handdator

Visa fullständig version : Åsikter om mitt träningsupplägg? :)


JiZZiE
2011-06-01, 20:25
Jag har lite frågor om mitt upplägg som jag skulle vilja att ni lite mer kunniga besvarade:

Får jag tillräcklig vila för axlar/traps/övre rygg?
Får jag med alla muskler i kroppen?
Kan jag få en fin beach-kropp med detta upplägg?

Måndag: Rygg - 17 sets övre rygg

Onsdag: Axlar&Triceps - 12 sets axlar, 8 sets

Torsdag: Ben&Mage&Korsrygg - 9 sets ben, 3 sets vader, 3 sets korsrygg

Fredag: Biceps&Trapz - 10 sets olika curls, 7 sets trapz

Söndag: Bröst - 15 sets av olika bröstövningar,

6-12 reps till failure varje gång, 1 minut vila mellan sets


andra synpunkter eller åsikter är självfallet uppskattade

kettlebellGuden
2011-06-01, 20:27
Är det inte tråd #1684 du har startat om precis exakt samma sak?

Kör det 6-12 veckor och prova hur det känns för dig.

JiZZiE
2011-06-01, 20:34
hehe jo, det är det, just därför att jag aldrig hittar något som känns bra.

jag vill kunna träna fem gånger i veckan, men jag hittar inget som känns bra, och vill därför höra med de lite mer kunniga

kettlebellGuden
2011-06-01, 20:39
hehe jo, det är det, just därför att jag aldrig hittar något som känns bra.

jag vill kunna träna fem gånger i veckan, men jag hittar inget som känns bra, och vill därför höra med de lite mer kunniga

Det finns en hel del färdiga program för 5 dagar i veckan som du kan använda. Ofta är det bättre än att snickra eget. Och känns bra och känns bra.. kör på något i 6-12 veckor och utvärdera sen. Du kan ju inte hålla på och byta upplägg varje vecka liksom.

Koloktivet kan tyvärr inte hjälpa dig med vad som känns bra, bara vad som fungerar. :thumbup:

z_bumbi
2011-06-01, 20:56
Du har inte skrivit ut vilka övningar du kör.
Frågan om axlarna är berättigad då de beroende på övningsval belastas 4-5 gånger i veckan.

Om jag skulle ändra ordningen skulle jag lägga ben och rygg samt bröst och axlar så långt från varanda som det går.
Jag skulle inte heller lägga en hel dag på biceps och traps.
Du kör 10 set biceps och 17 set rygg, det betyder att dina biceps direkt och indirekt får 27 set men du kör bara 9 set lår.

Rusk
2011-06-01, 21:00
Gl med så löjligt hög volym och failure varje set, skulle du köra 5 set till total failure i böj/benpress skulle du förmodlige spy.
Och om du nu av någon sjuk anledning verkligen klarar av att köra ALLA sets till failure så lär du bli övertränad inom kort.

BonkyBo
2011-06-01, 21:05
Jag har lite frågor om mitt upplägg som jag skulle vilja att ni lite mer kunniga besvarade:

Får jag tillräcklig vila för axlar/traps/övre rygg?
Får jag med alla muskler i kroppen?
Kan jag få en fin beach-kropp med detta upplägg?

Måndag: Rygg - 17 sets övre rygg

Onsdag: Axlar&Triceps - 12 sets axlar, 8 sets

Torsdag: Ben&Mage&Korsrygg - 9 sets ben, 3 sets vader, 3 sets korsrygg

Fredag: Biceps&Trapz - 10 sets olika curls, 7 sets trapz

Söndag: Bröst - 15 sets av olika bröstövningar,

6-12 reps till failure varje gång, 1 minut vila mellan sets


andra synpunkter eller åsikter är självfallet uppskattade

Om du inte vet om det programmet du har snickrat ihop är bra eller inte, så bör du nog inte snickra ett eget program alls. Leta upp ett färdigt program och dedikera dig till det i minst 12 veckor. Utvärdera, repeat.

15 sets av olika bröstövningar? Helvete ...

mikaelj
2011-06-01, 21:31
Det viktigaste för att få en fin beachkropp är att ha en låg kroppsfettsprocent.

McLR
2011-06-01, 21:35
Det viktigaste för att få en fin beachkropp är att ha en låg kroppsfettsprocent.

Var det någon som fråga om det eller?

kettlebellGuden
2011-06-01, 21:47
Var det någon som fråga om det eller?

TS gjorde. *screwy*

McLR
2011-06-01, 21:53
TS gjorde. *screwy*

oh.. ber om ursäkt. Börjar bli lite surrig i bollen.

Martinio0o
2011-06-01, 21:59
Bestäm dig för att testa ett schema och kör på det i ett par månader. Sen kan du utvärdera. Man vet inte om något är bra efter ett eller två pass (om något inte känns uppenbart fel).

Säger som de andra också: träna efter ett beprövat schema. Det kanske finns en anledning till att folk tränar efter de.

lirberr
2011-06-01, 22:35
Det viktigaste för att få en fin beachkropp är att ha en låg kroppsfettsprocent.

Auschwitz mode. Man måste ha en del muskler också.

kettlebellGuden
2011-06-01, 22:37
Jag tror att du är missnöjd med alla dina träningsupplägg för att du tränar som en liten flicka (alternativt en gammal tanta). Kör tunga basövningar som grund och lägg till litta latjolajban-isolering. Fem dagar i veckan, no problem.

mikaelj
2011-06-01, 22:42
Auschwitz mode. Man måste ha en del muskler också.

Naturligtvis. Tyvärr tror många att det bästa sättet att få magrutor på är genom att göra 9087124 situps per dag.

JiZZiE
2011-06-01, 23:19
Bestäm dig för att testa ett schema och kör på det i ett par månader. Sen kan du utvärdera. Man vet inte om något är bra efter ett eller två pass (om något inte känns uppenbart fel).

Säger som de andra också: träna efter ett beprövat schema. Det kanske finns en anledning till att folk tränar efter de.


Letat men hittar inga sådana, är ute efter något anpassat för fem träningsdagar i veckan

Rusk
2011-06-02, 00:10
Letat men hittar inga sådana, är ute efter något anpassat för fem träningsdagar i veckan

Googla "5 split routine" så kommer du få tusentals hits.
Majoriteten kommer förmodligen vara mindre bra för en nybörjare.

Martinio0o
2011-06-02, 00:26
Förlåt men... Varför vill du träna just 5 gånger i veckan? Finns scheman där du tränar mer sällan men som funkar bra i alla fall?

lirberr
2011-06-02, 10:59
Letat men hittar inga sådana, är ute efter något anpassat för fem träningsdagar i veckan

Kör jay cutlers nybörjar schema, funkade bra för mig.

Spridis
2011-06-02, 14:06
http://www.stayfitbug.com/wp-content/uploads/2010/07/muscles-persistance.jpg

kettlebellGuden
2011-06-02, 15:29
Ok jag ska fixa.

Rutin A:
2x5 Marklyft
2x5 Militärpress
2x5 Chins
20-50 rep KB-swing
1x5 ab-wheel

Måndag: A
Tisdag: A
Onsdag: A
Torsdag: A
Fredag: A