handdator

Visa fullständig version : När eran deff börjar närma sig slutet, motivation?


Adamz
2011-06-03, 08:09
Hej!

Jag har lite svårt med motivationen, då jag vill deffa hela Juni ut, men redan nu i Maj har jag börjat blivit "nöjd" med min kropp, skulle dock vilja vara väldigt nöjd*

Blir alltid så när jag väl lyckas med att komma i form, då försvinner motivationen när det börjar se bra ut.
Har legat 1000/kcal minus i 2 månader(85-75 kg) och kan inte säga att jag tappat muskler, känns snarare tvärtom :smash:
Har bara styrketränat, då jag går väldigt mycket på jobbet.

Är det dumt att slänga in löpning med -1000 kcal?
Känns inte alls som jag tappat så mycket som alla säger när man kör mer än -500/kcal, skulle löpning utöver det kunna förstöra rejält?

vicarious
2011-06-03, 08:45
Känner igen mig, men - upplever också att motivationen blir sämre när jag äter för lite.

Jag skulle fortsatt deffa men på ett mindre underskott. Kör du på -500 kcal om dagen så är det ju inte lika jobbigt som att köra på -1000 och du kan äta lite mer = roligare.

Hade definitivt inte lagt in någon löpning.

Masterpan
2011-06-03, 09:28
Hej!

Jag har lite svårt med motivationen, då jag vill deffa hela Juni ut, men redan nu i Maj har jag börjat blivit "nöjd" med min kropp, skulle dock vilja vara väldigt nöjd*

Blir alltid så när jag väl lyckas med att komma i form, då försvinner motivationen när det börjar se bra ut.
Har legat 1000/kcal minus i 2 månader(85-75 kg) och kan inte säga att jag tappat muskler, känns snarare tvärtom :smash:
Har bara styrketränat, då jag går väldigt mycket på jobbet.

Är det dumt att slänga in löpning med -1000 kcal?
Känns inte alls som jag tappat så mycket som alla säger när man kör mer än -500/kcal, skulle löpning utöver det kunna förstöra rejält?

Att göra av med ännu mer energi nu i slutet av deffen känns ganska dumt då din kropp nu inte kan släppa lika mycket fett nu som innan (70*kv används som riktmärke tydligen)

Jag tycker du ska fortsätta med att ligga på runt 700-800 underskott, tror inte du kan köra mer utan risk för att tappa mer än fett

RobinSilver
2011-06-03, 09:47
Att göra av med ännu mer energi nu i slutet av deffen känns ganska dumt då din kropp nu inte kan släppa lika mycket fett nu som innan (70*kv används som riktmärke tydligen)

Jag tycker du ska fortsätta med att ligga på runt 700-800 underskott, tror inte du kan köra mer utan risk för att tappa mer än fett

Men även om en del muskler skulle ryka med under deffen så är dem väl relativt enkla att få tillbaka när man övergår till kcal balans eller kcal överskott?

daloatf
2011-06-03, 10:05
Jag hade lagt mig på ett bestämt intag, vissa dagar blir då större underskott vissa ett mindre. På det stora hela så kommer troligen du gå ner i vikt. Blir lite mer slappt och kan vara skönt när du är "nöjd".

Kör jag tex 2000kcal per dag blir det så här på ett ungefär

Träning + jobb = 700 underskott (2x)
Jobb + vilodag = 400 underskott (3x)
Softar dag = balans (1x)
Softar dag med träning = 200 underskott (1x)

1400 + 1200 + 200 = 2800kcal underskott

2800/7=400kcal

2HE
2011-06-03, 10:59
Kolla på Fightclub med Brad Pitt ännu en gång. *flex*

hidden
2011-06-03, 11:03
Även om du inte har som mål att vara en professionell bodybuilder så kan den här videon motivera dig i alla fall!

http://www.youtube.com/watch?v=7kf6r0D3SEA&feature=related

Jag blir i alla fall motiverad av folk som arbetar hårt. Det får mig att vilja lika mycket som dom.

Adamz
2011-06-03, 21:50
Tack för alla tips!

Låter ganska skönt med högre underskott vissa dagar och få äta "mycket" på vilodagar, då man ändå inte har något annat för sig:smash:

Ronn
2011-06-05, 08:36
Känner igen mig i det att när man börjar närma sig målet så får man lite slapp mentalitet och börjar slarva med upplägget. Antingen så blir det att man försöker skynda på processen som du beskriver, vilket sannolikt kommer sabba mer än det hjälper eftersom det blir för stor påfrestning, eller så glider tankarna iväg på annat och man glömmer man vad man vill uppnå. Som flera andra sagt så behöver man då påminna sig om vad det är man vill uppnå och varför och bara fortsätta med det som fungerat hitils.

Det blir ju inte lättare av att det är sommar och sol och tankar lätt glider iväg åt andra håll men har man ett realistikt mål som man verkligen vill uppnå så är det är bara bita ihop. :)

För mig är lättare mentalt att få i mig mer på träningsdagar då jag är inställd på träning och att växa/bibehålla sen på vilodagarna växlar jag mentalitet och äter mindre. Även helgdagar är vilodag för mig, inga ätardagar. :thumbup:

Crystalclear
2011-06-05, 19:53
Samma här, har gått helt åt helvete det senaste. Har haft 4-6 matforssa dagar dem senaste 2 veckorna. Tänker "idag kan jag äta det förtjärnar jag, får deffa lite hårdare resten av veckan" men den tanken har brukat dyka upp mer och mer, nu känner jag mig nästan tjock, ser inte en ruta. Deprimerande, speciellt när man tänker på allt man har gjort för deffen så slutar det med att man bara sitter hemma och äter. Helvete.

Namehere
2011-06-05, 20:32
Samma här, har gått helt åt helvete det senaste. Har haft 4-6 matforssa dagar dem senaste 2 veckorna. Tänker "idag kan jag äta det förtjärnar jag, får deffa lite hårdare resten av veckan" men den tanken har brukat dyka upp mer och mer, nu känner jag mig nästan tjock, ser inte en ruta. Deprimerande, speciellt när man tänker på allt man har gjort för deffen så slutar det med att man bara sitter hemma och äter. Helvete.

Känner lite desamma, hade de tankarna under vecko-LANet jag var på. Jag jämförde mig med de andra och till slut kändes det okej att käka en påse chips osv., tur som var hade jag inte köpt chips, annars kunde det slutat ännu värre.

Tror man måste påminna sig om och om igen vad man har för mål, och inse att du gör det för dig själv, ingen annan.

Eddie Vedder
2011-06-05, 20:37
Tror man måste påminna sig om och om igen vad man har för mål, och inse att du gör det för dig själv, ingen annan.

Kan vara värt att då och då påminna sig om det motsatta också, dvs att livet inte står och faller på viktmål som man godtyckligt satt upp för sig själv och som ingen annan bryr sig om.

Mål är bra utan tvekan. Men ibland ska man nog stanna upp och ställa sig frågan om vad egenvärdet i rutorna är också om de där rutorna gör att man blir helt socialt avskärmad. Bra att du åkte på LAN i alla fall. :)

Ronn
2011-06-05, 20:42
Känner lite desamma, hade de tankarna under vecko-LANet jag var på. Jag jämförde mig med de andra och till slut kändes det okej att käka en påse chips osv., tur som var hade jag inte köpt chips, annars kunde det slutat ännu värre.

Tror man måste påminna sig om och om igen vad man har för mål, och inse att du gör det för dig själv, ingen annan.

Det där är nog en jättestor faktor, jag har märkt att jag har en tendens att bli påverkad av andra, jobb, polare, familj osv, Även om man lyckas hålla emot för stunden kan det planteras små tankefrön som växer och kan bli svåra att stå emot till slut. Utan influenserna går det lättare men man vill ju inte gå och låsa in sig. :)

Ronn
2011-06-05, 20:45
Kan vara värt att då och då påminna sig om det motsatta också, dvs att livet inte står och faller på viktmål som man godtyckligt satt upp för sig själv och som ingen annan bryr sig om.

Mål är bra utan tvekan. Men ibland ska man nog stanna upp och ställa sig frågan om vad egenvärdet i rutorna är också om de där rutorna gör att man blir helt socialt avskärmad. Bra att du åkte på LAN i alla fall. :)

Visst jag håller med, men människor i ens omgivning som inte aktivt tränar har ju också en tendens att synda rätt ofta så att säga, iallafall enligt min erfarenhet, då är det ju lätt att man dras med lite för ofta. :)

Crystalclear
2011-06-05, 20:51
Men ibland ska man nog stanna upp och ställa sig frågan om vad egenvärdet i rutorna är också om de där rutorna gör att man blir helt socialt avskärmad. Bra att du åkte på LAN i alla fall. :)

Väldigt, väldigt bra skrivit. Den frågan ställer jag mig ibland med, än så långe är det värt det men vet inte hur mycket längre jag orkar. Börjat bli socialt handikappad. Tvingas tacka nej till väldigt mycket "nja jag orkar inte ikväll är trött sen träningen" och efter att ha svarat samma i några månader så slutar vännerna fråga mig. Så nu sitter man här...med varken vänner eller sexpack...

Namehere
2011-06-05, 21:04
Kan vara värt att då och då påminna sig om det motsatta också, dvs att livet inte står och faller på viktmål som man godtyckligt satt upp för sig själv och som ingen annan bryr sig om.

Mål är bra utan tvekan. Men ibland ska man nog stanna upp och ställa sig frågan om vad egenvärdet i rutorna är också om de där rutorna gör att man blir helt socialt avskärmad. Bra att du åkte på LAN i alla fall. :)

Ja, en balans mellan båda är nog bra.

Och det sista håller jag med dig fullständigt med, jag hade jätteroligt på LANet! Jag lyckades hålla mig någorlunda "nyttig". Vill inte att det ska bli så att jag inte kan göra saker för att man blir låst på sin diet eller vad man håller på med.

Det där är nog en jättestor faktor, jag har märkt att jag har en tendens att bli påverkad av andra, jobb, polare, familj osv, Även om man lyckas hålla emot för stunden kan det planteras små tankefrön som växer och kan bli svåra att stå emot till slut. Utan influenserna går det lättare men man vill ju inte gå och låsa in sig. :)

Precis, blev väldigt påverkad under lanet :D

Crystalclear
2011-06-05, 21:09
Det där är nog en jättestor faktor, jag har märkt att jag har en tendens att bli påverkad av andra, jobb, polare, familj osv, Även om man lyckas hålla emot för stunden kan det planteras små tankefrön som växer och kan bli svåra att stå emot till slut. Utan influenserna går det lättare men man vill ju inte gå och låsa in sig. :)

Det gäller att ha en bra karaktär. Familjen förstår men jobbar kompisarna tycker jag är förjävla "löjlig" som struntar i bakelser kl 11 på morgonen...Själv tycker jag det är idioti att döma någon för vad den äter.

Big Sleazy
2011-06-05, 21:14
För mig är det tvärtom, när jag är bland folk är det förhållandevis lätt att stå emot, blir ofta inte sugen när jag har annat att göra/tänka på. När jag är ensam och inte har något att göra är det jobbigare.

Crocker
2011-06-05, 21:19
För mig är det tvärtom, när jag är bland folk är det förhållandevis lätt att stå emot, blir ofta inte sugen när jag har annat att göra/tänka på. När jag är ensam och inte har något att göra är det jobbigare.
Håller med, har aldrig haft problem att inte äta onyttigt på stan med polare i skolan eller what ever. Men hemma en seg Söndag-kväll som denna sitter jag med min andra påse bilar. :)

Adamz
2011-06-05, 22:47
För mig är det tvärtom, när jag är bland folk är det förhållandevis lätt att stå emot, blir ofta inte sugen när jag har annat att göra/tänka på. När jag är ensam och inte har något att göra är det jobbigare.

Exakt samma som jag då :p
Jag verkade ju inte vara ensam om detta problem ;o

koffein_beroende
2011-06-06, 11:59
Jag sitter lite i samma sits, har svårt nu i slutet, jag tror att man kanske skulle behöva dra till beachen någon dag, även fast man inte badar eller solar eller något för att få den där känslan att nu är det verkligen strand-tider, kanske, jag vet inte :D

Pansartax
2011-06-06, 12:14
Det är därför folk blir galna under slutet på en seriöst deff, det krävs extreeeeeeemt pannben för att klara av det.

Eddie Vedder
2011-06-06, 14:41
Det är därför folk blir galna under slutet på en seriöst deff, det krävs extreeeeeeemt pannben för att klara av det.

Ja svälten sätter sig på hjärnan. Deff är ju inte en svält som anorexia nervosa men det är fortfarande en fråga om lång tid utan tillräckligt med mat och ofta en avslutande period på låga kroppsfettnivåer.

Byggare får ju ibland matnoja och lagar en massa mat och bakar (fråga Albin Eriksson:D) på tävlingsdeff. Precis som man observerat vid annan typ av svält.

Pansartax
2011-06-06, 17:06
Ja svälten sätter sig på hjärnan. Deff är ju inte en svält som anorexia nervosa men det är fortfarande en fråga om lång tid utan tillräckligt med mat och ofta en avslutande period på låga kroppsfettnivåer.

Byggare får ju ibland matnoja och lagar en massa mat och bakar (fråga Albin Eriksson:D) på tävlingsdeff. Precis som man observerat vid annan typ av svält.

Alla seriösa byggare berättar ju om slutskedet på sin deff som sina "mörka stunder" ungefär, det var ju bland annat då Kevin levrone sov på golvet inne i ett speciellt rum i sitt hus med en riktig automatkarbin bredvid sig (En m16 för er som kan vapen).

Sen tror jag man blir väldigt lätt emotionell också i slutet på en deff, man har väldigt lätt för att börja gråta. Ungefär som när Coleman började gråta när hans mamma kom till honom på scen när han hade vunnit 2003 eller vad det var;

http://www.youtube.com/watch?v=xGVWcM5tutA

Eller Jason Huh när han berättar om att det har varit en lång resa fram tills dess att han vann;

http://www.youtube.com/watch?v=7kf6r0D3SEA&t=0m46s

Deff är inte för veklingar direkt :hbang:

Eddie Vedder
2011-06-06, 18:00
Ungefär som när Coleman började gråta när hans mamma kom till honom på scen när han hade vunnit 2003 eller vad det var

Det får mig att tänka på Arnolds berättelse i Pumping Iron. :D

Fugly
2011-06-06, 18:28
Det får mig att tänka på Arnolds berättelse i Pumping Iron. :D

Vilken då?

Landström
2011-06-06, 18:51
Känner inte igen problemet att det skulle bli jobbigare i slutet av deffen. Snarare tvärtom. När man kommit ner till en låg fettprocent så får man ju visuellt "mer betalt" för varje kg dynga man filar bort. Det gör att jag lätt kan deffa t ex en vecka till för att se hur det kommer se ut.

I början när man väger fläsk så får man deffa många kg innan man får en visuell skillnad.

Men det är klart om man är en professionell bb och ska ner i extremt lågt bf så blir det säkert en annan sak.

Paperbasket
2011-06-06, 19:24
Ja svälten sätter sig på hjärnan. Deff är ju inte en svält som anorexia nervosa men det är fortfarande en fråga om lång tid utan tillräckligt med mat och ofta en avslutande period på låga kroppsfettnivåer.

Byggare får ju ibland matnoja och lagar en massa mat och bakar (fråga Albin Eriksson:D) på tävlingsdeff. Precis som man observerat vid annan typ av svält.

Hans tigerkaka han "uppfann" var dock jävlig god =)