handdator

Visa fullständig version : Nu är mobiltelefonstrålningen farlig igen


Nitrometan
2011-06-01, 06:29
http://www.dn.se/nyheter/varlden/who-mobiltelefoner-okar-risken-for-hjarntumor

WHO har ändrat sig. I den senaste rapporten säger de att mobiltelefoner kanske är skadliga ändå.

Mobiltelefonanvändande kanske kan ge hjärntumörer. Det uppger Världshälsoorganisationen WHO på tisdagen och ändrar därmed sina tidigare rekommendationer.

Använande av mobiltelefoner utan handsfree kan öka risken för vissa typer av tumörer i hjärnan, säger WHO i en rapport. Bakom rapporten står 21 vetenskapsmän från 14 länder, skriver Reuters.

Rapporten skiljer sig från en tidigare undersökning från WHO, kallad Interphone, som inte kunnat påvisa någon förhöjd risk.

Här finns pressreleasen (pdf): http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf

(dock verkar den servern inte klara trycket)

snej
2011-06-01, 06:38
Jaha, jag som beställt en htc sensation. Men men är väl bara att slänga i sjön.

Kwon
2011-06-01, 06:40
Dom får la bestämma sig snart

Herr Oberst
2011-06-01, 07:52
Om så mobilanvändade hade lett till garanterat plågsamma döts smärtor efter 42 timmars användade så hade det inte spelat någon roll. Folk hade ändå inte slutar använda den

limenka
2011-06-01, 08:22
Hur är det med SMS? Har gratis SMS året nu.


:D

Vinter
2011-06-01, 08:46
Ska börja smälla mobilen ur handen på folk och skälla ut dom för att dom för att dom utsätter mig för ökad cancer risk, funkar det med rökning så...

spoon
2011-06-01, 08:54
Hur är det med SMS? Har gratis SMS året nu.


:D

Ingen fara. Handsfree är också bättre än att ha den vid örat.

Men mja säger jag. Dom får bestämma sig snart.

kettlebellGuden
2011-06-01, 08:59
Ska börja smälla mobilen ur handen på folk och skälla ut dom för att dom för att dom utsätter mig för ökad cancer risk, funkar det med rökning så...

Stor skillnad är ju att rökning ger andra än en själv cancer.

Vinter
2011-06-01, 09:12
Stor skillnad är ju att rökning ger andra än en själv cancer.

Ah nu menade jag folk jag känner, inte random person på stan. Har några speciella vänner.

champion
2011-06-01, 09:13
Jaha, jag som beställt en htc sensation. Men men är väl bara att slänga i sjön.

Ge den till mig. Så kan jag berätta senare om det var farligt.

C.E.J.
2011-06-01, 11:41
Ska börja smälla mobilen ur handen på folk och skälla ut dom för att dom för att dom utsätter mig för ökad cancer risk, funkar det med rökning så...

"Don't you wanna thank me for saving you from cancer?"

snej
2011-06-01, 12:21
Ge den till mig. Så kan jag berätta senare om det var farligt.

Bara på kolo man hittar såhär genomgoda människor *cupid*