happy.


@JB12K: antingen gjorde du fel eller så har du ryggproblem. Du ska inte få ont i ryggen av det där.

Spartansk
2011-06-04, 03:07
Nej, jag prövade brygga en gång. Fick ont i ryggen. Svagare är jag också om jag viker in armbågarna sådär.

Brygga är ju inget av/på-fenomen, man kan ha olika hög brygga. Om jag vore du skulle jag brygga så mycket jag kunde utan att det gjorde ont. Om du får ont av att brygga minsta lilla bör du nog gå och kolla upp ryggen.

Rikard Jansson
2011-06-04, 09:03
Edit; nej, jag bänkpressar inte så

Woody R
2011-06-04, 09:11
Tycker det är skönt med benen uppe på bänken, blir inge "svank" då heller, eftersom jag alltid kört det så funkar det bäst för mig..

Inge Enveten
2011-06-04, 09:12
Finns vissa som kör halva rörelserna för att hålla igång intensiteten/spänningen (Full TUT) i musklerna längre som robbancoleman. Så jag är osäker, men jag tycker att man ska variera alla sätt o utvärdera själv. Full TUT, full ROM etc!:)

TUT = time under tension. Har inget att göra med ROM (=range of motion).

mij82
2011-06-04, 09:22
Av ren nyfikenhet, varför använder du ""?

Jo, jag bänkar så sedan jag kom igång igen, känns grymt mycket bättre för mina axlar, topp! Känns som att jag på nåt sätt äntligen hittade rätt teknik för mig, alltid känts rätt obekväm och konstig i bänken innan jag började med SL-stil.

JJOHANSSON
2011-06-04, 09:25
jag menar att det är självklart att jag inte kör den aborten till bänkpress där man ligger som en död kackerlacka på bänken. Videon visar en normal jäkla bänkpress.. Nothing to see here, move along.

+1

Rikard Jansson
2011-06-04, 09:29
Jag ser inte anledningen till att ha armbågarna på fotsidan stången istället för rakt under. Det görs bara isåfall för att stoppa in dem längre mot kroppen än vad som är nödvändigt för att få maximal kraftöverföring och mest effektivitet. Träffa längst ner på bröstbenet med armbågarna så långt ut ifrån kroppen samtidigt som du har dem rakt under stången är mitt tips. (Det känns när man träffar rätt, man blir hur mycket starkare som helst)

mpersson
2011-06-04, 09:32
Det han demonstrerar är väl lite av en Dave Tate bänk. Om man bortser från att han har fötterna under bänken. Att presa i en rak rörelse tkr jag känns onödigt om man inte har foten framför knäleden. Dvs ganska centrerad tyngdpunkt på bänken.

Har man fötterna under bänken blir tyngdpunkten automatiskt högre upp mot nacken. Då kan man använda sig av den lite mer avancerade tekniken, att vrida ut armbågarna.

De är så jag gör iaf :)

CarlXVIGustaf
2011-06-04, 10:27
Nej, jag kör nästan helt rak i kroppen (ryggen).

Basics
2011-06-04, 10:42
Hörde jag fel i videon, eller säger han att sättet han lär ut bänkpress på är bäst för bröstutveckling? Jag trodde SL-bänk var mer för axlar och triceps...

Krogbyggaren
2011-06-04, 11:43
Hörde jag fel i videon, eller säger han att sättet han lär ut bänkpress på är bäst för bröstutveckling? Jag trodde SL-bänk var mer för axlar och triceps...

Allt kommer ner till hur din kropp fungerar. Jag körde ''byggarbänk'' förut vilket ledde till en mindre axelskada. Idag kör jag som Dave Tate, aldrig fått bättre utveckling och lederna känns bra.

Määng
2011-06-04, 12:23
När jag kör så där så får jag ont i axlarna. Kan ju hända (mest troligt) att det är jag som gör fel.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mpersson
2011-06-04, 12:28
SL bänk funkar fint för bröst utveckling oxå. Optimalt nej.

Men att ligga plan på bänken känns idiotiskt med tanke på den stora skulderrotationen de blir.

Överväger man för och nackdelar vinner SL bänk alltid i min öran !

samsung
2011-06-04, 12:36
Nej. Sänker hellre vikten och utnyttjar längre rörelsebana, får mycket bättre kontakt i brösten också för den delen.

hurril
2011-06-04, 12:40
Nej. Sänker hellre vikten och utnyttjar längre rörelsebana, får mycket bättre kontakt i brösten också för den delen.

Har du testat?

StampChamp
2011-06-04, 12:53
Det som tar absolut bäst för mig på bröstet är att köra med luftvändning, stanna ungefär 2cm ovanför bröstkorgen och vända där, sedan ligger man rätt plant med ryggen. Då slipper jag koppla in axlar så mycket vilket jag tycker det gör om man går ända ner.

Rusk
2011-06-04, 13:01
Nej, låter stången gå högre upp på bröstet och har inte en så hög brygga.

Arf Pingvin
2011-06-04, 13:05
Ungefär så. Kanske lite bredare grepp, lite mer brygga om jag anstränger mig. Men det ser ut som en solid bänk det där.

pellep
2011-06-04, 14:09
kör såsom på filmen, ofc.
axlarna tokdör om jag ligger som en platt jävel sådär. allt för stor påfrestning.

C.E.J.
2011-06-04, 14:24
Hörde jag fel i videon, eller säger han att sättet han lär ut bänkpress på är bäst för bröstutveckling? Jag trodde SL-bänk var mer för axlar och triceps...

SL-bänk är för att lyfta maximalt med vikt.

hurril
2011-06-04, 14:29
Det vore nog mer beskrivande att tala om byggarbänk och allt annat. T ex helt vanligt god stil i bänkpress.

Fatalist
2011-06-04, 14:36
Om man ser på brygga kontra helt platt bänkpress (med till exempel fötterna i luften) tycker jag det känns som att brösten får längre ROM i bryggan. Ligger man med hopdragna skulderblad och bröstar upp känns det rent intuitivt som att bröstmusklerna är mer utsträckta i bottenläget än vad de är när man ligger mer platt.

Kanske inte stämmer dock.

Stefan J
2011-06-04, 14:58
Bryggan kan man göra hur man vill med lite, men oavsett om du bryggar eller ligger med fötterna i luften ska man i båda fallen dra bak skuldrorna som han visar vid 2.05. Blir väldigt mycket mindre stress för axlarna och de flesta som har ont i axlarna när de bänkar blir faktiskt hjälpta av att pressa med denna teknik (viktigt att inte släppa fram skuldrorna/axlarna när du pressar färdigt din repetition utan de ska vara där hela setet igenom).

Mala
2011-06-04, 15:15
TUT = time under tension. Har inget att göra med ROM (=range of motion).

Vad skrev jag?


Av ren nyfikenhet, varför använder du ""?

Jo, jag bänkar så sedan jag kom igång igen, känns grymt mycket bättre för mina axlar, topp! Känns som att jag på nåt sätt äntligen hittade rätt teknik för mig, alltid känts rätt obekväm och konstig i bänken innan jag började med SL-stil.

För att jag vet inte om det är ett ord, alltså bänkpressar:)

Jockefoten
2011-06-04, 17:08
Nej.

Sheogorath
2011-06-04, 17:12
Det är så här man bänkpressar. Allt annat är avarter. Vissa av dessa (exempelvis guilloutin-press) har sina meriter, andra inte. Men som någon sa: det här är en normal jävla bänkpress.

Mala
2011-06-04, 17:16
Jag kör själv sådär, men jag tänkte mest på att folk inte svankar ryggen så mycket, drar inte in armbågarna så mycket. Tror ni det är stor skillnad?

För mig tar jag både mer vikt och får bättre tryck när jag kör så.

Sheogorath
2011-06-04, 17:20
Jag kör själv sådär, men jag tänkte mest på att folk inte svankar ryggen så mycket, drar inte in armbågarna så mycket. Tror ni det är stor skillnad?

För mig tar jag både mer vikt och får bättre tryck när jag kör så.

Som en duktig bänkare ovan påtalade är det viktigaste att dra bak skuldrorna och ha dem fixerade för att spara på axlarna. Nu snackar jag inte om aktiveringen av deltamusklerna (för det får du oavsett vad om du inte kör press mot halsen) utan om belastningen på ledstrukturen. Att hålla sig skadefri i största möjliga mån.

Inge Enveten
2011-06-05, 09:33
Vad skrev jag?






Jag gavs intrycket av att du inte hade koll på terminologin och att TUT inte kräver någon speciell ROM.

Grodsilla
2011-06-13, 18:57
Det är så här man bänkpressar. Allt annat är avarter. Vissa av dessa (exempelvis guilloutin-press) har sina meriter, andra inte. Men som någon sa: det här är en normal jävla bänkpress.

Vet du om det stämmer att den tekniken får brösten att växa bättre, då?

Sheogorath
2011-06-13, 19:08
Vet du om det stämmer att den tekniken får brösten att växa bättre, då?

Tror det spelar kvittar. Tekniken tillåter maximalt med vikt på stången vilket säkert är bra för bröstutvecklingen (och allt annat som involveras). Slår man istället ut armbågarna åt sidan isolerar man tuttarna från axlarna och man får förmodligen maximal belastning på pecsen oavsett. Det skulle vara min mer eller mindre kvalificerade gissning.

Lillgrabben
2011-06-13, 19:57
Det där är väl en tämligen bra & vettig bänkpress.

Jag skulle möjligen vilja att han vred ut armbågarna någon grad mer än han har nu, så att han får armbågsleden lite mera under stången. Då blir inte accelerationen av stången riktigt lika mkt beroende av triceps, utan man kan även hjälpa till mer med bröstpartiet & axlarna.

Detta är dock petitesser, men iallafall....;)

Pectus C
2011-06-13, 22:28
Förstår inte riktigt... Gör man "fel" om man gör lite som denna > http://www.5min.com/Video/3-tricks-to-increase-your-bench-press-how-to-bench-press-42940236 ? Ser lite annorlunda ut tycker jag :S

Zorban
2011-06-14, 09:03
Förstår inte riktigt... Gör man "fel" om man gör lite som denna > http://www.5min.com/Video/3-tricks-to-increase-your-bench-press-how-to-bench-press-42940236 ? Ser lite annorlunda ut tycker jag :S
Tycker dom är rätt lika i tekniken. Killen i första videon har lite mer brygga. Vet dock inte riktigt angående videon du skickade, killen där förespråkar att man försöker pressa ihop stången, medan många andra (b.l.a. Dave Tate) förespråkar att man ska dra isär stången.

Principen är dock detsamma. Bak med axlar/skulderblad, håll ihop armbågarna osv.

Lillgrabben
2011-06-14, 09:11
Förstår inte riktigt... Gör man "fel" om man gör lite som denna > http://www.5min.com/Video/3-tricks-to-increase-your-bench-press-how-to-bench-press-42940236 ? Ser lite annorlunda ut tycker jag :S

Den där killen ligger ju som en jäkla död sill på bänken.

Det är inget fel att ligga så om man mot förmodan vill det, men ska man göra en instruktionsvideo är det en fördel om man faktiskt utför lyften på ett tämligen vettigt sätt. Ett sätt som alla kan nyttja för att åstadkomma god stabilitet & korrekt teknik.

Lindrian
2011-06-14, 10:41
Ja, mer eller mindre. Jag kör med brygga (dock inte lika mycket, kan ej göra det) och lägger trycket på mina traps. Spänner i princip hela ryggen. Sen går jag bara ner med vikten och pressar upp. Dock går jag inte riktigt rakt ner, blir typ lite snett ner. Svårt och förklara.

Grodsilla
2011-06-16, 22:28
Tror det spelar kvittar. Tekniken tillåter maximalt med vikt på stången vilket säkert är bra för bröstutvecklingen (och allt annat som involveras). Slår man istället ut armbågarna åt sidan isolerar man tuttarna från axlarna och man får förmodligen maximal belastning på pecsen oavsett. Det skulle vara min mer eller mindre kvalificerade gissning.

Vet du hur mycket sanning det ligger i amerikanens påstående om att brösten aktiveras mer när man har den ställningen under bänkpress?

SiSenior
2011-06-17, 07:11
edit

mangemani
2011-06-17, 07:24
jepp,kör alltid så där numera.
i början körde jag som han visade i början utav klippet.
brukar även köra en variant där jag har benen i kors uppe i luften så att ryggen hamnar platt på bänken,det funkar mycket väl det med,var vingligt i början,men när man väl fick till det hela så tog den jävligt bra.
men rent allmänt så kör jag med skulderbladen bakåt,armbågarna lite innåt och sen lyft,funkar kanon,jag tycker man avancerar bra i bänken då.

Sheogorath
2011-06-17, 08:30
Vet du hur mycket sanning det ligger i amerikanens påstående om att brösten aktiveras mer när man har den ställningen under bänkpress?

Nej, men som jag skrev tror jag att det går på ett ut. I det ena fallet har man tyngre vikt men fler hjälparmuskler och i det andra fallet har man en lägre vikt men större isolation.

RAUBEZ
2011-12-29, 18:18
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

Så här bänkpressar jag fast det är ju med hantlar.
Är det så stor skillnad på tekniken när det är stång eller hantlar?

Silencer
2011-12-29, 18:21
Hur menar du?

Hur fan ska man annars utföra bänkpress?

Silencer
2011-12-29, 18:24
Nej. Sänker hellre vikten och utnyttjar längre rörelsebana, får mycket bättre kontakt i brösten också för den delen.

Bröstmuskelns funktion är inte bara att föra ihop armarna, utan lite mer som ett kryss, dvs något neråt också. Så hur kan du få bättre kontakt av mindre brygga?

Jämför t.ex. decline bänk. Där är man starkare än vanlig bänk eftersom du träffar muskeln i dess bästa rörelsebana.

Sen så är det skillnad på lång rörelsebana och för lång rörelsebana. Bra bänkpressare har ofta kortare armar. Har du långa armar och går för djupt får du ett jävla slitage på axlarna.

Bryggar alla dagar i veckan... bäst att bänka så.

thai
2011-12-29, 18:28
Förstår inte riktigt... Gör man "fel" om man gör lite som denna > http://www.5min.com/Video/3-tricks-to-increase-your-bench-press-how-to-bench-press-42940236 ? Ser lite annorlunda ut tycker jag :S



håller han inte ganska smalt?

jag håller betydligt bredare.

blir väl ganska mkt triceps som han håller.

Crocker
2011-12-29, 18:52
Hur fan ska man annars utföra bänkpress?
6 månader men visst..

Finns väl hur många varianter som helst?

Anders The Peak
2011-12-29, 18:56
Första videon är en bra instruktion för att inte förstöra axlarna av en felaktigt utförd bänkpress. Men självklart kan man ha olika syften med utförandet typ byggarbänk men då balanserar man inte på sin yttersta gräns styrkemässigt utan arbetar med vikter som gör att man kan bearbeta muskeln med full kontroll i 45-60 sekunder.

Silencer
2011-12-29, 19:54
6 månader men visst..

Finns väl hur många varianter som helst?

6 månader vad?
Det finns många varianter och man vill förstöra axlarna eller bara slösa tiden ja. De allra flesta tjänar på att köra med brygga.

Upptaget
2011-12-29, 20:29
6 månader vad?
Det finns många varianter och man vill förstöra axlarna eller bara slösa tiden ja. De allra flesta tjänar på att köra med brygga.

Har tränat med en polare i snart 5 år, han har alltid kör bänkpress och legat nästintill platt som en planka på bänken, jag har alltid kört med att köra ungefär som så i videon.. Min polare fick för 1 år sedan ont i axlarna och detta efter bänkpressen, jag har dock inga som helst problem..

För det måste ju bli en väldigt stor påfrestning för axlarna och man ligger platt som en planka och bänkar, det sträcker ju ganska bra vid axlar/bröst partiet utan brygga..

Pzorz
2011-12-29, 20:35
Jag har nästan hela min tränande tid pressat "fel", dvs mer åt armbågarna ut -hållet, men har den senaste 1½ månaden tränat på att hålla in armbågarna både vid militärpress och bänkpress. Kräver lite koncentration och tålamod att lära om sig. Man faller lätt tillbaka i gamla vanor om man inte tänker på det och när vikterna ökar.

Sheogorath
2011-12-29, 21:10
Jag har nästan hela min tränande tid pressat "fel", dvs mer åt armbågarna ut -hållet, men har den senaste 1½ månaden tränat på att hålla in armbågarna både vid militärpress och bänkpress. Kräver lite koncentration och tålamod att lära om sig. Man faller lätt tillbaka i gamla vanor om man inte tänker på det och när vikterna ökar.

Att hålla ute armbågarna är inte fel om du vill aktivera bröst mer och axlar mindre. Däremot är det nog få som kan förflytta så stor vikt som möjligt med sådan teknik. Allt beror på syftet med ditt lyft.

Rikard Jansson
2011-12-29, 21:17
Däremot är det nog få som kan förflytta så stor vikt som möjligt med sådan teknik.

Här skulle jag vilja påstå att du har fel. Med legdrive innebär utåtarmbågar att man har en tendens att kasta stången i ansiktet, men sålänge man inte har en hög sticking point så går det alldeles utmärkt att bänka mycket så.

Sheogorath
2011-12-29, 22:07
Här skulle jag vilja påstå att du har fel. Med legdrive innebär utåtarmbågar att man har en tendens att kasta stången i ansiktet, men sålänge man inte har en hög sticking point så går det alldeles utmärkt att bänka mycket så.

Det blir förstås en definitionsfråga men det är du som är bänkexperten. Finns det många styrkelyftare som bänkar med överarmarna i rät vinkel mot ryggraden?

Rikard Jansson
2011-12-29, 22:09
Det blir förstås en definitionsfråga men det är du som är bänkexperten. Finns det många styrkelyftare som bänkar med överarmarna i rät vinkel mot ryggraden?

Är nog vanligare med tröja men, sen beror det på vad man har för vinklar också. Har man korta överarmar så kan man ha dom längre utåt bl.a. Verkar vara en riktig smaksak som fotsättning osv!

edit;
xuZ5QI5xdXE
mycket utåt i min smak iaf

Crocker
2011-12-29, 22:12
6 månader vad?
Det finns många varianter och man vill förstöra axlarna eller bara slösa tiden ja. De allra flesta tjänar på att köra med brygga.
Du skrev i en 6 månader gammal tråd kanske?!
Jag fattar inte din poäng, du frågar först hur man kan bänkpressa på annars sätt och svarar sen hur de flesta bör bänkpressa.

:confused:

Sheogorath
2011-12-29, 22:13
Är nog vanligare med tröja men, sen beror det på vad man har för vinklar också. Har man korta överarmar så kan man ha dom längre utåt bl.a. Verkar vara en riktig smaksak som fotsättning osv!

edit;
xuZ5QI5xdXE
mycket utåt i min smak iaf

Yes, det var det. Måste bli lättare om man har bra brygga.

Rikard Jansson
2011-12-29, 22:18
Yes, det var det. Måste bli lättare om man har bra brygga.

Ohja, det är ett absolut tvång, annars kommer det kännas som att man träffar i halsen, vilket förstås gör att man får plocka av en hel del kakor. Men den viktigaste faktorn är att man kontraherar lats ordentligt (så mycket att man gör bänk till en latsövning ;) ) och därigenom får ner axellederna mot fötterna, för att kunna ha dem närmare träffytan, d.v.s. bröstbenet. Om man inte gör det, så kan man inte ha armbågarna utåt och träffa annat än högt, och då blir det som sagt skit.

Pzorz
2011-12-29, 22:26
Tar tillfället att ställa frågan hur trycket ska ligga? Att man vill dra ihop skulderblad och ha trycket på traps/skulderblad antar jag är givet. Men.. Är det röven eller benen som ska ta den huvudsakliga delen av andra trycket?

Rikard Jansson
2011-12-29, 22:28
Tar tillfället att ställa frågan hur trycket ska ligga? Att man vill dra ihop skulderblad och ha trycket på traps/skulderblad antar jag är givet. Men.. Är det röven eller benen som ska ta den huvudsakliga delen av andra trycket?

Inget tryck på bänken ifrån röven, så lätt som möjligt men fortfarande i då. Dvs , traps och fötter

Pzorz
2011-12-29, 22:33
Inget tryck på bänken ifrån röven, så lätt som möjligt men fortfarande i då. Dvs , traps och fötter

Fruktade det. Jag som har försökt men inte hittat något sätt att få det att kännas lite naturligt. Hittar inget läge där kroppen vid för tungt arbete skulle vilja lyfta röven (som många gör) ens när jag försöker.

Tack för svaret!

Rikard Jansson
2011-12-29, 22:38
Fruktade det. Jag som har försökt men inte hittat något sätt att få det att kännas lite naturligt. Hittar inget läge där kroppen vid för tungt arbete skulle vilja lyfta röven (som många gör) ens när jag försöker.

Tack för svaret!

Prova att brygga lite mer på det viset att du försöker flytta röven mer mot huvudet och få upp bryggan på det viset, samt att du flyttar ut och bak fötterna, ungefär som jag gör här;

k6asP8uQnWU

då är det väldigt lätt att lyfta mer genom att lyfta på röven, om det nu är åtråvärt

anledningen till att jag lyfter till röven när jag lyfter av är för att bibehålla trycket på axlarna, annars kanske de halkar ur om man har otur

Pzorz
2011-12-29, 22:46
då är det väldigt lätt att lyfta mer genom att lyfta på röven, om det nu är åtråvärt

Nej, men jag har aldrig ens lyckats lägga mig i ett läge som möjliggör en sådan manöver. Tänker lite så att om jag inte ens kan göra det om jag försöker så kanske min teknik felar lite. (Vilket den uppenbarligen gör då jag har trycket på röven) Tror jag får ta en teknikdag imorn och testa mig fram lite. Tack återigen!

Rikard Jansson
2011-12-29, 22:48
Nej, men jag har aldrig ens lyckats lägga mig i ett läge som möjliggör en sådan manöver. Tänker lite så att om jag inte ens kan göra det om jag försöker så kanske min teknik felar lite. (Vilket den uppenbarligen gör då jag har trycket på röven) Tror jag får ta en teknikdag imorn och testa mig fram lite. Tack återigen!

Det är inte säkert, sålänge du kan legdriva ordentligt så är det ju bara bra om du inte kan lyfta på röven.

(Undantaget om du tränar helt själv utan bur och vill vid fail kunna få upp stången ändå, då kan det vara bra att bli 10 kg starkare av att lyfta på röven :) )

Silencer
2011-12-30, 11:09
Det är inte säkert, sålänge du kan legdriva ordentligt så är det ju bara bra om du inte kan lyfta på röven.

(Undantaget om du tränar helt själv utan bur och vill vid fail kunna få upp stången ändå, då kan det vara bra att bli 10 kg starkare av att lyfta på röven :) )

Jag tränar oftast ensam och den tekniken har varit en välkommen last chance när man ville försöka en sista rep som inte gick. :)

joker560
2011-12-30, 19:25
Vilket mirakel, aldrig bänkat sådär och prövade idag. Det som varit svintung/fail for upp enkelt! Kändes som jag hade 2-3reps kvar på varje set nu. Hade lite problem med att hålla kvar tighheten/bryggan och röven ville tryckas ner mer i bänken men om man tänkte på hållningen gick det bra.

Pzorz
2011-12-30, 19:58
Hade lite problem med att hålla kvar tighheten/bryggan och röven ville tryckas ner mer i bänken men om man tänkte på hållningen gick det bra.

Håller med. När man tar ett nytt andetag så måste man verkligen tänka på att hålla ihop kroppen. Att lägga över kraften från röv till ben är aningen svårare. Jag försökte á la Rikard Jansson men det bara gick inte. Kunde få skapligt push från benen när jag bryggade upp med benen under kroppen, skapligt nära bänken. Rent allmänt så känns det bra men nu blev bänk plötsligt mer av en helkroppsövning då man tom blir trött i benen.

PowerSlize
2011-12-31, 14:54
Jag provade denna teknik idag o jag blev lite starkare. Dock var de svårt att hålla ihop skulderbladen när jag skulle lyfta av stången för då nådde ja inte riktigt. Knäckte te nacken när ja skulle lyfta av skiten också. Så nästa gång får ja börja me stången på steget under. Tror min lyftbana förkortas med minst 8-10cm när jag bryggar och pressar ihop skulderbladen.

ceejay
2011-12-31, 15:18
försöker köra så, så gott jag kan.

krubkungen
2011-12-31, 15:30
Rent allmänt så känns det bra men nu blev bänk plötsligt mer av en helkroppsövning då man tom blir trött i benen.

Så ska det ju inte vara :nono:
Eller i alla fall så tycker jag det låter "fel" ifall man kör bänkpress och blir trött i benen :D

Mart|n
2011-12-31, 17:27
Så ska det ju inte vara :nono:
Eller i alla fall så tycker jag det låter "fel" ifall man kör bänkpress och blir trött i benen :D

Om det är bekvämt så gör man fel.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Fritösen
2011-12-31, 17:29
Om det är bekvämt så gör man fel.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

nej

Mart|n
2011-12-31, 21:53
nej

Då måste du ha väldigt god rörlighet, fast du är väl fortfarande en pojkspoling? :)

Damien Thorne
2011-12-31, 22:46
Så ska det ju inte vara :nono:
Eller i alla fall så tycker jag det låter "fel" ifall man kör bänkpress och blir trött i benen :D

Om man spänner hela kroppen från fötterna till nacken som en pilbåge så blir man slut i benen också av bänkpress (och ryggen).

C.E.J.
2011-12-31, 23:11
Jag provade denna teknik idag o jag blev lite starkare. Dock var de svårt att hålla ihop skulderbladen när jag skulle lyfta av stången för då nådde ja inte riktigt. Knäckte te nacken när ja skulle lyfta av skiten också. Så nästa gång får ja börja me stången på steget under. Tror min lyftbana förkortas med minst 8-10cm när jag bryggar och pressar ihop skulderbladen.

Du måste ju känna efter under uppvärmningen om stången hänger på bra höjd.

PowerSlize
2011-12-31, 23:18
Du måste ju känna efter under uppvärmningen om stången hänger på bra höjd.

haha åfan.. När jag kört vanligt så brukar jag alltid ha 5cm till godo minst när till översta hacket men nu när ja körde denna SL tekniken så nådde ja inte riktigt.. funkade okej under uppvärmningen men när ja kom upp över 100kg så var de precis så ja tappade trycket mellan skulderbladen för att få av stången o det var då de small till i nacken också.. har fortfarande ont. Men men man lär sig av sina misstag

Rikard Jansson
2012-01-01, 01:51
Om det är bekvämt så gör man fel.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

nej

Jo, om inte annat kan man alltid trycka till sig lite mer smärta i ländryggen (mer brygga!)