handdator

Visa fullständig version : Går det att få träningsvärk på dessa ställen?


Gosti123
2011-06-03, 16:09
Börjat lira fotboll och har haft träningsvärk (känns som det iaf) i vristen och musklerna på framsida smalben. Det har suttit i i ungefär 5 dagar nu och börjar undra om det verkligen är träningsvärk eller något annat?

Gosti

King Grub
2011-06-03, 16:09
Visst går det. Därmed inte med säkerhet sagt att just din smärta är träningsvärk, men man kan ha träningsvärk där.

Sheogorath
2011-06-03, 16:17
Där har du tibialis anterior och mer lateralt också peroneerna (långa och korta) sam sträckarmusklerna för stortån och de andra tårna. Alla dessa är viktiga vid löpning och säkert också när man skjuter boll. Flera av senorna går rakt över fotleden. Låter inte konstigt alls med träningsvärk där och 5 dagar är ju inte lång tid om du är ovan vid att lira boll. Men visst kan du ha fått benhinneinflammation. Återstår väl att se. :)

Gosti123
2011-06-03, 16:48
Kan kopiera en text jag skrivit:

Började spela fotboll denna veckan, har inte sprungit så intensivt förut som jag gjort denna veckan.

Problemet detta gett mig är att jag har ont i benen, ovanför fötterna längst ner på benen (en ilande känsla) samt att vad det känns som, att jag har sträckt mitt högra lår.

Ska spela cup på tisdag, så jag skriver detta i mån om att kunna behandla detta på bästa möjliga sätt.

Ska jag fortsätta träna med vikter? Ska jag gå eller liknande istället för att springa?

Väldigt viktigt!

//Gosti


Det gör alltså ont i benen när jag springer (längst ner). Det blir värre och värre ju mer jag springer. Detta är alltså inte samma smärta som träningsvärken.

JB12K
2011-06-03, 19:28
Jag brukar springa under våren och sommaren. Sen blir det ingen löpning i typ 7 månader. Efter dom första passen får jag ont som fan i vristerna. Så det hela beror nog mest på att dom inte är vana vid belastningen. Blir nog bättre med tiden men du kanske ska vila med fotbollen till smärtan försvunnit.

Mala
2011-06-04, 01:12
Jag spelade fotboll regelbundet (i lag, träningar osv) för flera år sedan, från 2000-2004 (var 7 respektive 11 år). Sen spelade jag med kompisar o sånt åren 2005, 2006 på skoj, inga problem här förutom kondisen...

När jag skulle springa eller spela fotboll under åren 2006-7-8 och även en del av 9an så fick jag en sån fruktansvärt smärta vid smalbenen, alltså att det gjorde jävligt ont, och det var dagar efter jag hade sprungit.

Jag hade ju inte spelat på länge och musklerna kanske inte hade hunnit vänja sig vid att börja spela fotboll igen. Men jag har har på senaste tiden sprungit och spelat fotboll för att hålla igång hälsan och problemen har gått bort, sällan jag får ont.

Du skriver att du har börjat spela fotboll, så antingen är det träningsvärk eller så får musklerna stryk för du inte är van, (kanske nån sort av träningsvärk?), men men.. Tror det går över om du fortsätter träna och låter musklerna "vänja" sig.

Gosti123
2011-06-04, 07:58
Okej. Har också en ilande smärta i vad jag tror är självaste benen ovanför foten. Är detta benhinneinflammation? Det gör ondare desto mer jag springer.

StarkaUlf
2011-06-04, 08:21
Okej. Har också en ilande smärta i vad jag tror är självaste benen ovanför foten. Är detta benhinneinflammation? Det gör ondare desto mer jag springer.

Om det nu gör riktigt ont och du är orolig, far och kolla upp det. Tror dom kan bedöma det lite lättare än här över ett internetforum

dyxeldoff
2011-06-04, 10:36
benhinnorna =)