handdator

Visa fullständig version : Deff blev till bulk, ond spiral, hjälp.


Big Sleazy
2011-05-31, 22:17
Har försökt att gå ner i vikt/deffa sedan Januari. Startvikten i Januari låg någonstans på 88-90kg. I morse visade vågen 90kg. Har pendlat mellan 85-91kg ända sedan Januari. Jag klarar av att sköta kosten i 2-3 veckors perioder som max som ofta slutar i ätardag/dagar (hetsätning, ville bara använda ett "finare ord").

Något i min skalle gör att jag liksom inte kan äta lagom, antingen äter jag optimalt med extrem disciplin eller så spårar det ut helt vilket leder till "återställningsdagar". Varje gång jag försöker att ligga på ett mindre underskott, alternativt försöka ha lite mer avspänd inställning så spårar det ur totalt.

Behöver hjälp, hur fan ska jag ta mig ur denna djävulskt onda spiral?

Crocker
2011-05-31, 22:19
Prata med någon nära/psykolog. Det finns inte mycket att hämta här.

Big Sleazy
2011-05-31, 22:20
Prata med någon nära/psykolog. Det finns inte mycket att hämta här.

Nära har jag pratat med, massor. Psykolog är inte aktuellt av flera orsaker.

Crocker
2011-05-31, 22:22
Nära har jag pratat med, massor. Psykolog är inte aktuellt av flera orsaker.
Det sista kan jag väl förstå. Skulle inte heller göra det. Vad är det som tynger dig? Tankar? Spy ut.
Det lilla jag kan säga är att det blir bättre av personliga erfarenheter. Har man tagit första steget ut i ljuset så är man på G!

Big Sleazy
2011-05-31, 22:26
Det värsta med allt är att jag inte alls har problem mentalt, är ej deprimerad eller så, är sjukt taggad på träningen och det rullar på hur bra som helst med mycket. Men något är galet fel som gör att jag aldrig kan vara lagom med kosten, vilket stör mig något fruktansvärt. Även om jag skulle vilja deffa bort 10kg så är det inget som stör mig mer än att jag har en så jävla taskig relation till kosten. Skulle hellre lära mig ligga på balans varje dag och ligga still i vikt än att ligga på underskott flera dagar för att sedan hetsäta upp allt på 1-2 dagar igen.

Crocker
2011-05-31, 22:26
Hur ser din dag ut?

Big Sleazy
2011-05-31, 22:29
Har ätit efter lite egeninspirerad version av periodisk fasta. Min kost består normalt sett av kvarg, proteindrink + middag (något protein med grönsaker). Det mesta intas efter träning på eftermiddag/kväll.

Något jag noterat i mitt beteende är att de flesta av de ätardagar/hetsätningar jag har inträffar på dagar jag har väldigt lite att göra, typ sitter hemma och degar.

MicheG
2011-05-31, 22:30
Om nu allt är OK mentalt så är väll detta bara ett rent kvitto på att du äter alldeles för lite när du väl deffar vilket resulterar i "hetsätardagar"? Hur ser en normal "deffdag" ut för dig? Från frukost till kvällsmål om du skriver upp varenda mål samt träningspass. Skulle vara intressant att få en helhetsbild.

Ålder, vikt, cm?
Träningsupplägg?

Crocker
2011-05-31, 22:30
Om du inte mår dåligt.(Tur det.)
Så skulle jag förmodligen lägga till lite kolhydrater och fett för vålmående. Och inte så stort underskott jag vet att du haft.

Crocker
2011-05-31, 22:32
Om nu allt är OK mentalt så är väll detta bara ett rent kvitto på att du äter alldeles för lite när du väl deffar vilket resulterar i "hetsätardagar"? Hur ser en normal "deffdag" ut för dig? Från frukost till kvällsmål om du skriver upp varenda mål samt träningspass. Skulle vara intressant att få en helhelsbild.

Ålder, vikt, cm?
Träningsupplägg?

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=3322072

Må säga att dina dagar ser ut som mina rätt så bra när jag deffar ibland. Jag vet hur det känns.

Arty
2011-05-31, 22:33
När jag hade som svårast att klara min kost så handlade jag bara mat för en eller två dagar i taget. Kanske vore något?
Blir svårt att inte följa en plan om man inte har annat än mat för just den hemma :p

Big Sleazy
2011-05-31, 22:34
183 cm, 90kg~, 21 år.

Tar en typisk deffdag:

12:00
Brukar oftast bli lite kvarg innan träning, kanske en red bull.

15:00-16:00 Efter träning
Proteindrink på 37g vassle

18:00-20:00
Middag

Efter detta brukar jag ofta inte äta något mer, om jag är hungrig kan det blir något ägg eller en skål kvarg, alt en proteindrink.

Big Sleazy
2011-05-31, 22:37
När jag hade som svårast att klara min kost så handlade jag bara mat för en eller två dagar i taget. Kanske vore något?
Blir svårt att inte följa en plan om man inte har annat än mat för just den hemma :p

Ja, tyvärr bor jag ju hemma med föräldrar och ett syskon. Dvs, det finns alltid bröd och annat hemma oavsett. Har hänt att man tryckt en hel skogaholmslimpa med jordnötssmör.*spy*

Benjila
2011-05-31, 22:47
Hur mycket har du vägt som mest? Har du med andra ord gjort en stor viktnedgång innan Januari?

Big Sleazy
2011-05-31, 22:53
Hur mycket har du vägt som mest? Har du med andra ord gjort en stor viktnedgång innan Januari?

Jag har gått ner lite över 45 kg totalt. Dock har jag snart legat still i vikt i 1 år. Bestämde mig i Januari för att försöka gå ner de "sista" 10 kilona, efter att ha legat still i vikt i ungefär 6 månader.

Jag är dock inne ganska mycket på Crockers linje med mer kolhydrater. För det är i stort sett bara kolhydrater jag blir sugen på och trycker i mig när jag väl kommer igång. Spelar ofta ingen roll om det är godis, bröd eller pasta. När jag gick ner som mest i vikt kunde jag gå flera veckor, månader utan ätardag eller godis, dock så åt jag pasta, ris, potatis och havregryn i stort sett varje dag.

Började nu i samband med deffen i Januari att utesluta kolhydrater så mycket som möjligt. Kan kanske vara värt att prova lägga till kolhydrater igen.

lofito
2011-06-01, 00:58
Tjena!
Jag känner igen mig väldigt mycket faktiskt. Jag är en sån livsnjutare och älskar verkligen mat jag med. Pizza, hamburgare, ja skräpmat. Dessutom när jag väl börjat äta så äter jag mycket, får typ aldrig nog. Sen gillar jag att äta godis, choklad, dricka massa läsk, äta chips osv. Lixom njuta av livet jag med =)
Är så jävla gott o bara få ner sig skiten. MEN, det får ju konsekvenser.

Jag har pendlat som dig med att lixom försöka men efter några dagar är det kört och man är på samma spår igen med att dricka juice, få i sig socker och massa skit. MEN, till slut bestämde jag mig tamejfan att ändra på vanorna. Jag är 21 år, vägde 87 för några veckor sen, är 178 cm, och har tränat ungefär i ett år, så jag hade ju en bra grund att stå på.

Det löd så här: Inget som har med socker att göra, ingen pizza, läsk, chips, skräpmat. Allt skit skulle bort. Jag påbörjade min deff vid 87 kg och har ungefär efter 5-6 veckor gått ner till 78.5. Bara det gör mig motiverad att fortsätta. Jag tränar 6 dar i veckan och är verkligen inriktad på att nå mitt mål på 71-72 kg. Därefter ska jag avsätta en jäääävlig skräpätardag som belöning men sen ligga på ungefär 73-75 kg och stanna där och bara fortsätta träna.

Jag vet att det där e svårt, mat e ju så gott. Det tycker jag med, älskar ju o proppa i mig massa saker som är onyttigt! Jag har sånt sjukt sockersug så det var jobbigt de första dagarna. Mina föräldrar älskar också att trycka i sig saker och äter ofta godsaker, så det var inte lätt att öppna kylen för att leta efter den där tonfisken, skinkan, kalkonen, kycklingen eller det andra jag skulle ha medan man såg att det fanns så goda grejer. Men jag bet mig själv i tungan och sa; NEJ!

Nu kommer jag i mina gamla skjortor, en del andra jeans och sånt. En sån sjukt skön känsla och ett kvitto på att det ger resultat!

Sockersuget försvann och har inte sånt sug längre. Visst, ibland när man ser en tårta eller en pizza så skulle man bara vilja vräka sig i skiten, och det är jobbigt att säga nej, men jag har sån sjuk motivation nu att inget kan stoppa mig. Det går, bara man vill och har ett mål med det hela tror jag!

Ledsen om detta började handla om mig när det handlar om dig, men jag kände igen mig i dig och tror detta kan hjälpa till lite. Du är inte ensam om problemet iaf :)

Hoppas du fixar detta!

/ Lofito

vicarious
2011-06-01, 07:02
För stort underskott eller för strikt kosthållning kan leda till det du beskriver, att man tappar kontrollen och hetsäter.

Du behöver hitta en kosthållning som du klarar av att hålla i längden. Till att börja med kanske du ska se över om periodisk fasta verkligen är rätt för dig. För det andra bör du kolla så du inte ligger på för stort underskott när du deffar. För det tredje, ät inte för tråkiga livsmedel och försök variera kosten från dag till dag.

daloatf
2011-06-01, 07:52
För stort underskott eller för strikt kosthållning kan leda till det du beskriver, att man tappar kontrollen och hetsäter.

Du behöver hitta en kosthållning som du klarar av att hålla i längden. Till att börja med kanske du ska se över om periodisk fasta verkligen är rätt för dig. För det andra bör du kolla så du inte ligger på för stort underskott när du deffar. För det tredje, ät inte för tråkiga livsmedel och försök variera kosten från dag till dag.

+1 samt dina egna funderingar om kolhydrater. Vet att på mina low carb dagar är suget extra mycket på att "goffa"

Adamz
2011-06-01, 08:32
@Big Sleazy

Jag känner igen mig, jag har deffat sen februari/mars ca.
85-75 kg just idag då.

När jag blir "tvungen" t.e.x på jobbet att äta godis/godsaker i övrigt och läsk blir det ofta mycket. Har verkligen svårt att inte sluta äta, när man väl överäter.
Problemet har dock försvunnit för mig, av sig själv, vet inte om det beror på motivationen för "strand kropp"
Dock bor jag ensam hemma med flickvännen, och jag handlar efter jobbet oftast, så jag kan mer eller mindre bestämma vad som finns hemma, så jag förstår ditt problem.
Ett tips kan ju vara att t.e.x knäppa bilder 2 gånger i veckan eller så, blev en liten morot för mig iallafall att märka skillnad för varje bild.

stefand
2011-06-01, 08:38
Kanske träna mer och hårdare? Då blir det både mindre tid till att äta och du förbrukar mer energi, så när du väl gör några snedsteg så blir det inte lika stora konsekvenser. Förutsatt att man nu älskar att träna. Annars ger ju mer träning bara att man tröttnar och lägger av där också.

Reaper123
2011-06-01, 08:58
Har själv snart droppat 50kg på 2,5år. Varav 10 av dom har försvunnit iår under min första deff nånsin!

Hur som helst så har jag precis samma problem, jag äter nästan inga kolhydrater mån-tors för att på fre-sön försöka äta lite mer normalt, men kan sluta med 500g kladdkaka/godis eller liknande på 5min om det spårar ur rejält! Detta är enligt mig ett tecken på att jag fortfarande (i huvudet) är en tjockis och troligen kommer få leva med detta hela mitt liv om jag trots allt vill försöka leva normalt! För att köra sjukt strikt under en längre period är nog en grundsten till att få en ätstörning, bättre att skynda långsamt!

Jag har verkligen provat allt mellan himmel och gjord (tex fördela kollisar jämt över veckan, LCHF m.m.) och snart plöjt igenom alla dieter som verkar vettiga utan att hitta något som passar mig! Så reglerar mina fadäser genom 24-28h fastor där jag bryter fastan med ett mål mat och sedan kör vidare dagen efter som vanligt, knappast opti men jag behöver inte känna att 500g godis förstörde deffen helt iaf! Nu påstår jag inte att du borde testa att fasta bort ätardagarna, men detta är min tillfälliga lösning på problemet iaf!

Eddie Vedder
2011-06-01, 09:12
Du skrev ju ganska tidigt om hur mycket du tränar varje dag och hur lite du äter och alla som kommenterade fick svaret att det dunkade kanon och bara för andra att köra på. Nu vet du att vi hade rätt och nu kan du börja om från start.

Ät mer och träna mindre, kompensera inte eventuella snedsteg med svältbantning. Då blir det just den här spiralen. Vi andra kunde se tidigt att det här skulle inträffa men du får lära av dina misstag helt enkelt.

Tacos
2011-06-01, 09:17
Har du testat att göra proteinfluff när du blir sugen på något sött, eller känner att begäret kryper på?

Funkar kanon för mig. Är ju väldigt gott samt väldigt mättande, till få kalorier. Oslagbar kombination :)

Joe Hardgainer
2011-06-01, 09:26
Kraschen kom, Som jag påpekade i "vad har du ätit idag" tråden, när jag såg ditt ditt låga energiintag och kosthållning som i huvudsak verkade bestå av kvarg. Försök som sagt att lägga dig på en nivå där du känner att du inte har lust att gå lös på skafferiet vilken sekund som helst. Det kommer antagligen att resultera i ett lägre underskott, men besparar dig skuldkänslor,kompensationssvält och en himla massa bortkastade dietdagar. Gör om gör rätt helt enkelt

Big Sleazy
2011-06-01, 10:26
Kommer att lägga in kolhydrater i min kost nu framöver, både för att få upp kaloriintaget och för att jag tror att min återhämtning behöver det.

Att träna mindre är inte ett alternativ (min träning är inte av estetiska själ). Som jag skrev tidigare är heller inte viktminskning ett måste, jag är både nöjd med andelen fett på kroppen och vikten i dagsläget, även om det är ett mål att tappa 8-10kg till.

Jag kommer att lägga till ris, potatis och fullkornspasta till middagen, samt att det förmodligen kommer bli havregrynsgröt, alternativt grovt bröd då och då. Målet framöver kommer vara att ligga närmare energibalans med mer kolhydrater och att försöka undvika dagar på överskott helt för att komma ur detta.

Hoppas att ökningen av kolhydrater kommer göra att jag får en mer balanserad syn på min kost, det var lite i samma veva jag började utesluta kolhydrater som det började spåra ur.

Eddie Vedder
2011-06-01, 10:30
Hoppas att ökningen av kolhydrater kommer göra att jag får en mer balanserad syn på min kost, det var lite i samma veva jag började utesluta allt förutom kvarg som det började spåra ur.

Liten förändring. ;) Du levde i princip på kvarg. Att börja äta kvarg + ris tror jag inte kommer räcka faktiskt. Håll proteinintaget fortsatt högt men ät mer fett och salt också. Mindre kvarg och mer köttfärs, ost och köttbitar. Och salta maten om den inte innehåller salt redan. Ingen toksaltning alltså men normalt saltande för att ge smak.

Det är inte bara makronutrienter som styr ätbeteendet, matledan av smaklöst och monotont spelar också in.

z_bumbi
2011-06-01, 10:34
Man måste iofs inte salta maten för att den ska smaka bra men jag har inte följt kosten under någon längre tid så det kanske finns en historia med salt utöver allt annat?

Big Sleazy
2011-06-01, 10:42
Liten förändring. ;) Du levde i princip på kvarg. Att börja äta kvarg + ris tror jag inte kommer räcka faktiskt. Håll proteinintaget fortsatt högt men ät mer fett och salt också. Mindre kvarg och mer köttfärs, ost och köttbitar. Och salta maten om den inte innehåller salt redan. Ingen toksaltning alltså men normalt saltande för att ge smak.

Det är inte bara makronutrienter som styr ätbeteendet, matledan av smaklöst och monotont spelar också in.

Ja, har verkligen känts skumt, ibland har man nästan stått och dreglat över en kastrull med spagetti och köttfärssås som familjen ätit medan man själv sitter och äter kvarg med kycklingfilé.

Har dessutom flera gånger struntat i att äta något när man varit ute med flickvän/kompisar och istället sagt att man redan käkat för att sedan komma hem med en påse kanelbullar och en kartong kakor. Paradox om något.

Proteinintaget kommer att fortsätta ligga runt 2g/kv, enda skillnaden kommer vara ett högre kolhydratintag och ett något högre fettintag.

kaffekopp
2011-06-01, 12:27
nar jag kor pa ett stort kalori underskott brukar jag varje lordag gjora en "speciell" maltid, t.ex denna helgen var det tva stycken kaniner i vitvins sas som fick langkokas etc.

Brukar lagga mig pa kalori balans och ata nagot riktigt gott och nagot man inte testar sa ofta, den njutningen gjorde sa att den hetsatningen (som verkar valdigt lik din) forsvann.

Pa lordag ska jag och damen till china town och leta aligator :cool:

Huppi
2011-06-01, 12:40
kanonidé kaffekopp! Ska jag börja köra med också!