handdator

Visa fullständig version : Proteinintag


Macattack
2011-06-02, 19:52
Tjena!

Vet inte riktigt om detta diskuterats i tidigare trådar, men jag har hört från kunniga personer att kroppen max tar upp drygt 30 gram protein var tredje timme, och att man pissar ut resten.

Stämmer detta? Eller har ett överflöd av protein någon vettig funktion i kroppen?

Pepz
2011-06-02, 19:55
stämmer inte

Ristretto
2011-06-02, 20:08
Det börjar vara dags för en sticky på detta ämne. Nu kommer ju samma fråga upp varje vecka, nästan.

limenka
2011-06-02, 20:09
"Kunniga personer", u fo real?

OnT: Nej det är helt åt helt åt skogen fel. Enligt Kunniga personer.

Sheogorath
2011-06-02, 20:30
Kroppen tar bara upp en viss mängd protein per timme, men det enda det betyder är att det tar längre tid för kroppen att ta upp allt protein om man äter riktigt mycket på en och samma gång. Men upp tas det. Om du är frisk varken kissar eller bajsar du ut måltidsprotein.

Däremot: om man dricker vassleprotein på tom mage finns det studie(r?) som visar att endast 30 g kan tas upp och att resten hamnar i toastolen. Men detta är ju ett specialfall som kan vara relevant för styrketränande som har lite andra födoämnesvanor än vanliga människor. Om man tar en vassledrink när man har mat i magen kan man nog dundra på med rätt rejäla mängder utan att riskera att bajsa ut det.

Crocker
2011-06-02, 20:31
Det är väl 15 till 20g man tror är max och inte 30? Bara för att vara petig. :D

Macattack
2011-06-02, 22:40
Kroppen tar bara upp en viss mängd protein per timme, men det enda det betyder är att det tar längre tid för kroppen att ta upp allt protein om man äter riktigt mycket på en och samma gång. Men upp tas det. Om du är frisk varken kissar eller bajsar du ut måltidsprotein.

Däremot: om man dricker vassleprotein på tom mage finns det studie(r?) som visar att endast 30 g kan tas upp och att resten hamnar i toastolen. Men detta är ju ett specialfall som kan vara relevant för styrketränande som har lite andra födoämnesvanor än vanliga människor. Om man tar en vassledrink när man har mat i magen kan man nog dundra på med rätt rejäla mängder utan att riskera att bajsa ut det.

Jaha okej det kan ju ha varit så att jag misstolkat frågan. Bara det att en utav dem som påstått detta är gammal kroppsbyggare. Dock har han nämnt en hel del saker som låtit lite fel. Men då vet jag hur de ligger till ;)

vicarious
2011-06-03, 07:22
Jaha okej det kan ju ha varit så att jag misstolkat frågan. Bara det att en utav dem som påstått detta är gammal kroppsbyggare. Dock har han nämnt en hel del saker som låtit lite fel. Men då vet jag hur de ligger till ;)

Om du bara visste hur många där ute som lever på broscience och sånt de hört eller läst år in och år ut. Bevisligen behöver man inte ha så bra teoretisk kunskap för att få bra resultat så lita aldrig på någon bara för att han är "kroppsbyggare" eller har stora muskler.

Anders The Peak
2011-06-03, 07:43
Om du bara visste hur många där ute som lever på broscience och sånt de hört eller läst år in och år ut. Bevisligen behöver man inte ha så bra teoretisk kunskap för att få bra resultat så lita aldrig på någon bara för att han är "kroppsbyggare" eller har stora muskler.

Nu tycker inte jag att man kan tro på något som du skriver heller. Men antar att den gamle BB har empirisk kunskap som vida sträcker sig över din praktiska erfarenhet och teoretiska förmåga att applicera/tillämpa och förstå vad du har läst in i ämnet.

Eddie Vedder
2011-06-03, 08:05
Men antar att den gamle BB har empirisk kunskap som vida sträcker sig över din praktiska erfarenhet och teoretiska förmåga att applicera/tillämpa och förstå vad du har läst in i ämnet.

Så kan det vara. Men har man bara empirisk kunskap ska man hålla sig till att säga "Så här har jag gjort, take it or leave it" och hålla käften i teoretiska diskussioner. Empiri och broscience är diametralt skilda saker.

Annars hamnar man på Frank Nilssons nivå.

Bjern
2011-06-03, 08:19
För att bygga vidare på denna tråd så man slipper ytterligare en; Hur är det med vassle egentligen, säg att jag tar en shake om 30g~ innan träning, sen en efter. Hur tar kroppen upp det? Har inte förstått det här med vassle riktigt..

Bjern
2011-06-03, 08:21
Jaha okej det kan ju ha varit så att jag misstolkat frågan. Bara det att en utav dem som påstått detta är gammal kroppsbyggare. Dock har han nämnt en hel del saker som låtit lite fel. Men då vet jag hur de ligger till ;)
Tänk på att det som var vetenskap på den tiden, kanske har blivit motbevisat eller så har man kommit fram till en förbättring av den gamla.

vicarious
2011-06-03, 08:33
Nu tycker inte jag att man kan tro på något som du skriver heller. Men antar att den gamle BB har empirisk kunskap som vida sträcker sig över din praktiska erfarenhet och teoretiska förmåga att applicera/tillämpa och förstå vad du har läst in i ämnet.

Sant sant, empiri är mycket värt men då bör man vara tydlig med det precis som Nicklas säger. Det är lätt att dessa empiriska herrar uttalar sig som om deras erfarenheter gäller för allt och alla. Annars skulle väl inte dessa empiriska herrar vara så duktiga på att dela med sig av sina tips och trix.

Sheogorath
2011-06-03, 10:35
För att bygga vidare på denna tråd så man slipper ytterligare en; Hur är det med vassle egentligen, säg att jag tar en shake om 30g~ innan träning, sen en efter. Hur tar kroppen upp det? Har inte förstått det här med vassle riktigt..

Jag tror att det inte är undersökt hur långt tid man måste lämna mellan drinkarna för att ta upp två maxstora portioner. Jag hoppas att det är relativt kort tid eftersom jag bara lämnar en timme mellan mina 30 g runt träningen.

Macattack
2011-06-03, 10:49
Tänk på att det som var vetenskap på den tiden, kanske har blivit motbevisat eller så har man kommit fram till en förbättring av den gamla.

Ah de e ju så. Han hade ju som sagt en hel del underliga teorier, och han var även fast besluten om att dessa var korrekta. Kanske visar på att han anslutit sig till dessa för att de funkat för honom.

Sheogorath
2011-06-03, 10:55
"Jag slickar på en papegoja innan jag drar till gymmet. Funkar för mig!" :hbang:

Eddie Vedder
2011-06-03, 10:57
"Jag slickar på en papegoja innan jag drar till gymmet. Funkar för mig!" :hbang:

Det är iofs helt okej att skriva. Felet är när vederbörande sedan adderar något i stil med: "Papegojans fjädrar innehåller ett enzym som heter byggarmytas vilket leder till en ökad nedbrytning av fett och stimulans av muskelproteinsyntes men det här är inget man visar på alla dåliga köpta studier av råttor och gamla kärringar!"

Sheogorath
2011-06-03, 11:01
Det är iofs helt okej att skriva. Felet är när vederbörande sedan adderar något i stil med: "Papegojans fjädrar innehåller ett enzym som heter byggarmytas vilket leder till en ökad nedbrytning av fett och stimulans av muskelproteinsyntes men det här är inget man visar på alla dåliga köpta studier av råttor och gamla kärringar!"

Good! :thumbup:

daloatf
2011-06-03, 11:10
Ge mig papegojans enzymer på min hud, så jävlar vad jag ska slicka mig själv

Macattack
2011-06-03, 15:20
"Jag slickar på en papegoja innan jag drar till gymmet. Funkar för mig!" :hbang:

Haha ja så kan man också gå tillväga ;)

Anders The Peak
2011-06-03, 15:38
Så kan det vara. Men har man bara empirisk kunskap ska man hålla sig till att säga "Så här har jag gjort, take it or leave it" och hålla käften i teoretiska diskussioner. Empiri och broscience är diametralt skilda saker.

Annars hamnar man på Frank Nilssons nivå.
Om man nu ser resultatmässigt antar jag att den som håller sig på nivån kost och träning som fungerar i vardagen kommer lyckas mångfalt bättre än den som snöar in sig på x gram EAA,PWO osv. Menar i praktiken är det inte spetskompetensen inom området som ger dig framgångarna utan det viljan att lyckas lyckas med det man håller på med.
Jag tar gärna Johan Oldenmark som exempel mycket ödmjuk och snackar som han inte förstår ett dugg om kost och träning men i botten är han väldigt duktig inom både kost och näring men ser ingen poäng i att förslava sig under pressen av att kunna föklara allt med teorier och signifikanta studieresultat. Resultat som ändock kommer att omprövas många ggr till kanske redan i år.

Eddie Vedder
2011-06-03, 15:45
Om man nu ser resultatmässigt antar jag att den som håller sig på nivån kost och träning som fungerar i vardagen kommer lyckas mångfalt bättre än den som snöar in sig på x gram EAA,PWO osv. Menar i praktiken är det inte spetskompetensen inom området som ger dig framgångarna utan det viljan att lyckas lyckas med det man håller på med.
Jag tar gärna Johan Oldenmark som exempel mycket ödmjuk och snackar som han inte förstår ett dugg om kost och träning men i botten är han väldigt duktig inom både kost och näring men ser ingen poäng i att förslava sig under pressen av att kunna föklara allt med teorier och signifikanta studieresultat. Resultat som ändock kommer att omprövas många ggr till kanske redan i år.

Jag håller med dig helt och fullt. Och jag gillar också Oldenmark. :)

Han är i mina ögon till och med ett praktexemplar på hur jag, i min utopi, önskar att alla duktiga och framgångsrika byggare uttryckte sig och gav råd till andra.

Spridis
2011-06-03, 16:01
För att bygga vidare på denna tråd så man slipper ytterligare en; Hur är det med vassle egentligen, säg att jag tar en shake om 30g~ innan träning, sen en efter. Hur tar kroppen upp det? Har inte förstått det här med vassle riktigt..

Det har väl stor betydelse hur hög aminosyrenivå du redan har i blodet. Är blodet redan "mättat" så finns det inget behov att använda vasslet till proteinsyntes, utan du skiter ut det istället, alternativt använder det som energi.

King Grub
2011-06-03, 16:05
Om man bajsar ut det eller inte har inte med aminosyrenivåerna att göra utan om tarmens upptagningsförmåga. Man kan inte gärna bajsa ut något efter det har tagits upp i blodet.