handdator

Visa fullständig version : Lateral raises - extra volym i träningen just där eller?


Seb74
2011-06-03, 14:34
Jag menar, laterala deltsen får ju knappt nån smisk alls av "vanliga" övningar.
Det är inte som att de kopplas in "på köpet" i ryggövningar eller pressövningar tex.
Enda sättet att verkligen träna dem är med nån form av isolationsövning, där jag antar lateral raises är favoriten.

Så, hur många ska man då göra för att få fart på denna visuella muskel?

3-4 set 2ggr/vecka som jag kör kanske är för lite, om man tänker på hur många set de flesta andra musklerna får jobba direkt/indirekt?

Inge Enveten
2011-06-03, 14:41
Jobbar inte samtliga axelmusklerna vid overhead press?

Sundqvist
2011-06-03, 14:47
jo, Axelpressar/militärpressar/hantelpressar kopplar in alla delts!
men om du vill isolera den kan du göra det, runt 4-5 set kör jag vilket funkar bra! :)

Seb74
2011-06-03, 14:48
Jobbar inte samtliga axelmusklerna vid overhead press?

Osäker, ingen övning jag kör ändå (problem med främre delts).

Sheogorath
2011-06-03, 15:39
RockyBalboa och Sundqvist: alla pressövningar (bröst som axel) är helt dominerade av främre delta. Bakre aktiveras inte alls som agonist. Axon har (faktiskt) presenterat en (1) vettig formulering som är tänkvärd: bakre axlar ska ses som en ryggmuskel. Man kan få med yttre delta i lite högre utsträckning genom att köra bred fattning i axelpressar (så att armbågarna pekar ut åt sidorna istället för framåt) vilket man tvingas till då man kör press bakom nacken. Men det är på långa vägar fortfarande inte en övning "för" laterala delta.

Men sen är det inte heller så becksvart som TS känner: det finns fler (bra) övningar för yttre delta än sidolyft. Vi har t.ex. drag till hakan med sina olika utföranden, facepulls (varianten med höga armbågar) och omvända flyes (om axlarna är utåtroterade) samt frontlyft (om axlarna är inåtroterade).

Rusk
2011-06-03, 16:47
RockyBalboa och Sundqvist: alla pressövningar (bröst som axel) är helt dominerade av främre delta. Bakre aktiveras inte alls som agonist. Axon har (faktiskt) presenterat en (1) vettig formulering som är tänkvärd: bakre axlar ska ses som en ryggmuskel. Man kan få med yttre delta i lite högre utsträckning genom att köra bred fattning i axelpressar (så att armbågarna pekar ut åt sidorna istället för framåt) vilket man tvingas till då man kör press bakom nacken. Men det är på långa vägar fortfarande inte en övning "för" laterala delta.

Men sen är det inte heller så becksvart som TS känner: det finns fler (bra) övningar för yttre delta än sidolyft. Vi har t.ex. drag till hakan med sina olika utföranden, facepulls (varianten med höga armbågar) och omvända flyes (om axlarna är utåtroterade) samt frontlyft (om axlarna är inåtroterade).

Mjo men vill ha för mig att drag till hakan har en skapligt hög skaderisk:p

OT: Kör du 3-4 set sidolyft 2 gånger i veckan, underbar övning!

Sheogorath
2011-06-03, 17:51
Mjo men vill ha för mig att drag till hakan har en skapligt hög skaderisk:p

OT: Kör du 3-4 set sidolyft 2 gånger i veckan, underbar övning!

Gör den ont i axlarna så välj en annan övning. Det gäller för den övningen och många andra.. Kör man drag-till-hakan med stång kan man fatta riktigt brett och bara dra en bit upp på bröstet så undviker man inklämning under akromion samtidigt som man lägger merparten av belastningen på deltan istället för infraspinatus och traps, kör man med V-grepp i kabel kan man dra på tills man inte kommer högre med armbågarna eftersom supraspinatus inte kommer i kläm om överarmarna är vinklade framåt. Det gäller att veta var riskerna finns och hur man ska göra för att undvika dem. Kanonövning tycker jag.