handdator

Visa fullständig version : Öka vikt, kondition samtidigt?


kokain
2011-06-01, 10:55
Hej på er, mitt första inlägg här på forumet :)

Hur som helst, jag har tränar nu ett tag för att försöka öka min vikt. Tränar 3 hårda styrkepass i veckan och försöker att äta rätt mycket också.

Om jag nu vill börja träna konditionen också, skulle jag kunna göra det utan att min vikt/styrkeökning påverkas negativ.

Om jag tex:
Mån: Stryketräning
Tis: Springer
Ons: Styrketräning
Tors: Springer
Fre: inget
Lör: Styrketräning
Sön: Springer

Tror ni det går eller blir det för mycket och jag överanstränger tex benmusklerna? (tränar ben 1 av styrkepassen i veckan). Kanske ska vila på söndagen också?

Tänk också på att mitt syfte inte är att deffa eller bränna fett utan att öka konditionen så effektivt som möjligt!

Tack för mig!

Bwall
2011-06-01, 11:05
Om du överanstränger benmusklerna märker du själv, förmodligen gör du inte det. Konditionsträningen påverkar din viktuppgång genom att förbränna kalorier, vill du gå upp lika mycket som om du inte sprungit så måste du äta lika mycket som du förbränner på dina konditionspass.

Anders The Peak
2011-06-01, 11:11
Det ser bra ut och dessutom är muskler mest en funktion av muskelanpassning till träningen och så länge man håller sig inom normala ramar för muskelmassan och äter varierat och i tillräcklig mängd fungerar upplägget perfekt.

z_bumbi
2011-06-01, 11:12
Omöjligt att säga något då du inte berättar hur du tränar.
Springer du t ex 3 km i lugnt tempo eller kör du milen så fort du kan?
Vad gör du på gymmet?
Osv

kokain
2011-06-01, 12:14
Omöjligt att säga något då du inte berättar hur du tränar.
Springer du t ex 3 km i lugnt tempo eller kör du milen så fort du kan?
Vad gör du på gymmet?
Osv

brukar ofta spring så långt jag orkar, ganska så fort. Brukar bli runt en 5km (har kass kondition).

På gymmet kör jag ett överkroppspass (bänk, biceps, triceps osv) ett benpass samt ett mage-rygg pass. Ibland blir två pass till ett. galet