handdator

Visa fullständig version : Vända på portionerna?


Wardancer
2011-06-03, 09:59
Tjena tjena! Nu är det så att jag lagt av med deffen efter ett riktigt grymt resultat! Jag ligger för nuvarande på kaloribalans och har lite frågor angående käk osv.

Jag har sovit riktigt illa under de senaste 2 veckorna. Jag har gått upp vid halv 7 ,6 på morgonen och det spelar ingen roll om jag går och lägger mig klockan 3 på morgonen.

Men till saken då. När jag går upp är jag grymt hungrig och käkar såklart frukost vilket brukar bli vid runt 7 och eftersom jag inte deffar så kan det väl bli runt 2dl havregryn kokat på mjölk, två mackor med fibrer, skinka och sallad på, 1 glas yoghurt.
Efter detta har jag alltid dragit iväg till gymmet men har på senaste tiden bara tappat lusten att köra på morgonen.

Så det jag undrar är:
Spelar det någon roll om man väntar några timmar efter frukosten(är ledig från jobb så jag sitter mest o slappar hemma från 7-12) och sedan käkar lunch för att sedan dra iväg och köra dagens pass och efter det käka en rejäl portion igen för att minska muskelnedbrytningen eller räcker det med en shake(Myo Fusion) och sedan käka middag som nästa mål?

Saken är den att om jag inte käkar något stort innan träningen så känns det som om jag ej har någon energi, därför undrar jag om man kan vända på det hela, att käka det stora före och sedan en shake efter.
Jag ber om ursäkt om jag förklarar lite dumt men jag var bara tvungen att rusa hit efter att ha legat och tänkt på detta ;)

vicarious
2011-06-03, 10:02
Svårt att säga. Det är möjligt att det kan finnas fördelar med att lägga en större del av energiintaget efter träningen. Å andra sidan så om du äter mer innan och på så vis presterar bättre på gymmet så är ju det också en fördel.

På det stora hela så är nog dygnets totala protein och energiintag avgörande.

z_bumbi
2011-06-03, 10:07
Det är möjligt att det kan finnas fördelar med att lägga en större del av energiintaget efter träningen.

Den fördelen kan jag möjligen se om man äter väldigt lite mat dvs äter man mer normala mängder så finns det lite, om ens något, som talar för att man bör koncentrera merparten av intaget till efter träningen.

Myon som det pratas antar jag är en typ av gainer och då räcker den antagligen till för att fixa allt som är akut och kommer det sen en middag på det så ser jag inte några som helst problem att göra på det sättet.

Wardancer
2011-06-03, 10:07
Det låter lite som det svar jag var ute efter, tack :)

Ristretto
2011-06-03, 10:18
Den fördelen kan jag möjligen se om man äter väldigt lite mat dvs äter man mer normala mängder så finns det lite, om ens något, som talar för att man bör koncentrera merparten av intaget till efter träningen.


Om man fastar länge efter måltiden man äter efter träning finns det väl desto fler fördelar om denna måltid är stor?

z_bumbi
2011-06-03, 11:07
Om man fastar länge efter måltiden man äter efter träning finns det väl desto fler fördelar om denna måltid är stor?

Stor som i en viss given mängd kalorier: ja
Stor som i en viss procent av totalintaget: nej

Sen beror det självklart på vad som menas med att fasta länge, har man av någon konstig anledning bestämt sig att inte äta på ett dygn så tjänar man självklart på att äta mer vid den sista måltiden men ligger man inom mer normala områden som 8-12 h (dvs normal kost) så ser jag inte riktigt meningen.

Ristretto
2011-06-03, 11:18
Stor som i en viss given mängd kalorier: ja
Stor som i en viss procent av totalintaget: nej

Hur många kalorier måste man få i sig då?


Sen beror det självklart på vad som menas med att fasta länge, har man av någon konstig anledning bestämt sig att inte äta på ett dygn så tjänar man självklart på att äta mer vid den sista måltiden men ligger man inom mer normala områden som 8-12 h (dvs normal kost) så ser jag inte riktigt meningen.

Jag tänkte mest på 20h+ som är ganska inne nu.

z_bumbi
2011-06-03, 11:38
Kalorimängden beror självklart på den egna förbrukningen och det är något som man får gissa sig till om man inte redan har laborerat lite. Det t ex viss skillnad på att köra 10 set och 60 på ett pass, vad man kör och kroppsvikt etc.
Det finns ju också andra saker som reglerar hur mycket man äter än de rent träningsmässiga effekterna.

Att +20 h är inne har jag missat (jag har bara sett ett fåtal köra det) men om man av någon underlig anledning vill köra på det sättet så spelar det ingen som helst roll hur stor varje måltid är då man trycker in allt på så kort tid att man omöjligt kan tömma magen mellan måltiderna.