handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt startar fettinlagring


Vakten
2011-06-02, 20:35
Jag har dåligt samvete för dagens middag, en monster-pizza och har följande fundering. Hur snabbt kommer kroppen på att nu har han stoppat i sig för mycket mat (igen) och startar fettinlagring av den överflödiga energin. Är det bättre om jag vill återskapa balansen att köra ett styrkepass imorgon eller har all överflödig energi redan blivit fettinlagrad vid det laget så att en rejäl långpromenad skulle få bättre effekt.

hejhopp79
2011-06-02, 20:39
Det sker hela tiden

benacii
2011-06-02, 20:42
du blir inte fet av att unna dej nån gång ibland. sluta optinojja. prova tryck i dej 20k någon dag. kommer inte hända någonting

vicarious
2011-06-02, 20:48
du blir inte fet av att unna dej nån gång ibland. sluta optinojja. prova tryck i dej 20k någon dag. kommer inte hända någonting

Klart det kommer.

Donaldson
2011-06-02, 20:49
Klart det kommer.

Dock inte märkbart.

Eddie Vedder
2011-06-02, 20:53
Jag har dåligt samvete för dagens middag, en monster-pizza och har följande fundering. Hur snabbt kommer kroppen på att nu har han stoppat i sig för mycket mat (igen) och startar fettinlagring av den överflödiga energin. Är det bättre om jag vill återskapa balansen att köra ett styrkepass imorgon eller har all överflödig energi redan blivit fettinlagrad vid det laget så att en rejäl långpromenad skulle få bättre effekt.

Som svar på din fråga: Fettinlagringen påbörjas direkt och i princip allt fett kommer lagras in eller användas direkt som energi. Mest inlagras eftersom det dessutom innehåller stora mängder raffinerade kolhydrater som kraftigt undertrycker fettförbränning.

Om du inte överätit massor av annat också under dagen så finns knappt en pizza i hela landet som ensamt ger en märkbar fettökning. Låt säga att du behöver 2500 kcal för balans och normalt sett äter en lunch på 800 kcal som idag blev kanske 1800 kcal. Då är det 1000 kcal extra EN enda enstaka liten skitdag förutsatt att du äter lika mycket som annars till frukost och middag. Om middagen blev lite mindre än vanligt är det ännu mer obetydligt än det redan var. Du behöver alltså inte kompensera med svält eller överträning. Ät som normalt imorrn. Har du en träningsdag så träna, du kommer ha gött tryck. :)

Ta en titt på bilderna från Koloträffarna, tror du att vi alla är tokfeta nu? Svaret är nej men likförbannat käkar vi kebab och pizza varenda gång.

Vakten
2011-06-02, 21:06
Låter lungnande, men det är annars lätt att tänka att var det rejält + på energi in sidan så krävs det samma sak för energi ut sidan.

Sheogorath
2011-06-02, 21:08
Låter lungnande, men det är annars lätt att tänka att var det rejält + på energi in sidan så krävs det samma sak för energi ut sidan.

Det gör det. Vad folk vill ha sagt är att ett enstaka tillfälle kommer ge en så liten inlagring att det i praktiken inte kommer märkas.

Eddie Vedder
2011-06-02, 21:09
Låter lungnande, men det är annars lätt att tänka att var det rejält + på energi in sidan så krävs det samma sak för energi ut sidan.

Och det sker oftast per automatik, inte genom hysteriskt kompensationsbeteende.

Sheogorath
2011-06-02, 21:11
Och det sker oftast per automatik, inte genom hysteriskt kompensationsbeteende.

Bra påpekande. :thumbup:

hejhopp79
2011-06-03, 10:02
Är man orolig för fettinlagring och kränger pizzor ofta så kan man ju eventuellt tänka över sitt val av livsmedel.

Sedan är det ju stor skillnad på någon skymf mot pizzor, såsom kebabpizza med pommes och "vitlöks"-sås, och t ex en bättre quattro staggioni (sp) på en restaurant/bättre pizzeria som ägs av italienare och inte araber.

Eddie Vedder
2011-06-03, 10:05
Är man orolig för fettinlagring och kränger pizzor ofta så kan man ju eventuellt tänka över sitt val av livsmedel.

Sedan är det ju stor skillnad på någon skymf mot pizzor, såsom kebabpizza med pommes och "vitlöks"-sås, och t ex en bättre quattro staggioni (sp) på en restaurant/bättre pizzeria som ägs av italienare och inte araber.

Ja en arabbakad pizza ger kraftigt försämrad insulinkänslighet och mer fettinlagring.

Ärligt talat, vad har nationaliteten med något alls att göra?

hejhopp79
2011-06-03, 13:01
Rätt mycket tydligen eftersom italienska pizzerior nästan utan undantag är bättre än arabiska.

jasonmago
2011-06-03, 13:31
Rätt mycket tydligen eftersom italienska pizzerior nästan utan undantag är bättre än arabiska.

Men äru dum i huvudet eller?

Maten blir ju inte onyttigare för att någon speciell person lagar den. Sen kanske recepten ser olika ut beroende på vilket ursprungsland RECEPTEN kommer ifrån. Och om det är de du menar så borde du säga de också istället för att kasta ur dig massa skit.

hejhopp79
2011-06-03, 13:38
Men är DU dum i huvudet?

Att italienska pizzerior är bättre än arabiska är någonting jag ständigt märker. Att folk lagar mat på olika sätt är inte så konstigt och eftersom pizza är italienskt är italienare uppenbarligen mer skillade på det.

Vad förstod du inte i det jag skrev?

jasonmago
2011-06-03, 13:44
Nej du har ju någon riktigt skum fucked up uppfattning om nationaliteter och mat.

Jag har ofta ätit på dyra fina resturanger med hög klass och bra service som ägs och drivs av folk från arabländerna. Att den maten automatiskt skulle vara sämre än en italiensk pizzeria är ju bara löjligt.

Hade de handlat om asiatisk mat hade jag kunnat köpa det eftersom de har en helt annan kultur och ett helt annat förhållande till kryddor osv men kom igen.. Pizza är typ mjöl, vatten, jäst och salt. Sedan vad du lägger på pizzan handlar enbart om vilken grossist du har kontrakt med.

Hemi
2011-06-03, 14:05
Ha ha, fet "arabpizza". Ä det en svensk specialitet? Vad jag vet finns det ingen speciell arabisk mat, men i många länder där det bor araber lagar de en förträfflig och nyttig mat, maroccan t ex är världskänd och det finns fina reastauranger allt från New York till Paris. Prova det istället för pizza.

carrot
2011-06-03, 20:43
Ha ha, fet "arabpizza". Ä det en svensk specialitet? Vad jag vet finns det ingen speciell arabisk mat, men i många länder där det bor araber lagar de en förträfflig och nyttig mat, maroccan t ex är världskänd och det finns fina reastauranger allt från New York till Paris. Prova det istället för pizza.

:thumbup:

StarkaUlf
2011-06-03, 23:33
Brukar själv käka 5-6000 kcal på lördagar, märks ingen skillnad alls. Kan t.o.m tycka att jag blir mer och mer "fit" för varje vecka som går, och då äter jag normalt alla andra dagar. Inget kompenserande här, skulle jag aldrig klara xD

BengtBurk
2011-06-04, 14:12
Dock inte märkbart.

Du tror inte att man skulle märka någon skillnad om man åt 20.000 kcal på en dag? Det är ju, för många, lätt en veckas energibehov som ska ätas på en dag.