handdator

Visa fullständig version : Dags att komma igång igen!


Velt
2011-06-01, 21:37
Så då är det verkligen dags att ta tag i livet igen.

Jag är en 19 årig snubbe som är 180 cm lång och väger 118kg. Det är snart 1½ år sedan jag slutade gymma, jag låg då på ca 97kg, inte deffad eller dylikt. Jag vägde 80 kg innan jag började gymma på den tiden. Av någon outgrundlig anledning slutade jag gymma.

Tillbaka till dagsläget jag bryr mig inte något vidare om jag väger 80 eller 100 kg så länge kroppsfettet minskar, konditionen är inte direkt på topp heller.
Så vad jag letar efter är tips om vad jag ska rikta in mig på när jag ska börja träna. Jag har tillgång till cykel, simning, gym och chansen att promenera ^^. springa är dock inget jag vill ge mig in på.

Mat är nog ett av de största problemen, jag har svårt att äta regelbundet och bra.

Tack på förhand!

Fredron
2011-06-01, 21:46
Om du startar på 118kg så har du en hel del fett på kroppen vilket gör att du utan problem kan ligga på ett stort kaloriunderskott i början.
Jag tycker att du ska fokusera på tung styrketräning och ett ordentligt kaloriunderskott till att börja med.

Om mat är ett av dina största problem så måste du ta tag i den biten. Du kan inte gå ner i vikt eller "ta tag i ditt liv" utan att ändra din kost.
Enkla riktlinjer för att få en ordentlig struktur på kosten tycker jag är att satsa på 3 måltider. Alltid försöka äta något till frukost, en lunch och senare middag. Inte för att detta på något vis måste vara optimalt. Utan för att du behöver vänja dig vid att göra saker på ett visst sätt så du inte faller tillbaka till hur du hade det innan.
Frukost, ägg, havregrynsgröt, kaffe. Hur låter det? mättar bra och ganska gott.
Lunch/Middag, Kött/fisk/fågel med mycket grönsaker. Protein mättar väldigt bra så därför tycker jag att det är en bra idé att äta mycket kött/fisk/fågel och mindre kolhydrater.
Något som jag tycker att du bör göra är att undvika med godis/chips/kakor/glass och liknande. Socker är ren energi, du får i dig massa kalorier men det finns ingen näring så du gör kroppen en otjänst. Satsa istället på att äta bra saker när du ligger på underskott och därför inte kan äta lika mycket.

Velt
2011-06-01, 21:50
Vad det gäller mat så brukar jag hålla mig till Havregrynsgröt till frukost, lunch/middag är lite klurigare beroende på om jag är på jobbet och ska äta där, (jobbar på konsum) Finns det något bra som ofta finns att köpa i en vanlig mataffär eller är det matlåda som gäller?

Fredron
2011-06-01, 21:52
Kan du inte laga dubbla portioner när du lagar middag eller liknande så tar du med det till jobbet dagen efter?