handdator

Visa fullständig version : Pudding via caseinproteinpulver.


koffein_beroende
2011-06-02, 20:00
Här tycker jag man kan skriva vilka proteinpulver man kan göra pudding på, och nej, alla funkar inte.

Jag har testat, BS Casein och Nanox Orbilox 8 båda med lyckat resultat, Casein FX var ingen höjdare att göra pudding på.

Funderar på att testa BSN Syntha-6 och Fairing Complete Protein III, någon som vet om dessa funkar bra att göra pudding på?

Ös på med märken nu!

willtjam
2011-06-02, 20:07
Hur gör du pudding? 1 dl pulver och 1 dl mjölk?

koffein_beroende
2011-06-02, 20:08
BS Casein är det 1dl vätska (i mitt fall vatten då) för varje 25g pulver, Orbilox var det 1dl vatten för varje 50g som gällde :) Älskar pudding, blivit helt kär i det.

BS Casein Päron Split är det godaste att göra pudding på, äter säkert minst 150g om dagen *drool*

vicarious
2011-06-02, 20:47
Tror det finns en pudding-tråd.

phr33k
2011-06-02, 21:00
BS chocolate almond kassein med Oatly haverdryck chokladdryck vart det någon här som tipsade om. Galet bra! Lyxvarianten med lite kakao och sötströ är så bra att man på allvar kan sluta äta choklad =)

Kischen
2011-06-02, 21:56
Tänk på att inte jämföra rena kaseinprotein med blandningar. Casein FX har vassle i sig som gör att det inte alls blir lika tjockt.

koffein_beroende
2011-06-03, 03:10
Tror det finns en pudding-tråd.

Ok.

BS chocolate almond kassein med Oatly haverdryck chokladdryck vart det någon här som tipsade om. Galet bra! Lyxvarianten med lite kakao och sötströ är så bra att man på allvar kan sluta äta choklad =)

Åååh, jag kommer ihåg hur gott det var med mjölk, men jag försöker spara i varenda kalori nu när det är diet :(

Tänk på att inte jämföra rena kaseinprotein med blandningar. Casein FX har vassle i sig som gör att det inte alls blir lika tjockt.

Men det är väl i stort sett alla casein protein? BS är väl helmjölksprotein? 80% casein 20% vassle? Fast du kanske syftar på 50/50?

koffein_beroende
2011-06-03, 03:12
Jag beställde nyss hem Päron/vanilj smaken från Fairing och går det att göra pudding på den blir det nog en ny favorit, älskar deras Päron/vanilj bar *drool*

LillSkalman
2011-06-03, 05:39
Double pro choklad, 1dl pulver, 1dl vatten, ½dl röd mjölk, funkar asbra och är sepegott
Fairing sloow vaninj, har inte lyckats alls, blir bara en saggig klumpig röra tyvärr.

koffein_beroende
2011-06-03, 06:08
Double pro choklad, 1dl pulver, 1dl vatten, ½dl röd mjölk, funkar asbra och är sepegott
Fairing sloow vaninj, har inte lyckats alls, blir bara en saggig klumpig röra tyvärr.

Doublepro var ju mycket på tapeten innan BS kom med sitt casein pulver, hur skulle du jämföra dom båda?(om du testat BS casein)

LillSkalman
2011-06-03, 06:27
Min erfarenhet med pulver är dock ganska begränsad, vet inget om BS. Är bara en glad amatör :)

koffein_beroende
2011-06-03, 06:41
Min erfarenhet med pulver är dock ganska begränsad, vet inget om BS. Är bara en glad amatör :)

Haha okej :)

Bjern
2011-06-03, 07:05
Jag kör BS double-chocolate almond, funkar utmärkt att göra pudding på, men tyvärr så har jag tröttnat rejält på smaken.

bear.flowertwig
2011-06-03, 08:48
Har aldrig köpt kasein då jag inte riktigt sett mitt behov av det, å andra sidan älskar jag (choklad)pudding... Har en vassle med galatin på stelning as we speak. Kanske ska köpa in sig på lite kasein också om det är så smidigt och gott då.

Vad rekommenderas med chokladsmak och vad betalar ni per kg?

vicarious
2011-06-03, 09:10
Nu blev jag sugen på att göra pudding. Synd att jag just beställde kaseinpulver men inte chokladsmak *gah!*

Crocker
2011-06-03, 11:28
Jag beställde nyss hem Päron/vanilj smaken från Fairing och går det att göra pudding på den blir det nog en ny favorit, älskar deras Päron/vanilj bar *drool*
Vilken produkt från fairing? *drool*
Må snart beställa.

z_bumbi
2011-06-03, 11:47
Men det är väl i stort sett alla casein protein? BS är väl helmjölksprotein? 80% casein 20% vassle? Fast du kanske syftar på 50/50?

Kasein är kasein. Om vissa sen tillverkare vill späda ut det med vasslekoncentrat eller motsvarande för att få ner priset men ändå döper produkten till kasein/casein är en helt annan fråga.

Fördelen med vassle i rimliga mängder är att man får i sig mer protein per fast enhet pudding då mängden kasein för att få det stelt är den samma eller t om lite högre.
Nackdelen är att man oftast blir blåst på mellanskillnaden i pris.

Vilken produkt från fairing? *drool*
Må snart beställa.

Complete III
Jag har inte testat men jag tror det blir svårt att få till en riktig pudding då det är 50% vassle. Iofs synd att göra pudding på Completen även om det går.

Tacos
2011-06-03, 13:39
Doublepro var ju mycket på tapeten innan BS kom med sitt casein pulver, hur skulle du jämföra dom båda?(om du testat BS casein)

Jag har testat båda, och båda är väldigt goda. Jag tycker dock Double pro är stråt vassare. Smaken är mer lik "riktig" choklad samt det är superlätt att blanda och konsistensen blir super.

Jag körde alltid 300 g mjölk och 38 g pulver. Vispa ihop, sedan in i kylen i minst en halvtimme.

Har tyvärr aldrig blandat med vatten, så det vågar jag inte uttala mig om.

Har också testat med päronsplit som du beställt, men vart en lite av en besvikelse tyvärr, både konsistens och smak. Kanske hade för höga förväntningar ;)

Frantic
2011-06-03, 13:45
Har också testat med päronsplit som du beställt, men vart en lite av en besvikelse tyvärr, både konsistens och smak. Kanske hade för höga förväntningar ;)

Vad är fel på konsistensen? För mig räcker det att jag skakar 2-3 gånger så har jag en len och fin blandning helt utan klumpar.

Tacos
2011-06-03, 13:49
Vad är fel på konsistensen? För mig räcker det att jag skakar 2-3 gånger så har jag en len och fin blandning helt utan klumpar.

Min blandade sig inte riktigt ordentligt. Blev som en tjockare hinna på ytan, men under var det helt flytande. Vispade mitt i bunke och hade sedan in i kylen.

Inte får du en "pudding" av att skaka i en flaska en stund?

Frantic
2011-06-03, 13:52
Inte får du en "pudding" av att skaka i en flaska en stund?
Kanske inte direkt pudding men en väldigt tjock smet som jag får gräva ut med sked.

vicarious
2011-06-03, 14:52
Kanske inte direkt pudding men en väldigt tjock smet som jag får gräva ut med sked.

Det där är ju det värsta som finns :) Hälften av innehållet blir ju kvar i shakern om man tar kaseinpulver på det där viset.

Har övergått helt till att antingen blanda kaseinpulvret i en skål eller göra fluff av det. Kaseinpulver i shaker = uh no. Det kan funka om man använder ordentligt med vätska (typ det dubbla jämfört med om man kör vassle) men då blir även smaken mer utspädd.

koffein_beroende
2011-06-03, 20:59
Vilken produkt från fairing? *drool*
Må snart beställa.

Fairing Complete Protein III som Z_bumbi nämde, jag får den säkert på tisdag/onsdag så då kan jag återkomma med recension :thumbup:

koffein_beroende
2011-06-12, 16:37
Har varit dålig på att uppdatera här, men har haft lite väl strikt diet i veckan och har inte vågat chansa pudding på Fairings Päron/vanilj, men lovar att göra en recension snart, om det är någon som bryr sig dvs. ;)

isakt
2011-07-24, 19:54
BS Casein är det 1dl vätska (i mitt fall vatten då) för varje 25g pulver, Orbilox var det 1dl vatten för varje 50g som gällde :) Älskar pudding, blivit helt kär i det.

BS Casein Päron Split är det godaste att göra pudding på, äter säkert minst 150g om dagen *drool*

Så du kör bara med 1dl vatten och sen pulver och vispa? :)

whalle
2011-07-24, 21:26
Casein FX är utmärkt till att göra pudding på mjölk, brukar köra 230g mjölk 30g Casein FX vanilj och sen dra i 5-10g kakao. Skakas i en shaker och sen in i frysen i 15min så blir det hur gott som helst.

Toby Asp
2011-07-25, 08:08
Casein FX är utmärkt till att göra pudding på mjölk, brukar köra 230g mjölk 30g Casein FX vanilj och sen dra i 5-10g kakao. Skakas i en shaker och sen in i frysen i 15min så blir det hur gott som helst.

Håller med. Går såklart att göra hur fast man vill beroende på hur mkt vätska man har i. Jag kör en skopa pulver, lite kakao och lite mer än 2dl vätska. Kör med en djup tallrik och visp, sen kylen en stund (igårkväll toppat med jordgubbar).

Ondskapelsen
2011-07-25, 11:34
Ni säger alltså att de blir bra pudding utan gelatin?
Detta måste testas!

ThisIsTheOne
2011-07-25, 11:46
Ni säger alltså att de blir bra pudding utan gelatin?
Detta måste testas!

Det blir inte som en pudding med gelatin i, men det blir trögflytande eller fast beroende på hur mycket vätska man använder. Gör själv dagligen på BS Vanilla Ice Cream-kasein + Mellanmjölk. *drool*

jenni
2011-07-25, 18:53
jag har gjort chokladpudding av BS choklad med gelatin, blir jättegott, blev trött på det vanliga fluffet då det tar sådan plats i magen ;)
sen har jag gjort protein "pannacotta" med vaniljprotein och gelatin, det var smarrigt, serverades med bär,
usch nu blev jag själv sugen haha

Ondskapelsen
2011-07-25, 20:01
Blir det inte jäävligt sött om man blandar med väldigt lite vätska?

koffein_beroende
2011-07-27, 17:38
Nej det tycker jag inte, har tom sötningsmedel på min pudding, fast å andra sidan älskar jag sött så :)

alexelias
2011-07-31, 18:07
Jag har köpt sånt gelatinpulver, men jag är inte riktigt på de klara hur jag ska använda det för en lyckosam pudding av kaseinpulver. Ni som använder det, kan ni göra en kort steg för steg åt en nybörjare? :)

Jomme
2011-08-03, 11:11
Tycker Syntrax Micellar Creme choklad är grymt god. Med sprutgrädde på den så är fredagskvällen räddad!

isakt
2011-08-03, 22:33
Gjorde en perfekt pudding idag med 2dl bs casein päronsplit 3dl mjölk och 1dl vatten sen vispa 3min, frysen 25 min.

koffein_beroende
2011-08-04, 06:08
Päronsplit är så jävla god!

isakt
2011-08-04, 08:30
Päronsplit är så jävla god!

Yes, och med den där ration får det samma konsistens som chokladpudding och ingen pulverkänsla alls som det vanligtvis blir :)
Min flickvän som aldrig tycker om mina blandningar satt och tjuvåt :S

koffein_beroende
2011-08-04, 10:48
Nu blev jag sugen på pudding, blir nog lite ikväll:)
Postat via en mobil enhet

bear.flowertwig
2011-08-04, 14:28
Jag har köpt sånt gelatinpulver, men jag är inte riktigt på de klara hur jag ska använda det för en lyckosam pudding av kaseinpulver. Ni som använder det, kan ni göra en kort steg för steg åt en nybörjare? :)

Enkelt och det är det absolut bästa sätt att få till det.

Jag har kört med Whey FX mint choclate.

1. Kör 3 dl mjölk i micron ca 3,5 min.
2. Vispa i 1,5 tsk gelatinpulver
(2.5 smaksätt ev med extra kakao/cancao, det brukar jag göra)
3. Låt svalna något om man är orolig för uppvärmning av proteinet och vispa sen ner proteinpulver i lagom mängd.
4. Häll upp i skål och låt svalna.
5. Servera med skivade jordgubbar :cool:

bear.flowertwig
2011-08-04, 14:31
Double pro choklad, 1dl pulver, 1dl vatten, ½dl röd mjölk, funkar asbra och är sepegott
.

No offense men det där blir f*n inte ens i närheten av chokladpudding. Testade igår och varken konstistens eller smak blir något vidare.

isakt
2011-08-04, 15:54
Enkelt och det är det absolut bästa sätt att få till det.

Jag har kört med Whey FX mint choclate.

1. Kör 3 dl mjölk i micron ca 3,5 min.
2. Vispa i 1,5 tsk gelatinpulver
(2.5 smaksätt ev med extra kakao/cancao, det brukar jag göra)
3. Låt svalna något om man är orolig för uppvärmning av proteinet och vispa sen ner proteinpulver i lagom mängd.
4. Häll upp i skål och låt svalna.
5. Servera med skivade jordgubbar :cool:

Det där lät rätt krångligt, varför inte köpa kasein som ger bra konsistens från början?

bear.flowertwig
2011-08-04, 17:51
Det där lät rätt krångligt, varför inte köpa kasein som ger bra konsistens från början?

Skämtar du med mig? Vad är det som är krångligt, att trycka på knappen på mikron eller att rör om ett par gånger med en visp? :confused:

Edit: och efter att ha testat att göra "pudding" av double pro är jag högst tveksam till om något av de andra fabrikaten kommer i närheten de heller. Det blir väl snarast nån form av (för) söt kräm.

Crocker
2011-08-04, 19:19
Skämtar du med mig? Vad är det som är krångligt, att trycka på knappen på mikron eller att rör om ett par gånger med en visp? :confused:

Edit: och efter att ha testat att göra "pudding" av double pro är jag högst tveksam till om något av de andra fabrikaten kommer i närheten de heller. Det blir väl snarast nån form av (för) söt kräm.
Kan vara bra att skriva vilket pulver du kör, lät enkelt faktiskt.

koffein_beroende
2011-08-04, 21:27
Enkelt och det är det absolut bästa sätt att få till det.

Jag har kört med Whey FX mint choclate.

1. Kör 3 dl mjölk i micron ca 3,5 min.
2. Vispa i 1,5 tsk gelatinpulver
(2.5 smaksätt ev med extra kakao/cancao, det brukar jag göra)
3. Låt svalna något om man är orolig för uppvärmning av proteinet och vispa sen ner proteinpulver i lagom mängd.
4. Häll upp i skål och låt svalna.
5. Servera med skivade jordgubbar :cool:

Kan vara bra att skriva vilket pulver du kör, lät enkelt faktiskt.

Menade han inte att han körde med Whey FX?

Var kan man köpa gelatinpulver, vanlig mataffär?

Magnus N
2011-08-04, 21:28
Menade han inte att han körde med Whey FX?

Var kan man köpa gelatinpulver, vanlig mataffär?


Japp, gelatinpulver finns i vanliga mataffärer.

bear.flowertwig
2011-08-04, 21:37
Menade han inte att han körde med Whey FX?

Var kan man köpa gelatinpulver, vanlig mataffär?

Jo det menade han ;)

Japp, precis som magnus skriver. Står bland bakprylarna och ser ut så här (iaf det jag använder):
http://www.mathem.se/images/products/medium/gelatinpulver-ask-50g-favorit.jpg

Mell
2011-08-05, 22:28
Tycker man får hyffsad pudding med endast kasseinpulver + vatten,
http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/08/chokladpudding.html

muchcup
2011-09-20, 19:09
Herregud vad gott! Trodde verkligen inte det efter att ha provat fluff som är halvgott ett par tuggor och sedan blir mest jobbigt. Var skeptisk att detta skulle vara liknanade men jag är toksåld, hade kunnat äta hur mycket som helst. Det fyller visserligen inte riktigt samma funktion som fluff men är utsökt som efterrätt.

Mitt recept på liten sats:
15g BS chocolate almond
1dl minimjölk
2 tsk kakao
Vispa några minuter, frysen 15-20 min. Gillade verkligen konsistensen och chokladsmaken på denna! Vid för mycket pulver blir det lite sämre konsistens enligt mig.

atariih
2011-09-20, 20:58
Är inne på samma spår som lite annat folk tidigare i tråden.
En favorit just nu är denna:

5g gelatinpulver
40g chokladkasein
400g mjölk
5g kakao

In i kylen i någon timme så den stelnar, servera med vispad grädde. Går hem alla dagar i veckan!

Onigiri
2011-09-21, 08:26
"Funderar på att testa BSN Syntha-6 och Fairing Complete Protein III, någon som vet om dessa funkar bra att göra pudding på?"

Vassle. Fungerar, men dåligt. S6 är riktigt kass CP3 går däremot förutsatt att du fryst/halvfryst det du menar att basera puddingen på. CP3 funkar även till fluff på fryst kvarg däremot inte S6, den blir bara soppig och den smakar förjävligt bra i mjölk eller vatten men förbannat illa i kvarg.

Ronn
2011-09-21, 09:04
Till kasein behöver man ju inget gelatin, blir ju pudding utan. Double Pro har grym chokladsmak behöver inget kakao där. :thumbup:

vicarious
2011-09-21, 09:06
Till kasein behöver man ju inget gelatin, blir ju pudding utan. Double Pro har grym chokladsmak behöver inget kakao där. :thumbup:

Kan tänka mig att pudding-effekten kan förhöjas med lite gelatin även om man kör med kasein.

liquid diamonds
2011-09-21, 23:54
Finns det möjligtvis något kaseinpulver med smaken "cookies & cream"? Hittar bara vassle :(.

Mell
2011-09-22, 06:37
Finns det möjligtvis något kaseinpulver med smaken "cookies & cream"? Hittar bara vassle :(.

Jag antar att du menar ON då det är deras smak och ja, de har den smaken på sitt kaseinpulver men du får leta runt lite för att hitta den. Prova google.

Annars tycker jag att det är lite trist att många märken är väldigt sparsamma med smakerna på sina kasein-/blandproteinpulver men har en hel drös med skoj smaker på sina vasslepulver.

vicarious
2011-09-22, 06:39
Jag antar att du menar ON då det är deras smak och ja, de har den smaken på sitt kaseinpulver men du får leta runt lite för att hitta den. Prova google.

Annars tycker jag att det är lite trist att många märken är väldigt sparsamma med smakerna på sina kasein-/blandproteinpulver men har en hel drös med skoj smaker på sina vasslepulver.

Det beror nog på att de säljer mer vassle och tjänar mest pengar där.

Sportfiskaren
2011-12-22, 14:09
Någon med tips på vad man kan använda för att fylla ut puddingen? Ge den lite mer konsistens så att säga. Går ju givetvis att ösa i mer pulver men som student känns det lite oekonomiskt.

Jag har en kasein/vassleblandning med chokladsmak som jag blandar med mjölk. Skulle kanske kakao, ägg eller någon slags gelatinmix fungera?

vicarious
2011-12-23, 10:34
Någon med tips på vad man kan använda för att fylla ut puddingen? Ge den lite mer konsistens så att säga. Går ju givetvis att ösa i mer pulver men som student känns det lite oekonomiskt.

Jag har en kasein/vassleblandning med chokladsmak som jag blandar med mjölk. Skulle kanske kakao, ägg eller någon slags gelatinmix fungera?

Testa lite gelatin. Varför vill du fylla ut puddingen? Det enda jag kan komma på annars är fiberhusk eller nåt liknande. Testa proteinfluff om du vill ha volym.

EiseltUK
2011-12-23, 23:42
jag har gjort chokladpudding av BS choklad med gelatin, blir jättegott, blev trött på det vanliga fluffet då det tar sådan plats i magen ;)
sen har jag gjort protein "pannacotta" med vaniljprotein och gelatin, det var smarrigt, serverades med bär,
usch nu blev jag själv sugen haha

Med gelatin kan du väl få allt att bli pudding. ;)

EiseltUK
2011-12-23, 23:48
Har inte testat alla kaseinprodukter på marknaden men DoublePro blir väldigt bra om man blandar med ganska lite mjölk eller vatten. Kanske inte blir pudding men det blir en trevlig välsmakande "sörja" som kan ätas med sked.

Casein Fx är snarlik men innehåller en lite enklare råvara (koncentrat från Glanbia)... vasslemängden är dock mindre än vad som ingår i DoublePro så där ser man ju en tydlig skillnad på hur olika proteinråvaror kan skilja sig från varann.

Zizou
2012-03-05, 11:08
Bumpar denna.

Någon som har tips på en god pudding med choklad alt. vaniljsmak? :)

Ristretto
2012-03-05, 11:19
Bumpar denna.

Någon som har tips på en god pudding med choklad alt. vaniljsmak? :)

Det är ju det hela tråden handlar om.

Zizou
2012-03-05, 11:58
Det är ju det hela tråden handlar om.

Jag vet, har läst igenom den. Men det finns inte så otroligt många "recept" i denna tråden trots allt och en del är med gelatin i som jag inte vill använda.

Ristretto
2012-03-05, 12:06
Jag vet, har läst igenom den. Men det finns inte så otroligt många "recept" i denna tråden trots allt och en del är med gelatin i som jag inte vill använda.

Prova då förslagsvis något av kaseinrecepten som finns utan gelatin...:thumbup:

Zizou
2012-03-05, 12:29
Prova då förslagsvis något av kaseinrecepten som finns utan gelatin...:thumbup:

Ja jag får göra det ;)
Var mest ifall någon hade kommit fram med något revolutionerande recept som dom kunde dela med sig av. Men jag ska testa något av dom som finns så fort kaseinet kommer hem!

Tompann
2012-03-05, 12:48
Ja jag får göra det ;)
Var mest ifall någon hade kommit fram med något revolutionerande recept som dom kunde dela med sig av. Men jag ska testa något av dom som finns så fort kaseinet kommer hem!

2dl mellanmjöl med 2dl bs kasein. Detta funkar skitbra för mig.

Zizou
2012-03-05, 12:59
2dl mellanmjöl med 2dl bs kasein. Detta funkar skitbra för mig.

Alright, ska testas :) bara vispa och sen in i kylen eller frysen?

L2310
2012-03-05, 21:25
Här tycker jag man kan skriva vilka proteinpulver man kan göra pudding på, och nej, alla funkar inte.

Jag har testat, BS Casein och Nanox Orbilox 8 båda med lyckat resultat, Casein FX var ingen höjdare att göra pudding på.

Funderar på att testa BSN Syntha-6 och Fairing Complete Protein III, någon som vet om dessa funkar bra att göra pudding på?

Ös på med märken nu!

Jag tycker det funkar utmärkt med FX, kör själv på 40 g (chokladsmak) med 1 dl vatten och 1 dl mjölk, nåt åt det hållet iaf. Yum *drool*

koffein_beroende
2012-03-18, 16:19
Har börjat med Orbilox nu igen och kan rekommendera belgiska chokladsmaken, så grymt god, men kan tänka mig att det är en "älska eller hata" grej.

Älskar pudding, fler märken som funkar än dom gamla vanliga, inga nya?

Simonbaws
2013-07-30, 23:22
hur funkar fairings sloow vanilla ice cream? godare än doublepro vanilla dream?

Beemel
2013-07-31, 10:21
För min del är den optimala puddingen

1 del gourmet pro (Star nut.)
3 delar iskall mjölk

Fast det var länge sedan jag gjorde denna, efter jag upptäckte proteinfluff så förlorade puddingen sin charm. =)

Kamp
2013-07-31, 11:30
40 gram MM kasein, 200 Ml mjölk. Vispa-->Kylen 20 min-->eat!

Megabarii
2013-08-01, 23:47
Body sience cassien pulver är guld att göra pudding på!