handdator

Visa fullständig version : skelningsoperation


Notchy
2011-06-01, 17:21
Dum fråga kanske men jag har gjort en skelningsoperation och det ögat jag har opererat ser mer stängt ut än det andra,pupilen ser inte mindre ut men helheten ser mindre,ögat är inte lika öppet som det andra så att säga.Det jag undrar är kan det bli så här efter en operation på ögat,fick massa information men ingen sa något om det här

Angel
2011-06-01, 17:32
Tror ej de finns någon ögonkirurg på brädan.

Vinter
2011-06-01, 17:36
Fattar inte, har du sämre mörkerseende på samma öga?

Notchy
2011-06-01, 18:02
nej jag hade bara en skelning som dom rättade till,jag kunde kontrollera den själv men jag fick fokusera så mycket så att jag fick huvudvärk.Kollade noga nu och ser att det är ögonlocken som är mycket större på den sidan jag opererat,antar att det bara är svullnad och att det ger sig.

eternallord
2011-06-01, 18:04
när gjordes operationen?

Jr.
2011-06-01, 18:05
Om du nyligen gjort operationen kan det nog va svullnad väl? kommer ihåg när jag fick min skelning opererad för länge sen att jag var röd i ögat och svullen ett par dagar.

Sen är det väl vanligt att ögonen är lite olika stora/öppna? mina är så, men det har det nog alltid varit. Inte så att du bara tänker på det mer nu?

Notchy
2011-06-01, 18:20
Opererade mig i fredags.Det är skillnad sen efter operation.Men som sagt ögonlocke på den sidan jag opererat,det övre alltså är svullet,så det är väl därför ögat ser mindre ut.

Joe Hardgainer
2011-06-01, 18:22
Jag är inte läkare.
Det du beskriver är något som kallas för ptos. Detta är när ögonlocket hänger på grund av nedsatt tonus i m.levator palpebrae.( Muskeln som lyfter ögonlocket) . Mycket troligt att det kan enbart vara en svullnad.Vet inte vad du gjort för operation , men om dom har pillat på den under operationen svullnar den antagligen upp lite grann.
M. levator palpebrae innerveras av n.occulomotrius, den tredje kranialnerven. Occulomotorius styr majoriteten av musklerna som kontrollerar ögonrörelser samt konstriktionen av pupillen. Ifall det skulle varit en neurologisk skada, skulle du förutom ett nedsänkt ögonlock , även kunna ha haft problem med pupillens sammandragning och knappt kunna röra ögat i höjd eller sidled. Du verkar inte ha det , vilket som sagt kan tyda på att den bara kan vara en svullnad i samband med ingreppet.

Ifall det inte ändras ska du nog kontakta läkaren. Men eftersom du inte verkar störas av det så värst , kan du nog vänta i några dagar o se ifall det blir bättre :)

eternallord
2011-06-01, 18:30
Opererade mig i fredags.Det är skillnad sen efter operation.Men som sagt ögonlocke på den sidan jag opererat,det övre alltså är svullet,så det är väl därför ögat ser mindre ut.
Sammanfattningsvis så har du för några dagar sedan haft kirugi på ögonlocket och undrar varför svullnaden får ögat att se mindre ut? :smash:

Notchy
2011-06-01, 18:33
Kollat på lite bilder på andra som gjort skelningsoperation och många ser lika ut,snackade även med en annan som gjort det och han hade svullen ögonlock i 2-3 veckor efter.Så jag antar att det har med operation att göra.Det var 2 olika muskler dom korrigerade,dom var in bakom ögat och hade sig,så det kanske inte är så konstigt trots allt :)

KingMartin92
2017-10-05, 21:19
Kollat på lite bilder på andra som gjort skelningsoperation och många ser lika ut,snackade även med en annan som gjort det och han hade svullen ögonlock i 2-3 veckor efter.Så jag antar att det har med operation att göra.Det var 2 olika muskler dom korrigerade,dom var in bakom ögat och hade sig,så det kanske inte är så konstigt trots allt :)

Tjenare hur gick det för dig? jag gjorde själv en skelningsoperation 2016 och har sedan dess fortfarande det ni kallar ptos att ett ögonlock hänger, hur löser jag detta vill inte ha mitt öga så!