handdator

Visa fullständig version : Protein/kg kv, negativt när?


Niwah
2011-06-02, 11:30
Är medveten om att det säkert står något skrivet i detta ämnet här på kolo. Jag har försökt söka med iPhonen (enda källan till internet för mig just nu) men inte lyckats :/

Min fråga är: Man brukar väl säga att 2 g protein/kv är bra att få i sig. Jag ligger i deff just nu och får i mig 3.5 g/kg kv. Är det dåligt att få i sig så mycket eller bör jag omfördela så jag får i mig mer kolisar/fett istället?

Om inte när blir det för mycket? Är det en leverfråga?

Masterpan
2011-06-02, 11:39
Är medveten om att det säkert står något skrivet i detta ämnet här på kolo. Jag har försökt söka med iPhonen (enda källan till internet för mig just nu) men inte lyckats :/

Min fråga är: Man brukar väl säga att 2 g protein/kv är bra att få i sig. Jag ligger i deff just nu och får i mig 3.5 g/kg kv. Är det dåligt att få i sig så mycket eller bör jag omfördela så jag får i mig mer kolisar/fett istället?

Om inte när blir det för mycket? Är det en leverfråga?

Det är väl njurarna som tar eventuell skada.

När jag deffade låg jag runt 3g och den enda bieffekten var att jag började lukta äckligt pga ammoniak. Men se bara till att drick mycket vatten o få i dig rikligt med kalcium så bör det inte vara några problem

MtotheM
2011-06-02, 12:05
Jag tror det är svårt att säga när det blir för mycket då såvitt jag vet är det hyfsat ostuderat vad effekterna är på människan av höga mängder protein. Ganska nyligen så postade King Grub en studie på råttor som fick njurskador vid 35% av energin från protein. Frågan är om man kan omsätta det till människor.

stevebc
2011-06-02, 12:13
Jag tror det är svårt att säga när det blir för mycket då såvitt jag vet är det hyfsat ostuderat vad effekterna är på människan av höga mängder protein. Ganska nyligen så postade King Grub en studie på råttor som fick njurskador vid 35% av energin från protein. Frågan är om man kan omsätta det till människor.Nej, det kan man inte. De är gnagare som lever på växtdelar.

MtotheM
2011-06-02, 12:38
Nej, det kan man inte. De är gnagare som lever på växtdelar.

Jag menar inte att det kommer vara precis samma % men vid någon nivå tror jag att det är mycket möjligt att njurarna tar skada.

Fartman
2011-06-02, 12:44
Nej, det kan man inte. De är gnagare som lever på växtdelar.
Är du säker på det här? Eller är du bara övertygad för att det passar dig?

Niwah
2011-06-02, 12:46
Ska ta och sänka proteinintaget för att försöka ligga på 2.5/kg ist. Blir gött med lite extra kolisar :D

stevebc
2011-06-02, 22:53
Jag menar inte att det kommer vara precis samma % men vid någon nivå tror jag att det är mycket möjligt att njurarna tar skada.Japp. Att nämna ett tal med två värdesiffror i jämförelsen råttor - homo sapiens och födointagets konsekvenser känns oväsentligt dock.

Är du säker på det här? Eller är du bara övertygad för att det passar dig?Jag är säker på det. Vi har många som lever på >35 E% från protein utan att få njurskador.

Att råttor får njurskador av den nivån betyder inte att människor får det vid samma nivå, eftersom vi har ett helt annorlunda matsmältningssystem och fysiologi.

stevebc
2011-06-02, 23:05
Nej, det kan man inte. De är gnagare som lever på växtdelar.Allätare snarare. Så inte helt fel djurval kan man tycka.

Lawgivah
2011-06-02, 23:31
Det är väl njurarna som tar eventuell skada.

När jag deffade låg jag runt 3g och den enda bieffekten var att jag började lukta äckligt pga ammoniak. Men se bara till att drick mycket vatten o få i dig rikligt med kalcium så bör det inte vara några problem


Börja du lukta ammoniak för så lite som 3g/kg?

MLU
2011-06-03, 00:09
Men han skrev ingenting om kolhydratsmängden, vilket jag fått för mig är därifrån man får ammoniak bieffekten. Om man ätit för lite vill säga

kolik
2011-06-03, 02:12
Nej, det kan man inte. De är gnagare som lever på växtdelar.

Allätare snarare. Så inte helt fel djurval kan man tycka.

"People are always asking me if I know Tyler Durden..."

vicarious
2011-06-03, 07:21
Men han skrev ingenting om kolhydratsmängden, vilket jag fått för mig är därifrån man får ammoniak bieffekten. Om man ätit för lite vill säga

Ketoner kallas det. Och håller man en högproteinkost hamnar man inte i ketos oavsett hur lite kolhydrater man äter.

Anders The Peak
2011-06-03, 07:24
Ketoner kallas det. Och håller man en högproteinkost hamnar man inte i ketos oavsett hur lite kolhydrater man äter.

Kan du visa på något vettigt sätt att du har rätt i ditt antagande?

--klicka här--------- (http://www.theheart.org/article/671651.do)

Bjern
2011-06-03, 07:27
Allätare snarare. Så inte helt fel djurval kan man tycka.

Du citerade just dig själv, och sen sa du även emot dig själv? Makes sense

vicarious
2011-06-03, 08:38
Kan du visa på något vettigt sätt att du har rätt i ditt antagande?

--klicka här--------- (http://www.theheart.org/article/671651.do)

Hur mycket protein åt hon då? Jag skulle kanske uttryckt mig tydligare. "Äter du en högproteinkost a la kolozzeum hamnar du inte i ketos oavsett hur lite kolhydrater du äter."

stevebc
2011-06-03, 09:22
Du citerade just dig själv, och sen sa du även emot dig själv? Makes senseJa det gör det. Jag hade fel och rättade mig själv. Däremot tror jag att råttors matsmältningssystem och "ursprungliga" diet är till huvudsak baserade på växtdelar, men det tar jag ur Röven (tm).

Fartman
2011-06-03, 11:54
Japp. Att nämna ett tal med två värdesiffror i jämförelsen råttor - homo sapiens och födointagets konsekvenser känns oväsentligt dock.

Jag är säker på det. Vi har många som lever på >35 E% från protein utan att få njurskador.

Att råttor får njurskador av den nivån betyder inte att människor får det vid samma nivå, eftersom vi har ett helt annorlunda matsmältningssystem och fysiologi.

Jamen bara för att man lever på en viss kost betyder ju inte att den är ofarlig eller? Jag ligger nog också på >35 E% från protein och kommer inte heller att ändra min kost speciellt drastiskt för närvarande. Men jag tycker att det är lite oansvarigt att uttala sig om att det är helt säkert ofarligt att leva på ett väldigt högt proteinintag (i studier anses ju tex 2g/kg kv jävligt högt, och här ligger ju många på 3-4..) när man faktiskt egentligen inte vet ett skit. Visst råttor är inte människor, men det är typ det bästa man har att tillgå när man ska göra kontrollerade studier med potentiellt farliga saker. Resonerar du likadant med resultat från tex ett nytt läkemedel? Dom testas ju på råttor först och visar dom sig vara farliga där blir det inget.. Och sen får man ju alltid fundera på eventuella långtidseffekter, när det gäller just njurskador är det ju så trevligt att med dom nuvarande markörerna man har så syns det inga vidare tecken på njurpåverkan innan det "redan är för sent".

King Grub
2011-06-03, 11:57
Jag är säker på det. Vi har många som lever på >35 E% från protein utan att få njurskador.

Att råttor får njurskador av den nivån betyder inte att människor får det vid samma nivå, eftersom vi har ett helt annorlunda matsmältningssystem och fysiologi.

Just den faktor som undersöktes i studien vi talar om är dock översättbar från grisar och råttor till människor.

Nitrometan
2011-06-03, 13:48
Nej, det kan man inte. De är gnagare som lever på växtdelar.
Allätare snarare. Så inte helt fel djurval kan man tycka.
Confusion.

Du citerade just dig själv, och sen sa du även emot dig själv? Makes sense
Ibland är steve förvirrad.

stevebc
2011-06-03, 14:26
Jamen bara för att man lever på en viss kost betyder ju inte att den är ofarlig eller? Jag ligger nog också på >35 E% från protein och kommer inte heller att ändra min kost speciellt drastiskt för närvarande. Men jag tycker att det är lite oansvarigt att uttala sig om att det är helt säkert ofarligt att leva på ett väldigt högt proteinintag (i studier anses ju tex 2g/kg kv jävligt högt, och här ligger ju många på 3-4..) när man faktiskt egentligen inte vet ett skit. Visst råttor är inte människor, men det är typ det bästa man har att tillgå när man ska göra kontrollerade studier med potentiellt farliga saker. Resonerar du likadant med resultat från tex ett nytt läkemedel? Dom testas ju på råttor först och visar dom sig vara farliga där blir det inget.. Och sen får man ju alltid fundera på eventuella långtidseffekter, när det gäller just njurskador är det ju så trevligt att med dom nuvarande markörerna man har så syns det inga vidare tecken på njurpåverkan innan det "redan är för sent".Vem har sagt att det är ofarligt med ett högt proteinintag?

Det enda jag har sagt är att bara för att råttor får njurskador av 35 E% protein betyder det inte att människor per automatik får det vid samma procentsats.

Anders The Peak
2011-06-03, 15:07
Hur mycket protein åt hon då? Jag skulle kanske uttryckt mig tydligare. "Äter du en högproteinkost a la kolozzeum hamnar du inte i ketos oavsett hur lite kolhydrater du äter."

Du pratar i nattmössan och ger livsfarlig felaktig info till alla små och större barn här på kolozzeum.

Fartman
2011-06-03, 15:17
Vem har sagt att det är ofarligt med ett högt proteinintag?

Det enda jag har sagt är att bara för att råttor får njurskador av 35 E% protein betyder det inte att människor per automatik får det vid samma procentsats.

Nu uttrycker du dig mer passande. Det är just det här om att det inte är säkert, varken att det är farligt eller ofarligt som jag ville poängtera. ;)

stevebc
2011-06-03, 15:25
Nu uttrycker du dig mer passande. Det är just det här om att det inte är säkert, varken att det är farligt eller ofarligt som jag ville poängtera. ;)Ja, exakt.

Eddie Vedder
2011-06-03, 15:28
Nu uttrycker du dig mer passande. Det är just det här om att det inte är säkert, varken att det är farligt eller ofarligt som jag ville poängtera. ;)

Och för att ytterligare krångla lite bör man ju kanske även göra en viss distinktion mellan "sämre för hälsan" och "farligt". Låt säga att man i ett liv med proteinintag A har lite sämre njurfunktion vid 80 års ålder än efter ett liv med proteinintag B. Är det då ett "farligt" proteinintag eller helt enkelt ett som belastat njurarna lite värre än det andra och således visade sig vara ett, för njurarna, sämre alternativ? :)

vicarious
2011-06-03, 20:03
Du pratar i nattmössan och ger livsfarlig felaktig info till alla små och större barn här på kolozzeum.

Ok.

nocantdo
2011-06-04, 12:51
Folk verkar ha fått för sig att man får stendöda njurar på en månad med ett högre Protein intag.
Detta händer ju över en livstid om det ens händer.

C.E.J.
2011-06-04, 14:26
Börja du lukta ammoniak för så lite som 3g/kg?

3g protein/kgbw motsvarar iofs över 1kg köttfärs om dan för de flesta koloiter.

Eddie Vedder
2011-06-04, 15:23
Folk verkar ha fått för sig att man får stendöda njurar på en månad med ett högre Protein intag.
Detta händer ju över en livstid om det ens händer.

Ja utslitna njurar tar oftast en livstid. Precis som diabetes typ 2 exempelvis. Men ändå finns det idag unga människor, till och med barn, som får diabees typ 2 just för att systemet slits ut på ett sätt som egentligen "bör" ta kanske 60-70 år.

Så visst är det så att de flesta med utslitna njurar, och som inte har stark hereditet för njurskada, utvecklar detta mycket sent i livet men det innebär ju inte att det omöjligt kaninträda tidigare. 3-4 gram protein/kg kroppsvikt är ju extremt ovanligt att det inte framgår i statistik ordentligt. Kanske kommer det ha dykt upp fler och fler fallrapporter inom 30 år nu när jättehöga intag är populärt bland så många fler? Det vet vi ju inte.

Anders The Peak
2011-06-04, 17:44
Ja utslitna njurar tar oftast en livstid. Precis som diabetes typ 2 exempelvis. Men ändå finns det idag unga människor, till och med barn, som får diabees typ 2 just för att systemet slits ut på ett sätt som egentligen "bör" ta kanske 60-70 år.

Så visst är det så att de flesta med utslitna njurar, och som inte har stark hereditet för njurskada, utvecklar detta mycket sent i livet men det innebär ju inte att det omöjligt kaninträda tidigare. 3-4 gram protein/kg kroppsvikt är ju extremt ovanligt att det inte framgår i statistik ordentligt. Kanske kommer det ha dykt upp fler och fler fallrapporter inom 30 år nu när jättehöga intag är populärt bland så många fler? Det vet vi ju inte.

Allt beror på situation men att hålla lågt på kolhydraterna och högt på protein ger per automatik en kraftig belastning på njurar och lever för en toppidrottare med hög energiförbränning. Bland muskelbyggare är det inte alls ovanligt med njurskador som troligen kommer av extremdieter enligt ovan beskrivning. Nu kan preparaten spä på effekterna men dagens toppbyggare kan det här med hur man preppar med minsta påverkan på levern och njurarna och med de allt mer använda peptiderna så minskar skaderiskerna på njurar och lever kraftigt jämfört med AAS.

C.E.J.
2011-06-04, 20:10
Bland muskelbyggare är det inte alls ovanligt med njurskador

Källa på det?

King Grub
2011-06-04, 20:32
Källa på det?

Börja röra dig i byggarkretsar.

http://www.nytimes.com/2009/12/10/sports/10steroids.html

Som Venuto skrev i bloginlägget "Steroids and Kidney Damage?":

Some people might figure, yeah, this is just a rare case study - and it was in fact just a case study. But there were 10 subjects in the cohort and it was published in a peer-reviewed journal.

Most of us in bodybuilding have heard “locker room talk” about kidney problems and drug-using competitive bodybuilders for decades. More anecdote, Yes I know. But I haven’t just read about this. I’ve seen it.

Han diskuterar studien http://jasn.asnjournals.org/content/21/1/163.long där personen tog olika former av dopningspreparat kombinerat med en diet på över 500 gram protein per dygn.

Aside from increased lean body mass, our cohort of bodybuilders has additional factors that could exert stress on glomeruli. Diets high in protein cause marked changes in renal hemodynamics, both acutely and chronically. Protein ingestion seems to cause an increase in renal blood flow and GFR by a variety of mechanisms.

Livankaret
2011-06-05, 08:04
Vad jag tycker är lustigt är varför man ska chansa och stoppa i sig allt detta protein? Jag själv med många andra har lyckats bygga en helt ok fysik på mer "normala" mängder.

Deffhysteri, fel förebilder, avsaknad av insikt gällande aas, storhetsvansinne... Varför dessa mängder? :confused:

Bjern
2011-06-05, 08:42
Börja röra dig i byggarkretsar.

http://www.nytimes.com/2009/12/10/sports/10steroids.html

Som Venuto skrev i bloginlägget "Steroids and Kidney Damage?":



Han diskuterar studien http://jasn.asnjournals.org/content/21/1/163.long där personen tog olika former av dopningspreparat kombinerat med en diet på över 500 gram protein per dygn.

Men troligen så måste väl dopingspreparat vara den största boven? Hur länge har han legat på ett så stort proteinintag?

King Grub
2011-06-05, 08:45
Det är antagligen en kombination av faktorer, men du skall inte tro att ett proteinintag på ett halvt kilo om dagen agerar direkt skyddande.

Och inlägget rörde frågan om byggare hade njurproblem.