handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - styrka eller kondition?


alva1337
2011-05-31, 23:20
Som rubriken lyder så är jag en nybörjare när det gäller gym & diet. Jag har ett par frågor till er veteraner där ute.

Jag är väldigt smal och väger väldigt lite men jag har delar på kroppen jag vill fräscha upp (mage,rumpa,lår) och tappa lite fett vid. Jag har läst till mig att om man styrketränar så kommer fettet att "sprida ut sig" och inte synas lika mycket.

Jag är 18 år, 165cm, 52kg. Aldrig tränat regelbundet i hela mitt liv. Mitt mål är att få en finare och fastare kropp.

- Skulle ni rekommendera att börja styrketräna eller gå ner det jag vill först - för att sedan bygga muskler? Eller ska man blanda/balansera det?

- Ska man ligga på kaloriunderskott?

För övrigt så har jag gymmat på en casual nivå i 2 månader nu: fått ett helkroppspass med maskiner av min instruktör och experimenterat mycket med konditionsträning så som crosstrainer, springband och cykel. Lärt känna min kropp lite. Bokat ny tid för visning av andra övningar samt lite frivikt för att jag har verkligen inte en blekaste!

- Skulle ni rekommendera att jag kör olika delar (bröst,mage,ben) olika dagar i veckan eller ett lättare helkroppspass 2-3 gånger i veckan? Jag har möjlighet att träna mycket och ofta nu när det är sommar.

MVH

Big Sleazy
2011-05-31, 23:32
Svårt att säga, allt är ju upp till dig. Men hade jag vart du hade jag tränat mycket, ätit mycket och sovit mycket. Tung styrketräning och ingen konditionsträning. Men det är ju jag det.

dazeds
2011-05-31, 23:41
så väldans mycket behöver du väl inte gå ner i vikt? fastare kropp får du av mer muskler snarare än mindre fett.

alva1337
2011-05-31, 23:43
tack för synpunkter.

jag läste för övrigt din "guide" "Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" och det gav mig mycket. Jag ska nog antagligen styrketräna under sommaren då.

Men - är bästa alternativet att lägga upp ett schema på olika delar att träna? Hur många dagar /v är okej att börja med?

Zoidy
2011-05-31, 23:46
Alltså vad är det med tjejer och att vilja gå ner i vikt trots att de är smala? Väger du bara 52 kg så är du redan smal. Jag blir verkligen trött på alla smala tjejer som pratar med en om att gå ner i vikt. Ni behöver inte det!

Men visst, vill du få en fastare kropp så gör som de två tidigare sagt och styrketräna och lägg på dig muskler. Vältränade tjejer ser ju bra ut

Big Sleazy
2011-05-31, 23:50
Alltså vad är det med tjejer och att vilja gå ner i vikt trots att de är smala? Väger du bara 52 kg så är du redan smal. Jag blir verkligen trött på alla smala tjejer som pratar med en om att gå ner i vikt. Ni behöver inte det!

Men visst, vill du få en fastare kropp så gör som de två tidigare sagt och styrketräna och lägg på dig muskler. Vältränade tjejer ser ju bra ut

För att skönhetsidealen som sprids runt, sprids av andra kvinnor och homosexuella män. En fascinerande paradox.

alva1337
2011-05-31, 23:51
Jag förstår väl också att jag inte BEHÖVER gå ner i vikt :)

+ Styrketräning it is :) det är inte vågen jag har ögonen på - kommer antagligen gå upp när jag drar igång, det är bara det kring magen jag vill få bort faktiskt! Lite mål får man väl ändå ha - efter sina egna förutsättningar?

pwnyou
2011-06-01, 00:29
Låt oss anta att en människa väger 80kg och har 20% fett.

Människan är en nybörjare och ska börja styrketräna nu. Nybörjarökningar förväntas.

Människan har tre val. Att deffa, bulka eller att stanna på kaloribalans.

I alternativ 1 lyckas denna nybörjare gå ner 5kg varav 5kg är fettmassa.
I alternativ 2 lyckas denna nybörjare gå upp 5kg varav 5kg fettfri massa.
I alternativ 3 lyckas denna nybörjare byta ut 2.5kg fett mot 2.5kg fettfri massa.

I alternativ 1 gick nybörjaren ner till 14.5% fett.
I alternativ 2 gick nybörjaren ner till 18.8% fett.
I alternativ 3 gick nybörjaren ner till 16.9% fett.

Vad jag vill säga med detta är att du kortsiktigt kommer se slankare ut om du väljer att deffa. Men deffa är jobbigt hehe.

Styrketräning borde du börja med, och till exempel en 3-split där du kör 3 pass per vecka bör funka ganska bra.

Zoidy
2011-06-01, 01:14
För att skönhetsidealen som sprids runt, sprids av andra kvinnor och homosexuella män. En fascinerande paradox.

Håller med. Det läskiga är ju dock inte när man ser tjejer på internet säga såna saker, utan när ens tjejkompis på 1,70 och 55 kg tycker att hon behöver gå ner i vikt. Blir fan nästan arg :D

Sniggel
2011-06-01, 06:23
För en smal tjej att "få former" handlar i princip alltid om ett underskott på muskler. Det fixas lättast med tung styrketräning. Underskott av muskler + låg-till normal mängd fett (dock ej jättelåg) innebär att det är mycket lättare att hitta lite veck här och där. Hade där varit jättelåg mängd fett och tjejen varit smal hade hon ju varit rippad/anorektikerlook/sett ut som han i the machinist.

Och det handlar om mer än vilken kroppsfettmängd man har. Ju mer muskler man har, desto mer kroppsfett% (ja inte bara mängd fett utan även %) kan man ha utan att se "tjock" ut pga att musklerna skapar kurvor och axel/midjaförhållanden som döljer alla naturliga fettansamlingar (de man ska ha).

dazeds
2011-06-01, 06:35
tack för synpunkter.

jag läste för övrigt din "guide" "Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" och det gav mig mycket. Jag ska nog antagligen styrketräna under sommaren då.

Men - är bästa alternativet att lägga upp ett schema på olika delar att träna? Hur många dagar /v är okej att börja med?

Kul att du läst den! :-)

Klart du får ha mål med träningen, men försök fokusera så lite som möjligt på själva vikten just för att den inte säger så mycket.

Har du någon som kan hjälpa dig med övningar? Dvs visar hur de ska utföras? Det finns massa filmer men det är alltid bra med någon som kan visa. Sen tycker jag att du ska börja med en nivå där du vänjer dig vid att träna regelbundet utan att det blir ett tvång. Det jag gjort fel tidigare har varit att jag börjat med massor av pass första veckorna för att sen tröttna och sluta helt.

Har du kollat in nybörjarguiden? Länkade till den längst ner i min text. Där får du konkreta förslag på upplägg!