handdator

Visa fullständig version : Min första träningsdagbok :)


RobinSilver
2011-06-02, 07:10
Info : Hej! Jag har alltid varit en kille som gymmar 1-2 månader om året och sedan slutar igen. Denna gången är annorlunda, mycket på grund av sättet jag började på tror jag.
Det hela började (1:e februari -2011) med att jag mina byxor blev svåra att få på :confused:. Så antingen får jag byta ut garderoben eller göra något åt problemet.
Jag började lugnt, halverade mattintaget, ingen träning. Gick ner 3-4 kg på ett par veckor. Kul! Lika bra att börja gymma lite också. Från 2 dagar i veckan till 4 dagar i veckan på en månad och kilona fortsatte neråt.
Tyvärr stoppade en axelskada mig från fortsatt styrketräning (min sjukgymnast förbjöd mig). Så jag köpte mig en pulsklocka och körde 5-6 cardio pass i veckan istället.
Nu börjar axeln bli bättre och jag har börjat köra väldigt försiktigt och strikt på gymmet.

Fakta so far :
Ålder : 30 år
Längd : 1,75
Start vikt : 89 kg
Nu vikt : 78 kg (-11 kg)
Start midja : 97 cm
Nu midja : 85 cm (-12 cm)

Projekt rutor : Mitt stora mål nu är att för första gången i mitt liv skaffa magrutor. Ytligt, men jag är kroppsfixerad *rolleyes*. Min nuvarande form är som följer, jag har blivit av med hängbrösten och kulan på magen. Magen har faktiskt börjat bli ganska platt och i rätt ljus kan man skymta 4 rutor :D. Muskelmassan känns OK att deffa vidare på (får väl lägga upp bilder vid något tillfälle).

Träningsupplägg :
3 styrkepass i veckan med upplägget press, drag, ben.
5 cardio pass i veckan, 3 lågintensiva långpromenader (gymdagarna).
2 högintensiva intervall pass.
2 vilodagar.

Kost :
Enligt många uträkningar med olika uträkningsmetoder har jag kommit fram till att jag förbrukar ca 3000 kcal om dagen (vardagar).
Så jag har lagt mig på ett dagligt intag på ca 2200-2400 kcal.
Med detta upplägget tappar jag ca 0,5-0,8 kg per vecka.

Så ser livet ut för mig just nu. Jag är taggad till 100%. Hade det inte varit rist för överträning hade jag kört på mycket hårdare än så här. Hur som helst, jag mår bra, har gott om energi och önskar bara att tider gick snabbare.

Kommer uppdatera när det känns som jag har något att uppdatera om :)

RobinSilver
2011-06-02, 12:40
Efter att ha suttit och studerat foton på fliken "dagsformen 2.0" har jag kommit fram till att mitt viktmål bör ligga runt 70-72 kg för att se hyfsat rippad ut.

Men mitt stora dilemma är hur mycket cardio jag vågar köra mot mitt 3 dagars styrkeschema? Vågar man pressa in mer än 5 cardio pass?

RobinSilver
2011-06-05, 20:00
Då var en träningsvecka avklarad.

Kaloriunderskott : ca 400-800 kcal / dag

Måndag : Press 60 min, promenad 45 min
Tisdag : Intervall löpning 20 min
Onsdag : Drag 60 min, promenad 45 min
Torsdag : Ben 45 min, intervall löpning 20 min
Fredag : Vila
Lördag : Intervall löpning 20 min
Söndag : Promenad 60 min

Vikt : 77,9 kg (-0,2 kg)
Midja : 84 cm (-1 cm)

Lite blandade känslor. Hade hoppats på mer viktnedgång. Å andra sidan kan det vara kreatinet som samlat på sig lite vätska? Började med kreatin för ca 1,5 veckor sedan. Hur som helst, jag är mycket nöjd med att tappa en hel cm i midjemått. Det är ju därför jag deffar.

Jag har alltid vägt in mig på söndagskvällar men tänkte börja med måndag mornar istället då jag förstått att det ger en säkrare vikt kurva? Så vi får se vad det blir imorgonbitti för förändringar.

RobinSilver
2011-06-06, 08:11
Okej, min första morgonvägning är nu gjord.

Vikt : 77,1 kg
Midja : 83 cm

Så detta får bli det jag utgår ifrån i nästa veckas invägning.

RobinSilver
2011-06-13, 15:46
Så kamrater, ännu en vecka har gått. Hur har det gått då?

Jo, skapligt. Haft en del ömma knän, troligtvis på grund av lite väl mycket cardio. Har nog ätit lite väl mycket vissa dagar, så det fick jag ta igen lördag och söndag.

Kaloriunderskott : ca 0-800 kcal / dag

Måndag : Press 60 min, Intervall löpning 20 min
Tisdag : Drag 60 min
Onsdag : vila
Torsdag : Ben 60 min
Fredag : Vila, ätardag (var bjuden på studentfest)
Lördag : Intervall löpning 20 min
Söndag : Promenad 45 min (morgonen), Löpning 30 min (kvällen)

Morgonvikt : 76,5 kg (-0,6 kg)
Morgonmidja : 83 cm (-1 cm)

Viktnedgång helt enligt planerna. Knän kändes lite bättre i slutet på veckan så jag drar igång cardion igen. Mest på grund av att jag inte vill äta mindre, hatar att gå hungrig.

Det var skönt med en "ätakväll", tyvärr blir suget bara värre kände jag. Så nu är det strikt diet igen till semestern börjar v29.

RobinSilver
2011-06-20, 15:36
Vecka 24 rapporten.

Kaloriunderskott : ca 200-500 kcal / dag, samt en 30 årsfest 2-3000 kcal + *popcorn*

Måndag : Drag 60 min, promenad 45 min
Tisdag : Press 60 min, intervall 20 min
Onsdag : Promenad 60 min
Torsdag : Ben 60 min
Fredag : Promenad 45 min
Lördag : Promenad 45 min
Söndag : Promenad 45 min (morgonen), intervall 20 min (kvällen)

Morgonvikt : 76,5 kg (-0 kg)
Morgonmidja : 83 cm (-0 cm)

En vecka där jag tyckte jag låg bra på det. Vägde in på 76,2 på fredags morgonen och hoppades på att nå mitt mål på 76 kg blankt.

Men en god vän fyllde 30 år och det var helt grillat vildsvin *drool*
Massor av kött och sedan rabarberpaj *drool*
Och ÖL...*drool*

Vägde 78 kg när jag vaknade på söndagsmorgonen *cry*

Så det blir om vägning i morgon bitti för att se om jag återhämtat mig från kaloribomben.

RobinSilver
2011-06-21, 13:25
Vecka 24 rapporten.

Så det blir om vägning i morgon bitti för att se om jag återhämtat mig från kaloribomben.

Omvägning :D
Vikt : 76,2 kg (-0,3 kg)
Midja : 82,5 cm (-0,5 cm)

Inte riktigt mitt mål, men det är bara att kämpa vidare.
Målet till nästa måndagsmorgon är 75,5 kg på 81 cm mage.

RobinSilver
2011-06-27, 16:51
Yes! 3 veckor kvar till semestern. Dock känns det nästan omöjligt att deffa nu. Alldeles för mycket aktiviteter på helgerna som inte är gynnsamma för min deff.

Kaloriunderskott : ca 200-500 kcal / dag, samt en 30 årsfest 2-3000 kcal +

Måndag : Drag 60 min, intervall 20 min
Tisdag : Press 60 min, promenad 50 min
Onsdag : Intervall 20 min
Torsdag : FEST
Fredag : FEST
Lördag : FEST
Söndag : JÄTTE BAKFULL :Virro

Morgonvikt : 76,5 kg (+0,3 kg)
Morgonmidja : 82 cm (-0,5 cm)

Gått upp en del över helgen men tappade den mesta vikten igen över söndagen. Midjan har gått ner vilket är det viktigaste. Kommande vecka tänkte jag gymma 4 dagar samt promenera dagligen för att se om jag inte kan få bort ytterligare lite underhudsfett.

Men fasen va gott det är att leva livet lite emellanåt. :hbang: