handdator

Visa fullständig version : Egen "måltidsersättare"


adaaam
2011-06-01, 21:16
Tanken slog mig att blanda t.ex. Eiselt Double Pro med Oatley havredryck, är det en bra blandning att dricka som mellanmål??? Svårt att få i mig bra mat på arbetstid vissa dagar.

Havredryckens näringsdeklaration:Oatly Havredryck är gjord av renaste havre. Den är helt vegetabilisk och innehåller varken mjölk eller soja. Dessutom är havren ekologiskt odlad och KRAV-godkänd. Oatly Havredryck har en mjuk rund smak av havre och fungerar lika bra som dryck som till matlagning och bakning. I matlagning använder du den i samma mängder som du annars skulle ha haft vanlig mjölk. När du bakar fungerar Oatly Havredryck ofta till och med bättre än vanlig mjölk. Oatly Havredryck är rik på lösliga havrefibrer som kan sänka förhöjda kolesterolvärden. Oatly Havredryck är nyckelhålsmärkt.

Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 150
kcal: 35
Kolhydrater: 6,50 g
Protein: 1,00 g
Fett: 0,70 g

Ingredienser
Havrebas, (vatten, havre* 10%), havssalt



Obs! Ingen ersättare för att gå ner i vikt. Hellre gå upp i vikt då det blir detta istället för att inte hinna äta något alls under arbetstid.

King Grub
2011-06-01, 21:25
Visst, det är helt okej.

Pepz
2011-06-01, 21:31
annars kan man blanda med mjölk :)

adaaam
2011-06-01, 21:40
Har fått för mig att havre är en rätt så bra kolhydratkälla för mellanmål, därför havredryck och inte mjölk :)

Pepz
2011-06-01, 22:00
Har fått för mig att havre är en rätt så bra kolhydratkälla för mellanmål, därför havredryck och inte mjölk :)

aha. man kan ju ta mjölk och havregryn bästa av bägge världar!
sen är mjölk ingen dålig kolhydratskälla heller imho

Landström
2011-06-01, 22:44
sen är mjölk ingen dålig kolhydratskälla heller imho

Förutsatt att ens tarm begåvats med laktas ;)

Aumega3
2011-06-02, 15:41
Havredryck är väl aningen snabba kolhydrater för min del, att bara använda mitt på dagen.. kolla in den här killen och hans recept, han visar hur man gör sin egen proteinbar, underhållning på hög nivå ^^

http://www.scoobysworkshop.com/quickhealthymeals.htm

King Grub
2011-06-02, 15:45
Varför skulle havredryck ha högt GI?

adaaam
2011-06-02, 20:13
Havre har väl ett GI som ligger mitt emellan högt och lågt, eller?