handdator

Visa fullständig version : åsikter ang knäböj


träning1
2011-06-01, 22:56
hej, jag ska säta igång med knäböj och jag funderar på ifall jag ska börja köra på 5x5 programmet eller om jag ska köra så många rep / höja vikterna för att få ut så mycket jag orkar varje pass och vila längre (dvs inte köra knäböj 6 ggr i veckan)

det jag vill få ut utav knäböj är volym så mycket det går (runt midjan då typ, hållning). har kört knäböj lite och kan gå ner djupt och strikt när jag kör.

undrar vilken utav dessa 2 metoder som passar bäst, vad tycker ni??

ps. på 5x5 pogrammet så är det en massa andra övningar med i schemat... kan man "sno" och Endast köra knäböjen 5x5 och resten av passet som man själv vill.

kettlebellGuden
2011-06-01, 23:00
hej, jag ska säta igång med knäböj och jag funderar på ifall jag ska börja köra på 5x5 programmet eller om jag ska köra så många rep / höja vikterna för att få ut så mycket jag orkar varje pass och vila längre (dvs inte köra knäböj 6 ggr i veckan)


Knäböj 6 ggr i veckan? Var har du läst det?


undrar vilken utav dessa 2 metoder som passar bäst, vad tycker ni??


Jag tycker att du ska följa SL5x5 rakt av.


ps. på 5x5 pogrammet så är det en massa andra övningar med i schemat... kan man "sno" och Endast köra knäböjen 5x5 och resten av passet som man själv vill.

Ja, du kan göra precis vad du vill.

ceejay
2011-06-01, 23:01
5x5 är väldigt bra kör på det. Gå gärna upp då och då och halvmaxa 1or och 2or

pialia
2011-06-01, 23:01
Är det bålstyrka du vill få ut av övningen? Testa frontböj. Angående mängd böjar så är det omöjligt för någon att veta hur mycket du klarar av att köra. Testa 2-3 gånger i veckan och jobba upp mot tunga vikter. Går det bra så kan du lägga till ytterliggare böjpass. Att börja böja 6 dagar i veckan när du "ska säta igång" låter inte så klokt.