handdator

Visa fullständig version : Funderingar ang. optimal träning.


simonion
2011-05-31, 21:51
Tjena!
Jag har börjat fundera lite på det här med optimal träning och självklart vet jag att det kan variera beroende på vad för resultat man vill uppnå, men det jag funderar på är lite mer grundläggande.
Paleo-diet har ju fått många anhängare som säger att eftersom kroppen inte utvecklats spec. mycket sedan stenåldern så bör man äta som de gjorde då för optimal hälsa.
Det jag tänker då är om detsamma gäller träning?
För om vi tänker tillbaka till då. Vid vilka perioder skulle kroppen bli tränad?
Om man är nomader så får man självklart en mer kardiovaskulär uthållighet. Men själva styrkemomentet är väl jagandet.
När jagade man?
När man var hungrig antar jag. Därför föreställer jag mig under denna "fasta" innan man kunnat döda målet så måste det vara som mest ansträngande för musklerna. Skulle det kanske kunna hjälpa till att signalera kroppen att den skall bygga mer muskler för nästa jakt?
Jag tänker ifall kroppen också ser fastan tillsammans med jakten skapar optimala signaler till muskelutveckling?
Är det så man själv bör träna för att få bäst resultat?
Simulera förhållandena som urmänniskorna hade när de behövde jaga eller annan styrkeutövning?
Detta är bara en fundering som jag har och jag ser fram emot andras synpunkter ^^

kettlebellGuden
2011-05-31, 22:18
Ingen vet hur gemene urmänniska åt, "tränade", levde, osv. sorry :)

Men att kolla tillbaka de senaste 100 åren går ju utmärkt och se hur olika har gjort, titta på forskning osv. Verkar bra att titta på forskning.. eller ska vi börja räkna som stenåldersmänniskor med? ;)

JiZZiE
2011-05-31, 22:25
Intressant resonemang, men min teori är att de på den tiden började vid väldig tidigt ålder och jagade (tränade?) dagligen, och därför var mer muskulösa om de nu var det

mn8eii
2011-05-31, 22:35
Urmänniskorna hade ju dock en medellivslängd långt under 30...

mikaelj
2011-05-31, 23:09
och vad berodde det på då, menar du?
Postat via en mobil enhet

Danne2k
2011-05-31, 23:17
och vad berodde det på då, menar du?
Postat via en mobil enhet

För mycket mättat fett och för låg måltidsfrekvens, såklart.















:D

mn8eii
2011-05-31, 23:58
och vad berodde det på då, menar du?
Postat via en mobil enhet

Säkert dinosaurierna, har hört att vissa kunde bli stora som höghus! Fatta hur många människor som krävs för att mätta en sån bjässe.

hugok
2011-06-01, 00:04
Urmänniskorna var inte byggda för att dra 300 i mark eller knäböja ett kvarts ton så för mina mål tror jag inte att det skulle vara speciellt optimalt med deras träning/kost.

fredz
2011-06-01, 07:26
Jag tror att det "naturliga" är en bra grundregel. Men många tar det tänket alldeles för långt. När det gäller styrka och bygga muskler så är stenålderslivsstilen långt ifrån optimal.